Spinoff GW- Hulp Goederentrein Bagagewagen D2851-D2900

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Spinoff GW- Hulp Goederentrein Bagagewagen D2851-D2900

Bericht door Ipharra »

Bij mijn speurtocht door het Utrechts Archief naar tekeningen en foto's voor de veewagen FCS en de GW geelbanders kwam ik ook een foto tegen van de GW uitgevoerd als tijdelijk nood bagagewagen. Deze reden midden jaren 50 mee als vervanging van de bekende nog te bouwen Dg. Heb ook de tekening gevonden van deze wagen, helaas is deze niet openbaar en moet ik naar Utrecht om hem in te zien. In deze tijd wat lastig omdat ze gesloten zijn. Zodra het weer mogelijk is ga ik een bezoekje plannen, ook om nog wat andere niet via internet op te vragen tekeningen te bekijken voor een aantal typische jaren 50/60 wagens die ik nog op het oog heb om te maken. Voorlopig zit ik nog met twee vragen m.b.t. tot deze wagen,

vraag 1
Ik weet wat er op het dak moet zitten, een aantal torpedo ventilatoren, een kachelpijp een soort van ontluchtingspijp(waarschijnlijk boven het toilet) en een tweetal soortement van omgekeerde bloempotten voor de afvoer van de gassen van een olielamp. Heb alleen geen idee waar ze precies zitten, behalve dan de torpedo ventilatoren, die liggen redelijk vast.

vraag 2
Zitten de uitbouwen recht tegen over elkaar of zitten ze asymmetrisch, daarvoor heb ik dus net als de items op het dak het bovenaanzicht nodig, of foto's van beide zijden.

Ben dus met tekenen nu zover dat ik alleen dus nog deze details moet aanpassen en aanbrengen, en nu wachten tot ik naar Utrecht kan.
Tenzij er onder jullie iemand is die mij op korte termijn aan meer info kan helpen.

Afbeelding
voorproefje van de D 2873
Laatst gewijzigd door Ipharra op 04 jun 2020 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Spinoff GW- Hulp Goederentrein Bagagewagen D2851-D2900

Bericht door Ipharra »

Even een korte update, tekeningen kunnen bekijken en gevonden wat ik wilde weten om het dak verder te voorzien van de nodige ventilatoren, ontluchtingen en kachelpijp en dat allemaal op de goede plek. Binnenkort een print bestellen om te kijken of alles past. Alles wat op het dak staat wordt binnen in de kap meegeprint. Tevens een tekening ingezien m.b.t.het kleurenschema, groene opbouw met alukleurig dak. Tevens stonden hier alle opschriften op aangegeven, dus makkelijk om de decals voor deze wagon te laten printen straks.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Spinoff GW- Hulp Goederentrein Bagagewagen D2851-D2900

Bericht door Ipharra »

Hier alvast een preview van de bagagewagen, binnenkort hier het geprinte model.

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: Spinoff GW- Hulp Goederentrein Bagagewagen D2851-D2900

Bericht door 3dbuildr »

Leuk idee! Benieuwd naar je 1e print...

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Spinoff GW- Hulp Goederentrein Bagagewagen D2851-D2900

Bericht door Ipharra »

Ik ook, wordt nu op dit moment geprint en hoop hem midden volgende week te hebben als DHL weer eens mee wil werken. De 3verschillende geelbanders zijn geprint en onderweg maar hebben een dag of twee vertraging volgens DHL, weer een nieuw excuus i.p.v. melden dat je niet thuis was. Kijken wanneer die binnenkomen.
Binnenkort meer, de veewagon is op decals na klaar, nu eerst de geelbanders dan de Dg en de kippenwagen en dan komt denk ik alweer de volgende goederenwagon eraan. Heb de basis al klaar voor twee versies, alleen nog de details en verschillen tekenen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: Spinoff GW- Hulp Goederentrein Bagagewagen D2851-D2900

Bericht door Pleun »

In het komende nummer van Railhobby staat een artikel over deze hulp Dg's
https://www.railhobby.nl/voorproefje-tw ... hobby-425/


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Spinoff GW- Hulp Goederentrein Bagagewagen D2851-D2900

Bericht door Ipharra »

He wat leuk, ook toevallig, op de foto staat hij ook in het grijs, maar die kleur hebben de nood Dg 2850-2900 nooit gehad wel de andere serie omgebouwde nood Dg 2901-2925 uit 1933 die waren eerst grijs en later groen en lijken in de verte op de nood Dg's maar zijn kleiner en de ingang zit hiervan op de kopkanten. Volgens de tekening van de beschildering en opschriften uit 1950 was de buiten kant groen met een aluminium kleurig dak als afleveringskleur.

De print is binnen, maar eerst nog de kippenwagen en GW's verder afbouwen.

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Spinoff GW- Hulp Goederentrein Bagagewagen D2851-D2900

Bericht door WilcoV »

Complimenten hoor weer een mooie reeks aanvullingen voor de Nederlandse baan. Zal wel een run op de oude basiswagens komen nu.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Spinoff GW- Hulp Goederentrein Bagagewagen D2851-D2900

Bericht door Ipharra »

Gelukkig is er een redelijk ruime keuze aan basiswagen. Roco 02329(A t/m G) - 24043 - 25076 t/m 25082 - 25345 - 25349 - 25599 - 25605 kunnen hiervoor gebruikt worden, met voor een groot aantal ook nog diverse nummervarianten met het gelijke artikelnummer.
zie ook hiervan het overzicht op:
https://www.spur-n-datenbank.de/cb_erge ... eller=Roco


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Spinoff GW- Hulp Goederentrein Bagagewagen D2851-D2900

Bericht door WilcoV »

Ipharra schreef: 20 jun 2020 11:34 Gelukkig is er een redelijk ruime keuze aan basiswagen. Roco 02329(A t/m G) - 24043 - 25076 t/m 25082 - 25345 - 25349 - 25599 - 25605 kunnen hiervoor gebruikt worden, met voor een groot aantal ook nog diverse nummervarianten met het gelijke artikelnummer.
zie ook hiervan het overzicht op:
https://www.spur-n-datenbank.de/cb_erge ... eller=Roco
Gelukkig wel. Ben al aan het hamsteren :D :D


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Spinoff GW- Hulp Goederentrein Bagagewagen D2851-D2900

Bericht door Ipharra »

@Wilco
Zijn nog genoeg te vinden op internet, de ene wat duurder dan de andere, krijg er van de week ook weer vier binnen voor het volgende project, de 18-luikers, voor en na de verbouwing en de hierop gebaseerde veewagen. Daarna moet ik en iets kleiner onderstel zonder treden gaan zoeken voor het daarop volgende project wat alweer in de steigers staat.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Spinoff GW- Hulp Goederentrein Bagagewagen D2851-D2900

Bericht door WilcoV »

Ipharra schreef: 22 jun 2020 10:27 @Wilco
Zijn nog genoeg te vinden op internet, de ene wat duurder dan de andere, krijg er van de week ook weer vier binnen voor het volgende project, de 18-luikers, voor en na de verbouwing en de hierop gebaseerde veewagen. Daarna moet ik en iets kleiner onderstel zonder treden gaan zoeken voor het daarop volgende project wat alweer in de steigers staat.
Wellicht de Roco kolenwagentjes van toen? Of zijn die hetzelfde formaat


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Spinoff GW- Hulp Goederentrein Bagagewagen D2851-D2900

Bericht door Ipharra »

Heb al wat rondgekeken, de meeste kolenwagens of hoogbordwagens zijn te lang, Het mooiste zou een onderstel zijn met een lengte over de buffers van 56/57 mm, zoals van de FCS veewagon maar dan zonder de treeplank. Heb al wat op het oog, de al eerder genoemde database is echt een enorme hulp in het zoeken van eem geschikte donor.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Spinoff GW- Hulp Goederentrein Bagagewagen D2851-D2900

Bericht door Ipharra »

Zo nu weer tijd voor een kleine update, door het warme weer loopt het allemaal wat langzamer, maar binnenkort moet toch alles klaar zijn wat betreft de geelbanders en afgeleiden.

Afbeelding
Het dak van de Dg heeft zijn eerste behandeling in alu verf gehad en waar je normaal grijs gewend ben oogt het toch wat vreemd "Duits"

Binnenkort de groene bak eronder en dan eens uitzoeken welke decals erop gaan komen. Van de bruine varianten heb ik ondertussen drie setjes decals klaar liggen van Andreas Notthaft met verschillende nummers. Wordt nog goed zoeken waar de tekst precies staat, klein en wit op een witte achtergrond geprint :?
De gele strepen zijn wat makkelijker te vinden. Houd jullie op de hoogte, zo nu eerst een biertje :roll:


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Spinoff GW- Hulp Goederentrein Bagagewagen D2851-D2900

Bericht door Ipharra »

Zo nog even een update van de vorderingen met de Nood Dg. Bak en dak zijn klaar. De decals moeten nog worden aangebracht, een deel komt uit een setje van Andreas Nothaft, want bij het aanbrengen van de decals op de geelbanders is het bij een wagon niet helemaal goed gegaan en heb deze opnieuw besteld. Het deel dat ik nodig heb voor de bagagewagen blijft over nadat de geelbander compleet is bestickerd, met name de rasters. Elk nadeel heeft dus weer zijn voordeel. Alleen nog de wagonnummers laten printen en als laatste de ramen plaatsen nadat de laatste laag zijdemat lak is aangebracht. Alle varianten van de groentewagons/geelbanders zijn nu beschikbaar in mijn shop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ipharra op 03 jul 2020 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Spinoff GW- Hulp Goederentrein Bagagewagen D2851-D2900

Bericht door Ronald2016 »

Deze ziet er ook weer gaaf uit. Zodra ik door mijn ander 100 projecten heen ben, zal ik 1 van jou kapjes gaan bestellen waaronder deze.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Spinoff GW- Hulp Goederentrein Bagagewagen D2851-D2900

Bericht door Ipharra »

Hier dan de volgende stap in het verbeteren van de wagons om zelf te printen. Als eerste stap dus de u-balken en trekogen wat kleiner en dus beter ogend gemaakt. Nu als volgende stap de handgrepen als aangezette handgrepen meegeprint. Printen met een dikte van 0,3 mm is voor de printer geen probleem maar qua stevigheid niet voldoende, de onderstaande versie heeft handgrepen met een dikte van 0,5 mm en deze blijken redelijk stevig te zijn en zelfs een kleine val te kunnen overleven, zie missende primer op de foto van de kopkant, de wagon is aan de rechterkant op zijn handgreep en trekoog terechtgekomen.

Afbeelding
Zo uit de printer en na curing in een eerste dun laagje primer, blijf me verbazen hoe strak deze printer werkt.

Afbeelding
Zie dat ik hier nog even licht moet schuren aan de schuine onderkant van de u-balken, nog een klein puntje van de supports zichtbaar.

Volgende bericht is dan een groen gespoten en van decals voorziene Nood-bagagewagon, heb ondertussen ook voor deze wagon de benodigde decals in huis.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Plaats reactie