Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.

Riem
Berichten: 158
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Riem »

En misschien ook een soort 'I would like' afdeling waarbij items aangebracht, maar ook geliked, kunnen worden als andere ze ook willen/zoeken.
Neem bijvoorbeeld een nmbs hle 11 voor een benelux. Er bestaat zover ik weet geen 3D kap voor, maar ik ben ook niet in staat er een te 3D tekenen.
Als er meerdere leden interesse (idee liken dus) hebben, is er misschien iemand anders die er een kan maken en meerdere anderen kan helpen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Panzer-Shop »

Om dat binnen de website te doen is lastig. Wellicht is het dan makkelijker en leuker om binnen het N-Spoorforum een categorie aan te maken waarin topics kunnen worden geopend om dingen te bespreken.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door WilcoV »

Een I would like lijkt mij niet nodig, daar hebben we per slot van rekening op dit forum mogelijkheden voor. Kevin, wat mij betreft uitstekend idee, maar je bent en blijft afhankelijk van ontwerpers, die hun ontwerp beschikbaar stellen. Dat is geen probleem, maar dat moet dan je uitgangspunt blijven.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Panzer-Shop »

Daarom hoor ik graag input van mensen met ontwerpen. Als er op die voet geen interesse is vanuit de community dan heb ik die ook niet. De enige manier waarop een community project draait is op de community.

Ik hoor het graag!


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Ad_M »

Nico Essers schreef: 09 feb 2020 12:04Ik ga het in ieder geval bekijken vanuit mijn hobby
Zit er grotendeels ook op deze manier in
Als ik mijn gebruikte middelen redelijk gecompenseerd krijg ben ik allang blij, zeker leuk als ik aan het einde van de rit misschien (deels?) een nieuwe printer kan aanschaffen als ik deze voor derden laat werken (dat ding slijt immers ook)
Qua tijd / ontwikkeling is het voor mij echt hobby en ontspanning en maak wat ik leuk vind of op verzoek wat ik ook nodig heb of echt leuk vind om te maken (mocht ik daar tijd voor hebben :P )

Dus ja, als ik wat dingen via deze manier kan aanbieden leuk :D 8-)
Moet nog even nadenken of ik dan ook mijn files beschikbaar wil stellen voor download
Persoonlijk denk ik sommige wel en sommige niet, vind het al heel wat dat een ander "bedrijf" deze / mijn grote projecten al in bezit krijg... :roll:

Mijn grootste irritatie was dat ik niet de details mocht en kon voeren die ik belangrijk vind, en de printer tot het uiterste mag gebruiken qua mogelijkheden voor details en printbaarheid
Zo lang het model printbaar is en de printer heeft er geen nadelen van, dan moet het wat mij betreft gewoon kunnen :mrgreen: :ugeek:

Mijn gouden motto, geef alleen maar commentaar als je het zelf beter kan zonder een ander af te zeiken (die kan ook zijn uiterste best doen), zo niet geef de persoon de krediet die het verdient
Kan je het beter, dan zeker je woord bij daad zetten (op zijn Rotterdams, niet l*llen maar poetsen :lol: ;) )

Mijn 2 cent

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door caspervt »

Ha allemaal,

Sorry, ik had eerder geen tijd om te reageren. Ik vind het een geweldig idee!! Ik ben met in2n bezig met een aantal ontwerpen, maar zag vooral op tegen het zelf 3D printen voor andere geïnteresseerden. Ontwerpen is het leukste. Ik wil verder zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan de rompslomp eromheen, maar geniet wel van het feit dat anderen ook mijn modellen kunnen bouwen. Dit zou voor mij dus briljant zijn. Ik zou je de kant en klare STL bestanden met supports (die ik dan zelf al eens succesvol geprint heb) kunnen leveren. Het printen van mijn modellen zou je dus niet veel extra tijd kosten.

Wat betreft kosten en commissie zou je ook naar een andere constructie kunnen kijken die ook belasting technisch zou werken denk ik. Iedereen die bij je verkoopt (dus de leveranciers van de 3D bestanden) heeft zelf waarschijnlijk ook een behoefte aan 3D printwerk. Je zou per verkocht model je verkopende klanten credits kunnen geven waarmee ze weer nieuwe dingen (tegen korting of zelf gratis met genoeg punten) kunnen laten printen bij je. Je administratie wordt dan een groot Excel bestand en je ben af van de facturering. Financieel klopt je administratie ook, want er zijn uitgaven (alleen je materiaal) en inkomsten (alle verkopen). Wil iemand geen printwerk afnemen, dan gaat het feestje niet door en kunnen ze naar Shapeways.

Het zijn maar ideeën.

Met groet,
Casper


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Panzer-Shop »

Hi Casper,

Dat is eigenlijk best een goed idee om credits uit te geven voor verkochte modellen van een designer. Goed denkwerk! Dat is zowel uberhaupt goed te doen als administratief goed te doen.

Slim!

Kevin



roelie001
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jan 2020 10:17

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door roelie001 »

Het is al een jaar stil in dit onderwerp nog ideeen ?


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Pjotr »

Wat mij betreft ideëen genoeg, maar het ontbreekt me momenteel wat aan vrije tijd. Ik ben er wel uit dat een goed 3D ontwerp niet eindigt bij de kap. Wil je er een succes van maken, dan moet je ook goed nadenken over de donor of een goede aandrijving (en verlichting) zelf ontwikkelen.
Recentelijk heb ik wel ervaren dat je van sommige leden uit de N-spoor community soms heel waardevolle tips terugkrijgt.
Met andere woorden: een succesvol model ontwerpen doe je niet alleen.

Zelf ontwerp ik modellen, omdat ik ze gewoon ook zelf graag wil hebben. Hoe ik mijn ontwerp later eventueel met anderen kan delen blijft iets om over na te denken. Ik hoef er zeker niet van te leven, maar op dit moment wil ik de meeste ontwerpen nog niet zomaar op Thingiverse zetten.
Natuurlijk bedien je daar ook de pure (from scratch) hobbyïst mee, maar ik denk dat een tussenweg nog wel waardevoller voor de community kan zijn.
Want aan de andere kant heb je de kleinseriefabrikanten, die met onze 3D modellen heel mooie kant en klare exemplaren opleveren.

ShapeWays heb ik gedurende enige tijd best waardevol gevonden, maar de houdbaarheidsdatum van dit platform is m.i. in zicht. De prijzen staan niet helemaal meer in verhouding tot de kwaliteit als je bekijkt wat er tegenwoordig uit een 3D resinprinter kan komen.

Ik zou het liefst een community zien ontstaan, waarbij 3D modellen met al onze gezamenlijke ervaringen kunnen doorontwikkelen naar werkende modellen, zodat de doe-het-zelver hiermee aan de slag kan. Voor het daadwerkelijk printen van de onderdelen valt straks best iets te bedenken.
De materialen ontwikkelen gelukkig ook mee met de 3D printers.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Panzer-Shop »

Hoi,

Ik sta nog altijd open voor het oppakken van de organisatorische en productionele kant!

Kevin


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Pjotr »

Is goed Kevin, ik neem binnenkort wel even contact met je op.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Hoontje »

Ik lees vol interesse mee. Dus ik zou zeggen, houd iedereen via hier ook op de hoogte :)


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Ad_M »

Heb er ook nog steeds oren naar, voor mijn klein grut
En toekomstig werk als bouw pakket, weet niet hoe je daar over denkt?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door 59erke »

Lijkt mij inderdaad een goed idee, zeker nu de prijzen (heb ik van horen zeggen) op shapeways serieus zijn gestegen


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door EdwinB »

Ik heb laatst al eens een 3d print aangeboden aan een mede N-spoorder dus ik juich dit toe. Voor en door en met een kleine materiaalvergoeding is voor mij prima...:D

gr. Edwin


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Panzer-Shop »

@Ad_M,

Een bouwpakket is helemaal prima! Dan moet het alleen wel aangeleverd worden als compleet product waar ik als fabrikant niet aan moet gaan lopen boren, vijlen, gek doen etc.

Als de klant dat wel moet doen moet er een duidelijk geïllustreerde handleiding zijn die voor elk mens te snappen is. Hetzelfde met onderdelen die nodig zijn om het product af te maken (onderstellen, asjes, etc). Dit moet dan duidelijk aangegeven worden inclusief links, artikelnummers, eventuele alternatieven.

Nogmaals, als er oor naar is kan ik dit oppakken en een groter iets opzetten met een simpele webshop voor klanten etc.

Kevin


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door maarten »

Het klink best interessant moet ik zeggen. Wat ik belangrijk vind is een betrouwbare partner en dat je gewoon normaal 'beloond' wordt voor je (teken-)inspanningen. Het hoeft zeker niet voor niets, dat doen Shapeways en consorten zeker ook niet, maar het moet niet zo zijn dat de 'printer' er een dikke boterham aan verdient en jij als ontwerper wordt afgescheept met een fooi. Ontwerpen/tekenen doe ik voor mezelf en voor de lol, zeker niet voor het geld. Ik heb immers (gelukkig) een goede baan en salaris. Maar er gaat aardig wat tijd in zitten en dat mag best gewaardeerd worden.

Het leuke is natuurlijk dat er een wereld open gaat aan mogelijkheden qua modellen en aankledingsspullen. Hier wat voorbeeldjes wat ik zelf getekend en geprint heb;


Afbeelding
Afvalscheidingsbakken

Afbeelding
Kikker-vuilnisbak en statafel

Afbeelding
Ramen

Afbeelding
Deuren

Afbeelding
Toren

Afbeelding
Hemelbed (en deur/sponning)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Panzer-Shop »

Hi Maarten,

Ik denk dat degene die de tekeningen aanlevert erbij moet vermelden wat hij/zij per verkocht item eraan wilt verdienen. Dus per item aangeven wat je er zelf per verkoop aan over wilt houden, hetzelfde als bij Shapeways.

Ik hang er gewoon een redelijke printprijs bovenop, ik hoef geen miljonair te worden natuurlijk, maar voor niks gaat de zon op.

Op die manier heeft zowel producent als ontwerper een hand in de verkoopprijs.

Kevin


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Hoontje »

Klinkt goed. Feitelijk maak je een nieuwe Shapeways zoals ik het begrijp Kevin? Bedoel als je alles gaat printen wat ontwerpers aanbieden. Werkt hetzelfde. :mrgreen: Of begrijp ik het niet helemaal?

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Panzer-Shop »

Hi Hoontje,

Dat is het idee! Alleen dan zonder portal waarin je zelf de modellen op de site zet en met iets meer kwaliteitscontrole zodat de kwaliteit die verkocht word ook goed is. Op Shapeways kan iedereen ook de grootste Bagger uploaden. Het is natuurlijk de bedoeling dat kwaliteit gegarandeerd word als je wat besteld.

Kevin



59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door 59erke »

Panzer-Shop schreef: 05 dec 2021 17:40 Op Shapeways kan iedereen ook de grootste Bagger uploaden. Het is natuurlijk de bedoeling dat kwaliteit gegarandeerd word als je wat besteld.

Kevin
En dan krijg je als resultaat wanneer je op Shapeways net datgene besteld wat je nodig hebt dat je een mail krijgt van Shapeways dat het ontwerp niet geprint kan worden


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Hoontje »

Ah dan snap ik hem toch goed. Ik ben wel voor, hoewel ik het nog niet voor me zie precies voor wat betreft welke modellen ik daarop zou aanbieden en welke via hoontje.nl . Maar goed, komt tijd, komt raad. Met de Corona komt er van tekenen toch amper wat. Grrr...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Panzer-Shop »

Hallo allen,

Na een aantal dagen werken aan de uitvoering van dit idee en praten met mensen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet ga oppakken. Ik zal hieronder een aantal redenen geven waarom ik dit niet wil doen:

-Werken met niet full time ontwerpers
Dit houdt simpelweg in dat veel modellen die ik aangeboden ga krijgen niet goed zijn voor massa productie. Leuk dat je thuis tijd hebt om met een tangetje elke support weg te knippen waarvan je zelf weet waar ze zitten, maar dat heb ik niet. Spullen moeten stevig zijn zodat productie mogelijk is. Als je dit niet wilt aanpassen word productie natuurlijk vrij lastig. Concessies blijken dus moeilijk.

-Werken met niet commerciële ontwerpers
Dit houdt in dat ik modellen moet gaan checken en testprinten, plus de discussie aan moet gaan zodat de ontwerper ook echt dingen gaat aanpassen. Dan ben ik er met opnieuw supporten, discussie en algemene communicatie zo 2/3 uur aan kwijt voor 1 kapje. Dat gaat natuurlijk niet in combinatie met het volgende punt.

-De prijs willen bepalen.
Na dat ik extreme hoeveelheden werk in slecht verkopende dingen heb gestopt komt de ontwerper ook nog met eissen over wat ik eraan mag verdienen. Ik weet niet wat jullie uurtarief is, maar die van mij is een stuk hoger als die 3 euro die ik ooit ga verdienen aan die 3 verkopen van dat kapje.

-Extra eissen ontwerpers
Als ik hun kapje verkoop moet ik natuurlijk ook al het andere aanbieden, want “anders hoeft het allemaal niet”! Denk aan onmogelijke verloopjes om de ene fleischmann kap op een trix onderstel te zetten, raampjes voor een huis wat helemaal niet meer door Faller verkocht word etc etc etc. Gaat nooit iemand kopen, maar het moet en zal erop met al het werk wat erbij hoort.

Oftewel, een hoop gezeur voor kleingeld. Als iemand anders dit wil oppakken, voel je vrij! ;)

Kevin


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door WilcoV »

Ik denk dat dit soort dingen alleen kan werken als de uiteindelijke maker (zeg maar bijvoorbeeld Panzer-Shop) de voorwaarden kan bepalen. Ik denk in dat geval dat je dit alsnog zou kunnen doen, maar dan alleen onder strikte voorwaarden die je dan zelf stelt. Klinkt raar maar een soort slikken of stikken. Je kan dan een standaard percentage voor de oorspronkelijke ontwerper vaststellen, maar ook dat moet je weer zelf doen.
Als je ruimte geeft dan krijg je al snel dit soort zaken en dan kan je eigenlijk gewoon zeggen breng het zelf aan de man of zet het op Shapeways.
Ik dank je in ieder geval voor het initiatief en denk dat je zelf al zat moois voortbrengt.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Ipharra »

Hoi Kevin,

We hebben in het verleden al eens contact gehad hierover, ik ben het helemaal met je standpunten eens. Bij mijn eerste ontwerpen werd er meteen van alle kanten geroepen of ze via SW te bestellen waren. Hele shop opgetuigd en een aantal modellen geplaatst, met als resultaat tot nu toe 1 model verkocht. Denk dat als ze via jouw te bestellen waren geweest destijds dit hetzelfde resultaat had gegeven. Gezien de moeite die jij dan had moeten nemen om dit op te tuigen, totaal voor jouw en mij niet interessant. Afgezien van ontwerp en printeisen, daar waren we nog wel uitgekomen, ondanks een door mij nogal gemeen proefmodel om te kijken waar eventueel de grenzen lagen om het voor jouw ook interessant te maken. Ik wil gewoon leuke dingen maken en wil dit graag delen met anderen via dit forum, en als men ook zoiets wil stuur maar een PB en dan kijk ik wel of ik je kan helpen. Gezien de details van mijn printen geld bij mij ook een regel. Wat je krijgt is wat uit de printer komt, zelf supports verwijderen en verder afwerken. Ik kijk het nog even aan met mijn SW shop maar denk hem binnenkort te verwijderen daar.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Plaats reactie