Voith Maxima 40CC, Eerste stapjes in het 3D printen.

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Voith Maxima 40CC, Eerste stapjes in het 3D printen.

Bericht door FidOo »

Zo, de eerste stappen zijn gemaakt.

Wat is het plan:

Ik wil de Voith Maxima 40CC als 1:160 model (en ooit misschien in 1:32) gaan maken.

Ik heb hiervoor inmiddels de bouwtekening (althans voor en zijaanzicht) van Voith gekregen.
Tevens heb ik al eens via 1zu160 een geprint testkapje die iemand prive heeft gemaakt in het bezit
en een 3D model (vanuit 3D max) die eigenlijk voor een train-sim spel gemaakt is. (en dus niet voor t 3D printen bedoeld is)

Omdat ik nog 0 ervaring met mijn eigen 3D printer had wilde ik eerst eens een proefprint doen. Omdat ik eigenwijs ben en ongeduldig koos ik niet voor het standaard bootje of kubus maar heb ik er voor gekozen om dat 3D model wat ik had welke vrij gedetailleerd was te importeren in de Slicer (Chitubox) en deze uit te hollen en door middel van de auto-supports functie te testen. Mijn gekozen Resin was de Elegoo ABS-Like Grey. Ik verwacht namelijk dat ABS-like net even wat buigzamer en dus duurzamer gaat zijn als een gewone resin. (welke ik ook heb). Op het eerste gevoel lijkt dit ook te kloppen en is een gewone resin wat minder flexibel.

Hieronder het eerste resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wat nu verder:
Uit de proefprint komt een aantal zaken naar voren die vooral te wijten zijn aan te dunne onderdelen. als voorbeelden de baanschuivers, roosters en tyfoons.
Helaas kan ik met geen enkel programma het MESH model van de maxima omzetten naar een Solid. De enige optie die ik dus zie is het model volledig opnieuw opbouwen. Dit zal ik gaan doen in Fusion 360.

Het model zal gebaseerd worden op een Euro4000 van Sudexpress. Deze heeft al de juiste draaistel/asafstand en lengte, en is ook betrouwbaar.
Ik verwacht in eerste instantie de kap te kunnen tekenen, waarbij de roosters aan de zijkant, en de roosters voor de ventilatoren bovenop ge-ets zullen worden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Voith Maxima 40CC, Eerste stapjes in het 3D printen.

Bericht door piksov »

Dapper!



Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Voith Maxima 40CC, Eerste stapjes in het 3D printen.

Bericht door FidOo »

Hoi Piksov, Hoezo dapper?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Voith Maxima 40CC, Eerste stapjes in het 3D printen.

Bericht door piksov »

Het lijkt mij heel veel werk, eerst de kap helemaal maken en afdrukken, dan moet ie nog gelakt worden.

Stoer dat je zo'n project aandurft..!

Guus



Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Voith Maxima 40CC, Eerste stapjes in het 3D printen.

Bericht door FidOo »

Nou het durven is het probleem eigenlijk niet.
3D tekenen kan ik redelijk, loks omspuiten en van decals voorzien heb ik ook al eens gedaan. 3D printen is ff nieuw, maar dat komt wel goed.

Tis vooral de tijd die het kost!

Maar goed ik ga jullie op de hoogte houden van het projectje. Heb vooral veel geduld (al hoop ik wel sneller als 9 jaar klaar te zijn, ipv die fabrikant die hem aangekondigd heeft!)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie