NS kolenwagon GTU

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

NS kolenwagon GTU

Bericht door Ipharra »

Hallo weer aan allen,

Ik zit momenteel op nog wat spullen te wachten om verder te gaan met het stationsgebouw van Franeker en om toch wat om handen te hebben tijdens de kerstdagen de laptop maar weer eens op schoot om het nodige te tekenen in 3D.
In het tijdperk waarin ik rijd kwamen ook regelmatig kolenbakken naar Franeker voor de plaatselijke kolenhandelaar, dus op zoek naar Nederlandse kolenbakken en dan kun je niet om de GTU van Werkspoor heen.
Had al aangekondigd met een volgend Nederlands model bezig te zijnen dit gaat hem dan worden. De eerste serie kolenbakken van Werkspoor de GTU.

Als basis gaat een Roco open bakwagon dienen de 2310 0f 2317. Deze keer zijn de tekeningen gemaakt met mijn eigen printer als basis voor de detaillering, dit model zal dus niet in mijn shop komen daar de eisen van onze vrienden in Eindhoven een nogal grove aanpassing vereist van de diverse details, wat deze wagon niet ten goede komt. Als de print wordt zoals ik hem wil hebben dan wil ik eventueel voor de liefhebber ook wel een print maken, hierbij is het verwijderen van de supports en verder afwerken wel voor de ontvanger. Laat me maar weten via een PB als er eventueel belangstelling is voor deze kolenbak.

Dit gaat trouwens ook gelden voor de 18-luiker, daar heb ik nu een hele mooie versie van met fijnere details en zelfs de roosters hebben open gaten, later meer in dat topic. Heb al een idee hoe ik ze dan wil gaan verzenden in een aparte huls ter bescherming van de fijne en tere delen zodat ze niet afbreken.

Hier alvast een preview hoe het model eruit gaat zien, als alles meezit gaat hij morgennacht geprint worden.
Afbeelding
Ook bij deze wagon weer los aangezette handgrepen.

Afbeelding
Wordt binnenkort vervolgd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: NS kolenwagon GTU

Bericht door Peter »

Ziet er goed uit Guus.
Teken je aan de hand van tekeningen? Of losse pols?

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS kolenwagon GTU

Bericht door Ipharra »

Hoi Peter,

Ik heb een tekening uit het Utrechts Archief van de GTU met daarin alle maten van de wagon en waar ook de constructie en indeling van de bak op staat. Verder een aantal foto's van deze wagon, waaronder staatsie foto's van Werkspoor, ter vergelijk met de tekening voor de details. Bijna alle maten zijn op schaal zoals de typische U-ribben waaraan deze wagon zijn naam dankt, behalve de wanddikte. Wagon is een GT opgebouwd met U vormige steunbalken voor de bak.

Heb net de laatste hand gelegd aan een tweede versie waarbij later bij revisie meerdere versterkings-balken zijn aangebracht. Als alles goed gaat staan beide modellen over twee dagen in de primer op de site, vannacht printen en dan na drogen nog een dag onder UV-licht uitharden.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS kolenwagon GTU

Bericht door Ipharra »

Hallo iedereen,

Druk bezig geweest om een goede print uit de printer te krijgen van de kolenbak, ik moet zeggen dat viel niet mee, begin nu op een punt te komen waarmee ik tevreden ben. Van allerlei printhoeken en belichtingstijden geprobeerd en heb nu zo'n beetje de optimale printsetting voor dit model gevonden. Hier alvast een preview van het model, bleek bij het aan brengen van de supports dat ik er één vergeten was en het printen van de U-balken gaat op zich goed maar willen nogal makkelijk afbreken, dus daar moet nog iets veranderd worden.

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: NS kolenwagon GTU

Bericht door Ad_M »

Ziet er zeer gelikt en strak uit Guus, leuk te zien hoeveel je de grenzen probeer op te zoeken
Petje af dat er zo goed als geen printstreepjes te zien zijn, respect :Thumb
Ben echt heel benieuwd wanneer de boel af is en geassembleerd

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS kolenwagon GTU

Bericht door Pjotr »

Dat ziet er zeker strak uit Guus. Mijn complimenten !
Welke laagdikte heb je hier toegepast ?

Hoe is je ervaring met de kwestbaarheid van de geprinte handgrepen ? Blijven deze ook in de loop van de tijd een beetje heel ?


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS kolenwagon GTU

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Ik print op een laagdikte van 0,01 mm en de bij deze laagdikte de voor mijn printer behorende theoretische hoek van 15,94 graden, bij gebruik van Phrozen water washable rapid black resin en een belichtingstijd van 2,8 sec. De hoek is te berekenen door de laagdikte, waarop je wilt printen, te delen door de pixelgrootte van je LCD scherm, het getal wat je vindt is de arctan van de printhoek, vroegguh moest je dan in een tabellenboek opzoeken welke hoek dit was tegenwoordig op internet genoeg arctan calculators te vinden.

Wat betreft de losse handgrepen, tot nu toe geen problemen, wagens met losse handgrepen rijden al zo'n twee maanden rond en ze zitten er nog steeds aan, sterker nog bij het spuiten viel een wagon op een handgreep, alles nog heel behalve wat verdwenen primer. Alleen bij vastpakken een beetje opletten waar je pakt. Handgrepen op de wagons zijn 0,3 mm dik behalve de handgrepen op de hoeken die zijn 0,4 mm dik.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: NS kolenwagon GTU

Bericht door Peter »

Ipharra schreef: 20 jan 2021 11:10 De hoek is te berekenen door de laagdikte, waarop je wilt printen, te delen door de pixelgrootte van je LCD scherm, het getal wat je vindt is de arctan van de printhoek, vroegguh moest je dan in een tabellenboek opzoeken welke hoek dit was tegenwoordig op internet genoeg arctan calculators te vinden.
Guus, ik ben eens naar de formule die je opgeeft aan het kijken. Ik heb een Elegoo Mars met een LCD scherm van 2560×1440 pixels (2K).
Stel ik wil printen op 0,01 mm, wat zou dan de hoek moeten zijn?

Ik heb diverse waarden geprobeerd, maar de hoek die in de Arctan calculator als uitkomst komt is wel heeeeel klein. Ik zal ergens een fout maken......

Bvd voor je reactie.

Mvg. Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS kolenwagon GTU

Bericht door Ipharra »

Hoi Peter,

Heb even gekeken, als het correct is heeft deze printer een pixelgrootte van 0,047 mm, bij een laagdikte van 0,010mm geeft dit de waarde 0,010/0,047=,212765 de bijbehorende hoek is 12,01 graden. Lijkt een kleine hoek maar is wel correct, ergens in een draadje van @Pjotr heeft Ad een grafiek geplaatst met laagdiktes in verhouding tot de printhoek, deze is gebaseerd op een pixelgrootte van 0,047 mm, tot op heden gebruikte ik de hoek uit deze tabel, oftewel ik printte onder een hoek van 11,85 graden. Door de kleinere pixelgrootte van de Mini 4k bleek uit deze berekening dat ik iets steiler moest gaan printen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: NS kolenwagon GTU

Bericht door Peter »

Helemaal duidelijk nu Guus, bedankt voor je reactie!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS kolenwagon GTU

Bericht door Ipharra »

In het begin was ik nog zoekende naar de goede hoek, voor station Franeker moest ik een schoorsteen printen. Deze stond toevallig onder een hoek vann 16 graden en kwam perfect uit de printer. Vanaf die tijd gebruikte ik deze hoek totdat ik de tabel zag, ging toen naar 12 graden niet in de gaten hebbende toen dat de pixelgrootte van belang was en deze tabel eigenlijk niet van toepassing was op mijn printer. 8)7


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS kolenwagon GTU

Bericht door Pjotr »

Klopt Guus,

Zelf heb ik een Elegoo Saturn. De grafiek voor de optimale hoek is daar weer anders dan bijvoorbeeld bij een Elegoo Mars, omdat de pixelgrootte verschilt. Als je de hoeken aanhoudt bij het printen heb je nagenoeg geen laagjes.

Momenteel ben ik het dak van een WRDk stuurstand rijtuig aan het printen met een laagdikte van 0,04 mm.
Er is dan wel sprake van enige laagvorming, maar dat verdwijnt toch wel bij het afwerken met grondverf een lak.
Soms print ik nog wel met een laagdikte van 0,02, maar dat is dus niet altijd echt nodig.

Wel leuk om zo de grenzen van het haalbare op te zoeken, ook al moet je er doorgaans een loep bij pakken ;-)


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS kolenwagon GTU

Bericht door Ipharra »

Hallo iedereen,

Zo de eerste kolenbak is uit de spuiterij gekomen. Hierbij de plaatjes van de versie zoals hij in het spoorwegmuseum staat, dus met de versterkte onderste hoeken van de bak.

Afbeelding

en nog een close-up van de kopkant met hendel en vergrendeling

Afbeelding

Hier alleen voorzien van de basiskleur, hier en daar nog licht bijwerken en na het aanbrengen van de decals nog een laagje zijdemat eroverheen voor de afwerking. Ik zie nu dat ik nog een stukje support weg moet halen, foto's zijn echt meedogenloos van zo dichtbij. :P


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: NS kolenwagon GTU

Bericht door Ad_M »

Complimenten Guus, heel mooi geworden!!!!
Super strak, en dat is echt wel een dingetje met deze printer om zo ver te komen als dit :Thumb _o_
Ik kijk uit naar de "af" versie

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: NS kolenwagon GTU

Bericht door Panzer-Shop »

Ziet er goed uit Guus!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS kolenwagon GTU

Bericht door Ipharra »

Nu beide versies van de wagon gespoten, en staan te wachten op de plaatselijke kolenboer. Het is nu wachten op bericht uit Duitsland voor de aangepaste GTOW decals, zal nog wel een paar weken duren voordat ze er zijn. Dan kunnen ze verder worden afgewerkt.

Afbeelding

Voorop de eerste versie met afgeronde hoeken en daarachter de aangepaste versie met versterkingsbalken onderaan de bak.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Plaats reactie