Minitrix 16009 NS onderzijde

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Minitrix 16009 NS onderzijde

Bericht door WilcoV »

In het verleden is door een aantal 3d print aanbieders een "Nederlandse" onderzijde ontwikkeld voor de oude Fleischmann en Minitrix 1600 locs. Voor de Fleischmann is bij de nieuwe locomotieven dit niet mee nodig aangezien Fleischmann dit zelf al heeft gedaan. De Minitrix 16009 (NS 1652) heeft echter nog steeds de Franse onderkant tussen de draaistellen. Deze onderkant is echter anders geworden dan de oude locomotieven. Waar deze bij de oude loc's vast zat met een kliksysteem, is dit nu een systeem met vier pennetjes geworden.

Nu heb ik a) geen 3d printer en b) ben ik geen 3d ontwerper. Is er al iemand die hiermee bezig is (het ontwerpen en produceren van een nieuwe onderzijde voor tussen de draaistellen van de 16009) of is er iemand die dit op zich durft te nemen? Ik wil uiteraard mijn 1652 van een Nederlandse onderzijde voorzien.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix 16009 NS onderzijde

Bericht door Pjotr »

Hallo Wilco,


Ik heb er destijds eentje voor het oudere Minitrix exemplaar ontwikkeld. De NS1855.
De 16009 heb ik deze week zelf bij Modellbahn Shop Lippe besteld. (was een mooie pre-inflatie prijs)

Dus mocht mijn oude ontwerp niet passen, dan ga ik er zeker mee aan de slag.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix 16009 NS onderzijde

Bericht door WilcoV »

Pjotr schreef: 17 feb 2023 17:01 Hallo Wilco,

Ik heb er destijds eentje voor het oudere Minitrix exemplaar ontwikkeld. De NS1855.
De 16009 heb ik deze week zelf bij Modellbahn Shop Lippe besteld. (was een mooie pre-inflatie prijs)
Dus mocht mijn oude ontwerp niet passen, dan ga ik er zeker mee aan de slag.

Groeten,
Pieter
De oude past niet, is in ieder geval iets te breed. Op de oude minitrix bleef als je de oude onderzijde er af haalde een soort verhoging zitten met die lipjes waar je de onderzijde op vastklikte. Dit is bij de nieuwe (16009) veranderd door vier gaatjes en een vlakke aluminium bodem. De opgezette "Franse" onderzijde zit nu met vier pennetjes vast. Je zal het wel zien. Terug naar de tekentafel dus. Ik zal een nieuwe zeer dankbaar afnemen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix 16009 NS onderzijde

Bericht door Pjotr »

Inmiddels heb ik een aangepast ontwerp klaar voor deze Minitrix versie. Er zaten inderdaad wat uitdagingen in ten opzichte van de oude versie.
De bevestigingsnokken op het lokframe wilde ik laten samenvallen met de tankjes. Dat resulteerde in een klein compromis m.b.t. de afstanden.

Morgen zal ik een proefprint maken van deze eerste versie.

Afbeelding

Vooralsnog heb ik nog geen rekening gehouden met de eventuele inbouw van een luidsprekertje, omdat dat ongetwijfeld tot nog meer compromissen t.o.v. het origeel zal leiden.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix 16009 NS onderzijde

Bericht door WilcoV »

Je bent een topper Pieter
laat maar weten wanneer deze te verkrijgen is, mijn minitrix rijd nu buikloos rond


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix 16009 NS onderzijde

Bericht door Pjotr »

Die van mij inmiddels niet meer, maar door het leverprobleem met D&H of Zimo decoders, rijdt die van mij momenteel nog helemaal niet.

De proefprint past vrij goed op de Minitrix. Ondanks dat het er vanaf een hogere kijkhoek best aardig uitziet, ben ik er alleen nog niet helemaal 100% tevreden over. Hij zit eigenlijk nog een halve milimeter te laag. Dat betekent nog een klein beetje aanpassen.

Het begin is er, wordt vervolgd.

Afbeelding

Op de foto trekt deze NS1652 een Plan-E eerste klas rijtuig. De toegezegde batch van vijf exemplaren voor de liefhebbers is inmiddels geprint.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Minitrix 16009 NS onderzijde

Bericht door Raymond »

Dat is mooi man!
Ene die eerste klas plan E ook👍🏻👍🏻👍🏻

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix 16009 NS onderzijde

Bericht door WilcoV »

Top PIeter, ziet er al aardig uit zo.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 681
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Minitrix 16009 NS onderzijde

Bericht door Paul_DMV »

ik had deze ook in het assortiment, gespoten en al alleen door het nieuwe fleischmann model is de vraag aardig afgenomen en heb ik deze niet meer op voorraad. Ik heb er nog enkele liggen voor de oude fleischmann, maar daarvoor moet je een flink stuk van het metalen chassis weg frezen/zagen/vijlen.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix 16009 NS onderzijde

Bericht door WilcoV »

Paul het gaat hier om de onderzijde voor de nieuwe Minitrix 16009, niet de oude minitrix die jij in je assortiment had. De bevestiging is anders geworden evenals de maatgeving.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix 16009 NS onderzijde

Bericht door Pjotr »

Wat Wilco zegt is helemaal waar. De onderkant van deze nieuwe Minitrix versie is totaal niet vergelijkbaar met oudere exemplaren. Het lijkt erop dat ze een stukje re-engineering toegepast hebben aan de onderzijde om de inbouw van luidsprekertjes makkelijker te maken.

Inmiddels heb ik exemplaren kunnen printen met een juiste pasvorm. Dus als er interesse is, laat maar even weten via een PB.
Via Shapeways stel ik vanaf 1 mei geen nieuwe modellen meer beschikbaar vanwege het bijzondere prijs- en productbeleid voor (modelspoor) hobbyisten.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Plaats reactie