Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Panzer-Shop »

Hallo,

Wilco, precies, dat zou dan een insteek zijn die werkt echter heb ik geen zin in die discussies met de ontwerpers. Alleen dat al vind ik voldoende frustrerend. Het voordeel dat ik nu heb is dat ik ontwerpers prima betaal voor hun werk voor mij (voertuigen en figuren), en dat ik dan ook eissen kan stellen. Een opdrachtgever opdrachtnemer verhouding. Dat ligt dan toch behoorlijk anders bij private ontwerpers aangezien het veelal een passie project is met veel liefde erin, waarbij ze toch minder geneigd zijn om flexibel te zijn omtrent aanpassingen en consessies.

Inderdaad hebben Guus en ik al eens contact gehad en heb ik een kapje geprint. Dit verliep dan ook super soepel. Echter heeft Guus hier wel gelijk dat er vaak veel geroepen word op forums, maar zodra mensen de portemonnee moeten trekken is er toch opeens geen animo weer. Wat opzich een best interessant gegeven is, want dit merk ik met name binnen Nederland. Binnen Duitsland is dat een stuk minder tot niet :p.

Kevin


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door maarten »

Ik begrijp je bezwaren Kevin en ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Shapeways heeft niet te maken met supports die weggeknipt hoeven te worden, maar het is niet voor niets dat ze de eisen steeds bijstellen om de succes-rate te verbeteren. Voor ontwerpers is dat eveneens frustrerend natuurlijk. Net als dat er voor jou tijd in zit om te checken en dergelijken zit er voor een ontwerper ook veel tijd en moeite in. Het is eigenlijk ook niet raar dat dit vroeg of laat schuurt. ;-)

Jammer maar verstandige keuze denk ik.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Ad_M »

Hoi Kevin,

Wat je ook besluit, het is jou winkel/toko!!
Maar juist omdat het jouw bedrijf is, waarom zo je met alles en iedereen rekening mee moeten houden?
Jij hebt ook jouw reputatie en kwaliteitsniveau hoog te houden!!!
Ik zeg niet dat je een botte boer moet zijn, maar je mag in dit soort situaties best jou eisen lijst op kunnen zetten waar de ontwerper aan moet voldoen mocht het ontwerp in jouw winkel verkocht worden?

Kan of wil die ontwerper daar niet aan voldoen, dan is deze vrij om zelf zijn producten aan de man te brengen
Zelfde is met producten waarvan jij de commerciële waarde niet ziet
Als er geen markt voor is, waarom wel er zoveel moeite in steken om het in je shop te zetten?
Sjeepways heeft ook eisen en toch zie je daar x ontwerpen staan die daar aan voldoen
Voor mij passen die niet, dus mijn ontwerpen zal je daar niet zien!!

Dus mocht je er voor open staan zaken in jouw shop te zetten?
Maak rustig al jouw eisen en voorwaarden bekend en zet ze zwart op wit

Het is jouw tijd en boterham, gezien vanuit mijn visie als niet professioneel ontwerper, als ik mag meeliften...
Kan ik alleen maar blij zijn om anderen ook mijn ontwerpen te bieden via een commerciële uitgang

Ook met een professionele ontwerper moet je test printen en supports plaatsen (elke printer en resin gedraagt zich immers anders, leveren met of zonder supports voor klant en ontwerper)
Daar moet je beiden de gouden middenweg in vinden
En hoe meer je met elkaar werkt, des te meer je op elkaar ingespeeld raakt
Dat is een stukje ondernemen en in elkaar te durven investeren mits het voor beide wat is

Daarom vind ik dat de bal / eisen bij de producent moet liggen wat je commercieel aantrekkelijk vind of niet
Dat de ontwerper niet uitgekleed hoeft te worden snapt iedereen, die kan ook lezen wat die er aan verdient
Vind die jouw voorwaarden niets...
Niets moet!

Mijn 2 cent, wat je ook beslist of besloten hebt :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door WilcoV »

Tsja, het probleem is dat alles geld kost en dat je producten moeten concurreren (op uit te geven geld) met andere zaken. En ik bedoel dus ook dat je helemaal geen discussie aan moet gaan. Als je dit wil dan moet je eigenlijk gewoon aangeven dit kan ik doen onder die voorwaarden en geen discussie. Niet voldoen aan de voorwaarden dan geen productie. Daar hoef je helemaal geen discussie over aan te gaan met een ontwerper als je dat van te voren vastlegt.
Zelf ben ik heel projectmatig bezig. Zo ben ik nu onder andere met project brandweerkazerne bezig en wordt het dus binnenkort interessant een aantal Nederlandse brandweerwagens te hebben. Maar vervolgens als ik er zeg maar 4 of 5 heb van verschillende typen dan houd het weer voor lange tijd op dat vlak op. Datzelfde geld voor kapjes van goederenwagens. Heel leuk en mooi dat ze er zijn, echter zal je die niet regelmatig nodig hebben en vaak maar enkelen per persoon. Vervolgens is de Nederlandse markt gewoon veel kleiner dan de Duitse. Het probleem dat hier door jullie geschetst wordt hebben ook de grote fabrikanten en is precies de reden waarom een Piko, Fleischmann enz. zo zeldzaam met echte Nederlandse modellen uitkomen. Piko klaagt niet voor niets dat veel verkopen tegen vallen in Nederland en produceert alleen specifieke aantallen.
Ik denk dat je in dit geval misschien wel net als Rob Bisschop moet gaan werken. Productie op bestelling en geen voorraad. De wachttijd moeten de liefhebbers die er wel degelijk zijn dan maar voor lief nemen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Jettuh »

Ad_M schreef: 08 dec 2021 08:38 Wat je ook besluit, het is jou winkel/toko!!
Maar juist omdat het jouw bedrijf is, waarom zo je met alles en iedereen rekening mee moeten houden?
Jij hebt ook jouw reputatie en kwaliteitsniveau hoog te houden!!!
Ik zeg niet dat je een botte boer moet zijn, maar je mag in dit soort situaties best jou eisen lijst op kunnen zetten waar de ontwerper aan moet voldoen mocht het ontwerp in jouw winkel verkocht worden?
Ik denk dat dit juist het probleem is waar Kevin tegen aan loopt.
Dan ben ik er met opnieuw supporten, discussie en algemene communicatie zo 2/3 uur aan kwijt voor 1 kapje. Dat
Als Kevin bepaalde eisen moet stellen (logisch!) om zijn kwaliteitsniveau hoog te houden, moet hij dus elk product wat aangeleverd zal worden door een verkoper moeten checken, kijken of dit printbaar is, aangeven wat aangepast moet worden etc.

Om je eigen kwaliteitsniveau hoog te houden ben je dus al snel voor elk product, zeker als dit niet door jezelf gemaakt is maar een ander, lange tijd bezig bent om te kijken of je dus dus kwaliteit kan waarborgen.


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door WilcoV »

Als Kevin bepaalde eisen moet stellen (logisch!) om zijn kwaliteitsniveau hoog te houden, moet hij dus elk product wat aangeleverd zal worden door een verkoper moeten checken, kijken of dit printbaar is, aangeven wat aangepast moet worden etc.
Dat moet je denk ik juist niet doen. Je moet je eisen al dusdanig opstellen dat je aan het ontwerp kan toetsen of het te printen is of niet. Als die basiseisen goed zijn geformuleerd dan hoef je ook helemaal niet te communiceren wat er aangepast moet worden. Ik denk echt dat iedereen te lief en vriendelijk voor elkaar wil zijn. Hele goede bedoelingen maar dan zal het inderdaad gewoon niet kunnen als je er niet je dagelijkse werk van kan maken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie