3D printen voor dummies

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Panzer-Shop »



Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door maarten »

De hobby printer kan de btw niet terugvragen en betaalt dus € 5,- per liter. ;-)

Trouwens interessant onderwerp, ik lees mee en leer. 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Panzer-Shop »

Goed punt. Dan moet je even 60 liter kopen want dan krijg je de grote staffelkorting ;)


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ipharra »

Hoi Ad,

Ik heb inderdaad bemerkt dat de grijze resin een wat langere belichtingstijd nodig heeft dan de black resin, deze is wat transparanter. Ik print bij 0,01 mm met een tijd van 2 sec. Bij de grijze resin moest ik naar minstens 2,4 sec.
Ik vind de eerste print er niet echt slecht uitzien, denk dat je de hekjes bedoelt aan de zijkant dat die niet helemaal goed zijn. De vlakke delen zijn volgens mij strakker bij de Mini 4k tov van de Mars en ook de details lijken mij scherper. Maar goed het begin is er en jouw werk kennende gaan we nog leuke dingen zien als je de mini 4k doorhebt. Ik leer ook nog elke dag. Wordt bij mij vannacht ook weer druk gewerkt op de printer, morgen kijken wat het geworden is.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door maarten »

Waar ik volgens mij nog niemand over gehoord heb is de geur/lucht die van een resinprinter af komt. Hoe doen jullie dat? Apart in een kamertje en deur dicht? Of gebruiken jullie een afzuiger? Ik heb begrepen dat resin bij verschillende temperaturen anders reageert, dus een raam open zetten zal de kamertemperatuur laten dalen. Een jaartje terug ben ik met een Photon S aan het spelen geweest op zolder en daar had ik hem in m'n spuitcabine met afzuiger gezet, ik kreeg klachten van mijn wederhelft dat er een vreemde geur hing op zolder toen ik hem een keer vergeten was aan te zetten. 8)7


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ipharra »

Geen probleem hier de resin die ik gebruik is bijna geurloos en aangezien ik de water afwasbare versie gebruik ruik je alleen wat water. Staat bij mij gewoon in de bijkeuken, meer voor het geluid dan de geur.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Panzer-Shop »

Ik zet de ventilatoren uit die lucht uit de printkamer halen. Dan is het eigenlijk gewoon een afgesloten doos en komt de lucht pas vrij als je de kap eraf haalt.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

Staan bij mij broederlijk in de logeerkamer waar het altijd 21 graden is
Hier spuit ik ook, wel met de spuitcabine
Deur dicht voor de herrie, katten en beetje de geur
Het is niet veel of hinderlijk, maar mijn ventilatie rooster staat wel open voor de zekerheid
De fan van beide 3D printers zijn alles behalve stil

Je zou ze voor stillere versies kunnen vervangen, maar boeie
Geef dat geld liever uit aan treinen of zo :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door shoven »

Maar nu ff voor de dummies zoals ik: welke stappen neem je allemaal tot je een geprint klaar product hebt?
Printen uiteraard, met resin. Dan lees ik schoonspoelen, met isopropanol of water, afhankelijk van welke resin je gebruikt.
En daarna? Ik lees UV, drogen, ...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Alfred »

Na de profs Kevin en Ad dan ook nog mijn 2ct...

Afbeelding

Deze elektrakast is te vinden op https://www.thingiverse.com/ Geprint met witte resin op mijn Anycubic Mono x en alvast voorzien van grondverf. De details zijn duidelijk.

Afbeelding

Zelf ben ik aan de slag gegaan met Sketchup en heb het elektriciteitshuisje wat Fred (3DBuildr) gemaakt heeft in dit topic: viewtopic.php?f=21&t=14051&p=223065&hil ... en#p223065 onder het motto; beter goed gejat dan slecht verzonnen :lol: . Het detailniveau is N-schaal waardig. Ik ben nog niet tevreden vanwege wat 'overhang' zoals te zien is bij de dorpels en de bovenkant van de deurstijlen. Overigens is dit object (mijn enige tot nu toe) ook te vinden op https://www.thingiverse.com/thing:4679530

Ik had het er vanmiddag nog over met Martin Domburg; het 3d printen, zeker met resin, biedt inmiddels mooie mogelijkheden in onze geliefde schaal. Ook financieel is het redelijk haalbaar. Echter de gebruiksvriendelijkheid is nog lastig zoals ook Ad lijkt te ervaren; er zijn veel variabelen waar een succesvolle print van afhankelijk is. Maar al met al is de toekomst er nu en zullen we nog veel over 3dprinten praten op dit forum. Althans, dat hoop ik wel!! :)


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Alfred »

shoven schreef: 14 jan 2021 22:16 Maar nu ff voor de dummies zoals ik: welke stappen neem je allemaal tot je een geprint klaar product hebt?
Printen uiteraard, met resin. Dan lees ik schoonspoelen, met isopropanol of water, afhankelijk van welke resin je gebruikt.
En daarna? Ik lees UV, drogen, ...
Steven, vooral jijbuis biedt hier veel informatie, zoals https://www.youtube.com/watch?v=6TZ2R88rPoo


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ipharra »

Hoi Steven,
Ik was even bang dat je er niet meer was door al het geweld over de printers. Na het printen is het model nog niet uitgehard. Daarom moet je hem eerst schoonmaken en drogen. Aan te raden is dan ook om naast de printer een simpele UltraSoon cleaner aan te schaffen zijn er al vanaf zo'n 15 euro. Daarna moet de print verder uitharden onder UV licht, het zogenaamde curen. Ook hiervoor heb je diverse mogelijkheden zoals een DIY UV lamp in een doos tot hele dure Cure stations. Ikzelf gebruik een DIY lamp van Ali kost rond de 30 euro, maar je kunt het zo duur maken als je wilt. Ook zijn er gecombineerde units die en cleanen en curen. Of op zijn gratis Hollands vrij naar Flodder zet hem maar in de zon ken ie drogen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Panzer-Shop »

Hi,

Je hebt inderdaad vrij leuke wash & cure stations. De Elegoo Mercury Plus en de Anycubic Wash&Cure Station zijn de twee lijdende hierin. Met ca. €100 stuk zijn ze best betaalbaar. Een UV lamp en ultrasoon kosten ook geld.

Ze werken allebei best leuk. Helaas heb ik per ongeluk de adapter van mijn (toen nog) gloednieuwe Wash&Cure station weggegooid, dus heel veel ervaring heb ik er niet mee! 7(8)7 |:( |:( 8)7


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door maarten »

Voor het uitharden heb ik op Ali een UV led-strip gekocht. Deze heb ik aan de binnenkant een lege kwark-bak geplakt. Werkt eigenlijk prima. :-) Het spoelen doe ik in twee lege pinda-potten die goed afsluiten. Eerst pot A (die het smerigst wordt), even schudden en dan naar pot B. Als pot A te vies wordt de inhoud afvoeren naar de milieustraat en dan de inhoud van pot B in pot A kiepen. Pot B krijgt dan nieuwe 'schone' alcohol.

Zo'n wash & cure station heb ik wel naar gekeken maar ben nog niet overgegaan op aanschaf omdat ik de printer in een hoek heb geschoven door tegenvallende resultaten en tijdgebrek. Eigenlijk een beetje het uitzakken wat Alfred (maar dan erger) ondervond in combinatie met tijdgebrek heeft de 'drive' om te printen doen verdampen. Ik kan alleen op zolder printen (verder geen geschikte ruimte, zeker niet met thuiswerken) dus dat is qua temperatuur erg wisselend en dat is ongunstig en een potentïele bron van frustratie. Mijn tot nu toe gehanteerde wash&cure methode werkt voor mij wel goed. Wat niet wil zeggen dat er niet ooit een was&cure station bij komt. ;-)

Is het geen geknoei met die resin? Een beetje maar als je goede voorzorgsmaatregelen neemt valt het wel mee. Als je iets gaat vullen/overgieten, doe dat dan boven een grote plastic bak of schaal. Heb ik altijd gedaan en het is één keer gebeurd dat ik daar erg blij mee was. ;-) Zorg verder voor handschoentjes en voldoende keukenrol oid.

Kost het veel tijd? Ach, je moet wel wat extra tijd inplannen voor het schoonmaken (ook van je printer) maar ik vind het wel meevallen. Het printen heeft een bepaalde tijd nodig maar dan ben je er nog niet. Je weet van tevoren hoe lang het printen duurt maar daarna komt de arbeid pas. Print van de buildplate halen (wat soms nog best een klus is), print spoelen, uitharden en je printer schoonmaken. Ook als je daarna nog verder gaat printen moet je wel even je buildplate schoonmaken. Ook je resinvat even checken of er geen losse stukjes gecurede resin in achtergebleven zijn. Dat kan als er iets niet goed gaat met printen, bijvoorbeeld als je te weinig supports hebt aangebracht of iets dergelijks.

Oh ja, een afsluitbare afvalbak is een aanrader! Een met een deksel want de keukenrol waar je mee schoonmaakt stinkt ook. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

Voor het uitharden van de print heb ik een el-cheepo UV nagellamp met timer
Niet eens twee tientjes en daar ga ik niet voor knutselen :lol:

Afbeelding

Bijvoorbeeld bij BOL: https://www.bol.com/nl/p/uv-lamp-gelnag ... NDEALw_wcB

Werkt als een tierelier :D :Thumb






Ook handig als je wilt gaan etsen op kleine schaal


Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ipharra »

Hoi Steven,
Ik kom nog even terug op de video, heb me er nog wat verder in verdiept. De Mini 4k is min of meer een budget printer, wat inhoud dat de buildplate in tegenstelling tot andere printers geen patroon heeft om de grip te vergroten, maar helemaal vlak is. Op de Phrozen website staat een video hoe je de buildplate klaar maakt voor gebruik, nl door middel van schuurpapier in de lengte-richting fijne groeven aan te brengen. Of je pakt dit aan met het aanbrengen van een flexibele wham bam plate.
Een ander issue is het levelen van de buildplate, de Mini 4k heeft op de LCD een afdichtrand en de opening hiervan is vrijwel gelijk aan de buildplate. Als deze afdichtrand niet exact is aangebracht zal de buildplate dus met een kant op de LCD rusten en de andere kant op de afdichtrand waardoor de plate toch niet helemaal leveled met de LCD. Heb even bij mij gekeken en zie dat dit bij mij ook het geval is. Ga hier eens mee aan de gang door iets van de rand te verwijderen. Ik hou jullie hiervan op de hoogte


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

Ik heb zojuist ook de tape om het scherm van de mini 4k eraf gehaald en vervangen door flinterdunne afplaktape
Wel even je build plate laten zakken zodat je weet waar je moet afplakken en dan als laatste test je FEP cleaning aanzetten (je scherm gaat dan helemaal aan, wel oppassen voor je ogen), dan weet je het zeker dat alles goed zit

Waar ik wel erg van schrok en me zorgen over maakt, is hoe de arm verbuigt / mee veert als je de plaat vol zet...
Proef print is nog steed niet volledig geslaagd op 2,5 sec, zag Guus zijn berichtje toen de printer al ga nu naar 3,5 seconde en ook even het artikel lezen van de buildplaat waar naar hij naar verwijst

Elegoo heeft deze quirks niet, en het zelfde niveau printer, maar die luisteren tenminste naar hun gebruikers :lol:

Laatste stap voor het testen nu voor de mini 4K
Ik heb trouwens ook de Mars gestart met de Phrozen 4K resin, kijken hoe de gewichtswagon er uit komt ipv de zwarte elegoo resin (foto's volgen)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Panzer-Shop »

Hi,

Ik heb een originele mini die de hele dag meuk print voor vuurwerkelectronica, die hebben hetzelfde systeem qua arm. Die flext ook enorm en klapt echt terug na elke layer. Dit heeft na meer dan 1800 uur nog geen enkel blijvend schadelijk effect opgeleverd. Ja, het flext maar dit zal niet permanente verbuigingen etc aan de printer opleveren in mijn ervaring.



FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door FidOo »

Interessant topic jongens, ook ik loop al een tijdje te denken over zo'n resin printer. Mijn keus is gevallen op de Elegoo Saturn, helaas liep het budget even een flinke deuk op waardoor we niet konden bestellen en moet weer even sparen voordat dat budget er weer is. Het ontbreekt mij ook volledig aan tijd nu om het 3d tekenen op te pakken.

Uiteindelijk is het idee om een Voith Maxima te kunnen printen en later eventueel wat andere loks die in Kiel gebouwd zijn en nooit zijn uitgebracht.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

Mijn Resin test is voltooid

Test was of de duurdere 4K resin het beter doet voor je modellen op een "normale" 2K printer, mijn Mars dus ;)
Kijk en vergelijk:

Afbeelding

Links, Phrozen sonic mini 4k met Phrozen 4K resin Grijs: Deze is mislukt door dat dit mijn eerst test was en naar settings zocht, maar het dek is super scherp!!!
Zelfs de gleuf in het midden is nu zichtbaar ipv aan elkander "gesmolten"
Midden, Elegoo mars met Phrozen 4K resin Grijs: Deze is goed gelukt
Rechts, Elegoo mars met Elegoo standaard resin zwart: Deze is goed gelukt

Conclusie: voor de Elegoo Mars is "duurdere" 4K resin van Phrozen GEEN toevoeging / verbetering, tenzij je te veel geld wil uitgeven (scheelt op het moment van schrijven z'n €11,- per fles van 1Kg / L)

Ik ga deze test ook nog eens andersom doen, elegoo standaard resin gebruiken in de Phrozen sonic mini 4K

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door caspervt »

Ha allemaal,

Van mijn kant even een vraag over het flexibel blijven van geprinte onderdelen. Ik heb mijn modellen tot nu toe altijd met de standaard resin van Photon gemaakt. Dit werkt naar tevredenheid behalve voor bewegende delen. Ik heb een draaistel en een koppelinghouder geprint (zoals Ad ook doet voor de Obelix), en dat ging ook goed. Je klikt de koppeling er zo in, idem met de wielen in het draaistel. Leuk, dacht ik... Totdat de print een maand of langer in de kast ligt en je er verder mee gaat werken. Het materiaal lijkt dan verder uitgehard en is stugger en brosser geworden. Zowel draaistel als koppelinghouder in stukjes... Ik krijg dit niet opgelost met deze resin.

Voordat ik allerlei flessen resin ga aanschaffen, hebben jullie hier ook ervaring mee? Blijven andere merken wel na een aantal weken / maanden voldoende flexibel om nog van koppeling te kunnen wisselen?

Ik hoor het graag!!

Met groet,
Casper



FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door FidOo »

Zojuist ook maar een Elegoo Saturn gereserveerd via 3djake.

Zag dat phrozen ook een vergelijkbare printer heeft. De sonic mighty 4k. Deze was alleen stukje duurder en volgens diverse reviews zijn ze grotendeels vergelijkbaar.

Dus hopelijk straks lekker experimenteren met het spul.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Pjotr »

Hallo Casper,

Dat is echt afhankelijk van het soort resin dat je gebruikt. De standaard soorten zijn doorgaans wat harder en brozer.
Er zijn soorten die pretenderen flexibel te blijven, zoals de Siraya Blue. Deze resin kun je vrij extreem belasten voordat het breekt.
Het is wel vrij duur spul. Ik heb pas een fles aangeschaft voor € 70,- via Amazon UK. Deze resin is alleen vrij gevoelig voor de omgevingstemperatuur. Onder de 25 graden mislukken je prints vrij snel. Maar als de deze resin bijvoorbeeld mengt met de Elegoo Grey ABS kun je vrij goede resultaten behalen.

Bedenk ook dat sommige resins een vrij grote krimp kennen, waardoor je onderdelen later meer knellen. De resins van Elegoo kunnen wel tot 7% krimpen volgens hun specificaties. Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn. Je kunt dit ondervangen door je model wat te vergroten in het slicer-programma. (Chitubox of Lychee). Ik heb pas een geprint draaistel met 4% vergroot om een optimale pasvorm te bewerkstelligen.

Ik ben onlangs overgestapt op het product Epax Hard. Tot nu toe alleen via Amazon.com te verkrijgen. Kost wel wat, maar qua detaillering en materiaaleigenschappen heb ik nog geen betere gevonden in combinatie met mijn Elegoo Saturn.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door maarten »

Ik gebruik ook de resins van Anycubic. Mijn ervaring is ook dat het eenmaal uitgehard best wel bros is. Er een gaatje in boren bijvoorbeeld is een groot risico, het breekt/hapt heel snel. Dat geldt zowel voor de groene als de clear resin, andere heb ik niet gebruikt.

Wat ook best wel apart is bij de clear resin, als je het laat uitharden onder de UV lamp dan wordt het gelig/oranje. Echter na een een aantal weken/maanden trekt dat weer ver weg en wordt het weer kleurlozer. Dat is wel fijn want ik ga er straatlantaarns mee maken. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

Tot nu toe elke resin van Elegoo geprobeerd, normaal en waterbasis
Blijf echter hangen op de normale zwarte resin van Elegoo (de niet waterbasis)
De rest geeft niet het fijne resultaat wat ik van 3d printen verwacht of heeft niet de eigenschappen die ik zoek

Deze zwarte geeft prettige gedetailleerde print eigenschappen en hard goed uit, maar wordt niet echt broos en is spot goedkoop

Van Phrozen alleen de grijze 4k resin gebruikt, deze is een beetje "vettiger" en flexibel
Heeft minder krimp / uitzetting en heeft echt achteraf curing nodig van minimaal 15 min.

Beiden worden niet broos tot nu toe

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie