PlanX DE2

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.

Ries
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2017 13:18

Re: PlanX DE2

Bericht door Ries »

Graag gedaan Pieter, wat is de wieldiameter die je nodig hebt?

Dat over P&P was meer een geintje, samenwerking tussen bepaalde n-spoorders is prima en daar is dit forum een goed hulpmiddel (bindmiddel) bij :Thumb
In iets maken in serie is heel veel doorzettingsvermogen nodig, heb daar altijd veel respect voor de mensen die dat lukt.

Groetjes,
Ries.


Groetjes,
Ries.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: PlanX DE2

Bericht door Pjotr »

Hallo Ries,

Ik heb nu een standaard wieldiameter van 6,2 mm. In combinatie met de flens van 1 mm is dat iets te groot. Het mooiste is een kleinere wieldiameter. Dan hoef ik de bodem van de DE2 niet van uitsparingen te voorzien.
Eerlijk gezegd weet ik niet of je met een minimale flens van 0.5 mm, zoals de exemplaren van Luck, wel een betrouwbaar geheel hebt.

Je hoort nog wel eens van storingen op wissels e.d.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Ries
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2017 13:18

Re: PlanX DE2

Bericht door Ries »

Hallo Pieter,

Tsja, lage flenzen zijn leuk, totdat het er keer op keer eruit hobbelt op een wissel. Lage flenzen kan prima, maar dan wel met de bijpassende (lage) rail code.

Dan zou ik zelf een kleinere (te kleine) wieldiameter nemen en dan een beetje verticaal te smokkelen en de aspotten boven de assen situeren. zal precaire worden qua uiterlijk.

Groetjes,
Ries


Groetjes,
Ries.

caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: PlanX DE2

Bericht door caspervt »

Ha Pieter en anderen,

Bij het zelf ontwerpen van materieel heb ik hier ook veel mee lopen stoeien. Eerst de PR25 wielen van Luck, die met de lage flens. Zijn erg mooi, maar zeker wat ontsporingsgevoelig. Als je naar de grotere merken gaat kijken zie je dat veel (onder andere LS models en piko bij de hondekop) een wat kleiner wiel gebruiken met een tussenmaatje flens (0.7 - 0.8 mm). Die wielen zijn niet los te krijgen.

Ik kom voor een standaard 1000 mm wiel in model uit op de 5.6 mm wielen met normale flenzen. Het model staat dan 0,3 mm lager, maar dat zie je echt bijna niet. En profil heeft het wiel met flens dan ongeveer de afmeting die het wiel in 1:1 ook heeft. En het gaat goed door bochten en wissels. Win-win.

Pieter, mocht je de 5,6 wielen willen proberen, deze heb ik van Luck bijna altijd wel op voorraad. Kun je ook gelijk de lasergesbeden ruiten voor de 25.5 meenemen!


Gr, Casper


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: PlanX DE2

Bericht door Pjotr »

Hoi Casper,

Die 5,6 mm wielen wil ik zeker proberen. Zoals je hier op de foto ziet zijn de 6,2 mm wielen eigenlijk te groot. Ze steken te ver boven het draaistel uit. Dit Jacobs draaistel heb ik nu demontabel gemaakt met 1mm boutjes en messing inserts, zodat je met een minimaal schade-risico de assen kunt monteren.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: PlanX DE2

Bericht door Pjotr »

Onlangs wat rework uitgevoerd op het Jacobsdraaistel. De 2-delige print is nu redelijk naar mijn zin. In de aspotten zijn Peho messing lagertjes geplaatst. Wanneer ik de verstevigingen op de kopse kanten vastlijm, ontstaat een mooi stijf geheel dat soepel over de rails glijdt. De vouwbalg valt precies over de M1 schroefjes die het middendeel bij elkaar houden.

Volgende stap is het monteren van 2mm paspennen en vervolgens kijken hoe dit op de bakken scharniert.

Afbeelding

Het draaistel rechts op de foto is een afgewerkt exemplaar voor de WRDk Benelux stuurstand. Ik heb deze met Tamiya Nato Black geschilderd. Dat is iets minder zwart, waardoor je de details nog wat blijft zien.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: PlanX DE2

Bericht door Hoontje »

Dat oogt super allemaal Pieter. Lekker bezig!


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: PlanX DE2

Bericht door maarten »

Ziet er profi uit, complimenten!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: PlanX DE2

Bericht door Ad_M »

Heerlijk om zo te volgen Pieter :)
Goed bezig!!!

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: PlanX DE2

Bericht door Ipharra »

Ziet er ook weer heel goed uit, lekker topic om te volgen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: PlanX DE2

Bericht door Pjotr »

Het is een tijdje stil geweest rondom deze ontwikkeling, omdat de afronding van het gezamenlijke Plan-D stam project met Rob Bisschop wat extra aandacht vroeg. Daarnaast werd ik aangenaam verrast door de grote belangstelling voor de Benelux HLE11.

Inmiddels heb ik het eerste prototype geprint. Mijn grootste zorg waren de filigrane raamstijlen. Hoe deze zich in de praktijk houden in het printproces is altijd wat onzeker. Voor deze kap heb ik ook al een onderstel gereed. Het idee is om een standaard 0816 klokanker motortje te gebruiken en de aandrijving van een Roco BR215. Ik ben nog aan het nadenken over de koppeling tussen motor en draaistel. Zelf een kogelkop cardan ontwikkelen of simpelweg een flexibel siliconenslangetje aanbrengen.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: PlanX DE2

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,
Hierbij ter inspiratie een foto hoe ik de DE2 treinstellen aandrijf. Heb op de motoras een vliegwiel geplaatst. De as halverwege in het vliegwiel, op de andere kant een zelf geprinte kardan koppeling die met een pin in het vliegwiel steekt en daarop is vastgeplakt. Verder een op lengte gemaakte kardanas mbv een messing buisje en wederom zelf geprinte kardan koppen. Rijdt als een tierelier. Zie ook het filmpje van deze rijdende trein in mijn topic over de DE2
Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: PlanX DE2

Bericht door FidOo »

Sorry voor t kort kapen van 't topic. Guus, wat voor printjes zijn dat die je gebruikt hebt om de bakken door te verbinden? Iets met flex print wat mij ideaal lijkt.

Verder ziet je aandrijving er heel goed uit.

En Pieter je kap ziet er ook goed uit, strak geprint hoor,


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: PlanX DE2

Bericht door Ipharra »

Hoi Joost,

Zijn flexkabeltjes van TrainOmatic, zie ook link
https://train-o-matic.com/gadgets.html
Heb ze een paar maanden geleden via een nieuwsbrief van de Tramfabriek ontdekt. Ook leverbaar via de TOM dealers in Nederland :mrgreen:


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: PlanX DE2

Bericht door FidOo »

Aah top. Ga die eens bekijken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: PlanX DE2

Bericht door Pjotr »

Hallo Guus,

Interessante constructie. Zelf heb ik de motor onder een lichte hoek geplaatst, zodat je er iets minder van ziet.
Ik ben wel benieuwd in welk 3D printmateriaal je de cardankoppeling hebt uitgevoerd.
Is dat een beetje slijtvast ?


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: PlanX DE2

Bericht door Ipharra »

Ik print ze met Phrozen Rapid Black. Is vrij robuust na uitharding, heb tot nu toe nog geen sporen van slijtage gezien, met deze constructie rijden al een paar stellen enkele maanden. Op de langere termijn is lastig te zeggen. De volgende versie van de kardankoppeling voer ik uit met een gat ipv een pin, kan het vliegwiel verder naar de motor toe en dan de koppeling centreren op de as en tegen het vliegwiel plakken. Kan er een iets langere kardan as tussen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: PlanX DE2

Bericht door Pjotr »

Mooi stukje ontwikkeling. Ik ga dit ook eens proberen. Er bestaan ook nauwelijks producten in de handel op dit gebied. Bij Aliexpress zijn wel wat kardan- en kruiskoppelingen van messing te krijgen, maar ik vermoed dat deze teveel weerstand veroorzaken.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: PlanX DE2

Bericht door Pjotr »

Gisteren maar even een prototype cardankoppeling ontwikkeld. Voor andere modellen of vervangingsonderdelen is dit namelijk ook goed te gebruiken. Tegelijkertijd kan ik nu zelf experimenteren met diverse lengtes en asdiameters.

Ik print 'm momenteel met Siraya Tech Build. Deze printhars wordt niet bros en is tegelijkertijd hard genoeg voor technische toepassingen.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: PlanX DE2

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Het lijkt op de afbeelding of de as geklikt zit in de koppen, als dit zo is gaat dit niet werken. De as moet vrij heen en weer kunnen bewegen in de koppen om in de bochten het lengte verschil op te vangen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: PlanX DE2

Bericht door leon1965 »

Een tip voor de cardan koppelingen:dit gaat heel erg jutteren en slijten zo. In- en uitgaande vorken moeten in hetzelfde vlak liggen

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: PlanX DE2

Bericht door Pjotr »

Hallo Leon,

Bedoel je daarmee één vlak of zowel het horizontale als het verticale vlak ?

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: PlanX DE2

Bericht door leon1965 »

Hi,

Eén van de koppeling een kwart slag draaien.
ter illustratie een dogbone van een 1/14 rc truck

Afbeelding


Plaats reactie