Bouw(e)(sels)

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Inmiddels ben ik tevreden over de body van de 2200 en heb ik mij gestort op de hekjes voor de minder goede soldeerder:
Afbeelding
De hekjes zijn geprint in WSF en passen in de gaten van de bodemplaat. De leuningen bij de cabinedeuren moeten nog wel zelf uit messing worden gemaakt. Deze zouden te dun worden om te worden geprint.
Afbeelding
De hekjes heb ik er eventjes los ingestoken. De gaatjes in de bodemplaat moeten voor geboord worden met een 0.7 mm boortje.

Afbeelding
De scheenplaten van de draaistellen zijn ook af en komen tezamen met 2 imitatiezwaailichten (te vervangen door de kleinsten van herpa) en 4 stootbuffertjes (eventueel zijn de stootbuffertjes van modellbahn-radsatz.de). Inmiddels zit tussen de 2e en 3e veer van de scheenplaat ook iets :) )

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

JohoMapi
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 jun 2013 17:48
Contacteer:

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door JohoMapi »

Hallo Bouwe,

Dat ziet er allemaal mooi uit. Wat mij verbaast is dat je WSF materiaal gebruikt voor dergelijke fijne delen. Waarom gebruik je geen FUD?
Ik loop soms tegen de design-grenzen aan die worden toegestaan, en WSF moet toch dikker zijn?

Groet,
Maurice


RAILNSCALE Bekijk onze website met 3D-geprinte automodellen, accessoires en gereedschappen: www.railnscale.com
Happy Hobbying!
Facebook: https://www.facebook.com/railnscale/
Instagram: https://www.instagram.com/railnscale/
Youtube: https://www.youtube.com/user/JohoMapi

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Jettuh »

Das geen WSF Maurice ;) (de kap zelf)

is FUD of het materiaal van VDM met een laagje primer eroverheen.

WSF kan niet zulke details laten zien


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

JohoMapi
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 jun 2013 17:48
Contacteer:

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door JohoMapi »

Jettuh schreef:Das geen WSF Maurice ;) (de kap zelf)

is FUD of het materiaal van VDM met een laagje primer eroverheen.

WSF kan niet zulke details laten zien
Bij het onderschrift van Bouwe staat toch: "hekjes gemaakt van WSF?"


RAILNSCALE Bekijk onze website met 3D-geprinte automodellen, accessoires en gereedschappen: www.railnscale.com
Happy Hobbying!
Facebook: https://www.facebook.com/railnscale/
Instagram: https://www.instagram.com/railnscale/
Youtube: https://www.youtube.com/user/JohoMapi
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door evo »

Ik denk dat Bouwe het hekje van WSF heeft gemaakt, omdat FUD te bros is en te snel zou breken.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Jettuh »

Maurice, het draad inderdaad in WSF ja, vandaar dat ik erbij schreef "het kapje" omdat die ook wit is en ik dacht dat je het daar over had :)

Denk inderdaad dat Evo zn antwoord het meest logisch is :)


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Klopt inderdaad :)

Hekjes zijn in WSF, puur omdat het in FUD te fragiel en te breekbaar is.
Kapje is in twee delen: beide van FUD en inmiddels ook een testprintje van VDM in ABS binnen.
Bodem is in WSF en/of in alumide. Beiden zijn hiervoor stevig genoeg. Zelf zit ik er over na te denken om de bodemplaat ook in Brass te laten printen.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Afgelopen maandag een pakketje van Shapeways binnen gekregen met daarin o.a. het fietsenrijtuig op basis van de plan E. Zelf ben ik tevreden. Kapje past op het donorstel van Minitrix, ziet er goed uit naja de foto's:
Afbeelding
Het kapje nog zonder primer zoals hij bij Shapeways vandaan komt

Afbeelding
De dakleiding zit er nu wel op :)

Afbeelding
En ingeklemd tussen 2 plan E's van Minitrix.

Van de donor van Minitrix zijn alleen de balgen her te gebruiken, het glas past wel, maar ook weer net niet. Dit omdat ik de ramen wel op schaal heb getekend en de rest heb aangepast aan de plan E van Minitrix. Een dezer dagen zal ik er een laagje primer op mikken zodat de details wat meer zichtbaarder worden en dan zal hij ook voor de liefhebber via Shapeways beschikbaar zijn.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Zoals beloofd twee foto's van het kapje in de primer waardoor de details beter zichtbaar worden:

Afbeelding
Het dak

Afbeelding
De zijkant

Excuus voor de tape welke nog in de binnenkant zit, heb foto's genomen en daarna gelijk de eerste laag geel eroverheen gemikt.

Voor de liefhebbers staat hij inmiddels online bij Shapeways

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Afgelopen weekend nog eventjes een fietsenrijtuig aangepast. Ook weer passend op een Minitrix plan E RD.

Afbeelding
Afbeelding

Is er ook belangstelling voor de versie met half raam ipv een heel raam tussen de deuren?

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Een tijdje geen zin gehad om wat te doen met treinen, maar ondertussen ben ik weer op stoom gekomen. Het eerste projectje wat ik weer opgepakt heb is een abri van een bushalte en dan de versie welke in de vorige eeuw veelal was te vinden bij bushaltes.

Afbeelding
De betonnen/houten versie.

Afbeelding
Afbeelding
De betonnen versie met glaswerk. De abri heb ik zo ontworpen dat je een stukje transparant styreen van 0.5 mm dik in de sleuven van de pilaren kunt schuiven.

Onder de pilaren zitten nokjes van 1 mm doorsnee, door een gaatje te boren in de ondergrond en de abri erin te steken en eventueel vast te lijmen is de abri vast te maken op elke ondergrond die je maar wilt.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Ad_M »

Leuk je weer aan het ontwerpen te zien Bouwe

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Het volgende project is een station voor mijn pendelbaan. Doordat ik moet wachten op een bezetmelder welke helaas een defect kende, kan ik even niet verder met de baan. Daarom maar de stoute schoenen aangetrokken en met meetlint en fotocamera op stap geweest om een 5e klas waterstaatstation te tekenen. Zal vast een duur geintje worden om te printen maar ja heb ik wel een zelfgebouwd station op de baan.

De eerste plaatjes:
Afbeelding
Perronzijde. De blauwe deuren en kozijnen liggen uiteraard verdiept in de muren. Het dak is nog open. Kan eventueel gemaakt worden van styreen om printmateriaal te besparen en zo de kosten te drukken. De tussenwanden welke in het model vallen kunnen er dan ook uit om kosten te besparen. Maar ik ga nog even door met tekenen en een dak en details aanbrengen om te kijken wat het verschil in kosten zal zijn.

Afbeelding
De straatzijde.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Trammetje »

Ik heb mij in Houten laten vertellen, bij de kraam van "de spoorboom" dat er een model van dit station gaat uitkomen. Het gaat dan wel om de bakstenen uitvoering en niet de gestuucte. Op de kraam stond al een prototype van het N model. Zag er goed uit.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Weer even aan het stoeien geweest:

Afbeelding
Straatzijde

Afbeelding
Perronzijde

Afbeelding
Met de daken, de daken worden los geprint. Enerzijds voor het gemak met airbrushen, anderzijds om er gemakkelijk vloeren in te zetten en scenery in het gebouw te plaatsen

Afbeelding
Dit station heb ik samengesteld uit diverse elementen van bestaande vijfde klas waterstaatstations, dit naar eigen smaak :)

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Trammetje »

Geweldig mooi Bouwen, ben benieuwd naar de prijs. Ik wil er misschien ook wel een.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Ad_M »

FF lekker Nederlands centen vergelijken
Zou ook eens bij Mark vragen wat dit gaat kosten in Karton / laseren (zo ver dat teken technisch uitwisselbaar is)
Ben zeer benieuwd wat de betaalbaarste optie is ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Bedankt voor het compliment Sander!

Ad, ik denk dat als ik het bij 1 station laat, het 3D printen toch nog goedkoper is. Mark zal de nodige uurtjes moeten besteden om er een passend bouwpakket in onderdelen van te maken, dat wordt pas interessant bij een groter aantal.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Trammetje »

Misschien wil Mark hem we in zijn assortiment opnemen?


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Hoontje »

Sterker nog, er is al een dergelijk station, naar Waspiks voorbeeld in zijn assortiment. Bouwe daarmee bedoel ik dus NIET dat jou ontwerp overbodig of flut is! Vind het erg goed geslaagd!



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Bedankt Hoontje, maar station Waspik is van het type Hooge Zwaluw en ik teken nu een vijfde klas Waterstaatstation ;)

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Hoontje »

Ja,, ik zie mijn vergissing nu ook in :oops: :oops: :oops: :oops: Wilde de reactie net gaan verwijderen.
Excuus in elk geval. Enne ga zo door. Ben erg benieuwd naar de stevigheid/robuustheid van een 3d Gebouw + levensduur etc.

Groetjes,

Hoontje



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Vandaag een testprintje in ABS binnen gekregen van het station en qua details valt het mij niet tegen ondanks dat het in een lage resolutie is geprint. De daken, schoorstenen en dakkapellen zijn los geprint zodat ik minder hoef af te plakken voor het airbrushen.

Afbeelding
In bijv. de ramen zit nog supportmateriaal, geen tralies :) Het huisje van Tilly Models heb ik er als referentie bij gezet en qua verhoudingen ben ik zeer tevreden.

Nog maar eentje:
Afbeelding

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Ad_M »

Dat ziet er zeker goed uit Bouwe 8-)
Hoe bevallen de muren?
Neem aan dat ze stucwerk moeten gaan uitbeelden?

(Ben eigenlijk heel benieuwd hoe deze er met een laagje verf er uit ziet)

Mvg,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 25 feb 2014 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Trammetje »

Ziet er goed uit. Enig idee al hoeveel dit model gaat kosten?


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Plaats reactie