Hbis blauwe lineaalwagen

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Hbis blauwe lineaalwagen

Bericht door Pjotr »

Als klein project tussendoor heb ik een Hbis 1910 gemodelleerd en geprint. Ik had al een model van Shapeways, maar sinds ik zelf over een Elegoo resinprinter beschik, kijk ik anders naar de kwaliteit van deze printservice.
Shapeways heeft voordelen, maar ook nadelen. De uiteindelijke afwerking is daar één van. Je krijgt het model niet strak genoeg afgewerkt. Zeker als er nog kleine vakjes en onderdelen aanwezig zijn, is glad schuren een uitdaging.

Mijn uiteindelijke doel was om de Hbis lineaalwagen te maken.

Afbeelding

Hierboven zie je de print na één keer schuren en met één laagje grondverf. De handgreep aan de linkerzijde van 0,2 mm is overigens niet geprint. Gezien de kwetsbaarheid is deze van messing draad.

Na een laagje Phildie verf en een eigen transfers, ziet het er dan zo uit.

Afbeelding

Ik twijfel nog of ik 'm een klein beetje zal weatheren.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Hbis blauwe lineaalwagen

Bericht door richard7877 »

zo die is gaaf geworden!

groeten Richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hbis blauwe lineaalwagen

Bericht door shoven »

Misschien een domme vraag, maar waarom wordt dat ding schuin geprint?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hbis blauwe lineaalwagen

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Welkom bij de club :D . Een eigen resin printer kan niet op tegen de SW printen in fxd. Er is veel meer detail en het printen is ook veel strakker. Sinds ik mijn 4k printer heb, hebben mijn modellen geen schuurpapiertje meer gezien, ze gaan zo uit de printer in de primer. Ik heb ooit de Hbis bij SW besteld, maar hierbij vergeleken is de print van jou in resin gewoon veel strakker. Op welke laagdikte is deze geprint, als je naar 0,01 mm gaat onder de goede printhoek kun je ook op de Elegoo printen zonder ook maar een ribbeltje te zien, zelfs de handgreep zou je mee kunnen printen op 0,3 mm en vervalt het schuren.
Laatst gewijzigd door Ipharra op 25 feb 2021 16:50, 2 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hbis blauwe lineaalwagen

Bericht door Ipharra »

Hoi Steven,

Dat is om te voorkomen dat je de geprinte laagjes ziet. De hoek wordt bepaald door de laagdikte te delen door de pixelgrootte van de printer. Het getal wat je dan vind is de arctangens van je printhoek. Deze kun je dan opzoeken in een tabel.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Hbis blauwe lineaalwagen

Bericht door Ad_M »

Hoi Pieter,

De aanhouder wint, fijn om dit resultaat te mogen zien!!! 8-)
Mooi model geworden, komt die uit de Saturn?
En heb je donor hiervoor gebruikt en zo ja, welke?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Hbis blauwe lineaalwagen

Bericht door Pjotr »

Ik heb besloten om de handgreep in messing te handhaven. Het lukt me wel om deze te printen. De laagdikte van dit model was overigens 0,04 mm en het resultaat is goed met de Elegoo Saturn. Of ik veel kwaliteit win met een laagdikte van 0,01 of 0,02 vraag ik mij af, maar ik ga het wel eens proberen.
Dat schuren en bijwerken is misschien een afwijking van me uit de periode dat ik nog wel eens een Fiat 500 restaureerde. Ik blijf het er gewoon bij doen.

Een handgreep van 0,3 mm is voor mijn gevoel relatief kwetsbaar. Voor een vitrine model is dat prima, maar ik wil er op termijn ook mee kunnen rijden.

De vraag over de noodzaak van schuin printen is al perfect door Guus beantwoord. Er is ook nog een andere reden en dat is de hechting van het print materiaal aan de buildplate. Bij een schuin model hebben je eerste lagen veelal een geringer doorsnee oppervlak, waardoor de zogenaamde suction force ook lager is. Zo houd je het printproces beheersbaar en blijft je print intact tijdens het printen. In het begin deed ik dit niet en bleef de boel nogal eens plakken aan de bodem van het resin reservoir.

Het is met 3d printen precies zoals Ad aangeeft. Veel leren van je fouten en de aanhouder wint.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Hbis blauwe lineaalwagen

Bericht door Panzer-Shop »

Ziet er goed uit!


Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: Hbis blauwe lineaalwagen

Bericht door 3dbuildr »

Mooi werk Pieter! Heb je hem nog wat geweathered?

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Hbis blauwe lineaalwagen

Bericht door Pjotr »

Nog niet aan toegekomen vanwege een nieuwe baan. Ik heb tussentijds nog wat andere standaard Hbis wagens geprint. Op een bruine versie ga ik dan eerst maar eens wat uitproberen met washings en een panelliner voor de accenten. Eerst voorzichtig starten met wat roest accenten bij de bladveren e.d. en wat sporen op het dak. Daarvoor heb ik inmiddels wat poeders en een setje weathering pensils van AK-interactive aangeschaft.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Plaats reactie