Bouw(e)(sels)

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.

Peter
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Peter »

Wat ik mij afvraag is waar jullie de tekeningen/maten enz. vandaan halen? Of tekenen jullie uit de "losse pols".

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Hoontje »

Of samen gaan werken met iemand met zo'n printer ;)


Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Panzer-Shop »

Maar terug on-topic. Sorry dat ik het draadje kwam verstoren :)

Bouwe, ik trek vaak blueprints van Google af. Als je gewoon “naam voertuig + blueprint” intikt krijg je soms al de juiste schematische tekeningen.

Daarnaast kan je in de meeste tekenprogramma’s afbeeldingen inladen. Als je een juiste schematische tekenen hebt kan je dus relatief makkelijk delen op maat op de juiste plek over de tekening heen leggen als een soort mal.

Jouw tekeningen zien er goed uit! De kapjes zouden een uitdaging zijn voor de gemiddelde resin printer door de dunne wanddikte, maar kleine onderdelen en vuilniswagens kan zeker.



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Tja, een eigen printer zou mooi zijn. Ik wacht nog even af wat de toekomst brengt.
Over het delen van bestanden kan ik heel kort zijn: nee.

Tekenen doen we meestal aan de hand van tekeningen Peter.

Is allemaal bekend Kevin. Ik gebruik diverse manieren van tekenen. Is maar net wat de snelste manier is.
Qua tekeningen inladen, het kan wel. Maar dan moet je er wel zeker van zijn dat de verhoudingen kloppen.


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Ooit in mijn begintijd van het 3D tekenen een SRV wagen getekend. Toendertijd was er alleen WSF wat geschikt was voor N spoor. Detaillering was vrij grof. Tijd dus om deze te hertekenen en wat meer detail toe te voegen. En dit is het resultaat. Inmiddels al een proefje geupload naar Shapeways. Wel geschrokken van de prijs. En dan te bedenken dat ze deze week weer wat duurder worden..... :(

Afbeelding
Een klein voorbeeldje zoals hij er nu uitziet. Gebaseerd op de SRV wagen zoals hij rondreed in mijn jeugd.

mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Inmiddels is het pakketje van Shapeways binnen en ik ben tevreden :D

De modellen hebben alleen nog maar gebadderd in een badje van wasbenzine.

Afbeelding
De klep zit nog vast met breekpennetjes, vandaar de ruimte tussen de klep en de bak van de vuilniswagen. De cabine is los van het chassis geprint. De bak en klep zijn ook los (maar wel met het chassis verbonden met breekpennetjes om zo kosten van een afzonderlijk part te besparen).

Afbeelding
Ook de SRV is klaar. Met open deur. De melkboeren welke ik kende reden veelal met de deur open door de straat (tenzij het weer bar en boos was).
Afbeelding
Deze bestaat uit 2 delen: het chassis en de opbouw. Het chassis heb ik simpel gehouden zonder indeling. Deze is naar wens zelf te maken.

mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Norbert
Berichten: 222
Lid geworden op: 06 jan 2015 18:36
Locatie: Enschede

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Norbert »

Gaaf, mooi resultaat!


Mijn grote baan: Amenerbaan
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Hoontje »

Heel leuk Bouwe.


Plaats reactie