Bouw(e)(sels)

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

sjoef schreef:Netjes Bouwe. Ga je de kapjes ook "bestelbaar" maken?

Jos
Zodra ik een print heb besteld en ontvangen en waarover ik tevreden ben, dan pas zullen de kapjes bestelbaar zijn. Tenzij je niet kan wachten en het risico voor lief neemt dat een kapje net niet goed past (net te groot of net te klein) of er een detail niet goed uitkomt, dan wil ik ze wel online en bestelbaar zetten.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door sjoef »

Bouwe, ik wacht wel tot dat jij tevreden bent. :D

Jos



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Zo mag ik het horen Jos :)

Voor de liefhebbers heb ik de AKI beschikbaar gesteld bij Shapeways, alleen geschikt voor 0402 SMD leds: AKI

De energiewagen is ook bestelbaar, Energiewagen
Afbouw geschiedt op dezelfde manier als de wijze waarop de energiewagen van Fred afgebouwd moet worden, van messing staaf van 0.5 mm de handrelingen op de kopse kant buigen en de uitlaat eveneens.

Daarnaast ook een SRV wagen getekend:
Afbeelding

En geprint in WSF:
Afbeelding

Ook bestelbaar via: SRV

De bodemplaat voor de SRV ligt inmiddels ook op de tekentafel.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Jos »

Gaaf Bouwe!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Ad_M »

Hoi Bouwe,

Ik vol je bouwsels nu al een tijdje en het is altijd watertanden geblazen als ik jou aan het werk zie :mrgreen:

Die AKI is leuk, maar was er nu ook al een mooie AHOB in N?
Of wordt dat te fragiel?

Ik lees dat Jettuh er een heeft, in HO... :(

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Hallo Ad,

Een AHOB zou mogelijk moeten zijn, wel met consessies daar het anders te fragiel wordt en niet geprint kan worden. Afgelopen week al een beetje begonnen:

Afbeelding
Nog niet af....

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Jettuh »

Hey Bouwe, de AHOB heb ik al gemaakt in N (1:160)

Boom + paal is in 1 keer geprint, beweegbaar :)
IMG_20120703_174804.jpg
IMG_20120703_174804.jpg (36.58 KiB) 4390 keer bekeken
Succes en veel plezier met bouwen van de Ahob Bouwe :mrgreen:


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Hej Mitch,

Waar staat hij dan in jouw shop? Kon hem nl niet vinden, alleen de h0 versie en ben daarom begonnen met tekenen. Heeft niet zoveel zin om dubbel werk te doen als hij al bestaat :D

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Jettuh »

Hij staat niet te koop :P

Moet hem nog beetje aanpassen.

Had hem namelijk eigenlijk gemaakt voor H0,, maar kwam er achter toen ik hem geprint had dat hij in N geprint was behalve de lengte van de boom :P
Dus moet de boom iets korter maken en dan heb ik er een N versie van :mrgreen:


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Ha vandaar dat ik hem niet kon vinden.

Ben toch maar doorgegaan met tekenen, vond het een beetje zonde van de tijd die ik er al in had gestoken. :D Als je het niet erg vind ;)

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Jettuh »

tuurlijk, scheelt mij weer werk om hem aan te passen :mrgreen:


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm

sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door sjoef »

Bouwe, ga jij um ook uit 1 stuk en draaibaar maken?

Jos



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Het is de bedoeling dat ie wel draaibaar wordt en bijv. met een servo is te bewegen. Of hij uit een stuk wordt gemaakt ben ik nog niet over uit. Met bijv. het airbrushen zie ik toch wel wat problemen. Wat ook een optie zou kunnen zijn is om de boom en de paal te verbinden met een los asje en het asje na montage vast te lijmen aan de boom - zodat het asje in de paal kan draaien.

Het voetje zal wel los zijn, je kunt dan de hoogte van de AHOB zelf instellen (elke overweg op de modelbaan is weer anders :) ). De Plank van de slagboom heb ik nu een lengte gegeven van twee rijstroken, is dan ook zelf gemakkelijker op maat te maken aan de situatie op de baan. Nadeel is dan wel dat ik geen lampimitaties op de boom kan zetten.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door sjoef »

is het misschien een idee om de lampen los bij te leveren en aan de onderkant een pennetje? In de plank dan een paar gaatjes op de plek voor een lange plank en een korte plank. Lampjes kun je dan met een druppeltje 2 secondenlijm plakken. De overige gaatjes met een klein beetje plamuur dicht maken.

Jos



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Lampen van de bomen los bijleveren is volgens mij geen probleem, alleen het pennetje zou dan te dun worden. Je zou dan de lampen het beste kunnen vastlijmen op de boom of vervangen door kleine smd ledjes.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Ad_M »

Hoi Bouwe,

Die SMD's klinken als muziek in de oren 8-)
Verplaatsbaar / flexibel

Zit mij dan alleen nog rot te verzinnen hoe het elektrisch duurzaam op de boom moet komen (vanwege het op en neer gaan)
Of valt dat wel mee?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Vandaag en de komende dagen weinig tijd om aan de AHOB te werken, maar heb wel even de paal en de slagboom "in elkaar gezet" om te kijken of het allemaal zou passen. Ik zie nog wel wat verbeterpunten, o.a. de slagboom iets lager op de paal plaatsen en de boom moet nog worden gedetailleerd.

Afbeelding
Afbeelding

@ Ad, voor de bedrading van de LEDs op de bomen zat ik zelf te denken aan flexibel lakdraad en deze dan zo aan te leggen dat er zo weinig mogelijk beweging in de draad zit. Maar daar kunnen de electronicatechneuten alhier je vast meer over vertellen. LEDs kan ik aansluiten en brandend krijgen, maar daarna houdt het bij mij al rap op qua kennis :D

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Ad_M »

Bouwe, ik ben allang blij / dankbaar voor de tijd en moeite die je hier in stopt!!!!
De rest komt vanzelf wel goed, zat knappe koppen / creatievelingen hier, en ben zelf ooit vonkentrekker van beroep geweest :D
Ziet er al goed uit!

Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat

Voorstel, is er nog ruimte om eventueel lakdraden weg te werken in de paal?
(geen flauw idee hoeveel mm de boel is... :oops: )

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Gezien de dikte van de paal en de minimale printdikte kan de paal helaas niet uitgehold worden, je zou eventueel zelf met een boortje de paal kunnen uitboren. Weet alleen niet of dit ten koste gaat van de stevigheid van de paal.
Wat ook zou kunnen is dat ik de paal verwijder tot aan de lampunits en dan een soort van bouwpakket maak net als de AKI. Met een holle messing pijp van K en S nr 1251 zou je dan de draadjes hierdoor kunnen voeren. De paal heeft nl dezelfde dikte als deze messing pijp.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

@ Sjoef,

De lampen heb ik ook even op de lat gelegd:

Afbeelding

De lampjes heb ik er zo even opgezet, alleen de meest linkse zit redelijk goed op zijn plaats bij overbrugging van 1 rijstrook.
Gezien de specificaties voor het printen zijn deze net op het randje van wat mogelijk zou moeten zijn wat losse items betreft. Andere mogelijkheid is om van rond styreen lampimitaties te maken.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Overdijk »

Maar in het echie loopt toch ook de kabel van de knipperlichten langs de bovenrand van de boom van licht naar licht, althans bij de oude met de gloeilampen erin kan ik mij dat nog van herinneren. Als je de lakdraad op de boom lijmt en zwart verft ben je er toch.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Rik
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
Contacteer:

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Rik »

Wow echt heel gaaf dit.
Als deze beschikbaar komen ga ik er zeker een lading kopen :D

Keep it up!

Gr Rik


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Frank_N »

Bouwe schreef: Met een holle messing pijp van K en S nr 1251 zou je dan de draadjes hierdoor kunnen voeren. De paal heeft nl dezelfde dikte als deze messing pijp.

mvg Bouwe
Als je messing "pijp" gebruikt, kun je die ook als geleider gebruiken, en als doorvoer. Scheelt weer een draadje ;)


Groet van Frank

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Is ook een idee :)

Inmiddels de palen met lampen zonder slagbomen getekend voor aan de andere zijde van de weg:

Afbeelding

Paaltjes zijn nog wat aan de lange kant. Heb inmiddels al enkele items van de AHOB besteld om te kijken of het wat is :)

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Rik
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
Contacteer:

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Rik »

Ben erg benieuwd. Blijf het op de voet volgen! :)

Gr Rik


Plaats reactie