Phrozen Sonic Mini 4k - tips en trics

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Phrozen Sonic Mini 4k - tips en trics

Bericht door Ipharra »

Hallo iedereen,

De belangstelling voor het zelf thuis printen groeit en momenteel vinden er in diverse topics interessante discussies plaats. Ik denk dat een apart topic voor de Phrozen Sonic Mini 4k kan bijdragen aan een beter gebruik van deze printer, zowel door de huidige gerbuikers, alsook nieuwe gebruikers in de toekomst, door het delen van onze ervaring en resultaten met deze printer op een centrale plaats. Er zijn al een aantal punten opgemerkt in diverse topics m.b.t. tot deze printer en ik zal mijn bevindingen dan ook verder hier gaan vermelden, hoop dat dit kan bijdragen tot succesvolle printen voor iedereen op deze machine.

Heb net ook de afdichtrand verwijderd en de buildplate opnieuw geleveled. De print van afgelopen nacht opnieuw gestart om te kijken of er werkelijk verschil is. Ook wil ik nog proberen of met langere belichtingstijd de resultaten verbeteren, zit met de huidige black resin op 2 sec maar ga dit ook eens proberen met 3 sec. Op internet diverse sites nageplozen m.b.t. belichtingstijden en iedereen zit wat dat betreft toch meer rond de 3-3,5 sec voor betere prints.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Phrozen Sonic Mini 4k - tips en trics

Bericht door Ipharra »

Net op internet een formule gevonden om onder de ideale hoek te printen waardoor de vlakken ook echt vlak zijn. De formule voor de hoek is arctan(laaghoogte/pixelgrootte}. Voor de Mini 4 k kom je dan bij een laaghoogte van ,010 mm uit op arctan(,010/,035) = arctan ,285714. mbv van deze gevonden waarde kun je met een op het internet genoeg aanwezig zijnde arctan calculator uitrekenen wat de ideale printhoek zou moeten zijn. in ons geval dus 15,94 graden. Ga binnenkort dus eens printen onder deze hoek, print nu onder een hoek van 12 graden wat al heel goede resutaten geeft, mare kan altijd beter. Wellicht kunnen de vlakken dan nog gladder geprint worden.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Phrozen Sonic Mini 4k - tips en trics

Bericht door MadSeven »

Waarom zou je de afdichtrand verwijderen? Je vermoedt dat je printbed niet volledig vlak op het scherm "landt"?
Ik heb helemaal niets aan de mini4k gewijzigd (nog) behalve de FEP, die vervangen is door een standaard andere FEP; verder niks geschuurd, geen spray op de FEP. Het is een beetje trial en error, maar er zit wel enige voortgang in.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Phrozen Sonic Mini 4k - tips en trics

Bericht door Ipharra »

Rand verwijderd omdat bleek dat deze niet correct geplaatst was. De buildplate kwam aan een kant op de afdichting. Nu dus opnieuw afgeplakt met hele dunne tape en ervoor gezorgd dat de buildplate niet op de tape rust maar echt vlak op de LCD. Ik ben zeer tevreden over de printen maar als je het uiterste eruit wil persen ga je op dit soort dingen letten. Volgens specificatie print hij vanaf een laagdikte van 0.03 mm maar ik print op 0,01 mm wat hij ook aan kan. Geeft al aan dat we tot het uiterste willen gaan wat de printer kan. En verder is het echt uitproberen wat de beste instellingen zijn om zo perfect mogelijk te printen. Alle beetjes helpen en vandaar dat ik mijn bevindingen graag deel op het forum omdat er naar ik begrijp een behoorlijk aantal mensen in bezit zijn van deze printer


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Phrozen Sonic Mini 4k - tips en trics

Bericht door Ad_M »

Ik heb gisteren ook de rand verwijderd en met hele dunne tape (afplaktape) weer beschermd
Ook de buildplate een klein beetje opgeschuurd
Met zéér goede resultaten :ugeek:

Geen failed prints meer en een rustige print
Beschaafd geluid van de fep zoals ik gewend ben van de Mars

Dus dit is een echte aanrader om te doen voor de mini 4k :Thumb

Ook de settings voor de Phrozen gray 4k resin ben ik nu achter voor 0.01 mm
Bij massief kan je rustig 2.5 seconde aanhouden
Heb je ragfijne uitsteeksels of constructies die aan elkaar verbonden zijn...
Pak dan 3.5 seconde, dan lukt het zeker
MAAR...., je krijg wel minimaal detail verlies bij bijvoorbeeld een rooster op onze schaal

In plaats van losse schotjes met 0,1 mm ruime ertussen zitten ze nu dicht, je ziet zeker nog dat het schotjes zijn
Dat is echt spelen met je belichtingstijden
Goed om rekening mee te houden met bijvoorbeeld fijn gaas roosters die de 4k met gemak aan kan :D

Beetje spelen met je belichtingstijden dus :mrgreen:

Conclusie: fijne 3D printer
Maar een hel voor een beginner die geen ervaring heeft of geen support van andere gebruikers zoals hier

Als je dit zelf zou moeten uitvinden en je motivatie is van een gemiddelde gebruiker, dan gooi je hem echt uit het raam |:( 7(8)7

Mvg,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 16 jan 2021 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Phrozen Sonic Mini 4k - tips en trics

Bericht door MadSeven »

Ik mis wel een beetje de invloed van de resin bij de genoemde exposures....Voor de Elegoo "standaard" resin, kom ik veel eerder op 4,5 seconden. Dat is vrij langzaam, maar gezien de prijs van die resin vind ik het wel prima. Fa. Druckwege bij onze buren geeft 4 seconden aan voor de meeste van hun resins...
Heeft iemand al ge-experimenteerd met een andere G-Code? Bijzonder interessante discussie...Welke exposure test gebruiken jullie om de tijden voor de resin te bepalen?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Phrozen Sonic Mini 4k - tips en trics

Bericht door Ipharra »

Zowel Ad en ik hebben het hier over belichtingstijden bij een extreme laagdikte van 0,01 mm terwijl de printer eigenlijk is bedoeld om te printen met een laagdikt van ,03 mm of dikker. In principe geeft men voor deze printer bij een laagdikte van ,05 mm 2,5 sec tot 3 sec voor transparante resins en voor de grijze resin bijvoorbeeld kun je hier wel een halve seconde bij optellen, tijd hangt dus ook af van laagdikte en de soort resin wat Ad zegt een hele fijne printer die nogal wat vraagt om hem te leren kennen om het optimale eruit te halen. Vandaar ook de opzet van deze topic zodat anderen ook kunnen leren van de ervaring van mensen die al wat langer spelen met deze printer.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Phrozen Sonic Mini 4k - tips en trics

Bericht door MadSeven »

Dat snap ik Guus, maar ik zou toch bij een uitspraak als

"Ook de settings voor de 4k resin ben ik nu achter voor 0.01 mm. Bij massief kan je rustig 2.5 seconde aanhouden"

vermelden welke 4k resin dat is, ook daar zijn nog aardig verschillen in. De "user community" verzamelt al wat resultaten [url=[/url], maar helaas zijn er natuurlijk weer 10 communities met 10 verschillende plekken om het te verzamelen :-D


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Phrozen Sonic Mini 4k - tips en trics

Bericht door Ad_M »

MadSeven schreef: 16 jan 2021 17:02 Dat snap ik Guus, maar ik zou toch bij een uitspraak als
"Ook de settings voor de 4k resin ben ik nu achter voor 0.01 mm. Bij massief kan je rustig 2.5 seconde aanhouden"
Aangepast :D :Thumb

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Phrozen Sonic Mini 4k - tips en trics

Bericht door Ipharra »

Mooi Ad, nu nog even uitleggen dat Guus echt Ad is. :D

Ook in deze lijsten zie je dat ze uitgaan van de standaard laagdiktes welke voor de resins worden opgegeven, nergens wordt er gerept over de tijden bij 0,01 mm en daar zijn wij nou mee aan het expirimenteren. En deze bevindingen geven we hier dan ter lering ende vermaak.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Phrozen Sonic Mini 4k - tips en trics

Bericht door Ipharra »

Hierbij een indruk wat er bij een laagdikte van 0,01 mm geprint kan worden, ook geef ik hierbij aan dat dit een eerdere print is. Deze is onder een hoek van 11,85 graden geprint met een belichtingstijd van 2,2 sec geprint met Phrozen water washable rapid resin black. De roosters in de zijwand zijn opgebouwd uit draadjes met een dikte van 0,2 mm en de openingen zijn ook 0,2 mm en zijn volledig open. Ga nu verder met het printen onder de zogenaamde optimale hoek voor deze laagdikte en pixeldichtheid van deze printer en dan ook weer met verschillende belichtingstijden om te kijken of dit resultaat nog te verbeteren is. Voor 90% van de gebruikers zal dit veel te ver gaan en kun je printen met iets minder detail op de standaardwaarden van de printer.

Afbeelding
de profielen zijn ,15 mm dik en de klinknagels o,2 mm rond. Als je goed kijkt zie je zelfs de bevestigingsbeugels op de geleiderail van de deur zitten. Wat lastiger om te zien is het sluitsein-ijzer boven de vrijstaande handrail aan de kop van het rijtuig


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Phrozen Sonic Mini 4k - tips en trics

Bericht door Ipharra »

Hallo iedereen,

Aan de hand van mijn gevonden internet instellingen en diverse meldingen hier op dit forum eindelijk de goede printhoek en belichtingstijden gevonden voor het optimale resultaat bij een laagdikte van 0,01 mm. Afgelopen weken alle slice bestanden opnieuw bewerkt en aangemaakt met de nieuwe instellingen. Alle modellen nu onder de nieuwe hoek, opnieuw alle supports plaatsen en weer slicen, leuk klusje voor deze tijd van het jaar. De eerste resultaten beginnen nu uit de printer te rollen en ik ben een blij eikeltje.

Voor het vervangen van de FEP film kwam ik een interessante u-buis video tegen, heb op deze manier ook bij mij de FEP film vervangen en ik moet zeggen hij zit echt mooi strak onder het resin vat.



Binnenkort meer in de desbetreffende topics.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Phrozen Sonic Mini 4k - tips en trics

Bericht door maarten »

De eerste twee minuten en 15 seconden kan iedereen overslaan (geleuter en reclame ;-)). Dan zegt ie dat Photon (S) en Elegoo Mars gebruikers niets aan deze video hebben. Dit omdat die een frame gebruiken om de FEP folie tussen te monteren. Hierdoor is het juist monteren en spannen van de folie makkelijker. Daarna wordt het voor andere gebruikers interessant. :Thumb


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie