NS1500
Re: NS1500
Sinds vorige week beschik ik over een Harder & Steenbeck Evolution airbrush. Een enorm verschil t.o.v. mijn oude Badger.
De NS1500 kap is nu gespoten in de kleuren geel en grijs. De zijroosters zijn voorzien van een zwarte wash van Vallejo. De frontlichten ga ik nog wat verder bijtippen met grijze verf. Volgende week gaan dan de dakdetails, handrelingen en buffers er op. De transfers liggen ook al klaar. Voor de donor ben ik van plan om met een klokankermotortje van de Tramfabriek.nl te gaan experimenteren.
De NS1500 kap is nu gespoten in de kleuren geel en grijs. De zijroosters zijn voorzien van een zwarte wash van Vallejo. De frontlichten ga ik nog wat verder bijtippen met grijze verf. Volgende week gaan dan de dakdetails, handrelingen en buffers er op. De transfers liggen ook al klaar. Voor de donor ben ik van plan om met een klokankermotortje van de Tramfabriek.nl te gaan experimenteren.
Re: NS1500
Dat ziet er goed uit Pieter!
Misschien nog een kleine tip.
Zelf heb ik een kap schaal 1:160 liggen. Deze is erg smal. Ik zit nog op mijn bestelde PIKO 1200 donor te wachten voor deze ombouw.
Voor dakonderdelen (pantograaf schakelaar) heb ik het volgende gevonden:
PIKO dakonderdelen
Misschien nog een kleine tip.
Zelf heb ik een kap schaal 1:160 liggen. Deze is erg smal. Ik zit nog op mijn bestelde PIKO 1200 donor te wachten voor deze ombouw.
Voor dakonderdelen (pantograaf schakelaar) heb ik het volgende gevonden:
PIKO dakonderdelen
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: NS1500
Hallo Mike,
Ben erg benieuwd of een Piko1200 donor een veel betere oplossing vormt. In ieder geval heb je elektrisch gezien een perfecte basis.
Laat me nog anders de afmetingen weten, dan kan ik kijken of we de NS1500 kap kunnen optimaliseren voor een Piko.
De losse dakonderdelen zijn wellicht geen verkeerd idee. Ik kan ze eventueel als losse onderdelen meeprinten, maar ik denk dat de detaillering van de Piko-onderdelen vooralsnog mooier is.
Ben erg benieuwd of een Piko1200 donor een veel betere oplossing vormt. In ieder geval heb je elektrisch gezien een perfecte basis.
Laat me nog anders de afmetingen weten, dan kan ik kijken of we de NS1500 kap kunnen optimaliseren voor een Piko.
De losse dakonderdelen zijn wellicht geen verkeerd idee. Ik kan ze eventueel als losse onderdelen meeprinten, maar ik denk dat de detaillering van de Piko-onderdelen vooralsnog mooier is.
Re: NS1500
Als ik de 1200 binnen heb en deze uit elkaar geplukt hebt, zal ik je de maten doorgeven. Voor mijn 3d kap zal ik deze nog wel wat af moeten vlakken. Dit zal wel van invloed zijn bij de veertjes van de draaistellen. Best kans dat deze donor perfect in jouw kap past.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: NS1500
Hallo Pieter,
ik ben momenteel jouw versie van de 1500 aan het bouwen. Ik was eigenlijk benieuwd naar jouw verdere ervaringen en het uiteindelijke eindresultaat. Ik ben benieuwd of je eens een update kan geven van de laatste stand van zaken.
ik ben momenteel jouw versie van de 1500 aan het bouwen. Ik was eigenlijk benieuwd naar jouw verdere ervaringen en het uiteindelijke eindresultaat. Ik ben benieuwd of je eens een update kan geven van de laatste stand van zaken.
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Re: NS1500
De NS1500 kap is nu helemaal gereed. Het leidingwerk van 0,3 mm messing zit op z'n plaats en de decals zijn ook aangebracht.
Onlangs heb ik de afmetingen van de donor (Fleischmann BR103) aangepast, zodat de kap er netjes overheen past. Dat betekende dat het chassis wat ingekort moest worden. Ook is dit chassis zo'n 1,5 mm smaller gemaakt. Normaal zou dan de Fleischmann motor net niet meer passen, maar ik ga hier een veel kleiner klokanker motortje van Sven (Tramfabriek) inbouwen.
De donor is nog eigenlijk iets te hoog, dus daar moet nog wat nabewerking op volgen. Ik denk dat een lichte afronding al voldoende is. De draaistellen zitten al wel netjes op z'n plaats. Deze draaistellen ga ik nog aanpassen, zodra ik binnenkort m'n eigen Elegoo resin printer in huis heb. Prototypes ontwikkelen op basis van ShapeWays printjes is namelijk best een dure aangelegenheid.
Onlangs heb ik de afmetingen van de donor (Fleischmann BR103) aangepast, zodat de kap er netjes overheen past. Dat betekende dat het chassis wat ingekort moest worden. Ook is dit chassis zo'n 1,5 mm smaller gemaakt. Normaal zou dan de Fleischmann motor net niet meer passen, maar ik ga hier een veel kleiner klokanker motortje van Sven (Tramfabriek) inbouwen.
De donor is nog eigenlijk iets te hoog, dus daar moet nog wat nabewerking op volgen. Ik denk dat een lichte afronding al voldoende is. De draaistellen zitten al wel netjes op z'n plaats. Deze draaistellen ga ik nog aanpassen, zodra ik binnenkort m'n eigen Elegoo resin printer in huis heb. Prototypes ontwikkelen op basis van ShapeWays printjes is namelijk best een dure aangelegenheid.
Re: NS1500
Eigenlijk staat hij nog iets te hoog op z'n pootjes. De opvolgende versie van de kap, die uit m'n eigen printer gaat komen, heb ik daarom meteen maar 0,5 mm verhoogd. Verder wil ik nog kijken naar de beschikbare ruimte voor een Peho koppeling. Dan kan ik de draaistellen aan de voorzijde meteen rigoreus inkorten.
Re: NS1500
Het ontwerp van de NS1500 is onlangs aangepast. De cabines en de motorruimte worden nu separaat geprint, zodat het veel eenvoudiger wordt om lichtgeleiders en ramen aan te brengen. Als verdere ontwikkeling wordt er nog gewerkt aan correcte draaistellen voor deze lok.
Re: NS1500
Gaaf Pieter,
Is de detaillering ook fijner geworden t.o.v. de Sjeepwais print?
Mvg,
Ad
Is de detaillering ook fijner geworden t.o.v. de Sjeepwais print?
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: NS1500
Hallo Ad,
Nu ik de fijne kneepjes van het 3D printen meer onder de knie krijg, worden de details ook steeds beter. De details zijn zonder meer fijner dan de producten van Shapeways. Dat komt vooral doordat ik meer kleine details kan aanbrengen, die bij Shapeways doorgaans niet door de keuring komen vanwege een mogelijk breukrisico. Kleiner dan 0,3 mm maakt ze nerveus in Eindhoven.
Het zou allemaal nog fijner kunnen met de volgende generatie (8K) printers, maar ik denk dat je dat bijna niet meer ziet. Zeker als je er nog een verflaag op aanbrengt.
Nu ik de fijne kneepjes van het 3D printen meer onder de knie krijg, worden de details ook steeds beter. De details zijn zonder meer fijner dan de producten van Shapeways. Dat komt vooral doordat ik meer kleine details kan aanbrengen, die bij Shapeways doorgaans niet door de keuring komen vanwege een mogelijk breukrisico. Kleiner dan 0,3 mm maakt ze nerveus in Eindhoven.
Het zou allemaal nog fijner kunnen met de volgende generatie (8K) printers, maar ik denk dat je dat bijna niet meer ziet. Zeker als je er nog een verflaag op aanbrengt.
Re: NS1500
Hoi Pjotr Pieter, ik weet niet of je deze https://www.flickr.com/photos/144381574 ... 0302398293 fotoserie al zoekende op het internet al bent tegen gekomen want het bied een schat aan details van de draaistellen. Als je z'n fotostream opent en wat naar beneden scrolt kom je ook foto's tegen van zijn EM2 projecten in messing.
Aan de hand van zijn fotoserie ben ik ook verder gekomen met mijn NS 1500 in Train Simulator classic.
en voor de duidelijkheid even zonder wielen en motoren
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Aan de hand van zijn fotoserie ben ik ook verder gekomen met mijn NS 1500 in Train Simulator classic.
en voor de duidelijkheid even zonder wielen en motoren
Ik hoop dat je er wat aan hebt.