Interfrigo koelwagens

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Interfrigo koelwagens

Bericht door Pjotr »

Nog een klein en eenvoudig tussendoor projectje in het kader van de nostalgie.
Vroeger kwamen we deze regelmatig tegen op de lijn naar IJmuiden. Een tijdje geleden kreeg ik het ontwerp van dit model in handen, maar na het eerst knutselobject was ik niet helemaal tevreden. Deze kap trok snel krom en het paste allemaal net niet lekker op een donor-model.

Dan zit er maar één ding op: zelf ontwerpen en de nodige verbeteringen aanbrengen.

Dit kapje is met geringe aanpassingen op een Roco schuifwandwagen (met typenummer 02326) te plaatsen. Dit oudere model is nog altijd goed te verkrijgen en er wordt doorgaans niet veel voor gevraagd. De vloer van de donorwagon moet nog wel wat bijgesneden worden. De NEM-koppelingen van de donor zijn eigenlijk ook veel te lang. Wellicht dat ik kortere exemplaren, net als de buffers, nog meeprint aan de binnenzijde.

De handgrepen worden van 0,2 mm messing vervaardigd. Dit is uiteindelijk toch wat filigraner en veel sterker dan het meeprinten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pjotr op 22 dec 2021 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Interfrigo koelwagens

Bericht door WilcoV »

Yes, prachtig weer zo een aanwinst.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Interfrigo koelwagens

Bericht door RieX »

Gaaf model geworden! Mooi om inderdaad een vistreintje uit te beelden.


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Interfrigo koelwagens

Bericht door Ronald2016 »

Gaaf, zelf vind ik kort koppel mooier om mee rond te rijden. Zou daar ook een donor voor geschikt zijn?


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Interfrigo koelwagens

Bericht door WilcoV »

Zo te zien is er genoeg ruimte om bijvoorbeeld een DM-Toys/Modellbahn Union NEM schacht mechanisme er onder te bouwen. Dit maakt al wat korter koppelen mogelijk. Ik weet niet of de maten bij Fleischmann veel anders zijn, maar de Roco wagen is 92 mm over de buffers wellicht heeft Fleischmann recentelijk een wagen van gelijke lengte uitgebracht. Als Pieter de binnenmaten van het kapje wil vrijgeven kunnen we eventueel op zoek gaan.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Interfrigo koelwagens

Bericht door Pjotr »

Wilco / Ronald,

Bedankt voor het meedenken, daar ben ik blij mee. Over het gebruik van een kortkoppeling ben ik het met jullie eens. Is ook veel mooier.
Ik worstel alleen dan met het vinden van een geschikte donor. Op de tweedehands markt wordt dit namelijk niet altijd erbij vermeld.
Maar als jullie die kennis voorhanden hebben, kunnen we wel iets vinden.

De kortkoppeling van DM-Toys ken ik nog niet, maar ik ga binnenkort even kijken op de website van Daniël. Een Peho mechanisme zou ook kunnen, denk ik.

De binnenmaten van de kap zijn momenteel 80 x 16 mm. Zoals je op de onderstaande afbeelding ziet, zou ik dat nog wat kunnen aanpassen door aan de binnenkant een uitsparing of een verdikking aan te brengen. Qua donoren kunnen we dus ook wel wat variëren. De huidige Roco is bijvoorbeeld 18 mm breed en daar kun je vrij eenvoudig aan beide kanten bijna een millimeter vanaf halen. Oudere wagens zijn meestal wat breder, dus dat is wat makkelijker dan bij de moderne varianten.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Interfrigo koelwagens

Bericht door WilcoV »

De koppelingen van Modellbahn-Union zijn 'Scharfenberg' replica maar met NEM schacht dus kan er ook een andere koppeling op
https://www.dm-toys.de/de/produktdetail ... 00010.html


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Interfrigo koelwagens

Bericht door Pjotr »

Dat is inderdaad een mooie optie Wilco. De oude N-koppeling is eenvoudig weg te snijden om deze kortkoppeling vervolgens op de bodem aan te brengen. Ik zal er binnenkort eens een paar bestellen bij DM-Toys.

In de tussentijd heb ik een oorspronkelijk exemplaar van de koelwagen gespoten en van transfers voorzien. In nieuwstaat zien ze er niet uit, dus ben ik maar eens voorzichtig gaan experimenteren met wat weatherings technieken. Ik denk dat ik met de airbrush ook nog een stoflaagje over de onderkant spuit.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Interfrigo koelwagens

Bericht door WilcoV »

Kijk hier worden we blij van, is echt leuk geworden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Interfrigo koelwagens

Bericht door RieX »

Top :Thumb Mijn complimenten hoor!


Groet Rieks

N scale, what else?

Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Interfrigo koelwagens

Bericht door Rick »

Pjotr schreef: 15 dec 2021 19:20Deze kap trok snel krom en het paste allemaal net niet lekker op een donor-model.

Roco schuifwandwagen (met typenummer 02326) te plaatsen. Dit oudere model is nog altijd goed te verkrijgen en er wordt doorgaans niet veel voor gevraagd. De vloer van de donorwagon moet nog wel wat bijgesneden worden.
De passing is inderdaad matig maar bij mij zijn de kappen nog steeds recht in tegenstelling tot andere Shapeways prints. Nu is de wand ook een stuk dikker, dat zal wel helpen om het kromtrekken tegen te gaan.

Bedoel je met het bijsnijden van de vloer de 'vissenbuik' tussen de assen, want die zit er bij het origineel niet op, of de bovenzijde?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Interfrigo koelwagens

Bericht door Pjotr »

Hallo Rick,

Ik bedoel met het bijsnijden van de donor dat ik de bovenzijde één millimeter smaller maak. De zgn. 'vissenbuik' laat ik vooralsnog bij deze versie nog even zitten en schilder het matzwart. Dat maakt het geheel steviger en is minder zichtbaar. Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee of de donor een beetje stabiel blijft als je deze vissenbuik verwijderd.

Dat je kappen bij ShapeWays recht blijven, geloof ik graag. Hun printmateriaal trekt niet snel krom, tenzij je met cellulose lak aan de slag gaat.
Zelf print ik mijn prototypes met een Elegoo Resin printer. Krimp en kromtrekken moet je bij dit materiaal zoveel mogelijk constructief zien te ondervangen met verstevigingskruizen en hier en daar een hoekprofiel.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Interfrigo koelwagens

Bericht door Rick »

Duidelijk, ik vermoed dat de donor wel stabiel blijft als je de vissenbuik verwijderd maar dat het nogal een gedoe wordt om deze later nog netjes te verwijderen.

De kappen van Shapeways trekken juist wel snel krom, een ICR-kap was al verbogen toen ik deze uit zijn zakje haalde. :( Ik dacht juist dat het resin hier minder last van had.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Interfrigo koelwagens

Bericht door Pjotr »

Resin heeft ook wel last van vervorming achteraf, al is dat ook wel weer makkelijker te corrigeren met warm water. Ook is de maatvastheid van Resin iets om rekening mee te houden. Nadat je het model uit de printer hebt gehaald en gereinigd, moet je het laten uitharden onder UV-licht. Sommige merken resin krimpen wat meer dan andere. Soms wel tot 3%. Bij de kappen, die ik ontwerp hou ik hier enigszins al rekening mee.

De kap van de Interfrigo koelwagen staat sinds vanmorgen ook op ShapeWays. Deze past op een donor met een vloeroppervlak van 80 x 16 mm. Aan de binnenzijde zijn nog een vijftal buffertjes toegevoegd.

Voor de handgrepen heb ik bedacht dat dit het beste van messing stafmateriaal van 0.2 of 0.3 mm gemaakt kan worden. Gaatjes zitten in het ontwerp, maar ze zullen ongetwijfeld nog wat opgeboord moeten worden.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Interfrigo koelwagens

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Om hem helemaal af te maken zou je zoals ik twee jaar geleden heb gedaan bij Arnold de trapjes en platforms voor het vullen via de ijsluiken kunnen bestellen, of ze van een donor koelwagon halen. Btw die van mij vervoeren geen vis maar aardappelen. :mrgreen:

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Interfrigo koelwagens

Bericht door Pjotr »

Dat is een goed idee Guus. Ik heb nog ergens wel een bierwagentje liggen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Interfrigo koelwagens

Bericht door richard7877 »

Het lijkt mij leuk om een drietal van deze wagonnen te maken, maar hoe kan ik evt. aan de decals komen?

Groeten Richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Interfrigo koelwagens

Bericht door Pjotr »

Hallo Richard,

Ik heb eventueel nog wel een paar setjes voor je. Met eenkleurig logo en tweekleurig (licht- en donkerblauw)
Deze heb ik onlangs ontworpen voor eigen gebruik.

Laat maar even via een PB weten hoeveel je nodig denkt te hebben.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Plaats reactie