PlanX DE2

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

PlanX DE2

Bericht door Pjotr »

Onlangs ben ik begonnen met het ontwerp van een DE2. (gele versie)

Meest complex van dit model is de neus, maar deze eerste versie komt inmiddels al aardig in de buurt van het origineel. Hier en daar zal ik vanwege de N-schaal en printmogelijkheden ook niet aan een klein compromis ontkomen.
Naast de kap komt er ook een onderstel, raampartij en lichtgeleiders. Wellicht ook nog een interieur. Over een aandrijving denk ik nog na. Misschien een klokankermotortje, want de Tomytec draaistellen zijn afgezien van hun verkrijgbaarheid niet helemaal optimaal voor een DE2 draaistel.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: PlanX DE2

Bericht door Ipharra »

Het is herfst, ook van deze nieuwe tekening wordt ik weer een blij eikeltje. Ga je ook hier volgen om maar niets te missen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: PlanX DE2

Bericht door u43hvs »

ik ben dol op diesels


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: PlanX DE2

Bericht door Rick »

Die wil ik ook nog op de baan hebben, ik ben benieuwd hoe het eindresultaat eruit komt te zien.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: PlanX DE2

Bericht door Pjotr »

Bedankt voor de complimenten mannen.

De voortgang van dit project zal ik met enige regelmaat op meerdere fora posten.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Marc D.
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 dec 2011 23:35

Re: PlanX DE2

Bericht door Marc D. »

De neus en de verhoudingen blijven erg lastig bij de Plan X. Ik heb deze gemaakt (en ben nog steeds bezig :Z ) voor Train Simulator 2021. Ondanks dat ik zelf niet zo'n klinkernagelteller ben zou je nog wat verbeteringen aan de dakvorm vanaf de bovenramen van de kop kunnen overwegen, het lijkt nu te stijl naar boven te lopen.
Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: PlanX DE2

Bericht door Pjotr »

Bedankt voor je input Marc,


Ik zal er nog eens goed naar kijken, al valt het me bij deze tekening op dat de kop best stijl oploopt. Eerlijk gezegd ook geen idee of deze tekening de werkelijkheid goed weergeeft. De sluitlichten staan hier namelijk bijna horizontaaal.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Marc D.
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 dec 2011 23:35

Re: PlanX DE2

Bericht door Marc D. »

Het lijkt zoals je het laat zien op het screenshot. En misschien heb ik het ook wel verkeerd geïnterpreteerd bij mijn modellen :D. Gaaf dat je er mee bezig bent en ben benieuwd naar het eind resultaat. :Thumb
Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: PlanX DE2

Bericht door Pjotr »

Een passend draaistel erbij gemodelleerd voor het uiterlijk vertoon. Ik denk nog na hoe ik de aandrijving ga construeren. In eerste instantie kijk ik naar een draaistel van een donor lok met een overeenkomstige as-afstand en waarop de DE2 draaistellen eenvoudig aangebracht kunnen worden.

Suggesties en/of praktijkervaringen zijn altijd welkom.

Het valt me nu pas op dat de standaard wielflenzen van N-spoor relatief hoog zijn. Er zullen dus nog wel uitsparingen in de onderbak aangebracht moeten worden wil het allemaal netjes passen, anders staat het treinstel wel erg hoog op de poten.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: PlanX DE2

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Ziet er weer veelbelovend uit, ik weet niet of het je opgevallen is, maar er zit een subtiel verschil in beide bakken ze zijn niet exact gelijk, de cabinedeur van de oude bak met bagageafdeling heeft aan een kant geen afgeronde hoek maar een haakse hoek oftewel aan de kant van de eerste klas van het gele treinstel. Dit is een overblijfsel van het feit dat de bagageafdeling een dubbele deur had. Op de tekening staat dus in principe de BK bak. De ABk bak heeft dus cabinedeuren met één rechte hoek.
Behalve het motordraaistel van de hondekop zou ik zo gauw niet een draaistel weten met de correcte wielbasis van 18 mm. Heb morgen wel wat tijd om eens rond te neuzen op het internet.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: PlanX DE2

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Bladerde nog even terug in het topic, wat ik bedoel is goed te zien op jouw tekening van Holland Rail, de kleine deur is verwijderd, en de grote deur is niet gewijzigd en dus de rechte hoek heeft behouden, en het bagagedelel is verbouwd tot 1e klas


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: PlanX DE2

Bericht door 3dbuildr »

Dat ziet er veelbelovend uit! :Thumb

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: PlanX DE2

Bericht door Pjotr »

Hallo Guus,

Ik ben me bewust van het feit dat de cabinedeur in één bak afwijkt, maar in dit stadium ontwikkel ik nog steeds aan één bak. De afwijkingen aan de tweede bak breng ik pas op het laatste moment aan. Maar niettemin bedankt voor je input.

Qua motordraaistel neig ik vooralsnog een beetje naar een Roco V200 met een as-afstand van ongeveer 19 mm. Voordeel van dit draaistel is dat de buitenkant vrij is en dat daardoor (theoretisch) vrij makkelijk er een DE2 uitbreiding tegenaan te lijmen zou moeten zijn.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: PlanX DE2

Bericht door Ipharra »

Is inderdaad een goede kandidaat als draaistel, ben gisteren ook nog aan het zoeken geweest, maar een draaistel wat in de buurt komt van de 18,8 mm is lastig te vinden. Ben zelf ook nog steeds zoekende voor goede draaistellen onder mijn DE1, ga ook eens kijken naar een V200 en dan een nieuwe bodemplaat ontwerpen met deze draaistellen. Heb nu nog 16mm Tomytec trucks eronder met jouw scheenplaten, komt in de buurt maar is het net niet.

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: PlanX DE2

Bericht door Pjotr »

Hallo Guus,

Als je er een vitrinemodel van zou willen maken heb je aan dit draaistel al genoeg. Uiteindelijk zal ik hem 2-delig en demontabel maken, zodat je niet met geweld de wielen er in hoeft te drukken. Wielen zijn van www.Radsatz.de. Ben ik eigenlijk nog niet helemaal content mee, vanwege de hoogte van de flens. Die is fors, namelijk 0,9 mm.
Afbeelding

Het middelste Jacobsdraaistel is overigens nog in voorbereiding.

Maar we willen er waarschijnlijk ook mee rijden, dus moeten we op zoek naar een geschikte donor met een acceptabele aandrijflijn. Voordat je iets gaat aanschaffen, ik ben nog niet 100% zeker van de Roco. Volgende week weet ik meer, dan heb ik een oud exemplaar beschikbaar en kan ik bepalen of er eenvoudig iets omheen is te construeren.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: PlanX DE2

Bericht door Ipharra »

Dat draaistel ziet er verdraaid goed uit. Heb geen haast met de DE1, eerst nog wat andere projectjes afmaken. Als het niet lukt om hem goed rijdend te krijgen, wil ik hem als motorloze bijwagen inzetten gekoppeld aan een DE2 maar dat is denk ik pas loop volgend jaar. Hij rijdt nu wel met de Tomytec trucks, maar door de korte wielbasis van het draaistel is het hem met niet. Blijf jou topic met grote belangstelling volgen, als het wat wordt met de motordraaistellen, wie weet kan ik er ook wat mee voor deze DE1.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 681
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: PlanX DE2

Bericht door Paul_DMV »

zoals eerder ook met jou gedeeld Pieter, maar misschien interessant voor de anderen is de de Br215 serie van Roco een geschikt draaistel voor deze maat (as afstand 18mm). Ik gebruik deze ook in mijn VIRM.

Hieronder een combinatie van een 3d kap van mitchel en een messing onderstel uit rest partij van Nedspoor uit 2001. Hierop heb ik bolletjes gesoldeerd om een staafje heen aan de onderkant van de plaat. Daarop klikt en draait het draaistel.

Hij staat nu echt heel laag, moet nog even kijken of dit goed gaat met de flenzen. Ik weet wel dat de DE2 van aterlier guarnero ook erg lage flenzen heeft, zo laag dat deze snel uit de rails loopt. Dat is dan wel jammer als je 1500 piek hebt betaald.

Afbeelding

De twee roco draaistellen gemonteerd op messing frame
Afbeelding

motor met vliegwielen nog los, ben nog even aan het nadenken of ik hem zo wil doen of korter er op met maar 1 aangedreven draaistel.
Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: PlanX DE2

Bericht door Pjotr »

Dat ziet er goed uit Paul, bedankt voor je toelichting. Ik ben wel beniewd hoe de bevestiging er aan de onderkant dan uitziet en hoe het draaistel dan op z'n plaats blijft.
Afgelopen weekend heb ik een oude BR215 van Roco aangeschaft, dus binnenkort maar eens kijken of dit simpel inpasbaar is op m'n 3D geprinte chassis.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: PlanX DE2

Bericht door Ipharra »

Hoi Paul en Pieter,

Dat is inderdaad een goeie tip van die BR215, heeft me aan het denken gezet, want ik heb nog een oude BR216 liggen weliswaar van Minitrix en heb Fusion360 maar weer eens aan geslingerd. Een eerste proef bodemplaat wordt nu geprint om te kijken of de draaistellen goed passen. Draaistellen aanpassen zal ook niet een al te groot probleem zijn, frame maken en de zijkanten van de DE draaistellen van Pieter ertegenaan lijmen. Zit met een klikverbinding en een schroefje vast. Kijken wat het wordt, hoop dan na 2 jaar eindelijk eens de eerste DE1 af te krijgen, na diverse mislukte pogingen. Als het gaat zoals ik denk maak ik hier een nieuw draadje van.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 681
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: PlanX DE2

Bericht door Paul_DMV »

Het draaistel klikt in elkaar en draait door een pen gat verbinding. De pen kan je maken in het frame met een stukje rond messing en dat door een gaatje heen steken en er in vast te solderen. In het draaistel zit ook een gaatje. De lipjes aan de boven kant moeten over de plaat kunnen glijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: PlanX DE2

Bericht door Pjotr »

Duidelijk verhaal Paul, bedankt. Ik zie dat een Roco V200 een vergelijkbare aandrijving heeft. De asafstand is bij de V200 echter 20mm. Dat komt meer overeen met de werkelijkheid van een DE2, maar ik denk dat 18mm beter is in het kader van de compromissen. Mijn DE2 moet namelijk door een R2 bocht kunnen rijden.

Ondertussen ben ik wat verder gaan ontwikkelen aan het Jacobsdraaistel. Voor de wielen denk ik dat ik exemplaren van 5,2mm ga gebruiken. Die passen net even beter dan exemplaren van 6,2mm.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: PlanX DE2

Bericht door Pjotr »

Met dank aan Paul !

Afgelopen weekend het chassis aangepast en een aluminium klinknageltje van 0,8 mm aan gebracht. De aandrijving van de Roco BR215 blijkt hier perfect te passen.

Afbeelding

Ik ga alleen kijken of ik de draaicirkel nog iets kan vergroten. Een R2-bocht moet mogelijk zijn.

Afbeelding

Qua aandrijving heb ik inmiddels ook al een idee. De dogbone aandrijfasjes (of cardans) ga ik hergebruiken.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Ries
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2017 13:18

Re: PlanX DE2

Bericht door Ries »

Goedemorgen DE I zwoegers!!!!

Jullie resultaten zien er waanzinnig uit, knap werk Pieter en Paul!
Krijgen we ooit te maken met P&P Models ? :Thumb :D

Het laten zakken van de kap geeft het model zoveel meer overtuiging Paul.

Ongetwijfeld bekend, maar heeft Luck radsaetze geen goede wielen voor het project?
Heb ooit een partij wielassen besteld en de flenzen waren fenomenaal laag, moet er nog een paar hebben leggen, zal is zoeken.

http://www.luck-radsaetze.de/www.feinme ... ien/N.html

En om de karakteristieke kop van de rode diesel te optimaliseren, is het een idee om de aluminium raamlijsten te tekenen en te laten etsen?
Geen idee of het mogelijk is, jullie zijn van de computer design afdeling, ik heb daar geen kaas van gegeten :roll:

Keep up the good work !!!!

Groetjes,
Ries.
Laatst gewijzigd door Ries op 02 feb 2022 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjes,
Ries.

Ries
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2017 13:18

Re: PlanX DE2

Bericht door Ries »

Heel soms ben ik best wel geordend :mrgreen:

Gevonden!
Zijn vervanging voor Roco goederenwagen assen, de oude Roco as heeft flens 1,7 mm.
De Luck as heeft een flenshoogte van 1,0 mm.

Zie net dat Luck ook RP25 wielen heeft, met 0,5 mm hoge flenzen.
Mijn ervaring met de man is dat er goed te communiceren valt, dus er vast wel losse wielen te bestellen zijn.

Afbeelding


Groetjes,
Ries.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: PlanX DE2

Bericht door Pjotr »

Goeie tip, bedankt Ries.
Ik zal binnenkort eens contact opnemen met Herr Luck. Ik ben de komende tijd meer in Duitsland voor m'n werk, dus eens kijken of ik een keer in de buurt ben. Meteen 30 assen bestellen, is me nu wat teveel. Maar wellicht dat anderen deze ook willen hebben, dan valt er wel iets te combineren.

Voor wat betreft samenwerking sta ik er best voor open, maar het bedrijfsmatig aanpakken doe ik toch maar even niet. In het verleden heb ik al een paar keer een hobby uit de hand laten lopen en voor ik het wist was ik bezig met een reisbureau.
Ik vind het leuk om een model voor eigen gebruik te ontwerpen en verder door te ontwikkelen op basis van de tips van mede N-spoorders. Kant en klare modellen uitleveren is een ander verhaal, maar gelukkig hebben we Rob Bisschop in ons midden. Die maakt hele mooie spulletjes.

Over de aluminium raamlijsten heb ik al wat nagedacht. Binnenkort ga ik een poging doen om het met etswerk te realiseren. Maar eerst maak ik deze gele versie van de DE2 af. Een rode is reeds op ShapeWays verkrijgbaar, dus die lag niet meteen voor de hand om mee te beginnen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Plaats reactie