Pagina 1 van 1

kap voor NS DE 2530 VSM2530

Geplaatst: 25 mei 2020 21:33
door Michel de Ruiter
Ik heb een vraag;

Ik ben op zoek naar 2 kappen, voor een NS2530 en een VSM2530 op basis van een Piko 2400 maar kan niets erover vinden.
Is dit niet mogelijk of wel mogelijk maar niet op een chassis van een Piko2400??..ik heb geen idee van exacte maten e.d.

Of de kap is er wel maar ik zoek gewoon niet goed 8-)

Is iemand bereid om er 2 voor mij te tekenen en te printen?..
Ik wil best een voorschot betalen voor evt kosten, tijd dat het gaat duren is ook geen probleem.

Alvast bedankt.

Mvg,
Michel de Ruiter

Re: kap voor NS DE 2530 VSM2530

Geplaatst: 25 mei 2020 22:38
door thevandijks
O daar zijn vast meer belangstellende voor, ik wil hem het liefst in Lila!

Groet Hans

Re: kap voor NS DE 2530 VSM2530

Geplaatst: 26 mei 2020 11:30
door neudalhausenstadbahn
De motorhuiven van de 2530 zijn als ik het me goed herinner wel een stuk lager dan die van een normale 2400, dus of dat past.

Ik ga even het boek diesellocomotieven in Nederland erbij pakken om te kijken hoeveel het precies scheeld.

Groetjes Michiel

Re: kap voor NS DE 2530 VSM2530

Geplaatst: 26 mei 2020 11:38
door neudalhausenstadbahn
Uiteraard staat de hoogte van de motorhuiven niet bij de tekeningen, gelukkig had ik eerder al de schaal van de tekeningen uitgerekend en erbij geschreven dus was het als nog zo opgemeten en uitgerekend.

Een huif van de normale 2400 is 2358mm hoog en die van de 2530 zijn 2090mm hoog het verschil in 1:160 word dan 1,67mm. De 2530 heeft daarom ook een uitbouw voor de uitlaat van de motor boven op de huif zitten van 380mm = 2,37mm.

Groetjes Michiel

Re: kap voor NS DE 2530 VSM2530

Geplaatst: 26 mei 2020 14:10
door Ipharra
In het boek diesellocomotieven in Nederland staat bij de historie van de 2530 dat de huiven 45 cm lager waren t.o.v. de 2400. In schaal N komt dat neer op 2,8 mm lager. Gezien de opbouw binnen in een Piko 2400 wordt het denk ik lastig om er een kap op schaal op te plaatsen. Er zijn in het verleden diverse pogingen gedaan maar tot nu heb ik nergens een resultaat gezien. Zie ook oudere berichten op dit forum. Zodra iemand het voor elkaar heeft en via een of andere manier kan worden aangeschaft sta ik vooraan.

Re: kap voor NS DE 2530 VSM2530

Geplaatst: 26 mei 2020 15:35
door 3dbuildr
Een van mijn eerste modellen die ik heb getekend en gebouwd was de 2400. Als basis/donor gebruikte ik daar een lifelike chassis voor. Helaas zijn in verband met de policy-wijziging door Photobucket alle foto's hier op het forum verloren gegaan maar er is wel nog het YouYube filmpje van die laatste versie van die 2400 (p.s. het schokkerige effect in de filmpjes heeft te maken met de opnamekwaliteit)





En zoals jullie al weten, aangestoken door het succes van dit bijzonder fraaie model ;) is Piko daarna met zijn 2400 gekomen...

Ik was toendertijd wel bezig met het ontwerp van de Bisschop op basis van dit Lifelike chassis wat wel geschikt is voor die verlaagde huif ten opzichte van een 2400. Ik heb ze toen ook naast elkaar gezet om ze eens goed met elkaar te kunnen vergelijken.

Afbeelding
2400vs2530_003 by , on Flickr

Afbeelding
2400vs2530_004 by , on Flickr

Afbeelding
2400vs2530_002 by , on Flickr

Afbeelding
2400vs2530_001 by , on Flickr

Met de komst van de Piko 2400 heb ik mijn werk aan de 2400 in de ijskast gezet, maar als er belangstelling voor is wil ik best nog eens opnieuw in de Lifelike versie duiken. (ik heb hier zelfs nog ergens een printje liggen van de 2530 :?: )

Fred

Re: kap voor NS DE 2530 VSM2530

Geplaatst: 26 mei 2020 18:10
door Rick
Ipharra schreef: 26 mei 2020 14:10 In het boek diesellocomotieven in Nederland staat bij de historie van de 2530 dat de huiven 45 cm lager waren t.o.v. de 2400. In schaal N komt dat neer op 2,8 mm lager. Gezien de opbouw binnen in een Piko 2400 wordt het denk ik lastig om er een kap op schaal op te plaatsen. Er zijn in het verleden diverse pogingen gedaan maar tot nu heb ik nergens een resultaat gezien. Zie ook oudere berichten op dit forum. Zodra iemand het voor elkaar heeft en via een of andere manier kan worden aangeschaft sta ik vooraan.
Op de derde foto is het verschil in huiven te zien. Vanwege de lagere huiven was de 2530 ook langer dan een normale 2400, in model 5 mm, dus een Piko onderstel is eigenlijk te kort. Daarbij zijn bij de 2530 de bufferbalken ook gekromd wat bij de 3D-tekeningen van Fred te zien is. Bij de Kleinspoorkit van de 2530 zijn nieuwe bufferbalken geleverd die voor de oude worden gemonteerd waardoor de loc langer is en de goede vorm heeft.

Re: kap voor NS DE 2530 VSM2530

Geplaatst: 26 mei 2020 19:51
door Michel de Ruiter
Ik had eens gelezen dat de laatste 2400 werd veranderd wegens te weinig zicht, daarom een hogere cabine kreeg en een iets lagere huif, maar als ik jullie berichten lees was de loc dus ook langer...
Ik vind het gewoon leuk om locs op de baan te hebben die niet iedereen heeft en ik was dus verbaast dat er geen kap van een 2530 verkrijgbaar was na het uitkomen van de 2400..nu weet ik waarom.

Hopelijk dat Fred( en misschien nog andere) er tijd in wil steken om toch een kap te ontwerpen, als het niet op een Piko onderstel kan, dan op een ander onderstel.


Michel

Re: kap voor NS DE 2530 VSM2530

Geplaatst: 27 mei 2020 15:03
door 3dbuildr
Ik heb toch nog een draadje hier op het forum gevonden met plaatjes van mijn 1e versie van de 2530 en de 3D proefprint van Shapeways:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=4927

Ten opzichte van deze versie zou ik (met de kennis van zaken van nu) toch wat zaken aanpassen, ik ga toch eens aan de slag!

Fred

Re: kap voor NS DE 2530 VSM2530

Geplaatst: 27 mei 2020 15:25
door neudalhausenstadbahn
Zou het dan niet handig de 2 draadjes samen te voegen?, zodat je alles weer in 1 draadje hebt?

Groetjes Michiel

Re: kap voor NS DE 2530 VSM2530

Geplaatst: 28 mei 2020 17:53
door 3dbuildr
Ik zal idd met mijn vorderingen doorgaan in mijn originele draadje, dus als je geïnteresseerd bent, volg: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=4927 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N :Thumb

Fred