3D printen voor dummies

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door maarten »

Broos is misschien niet het juiste woord. Het is heel stijf en buigt bijna niet, het breekt snel bij overbelasting.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door maarten »

Zoals hierboven al een keer gemeld is het resultaat bij resin prints afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Bij mij op zolder is het maar een graad of 18, dat is eigenlijk te laag voor een goed (en reproduceerbaar) resultaat. Ik heb ergens gelezen dat iemand halogeen lampjes in zijn Photon had gebouwd, de warmte daarvan was precies genoeg om de boel op temperatuur te krijgen (en te houden). Dat zie ik eigenlijk niet zo zitten in verband met brandgevaar. Daarnaast, halogeen heeft een flink component infrarood licht en wellicht ook een deel UV. Hoe gaan jullie met temperatuur (-beheersing) om?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Hoontje »

Mijn kamer temperatuur is tussen de 18-25 graden. Niks bijzonders aan de printer gedaan. Werkt op zich goed. Positionering op de buildplate, het levelen ervan en de juiste instellingen geven bij mij een goed resultaat eigenlijk... Kouder dan 18 grdn is géén goed resultaat overigens.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

Bij mij in huis wordt het niet / nooit kouder dan 21 graden vanwege de vloerverwarming Maarten :P
Dus altijd prints "op temperatuur" want de printer wordt ook warm tijdens het printen

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

Ipharra schreef: 03 mei 2021 09:07 Hoi Ad,

Wordt wederom een prachtige wagon, details zullen op de Sonic goed scherp worden geprint. Deze printer geeft je de mogelijkheid vrijwel alle details op schaal te tekenen.
Even maar een reactie hier Guus

Ik heb nu geruime tijd de zwarte Elegoo resin niet waterbasis mogen testen in de Phrozen sonic mini 4k
Het is een snelle resin, dus breekt best wel snel bij hele kleine details (het niet heel veel anders dan bij de andere gebruikte resins hoor ;) )
Maar ik moet geven dat de details er hier echt bij uitknallen, zelfs beter dan bij de Phrozen Gray 4k op waterbasis (deze is trager en blijft ook meer flexibel)
En scheelt bijna de helft kwa centjes per literfles :mrgreen:

Heb even geen foto bij de hand, maar kleine lamellen die vroeger vol zaten met resin, zijn nu zelfs open!!!!! _o_
Ik was al blij dat je de vage contouren kon zien van de knopjes op het dashboard van Obelix sins ik de 4k resin ben gaan gebruiken, nu zijn ze te zien en de knopjes zijn zelfs te tellen (wel met een vergrootglas)
Ook de maatvastheid is gigantisch verbeterd

Dus wil je de beste resultaten (afhankelijk van je print en doel)
Nieuwe schone Fep, en een van deze twee resins is een aanrader!!!
Wel even zoeken naar je settings die voor jouw printer werken, wil iemand die van mij weten, dan hoor ik het wel :D

Vergeet niet je anti aliasing minimaal 4x aan te zetten

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Panzer-Shop »

Hi Ad,

Als je nog scherpere details wilt moet je AA natuurlijk uit zetten (wel hoger risico op lijntjes).

Kevin



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door FidOo »

Vandaag wordt als het goed is de Saturn bij mij op de stoep gezet! Volgende stappen: Eerst eens installeren en dan eens gaan bekijken wat ik voor resin en welke extra's/gereedschappen e.d. ik allemaal nog nodig heb en moet bestellen.
Ik kan niet wachten.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

Dank voor de tip Kevin, is bij mij een weloverwogen setting, maar wordt zeer gewaardeerd :D
Is zeker een mooie printer Joost :Thumb

Vier zaken die ik je nu al kan aanraden:
- IPA, minimaal 5 liter
- Extra Fep's (die ga je echt "slopen" / mishandelen in het begin en zijn essentieel voor een mooie print)
- UV lamp (of curing station als je erg luxe wil doen, maar een nagel UV lamp is ook goed)
- Ultrasoon reiniger (Ali is je vriend tot Juni 2021)

Resin is persoonlijk, maar daar kom je ook wel uit :P

Succes, ben zeer benieuwd naar je creaties

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door maarten »

In onderstaand youtube-filmpje zie je een Anycubic Photon hack om daar een afzuiging op te maken.



Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Panzer-Shop »

Ik heb in een paar van mijn Resin printers van die luchtfilters van Elegoo. Wat een verschil maakt dat zeg.




caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door caspervt »

Hallo allemaal,

Ik kwam er vanochtend bij toeval achter dat de nieuwste Elegoo Mars 3 in de earlybird verkoop is gegaan. Ik heb er een besteld. Was ook wel tijd aangezien ik nog steeds op de oer versie van de Photon print. Ben heel benieuwd. Met 4K resolutie en groter printbereik dan de Phrozen (89.6mm*143.36mm*175mm) lijkt me dit een hele geschikte printer voor N Spoor. En dat voor op dit moment 260 euro.

https://www.elegoo.com/collections/mars ... 3d-printer

Met groet, Casper


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

caspervt schreef: 13 jun 2021 08:59 Ik kwam er vanochtend bij toeval achter dat de nieuwste Elegoo Mars 3 in de earlybird verkoop is gegaan. Ik heb er een besteld. Ben heel benieuwd. Met 4K resolutie en groter printbereik dan de Phrozen (89.6mm*143.36mm*175mm) lijkt me dit een hele geschikte printer voor N Spoor. En dat voor op dit moment 260 euro.

https://www.elegoo.com/collections/mars ... 3d-printer

Met groet, Casper
Idem hier, zeker voor deze prijs (een mooie sound loc... ) en kwaliteit, kan niet wachten om hem te vergelijken met de Phrozen sonic mini 4k
Alles incl. verzend en 3x V2 fep
Wordt druk op mijn bureau :D

Mvg,
Ad

PS, ben benieuwd of hij vanuit Europa verzonden word of dat we de douane en dus import op ons dak krijgen


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

PeterB
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 mar 2022 18:56
Locatie: Eanjum

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door PeterB »

Hallo,
Ik heb dit hele verhaal nog eens goed doorgenomen en ben een stuk wijzer geworden wat betreft 3D printers. Kan iemand mij zeggen wat op dit moment de beste printer is om aan te schaffen. De bedoeling is om huisjes voor N-spoor te printen, mag in delen.

Alvast bedank,
Peter


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

De Elegoo Saturn 2 8K is momenteel in de aanbieding op hun website, dus sla je slag zou ik zeggen
Let op bij een 3D printer wat de uiteindelijk pixel grote is
12K of hoger zegt niets over de uiteindelijke pixel grote
Als je een ander merk wil, zeker doen

Dit is mijn tip voor het moment, succes en neem je tijd om te leren en experimenteren!!!

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door FidOo »

Ik heb z'n voorganger. De saturn (1). En ben daar erg tevreden mee. Veel geprint hebt ik nog niet maar kleine onderdelen gaat tot nu toe prima.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ipharra »

Na een crash eind vorig jaar van mijn Phrozen Sonic mini 4K print ik momenteel alweer bijna een jaar met de Saturn 2 8k. Dit is echt een fantatsische printer en als er aanbieding van is een echte aanrader.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Pjotr »

Een Saturn 2 of 3 is op dit moment een heel goede keuze. Afhankelijk van de omvang van je ontwerpen zou je ook voor de kleinere Mars kunnen gaan.
Door de kleinere buildplate is deze wat makkelijker qua leercurve.

Zelf heb ik de Elegoo Saturn 1 en die draait nog altijd prima. Mijn volgende zou de Saturn 3 worden. Wat ik nu op Youtube voorbij zie komen is super.
Modellen komen er nog gladder uit.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

Hoi Pieter,

Hou er wel rekening mee dat de Saturn 3 rechthoekige pixels heeft ipv vierkanten (alle 12K trouwens), wel een prachtige machine met wifi en design (als dat geen belemmering is voor je zeker doen)
Als ze er een ander scherm in gooien met vierkante pixels, zoals ze met de Mars 9K hebben gedaan, was hij voor mij perfect
De Mars 4 9K Ultra is echt een juweeltje, perfecte pixels met wifi enzo!!! 8-)
(18 microns XY!!!!)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

PeterB
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 mar 2022 18:56
Locatie: Eanjum

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door PeterB »

Allen dank voor de reacties, ik ga hier mee verder.

Peter


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 681
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Paul_DMV »

Ik denk dat ik overstag ben om zelf een 3d printer te gaan kopen, te veel issues met shapeways momenteel.

De printer wordt de saturn 3 ultra.

Nog tips voor resins? En is 1 l voldoende of moet je meteen meer hebben? Ik wil een goedkopere maar goede resin voor huisjes en onderdeeltjes die sterk moeten zijn, zoals koppelingen, maar ook een resin die zo fine mogelijk is voor modeltrein kapjes.

Heb nog een cure/wash machine op de lijst en 5l cleaner.
Nog iets anders op de boodschappenlijst toevoegen?


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

WouterDeBanaan
Berichten: 111
Lid geworden op: 22 jul 2023 15:55

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door WouterDeBanaan »

Veel handschoenen! Specifiek gemaakt van Nitrile.


----> Mijn store met printplaatjes
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

Ik adviseer de Elegoo 8K space gray (niet op water basis), dat is de fijnste resin die voor mij een goude midden weg is in details, kosten en duurzaamheid/niet krom trekken en breekt niet snel op langere termijn
Ik adviseer ook schilders filters om je resin mee te filteren voor je deze terug in de fles giet
Als je erg enthousiast bent, adviseer ik je minstens 3 flessen aan te schaffen
Echter kan je ze ook rustig bestellen als er een half leeg is, de post is snel zat met bezorgen
Je krijgt toch geen korting bij kleine aantallen

Heb je ook ervaring met resin op lange termijn, deel ze hier aub
Ik heb er best veel geprobeerd, dus ben heel benieuwd naar jullie tips en ervaringen 😎

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door maarten »

Een wash&cure vind ik wel een aanrader. Ja het kan ook zonder, maar het maakt een en ander een stuk makkelijker.;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Timtrein85
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Timtrein85 »

Hoi allen,
Ik overweeg ook de aanschaf van een 3d printer.
Zou bijvoorbeeld zelf 1:160 bovenleidingportalen met H-profiel willen printen. Welk type printer is hier minimaal voor nodig? Heb je hier per sé een resin printer voor nodig?


Met vriendelijke groet,
Tim Nagtegaal

Oude baan:
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

Nieuwe Elzas-baan in ontwerpfase! Binnenkort meer!

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3LnCx ... bNIsUyrv1A
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 681
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Paul_DMV »

Bedankt voor de tips.

Wou bij 3djake bestellen, daar hebben ze geen elegoo resin maar wel van phrozen (8k). Iemand hier ervaring mee?

@Timtrein85 bovenleiding soldeer ik van oude rails, op een afstandje zie je het verschil niet en is honderd keer steviger. Ik solder er m4x20 boutjes aan en zet ze dan in nylon busjes van 7bu*4bi*10mm van Ali Express die ik in de baan druk. Blijven ze mooi recht staan en kan je ze er uit tillen als je de baan wilt poetsen of iets anders wilt doen als ze in de weg staan.

Kijk even op de site van onze club voor instructies.
https://www.delftsemodelbouwvereniging. ... ude-rails/


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Plaats reactie