NS Kippenwagen (omgebouwde nood Dg)

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

NS Kippenwagen (omgebouwde nood Dg)

Bericht door Ipharra »

Doordat DHL het gruwelijk laat afweten is de weekend planning een beetje in het water gevallen. Op zoek naar info voor mijn volgende model kwam ik naast de noodbagagewagen ook nog de uit de Gs-v verbouwde kippenwagens tegen. Dus in mijn model een aantal planken eruit gesloopt en de roosters verwijderd aan de zijkant. Ook de nodige extra versterkingsbalken aangebracht en ziedaar een kippenwagen. Deze kippenwagen is ook gebaseerd op het onderstel van de Roco Postwagen of wagens waar deze van is afgeleid. Ben ondertussen bezig om een shop in te richten bij SW en deze komt met de Veewagen als eerste twee items in de shop. hopelijk eind van de week de drie uitvoeringen van de Geelbanders.

Afbeelding

Afbeelding

als iemand nog no een idee nodig heeft voor een opslagloods, ook daar kun je een GW voor gebruiken
http://www.nicospilt.com/index_gendenloos.htm
paar foto's naar beneden scrollen, het is blauw. Kijken of ik daar iets mee kan met mijn eerdere probeersels ;)
Laatst gewijzigd door Ipharra op 24 jun 2020 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door Ipharra »

Hierbij alvast een voorproefje van de kippenwagen zoals die begin volgende week in mijn SW shop verkrijgbaar wordt. De definitieve versie heeft nu een bord op de zijwand voor het wagennummer.

Afbeelding

De wagens waren volledig in het wit geschilderd. Voor meer info kijk ook eens hier.
http://www.nmld.nl/nl/object/1241
Laatst gewijzigd door Ipharra op 30 mei 2020 17:58, 2 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door u43hvs »

Gaaf ding


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door Ipharra »

De kippenwagon is ook bijna gereed op de decals en wat zwarte accenten na, handrelingen, koersbord en sleepogen. Is als extraatje ontstaan omdat de basis een Gs-v snel en gemakkelijk aan te passen was.
Nu nog een soundmodule met kippengeluiden, zou hem helemaal afmaken. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Deze print is al beschikbaar in mijn shop op Shapeways, samen met de veewagen FCS, binnenkort nog wat andere modellen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door Nico Essers »

Mooi model Guus. Goed gedetailleerd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door 3dbuildr »

Ziet er heel fraai uit, benieuwd hoe hij er straks in het wit met decals (en kippengeluiden ;-) uitziet,

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door Ipharra »

Wat moeilijk te zien hier maar ze zijn al volledig in het wit gespoten, blijft een lastige kleur met fotograferen. Aan de decals wordt hard gewerkt. Heb van het MBS een paar mooie detail foto's ontvangen van de opschriften op deze wagon dus dat gaat helemaal goed komen.

Afbeelding
Hier komt de witte kleur wat beter uit, foto is niet helemaal top.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door 3dbuildr »

Ziet er goed uit!

Ps ik ben nog steeds geobsedeerd door je kippengeluiden, wat dacht je van een "Sound Recordable Chip IC Voice Music Talking Recorder Module" (U$0,58 @ Ali) + een speakertje gecombineerd met... .
De voedingsspanning van de rails oppikken en dikke pret: ronkende diesels en tokkende kippen ;)

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door Ipharra »

Hoi Fred,

Chipje besteld bij Ali, voor die prijs wil ik wel eens kijken of dit lukt. Chipje is is 20 bij 16,7 mm en de binnenkant is 16 mm dus een beetje schuin achter de deuren moet hij er in kunnen. Dikke pret een kakelende wagen.

Nu nog even op zoek naar iets wat van de railspanning 3-4 volt maakt. Heb hier nog een VVP van Martin Domburg liggen, eens vragen of die terug te regelen is naar 4 volt, benieuwd naar zijn reactie als ik hem uitleg waar het voor is. Heb hier ook nog een functiedecoder van Laisdc kijken of ik de kippen nog aan en uit-zetten kan, lijkt me wel prettig. :lol:

We houden iedereen hier op de hoogte wie weet een echte geluids-kippenwagen. Kijken of ik ergens nog een speakertje wat past kan vinden, dat zal nog het duurste onderdeel worden denk ik.
Laatst gewijzigd door Ipharra op 15 jun 2020 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door BenQ »

Ik word nu al kippig. 7(8)7 :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door Ipharra »

Ja Ben totdat ik de vraag stel, of iTrain random af en toe de kippen kan laten kakelen. :mrgreen:

Krijg nu ook het idee om op deze manier mijn veewagens van koeien te voorzien. :roll:


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door BenQ »

Paarden en varkens kan ook nog.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door Ipharra »

Helaas vallen bij mij af, ben nog wel op zoek naar een kudde schapen


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door Pleun »

@Ipharra Leuk project!
Het kippengeluid is natuurlijk een deel van de uitdaging.
Omdat er doorkijk is kunnen we ook nadenken hoe de kippen zelf weer de geven, als zullen ze in N er klein zijn.
Weet iemand hoe kippen werden vervoerd om deze wagens?
Was dat in kooien of zaten ze er los in of los op tussenvloeren?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door Ipharra »

Ook ondertussen een klein geschikt speakertje gevonden bij Ali van 10 bij 18 mm, past dus mooi in het dak, totale kosten tot nu toe, chip €0,53 en een speakertje voor €1,23. Nu nog de baanspanning naar zo'n 4 volt zien te krijgen. Voor de geinteresserden het itemnummer van de chip is ISD1806 6S.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door mini rijder »

Leuk idee zo'n kakelende wagon.
Bij conrad hebben ze spanningsregelaars die 15v terug brengen naar 3,3v https://www.conrad.nl/p/spanningsregela ... -ma-147028.
Ik neem aan dat er dan nog een gelijkrichter bij zal moeten, of misschien dat deze op dat printje van DTS te bakken is.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door BenQ »

De spanningsregelaar is voor gelijkspanning(DC)


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door mini rijder »

BenQ schreef: 15 jun 2020 19:37 De spanningsregelaar is voor gelijkspanning(DC)
Daarom ook mijn aanname dat er nog een gelijkrichter bij moet.
Maar de VVP van DTS, en ook een functiedecoder, geeft een gelijkspanning af, dus deze kun je dan volgens mij gebruiken om de spanningsregelaar mee te voeden, die dan op zijn beurt weer de geluidsmodule van stroom voorziet. Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door Ipharra »

Hoi Robby,

Bedankt voor de tip, eens kijken of ik deze aan de uitgang van een functiedecoder kan hangen, zodat ik hem dan digitaal kan in en uitschakelen, hier komt al een gelijkgerichte 12 V normaal gesproken uit. Dan kijken of ik het geluid kan starten als ik spanning op de geluidschip zet, is nog even de vraag, normaal start je het geluid met een drukknopje. Wordt nog wat expirimenteren als de spullen binnen komen uit China. Ondertussen ook nog een microfoontje gevonden om het geluid op te nemen, was toch nog een extra uitgave van bijna € 0,10

Heb toevallig vanmiddag jouw modellen van de Hbissen die ik vorig jaar heb gemaakt deels overgespoten, dak en onderstel had ik helemaal bruin, alleen ik rijd in de jaren zestig en had via Jos UIC1 nummers laten maken van die periode. In die tijd waren de daken echter nog grijs en de onderstellen zwart.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door Ipharra »

Hallo iedereen,

Bedankt voor al het enthousiasme om de wagon te voorzien van tokkende kippen. Spullen zijn besteld, dus afwachten wat het resultaat wordt.
Alles moet er makkelijk inpassen dus dat is geen probleem. Zelfs € 0,10 teveel uitgegeven aan een microfoontje, kwam er achter dat de mic ingang gewoon aangesloten kan worden aan een koptelefoon uitgang, dus geluid is rechtstreeks zonder bijgeluiden op de chip te zetten.

Nu weer een beetje on topic, wagen voorzien van zwarte handgrepen en sleepogen. Bord voor wagennummer krijgt een zwarte decal met opschriften, die is dus nog niet zwart gemaakt.

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door 3dbuildr »

(Kippen zijn ook on-topic ;) erg leuk dat je het gaat proberen)

Fraai resultaat!

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door Ipharra »

Hoi Fred,

Voor die paar euro wil gewoon die lol hebben en het proberen, begin denk ik wat door te slaan, heb gelijk nog een paar extra chips besteld want in mijn shop is nu de FCS veewagon beschikbaar en binnenkort op basis van de 18-luiker een FOTK veewagon, en daar moet uiteraard het geluid van koeien in. In ieder geval bedankt voor de tip van de geluids chips. We gaan het beleven, kippen en koeien.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door Ipharra »

Na wat heen en weer gekakel via de mail met Sjoef, zijn er weer prachtige kakelverse decals gerealiseerd om de kippenwagen af te maken.
Hieronder dus het voorlopige eindresultaat zonder geluid, de kippen zijn besteld. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door WilcoV »

Complimenten hoor ziet er heel netjes uit. Ik neem aan dat we voor de opschriften bij je kunnen aankloppen?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door Ipharra »

@Wilco
Yep ik heb nog voor een paar wagens decals over, en anders laat ik nog wat extra maken, mocht je ze nodig hebben stuur maar een PB.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Plaats reactie