NS Hippel

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

NS Hippel

Bericht door Pjotr »

Een projectje dat al enige tijd bij mij op stapel staat is het vernederlandsen van een Graham Farish Class 08.
Daarbij wil ik de donor van het nieuwe model van de GF gebruiken, ondanks dat de schaal (1:148) niet geheel conform onze N-standaard is.

De kap moet het Nederlandse model meer benaderen dan de huidige modellen die op de markt zijn en tegelijkertijd mogelijkheden bieden om decoder en verlichting netjes weg te werken. Dit alles zonder hak- en breekwerk. Om de afwerking te vergemakkelijken, bestaat het model uit 7 losse delen.
Het zwaailicht is optioneel. Daarvoor dient aan de binnenzijde een voorgeboord gaatje doorgebroken te worden. Als iemand overigens een goede suggestie heeft voor zwaailichten, houd ik mij aanbevolen.

Sommige details (zoals trapjes, relingen en koplampringen) zijn te fijn voor de huidige 3D print technieken. Dat worden (geëtste) messing onderdelen.

Of dit model bij Shapeways zal verschijnen, weet ik nu nog niet. Dit ontwerp is namelijk gebaseerd op de resolutie van een Elegoo Saturn resin printer. Shapeways kan dit detailniveau met z'n huidige materialen helaas niet aan. Hun verificatie algoritme ziet blijkbaar commerciële risico's als de details te fijn worden. Op zich niet onbegrijpelijk, maar de stand van de techniek van thuisprinters gaat inmiddels met grote sprongen verder.
Eventueel maak ik in de toekomst nog wel een afgeleid SW exemplaar, maar het huidige prijsniveau van hen nodigt mij vooralsnog niet uit om er heel veel energie in te steken.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: NS Hippel

Bericht door Ad_M »

Hoi Pieter,

Ook de Saturn kan tot 0,01mm printen en 0,1mm kan in sommige omstandigheden gewoon gebruik worden
Mooie printer trouwens!!! :Thumb
Etsen kan maar details aan tot 0,18mm, daar stoote ik mijn kop ook al tegen aan...

Ik ga dit model met veel plezier volgen
Veel succes

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: NS Hippel

Bericht door Peter »

Pieter, ik ga dit draadje met veel interesse volgen!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: NS Hippel

Bericht door Hube »

Zou mooi zijn als er dan een Zimo sounddecoder MX649 in zou passen.
YouChoos heeft een hele mooie soundfile van de Engelse class 08 hiervoor.
Dan heb je ook een lokbuffer nodig, die moet dan ook passen.
Decoder en buffer boven de motor (deze een kwart slag draaien of vervangen door een klokanker motor)
En luidspreker en condensatoren in de cabine.
Leuke uitdaging Pieter!
Ik blijf het volgen,

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS Hippel

Bericht door Pjotr »

@Gerard
Zelf ben ik nog niet zo bezig met sound, maar het is wel goed om alvast te kijken naar de beschikbare ruimte voor een sounddecoder.
Mocht het passen in deze behuizing, dan neem ik het mee in het ontwerp.

@Ad
Op zich zou etsen tot 0,15mm moeten kunnen. Onlangs heb ik nog samen met 3DBuilder (Fred) etswerk laten verzorgen en dat ging best goed.
Binnenkort doen we een nieuwe opdracht. Ik zal eens kijken tot hoever we kunnen gaan in de detaillering.
Welk merk printer en Resin gebruik jij overigens bij de Volker Rail Kirow ?

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: NS Hippel

Bericht door 3dbuildr »

Ad_M schreef: 03 sep 2020 10:05 ...
Etsen kan maar details aan tot 0,18mm, daar stoote ik mijn kop ook al tegen aan...
...
een andere reden om voor etsen in plaats van 3D printen te kiezen is mechanische stevigheid van onderdelen. B.v. 3D geprinte treeplanken breken heel snel af terwijl een messing uitvoering wel een stootje kan hebben...

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: NS Hippel

Bericht door Ad_M »

Pjotr schreef: 03 sep 2020 12:42 Welk merk printer en Resin gebruik jij overigens bij de Volker Rail Kirow ?
Pieter, Ik heb een Elegoo Mars en ik gebruik de standaard Elgegoo zware resin op 0,01mm en 8sec belichtingstijd
Op de Saturn kan deze resolutie ook, maar de belichtingstijd kan veel korter vanwege het mono 4K scherm :P

@3dbuildr Klopt wat je zegt Fred
Momenteel moeten we nog terugvallen op Etsen voor o.a. stevigheid, kreeg trouwens geweldige support bij https://ppdltd.com
Maar de techniek / ontwikkeling gaat zoooo hard in het 3D, de eerste 4K / 8K monoschermen komen langzaam uit en de bijbehorende resin voor die resolutie (En ja, je statement klopt zeker bij Sjeepwais, maar SLA thuisprinters zijn al zo veel verder....)
Ook de print wordt steeds steviger / taaier omdat de details ook steeds kleiner kunnen worden hierdoor
Trapjes gaan, in de meeste gevallen, in mijn ervaring nu al goed in 3D qua stevigheid, handgrepen (0,2 mm) en relingen kan momenteel alleen nog maar met etsen en rond nieuwzilver / messing

Voordeel op onze schaal, het zal niet lang meer duren voordat we qua details niets meer te wensen hebben en thuis veel kunnen :mrgreen:
Ben benieuwd welke technieken en details in de hippel terug komen

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: NS Hippel

Bericht door Rick »

Leuk project, 't is dat ik al een GF-versie heb maar aan de andere kant kan hier verlichting in.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS Hippel

Bericht door Pjotr »

Dit weekend maar eens een begin gemaakt met de Hippel donor. Dit projectje ligt al te lang in de bak met 'onderhanden werk'. De motor van deze nieuwe versie van Graham Farish meteen maar van een klokankermotortje voorzien. Hiervoor heb ik het aanpassingssetje van de Tramfabriek gebruikt.
Uit ervaring weet ik inmiddels dat dit soort setjes een goede basis vormen, maar dat je meestal toch nog wel wat aanpassingen moet aanbrengen, wil het geheel goed functioneren. De motor heb ik daarom ook niet op het (scheve) houdertje geschroefd, maar gelijmd. De worm van het originele motortje overgezet. De asdiameter bij beide motortjes is 1 mm, dus geen verdere aanpassingen nodig. Daarbij heb ik voor het lijmen en vastklemmen nog een koperdraadje van 0,15 mm om de worm gewikkeld om een juiste speling tussen worm en wormwiel te verkrijgen.

Vervolgens het geheel analoog getest. Alles loopt mooi en soepel. Nu nog digitaliseren en kijken of er ergens nog ruimte is voor een zwaailicht- en bufferschakeling.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 681
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: NS Hippel

Bericht door Paul_DMV »

ben erg benieuwd!


ik heb zelf ook een graham 371-020 class 08 en heb daarvoor onderstaand ombouw setje gekocht van NSinN op shapeways.

https://www.shapeways.com/product/EFGQF ... 00-600-700

Wat is het verschil?



Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS Hippel

Bericht door Pjotr »

Mijn 3d Hippel kap is gemodelleerd aan de hand van NL voorbeelden. Het setje van 3DBuilder heb ik zelf ook gebruikt, werkt zonder meer prima als je op basis van de bestaande kap van Graham Farish verder wilt werken.

Zelf vond ik het niet mooi dat je nog steeds de lege plekken van de verwijderde GF-onderdelen bleef zien. Dat is ook niet eenvoudig op te lossen. Daarnaast biedt de GF-kap minder mogelijkheden om verlichting in te bouwen. Het gewicht van deze originele kap is wel weer een voordeel t.o.v. mijn eigen 3D-print.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: NS Hippel

Bericht door Hoontje »

Ha Pieter,

Zijn de resin kappen niet "makkelijk" te verzwaren met vloeibaar/kneedbaar wolfraam bijvoorbeeld? Ik ben zelf nog niet zover dat ik al hele rijtuigen maak, dus misschien sla ik de plank volledig mis hoor...


Groetjes

Hoontje


Plaats reactie