Plan-E 1e klas

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

Enige tijd geleden heb ik een versie van de Plan-E, 1e klas ontwikkeld op basis van het oude Minitrix model.

Nu ShapeWays zijn eigen inflatie indexcijfers aan het boosten is, heb ik op verzoek van een mede-forum lid de ontwikkeling voortgezet op basis van het in eigen huis printen van de kap. Het testwerk omtrent de optimale print oriëntatie is begonnen. (De filigrane raamspijlen vormen momenteel nogal een uitdaging). Het ontwerp (inclusief interieur) is al wel min of meer gereed.

Het model is voorbereid voor interieur- en sluitverlichting en past op een bestaand Minitrix Plan-E chassis.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Plan-E 1e klas

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

De inzetramen voor mijn DE1/2 stellen hebben een dikte van 0,25 mm. Deze zijn geprint op een Elegoo Saturn 2 met laagdikte van 10 micron met de voor deze laagdikte optimale hoek van 19,33 graden. Bij een laagdikte van 50 micron zou de hoek 60,32 graden zijn. Dit bereken je door de arctan uit te rekenen, oftewel de laagdikte/pixelgrootte en dit getal invullen in een arctan calculator welke te vinden is op internet.
Heb interesse in een Plan E kap om mijn huidige 1e klas rijtuig te verbeteren, nu nog wachten op de kortkoppelingen van @Paul-DMV.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Plan-E 1e klas

Bericht door Paul_DMV »

Mijn kortkoppel systeempje is getest op de beurs en rijdt goed. Echter ben ik ze met de laatste bestelling vergeten mee te bestellen.

Dit komt dus nog, alleen ik zit tm januari nogal druk met verbouwing / verhuizing. Wel zal je een bankje van het interieur moeten inkorten om plek te maken.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

Goed nieuws Paul,


Ik zal binnenkort een 1e klas interieur printen. Dit exemplaar neem ik dan mee naar de beurs in Rijswijk. Kijken we daar wat er uiteindelijk nog aangepast moet worden. Zelf ben ik de komende tijd ook wat drukker vanwege een nieuwe job in de omgeving van jullie vereniging.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Plan-E 1e klas

Bericht door WilcoV »

Al een idee hoe je hem straks gaat aanbieden? Wordt heel interessant dit.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

Daar ben ik nog niet helemaal uit. De kap staat weliswaar op Shapeways en de kwaliteit hiervan is goed.
Alleen is de prijsstelling van SW niet meer leuk voor onze hobby.

Als ik de kap zelf print op mijn Elegoo resinprinter duurt het ongeveer 12 uur, dus dat is ook net optimaal. Dat kan wel in een incidenteel geval, maar voor een beetje kleinschalige productie heb ik helaas onvoldoende vrije tijd.

Een prijsgunstiger alternatief voor ShapeWays zou mooi zijn of ik moet op zoek naar een partij die een mal kan trekken van het prototype en zo de productie kan invullen. Op deze manier werk ik zo al samen met Rob Bisschop en dat voorziet ook in een behoefte.

Voor de echte knutselaars onder ons zou een alternatief printadres het mooist zijn. Ik moet me daar binnenkort maar eens op oriënteren.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Plan-E 1e klas

Bericht door WilcoV »

Als ik een mogelijke optie mag aangeven, als de kosten voor een mal een productie in de weg zou staan is misschien een manier van intekenen met een deel van voorfinanciering wel een optie. Gezien de vele vragen over Plan E en wensen voor een Plan E, toch wel een belangrijk object in de NS geschiedenis, lijkt het mij dat wellicht voldoende mensen bereid zijn om aan een dergelijke vorm van voorfinanciering mee te werken, zeker als er wellicht de optie komt ook andere varianten in de toekomst te produceren.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Plan-E 1e klas

Bericht door mini rijder »

Als goedkoper alternatief voor shapeways, kun je eens op printics kijken.
Ik heb hier onlangs een paar onderdelen voor een modelboot van mijn vader laten printen en deze zijn goed gelukt.
Je kan er echter geen winkeltje beginnen om via hun je modellen te verkopen. Hiervoor zou je eens naar https://i.materialise.com/en kunnen gaan.
Verder is het een mooi project en als de productie zover is, dan mag je mij tot je klanten rekenen.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

Bedankt Robby, ik ga er eens naar kijken.

Voor mij is het modelleren ook een stukje hobby geworden. Vervolgens maak ik dan het model voor eigen gebruik.
Een print produceren voor een enthousiaste mede hobbyist is geen probleem, maar een productie van grote aantallen is niet mijn ding. Daarvoor zoek ik vaak de samenwerking met anderen op.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Plan-E 1e klas

Bericht door Hoontje »

Pieter,

Het aanbod om te printen in klein serie productie staat nog steeds. Dus als je wilt kunnen we het er samen eens over hebben. Stuur maar een PB

Groetjes

Hoontje


Plaats reactie