HLE 11 benelux loc van 3d naar echt model

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: HLE 11 benelux loc van 3d naar echt model

Bericht door richard7877 »

ziet er weer mooi uit

Groeten Richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: HLE 11 benelux loc van 3d naar echt model

Bericht door Ad_M »

Ik heb de testprint zelf mogen aanschouwen
En met de 3D printer die Niels nu heeft...., ga je dat zien :D 8-)
Super gaaf zo, eindelijk begin 3D printen zo ver te komen dat het voor de N wereld super gaaf gaat worden
Model er niet, hup, dan maak je het toch zelf 8-)

Ga zo door Niels!!!

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: HLE 11 benelux loc van 3d naar echt model

Bericht door maarten »

Ad_M schreef:Ik heb de testprint zelf mogen aanschouwen
En met de 3D printer die Niels nu heeft...., ga je dat zien :D 8-)
:o dat klinkt veelbelovend Ad! Ik ben erg benieuwd naar de eerste foto's van het resultaat straks.

(Oh ja, en ik mis een fb/wa duimpje..)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
nhuijgens
Berichten: 138
Lid geworden op: 19 sep 2010 16:41

Re: HLE 11 benelux loc van 3d naar echt model

Bericht door nhuijgens »

hier dan de eerste foto's van het pre prototype betreffende het dak.
na een hoop gestoei met de juiste instellingen om een printfout te omzeilen toch maar opnieuw begonnen met het dak.

na mijn eerste oefeningen met het maken van de "bedrading" op het dak, nu serieus het "draadje" opgepakt en ik
moet zeggen dat het niet slecht uit de machine is gekomen.

met de plotter spuitmallen gemaakt, ze zijn nog niet helemaal goed, maar voor de test ruim voldoende.

de gaatjes in de roosters was even puzzelen, wanneer zijn ze open en is het nog hanteerbaar.
nou uitgekomen op een laagdikte van 0,2mm met o,35 gaatjes en voila netjes open.

er is bij de print geen rekening gehouden met kromtrekken dus deze is gewoonweg krom.
de eerste millimeter is met 50 micron als laagdikte en vervolgend overgestapt op 30 micron, vandaar de lijn op de zijkant.

de test was puur voor het vlakke deel en de opbouw, de rest is al getest en komt met de juiste set-up prima uit de machine.

ik heb nu voor 5 loc's voldoende onderdelen met uitzondering van de pantograven.
wie weet nog waar ik één benige panto's met de extra stang aan de binnenzijde ( dus niet zoals sommerfeldt ) kan kopen?
van oorsprong was ik uitgegaan van de PIKO panto, maar die is niet meer leverbaar zag ik.
maar ik zal Hans ook weer eens vragen.

we gaan stug door met leidingen tekenen terwijl de mussen dood van het dak vallen.

dus aan allen...... proost

Niels Spoorbiels

binnenkort een nieuwe naam, special voor het nieuwe merk treinen.....
Bijlagen
ach nog eentje dan, op de voorgrond de duiventil en verderop het kippenhok met de bedrading
ach nog eentje dan, op de voorgrond de duiventil en verderop het kippenhok met de bedrading
IMG_8479.jpg (69.15 KiB) 5885 keer bekeken
open roosters en de bedrading
open roosters en de bedrading
IMG_8480.jpg (96.07 KiB) 5885 keer bekeken
zoals ik al zij, krom
zoals ik al zij, krom
IMG_8477.jpg (70.46 KiB) 5885 keer bekeken


Als het er niet is, dan maken we het....
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: HLE 11 benelux loc van 3d naar echt model

Bericht door maarten »

Dat ziet er mooi gedetailleerd uit!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Alfisti-164
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
Locatie: Drenthe

Re: HLE 11 benelux loc van 3d naar echt model

Bericht door Alfisti-164 »

Ik ben hier al een tijdje niet geweest, dus misschien stel ik deze vraag voor niets, maar hoe staat het met deze lok? Kan ik hem al ergens bestellen?
Wie heeft er een link?
Dank je voor het antwoord alvast...


Groet,

Martijn
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: HLE 11 benelux loc van 3d naar echt model

Bericht door Ronald2016 »

Hallo Martijn, Helaas lezen en vernemen wij niks meer van Niels. Ik heb hem ooit een pb gestuurd, maar helaas hier geen antwoord op gehad. Het laatste wat hij heeft geproduceerd dacht ik is de sneeuwschuiver.
Toen hij de juiste onderkant van de 1600 klaar had, heb ik er een aantal gekocht en persoonlijk opgehaald bij hem. En toen zagen de proef modellen er zeer goed uit.
Ik hoop dat hij er nog mee bezig is en dat het goed met hem gaat.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Alfisti-164
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
Locatie: Drenthe

Re: HLE 11 benelux loc van 3d naar echt model

Bericht door Alfisti-164 »

Ronald,

Bedankt voor snelle reactie. Ik hoop ook dat het goed met hem gaat. We wachten in spanning af! (Of weet iemand een alternatief?)


Groet,

Martijn
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: HLE 11 benelux loc van 3d naar echt model

Bericht door maarten »

Gisteren heb ik het genoegen gehad om Niels persoonlijk te ontmoeten bij ons op de club. Zeer sympathiek persoon, heel gezellig mee zitten kletsen, het was al snel best laat. ;-) Eigenlijk is het niet aan mij om hier iets over te zeggen, maar ik weet dat de belangstelling voor dit model groot is, dus vooruit dan maar. (Ook al is de laatste post al even geleden zie ik.. 8-))

Niels heeft veel verteld over dit project van hem en ik kan verklappen dat het nog steeds actueel is. Alleen is vrije tijd een groot goed en gaat Niels niet over één nacht ijs, het is niet snel goed genoeg voor hem. En dat kun je absoluut zien, menig (professioneel!) kleinseriefabrikant kan een puntje zuigen aan wat ik heb gezien en in mijn handen heb gehad. En dan heb ik het nog niet eens over de mainstream fabrikanten als Minitrix, Fleischman, etc. Die kunnen hier echt niet aan tippen, ten eerste niet aan gedetailleerdheid, maar al helemaal niet aan (schaal-)correctheid. Bizar mooi en gedetailleerd model.

Om maar een voorbeeldje te noemen, bestaande pantografen zijn te grof. Vandaar dat hij er zelf een heeft gemaakt. Super fijn en correct, echt heel mooi. Momenteel werkt hij nog aan een eigen frame. De basis is als resin al best ver, inclusief ruimte voor een decoder. Daarna volgt het (laten) gieten er van. Waar ook nog aan gewerkt moet worden zijn de ruiten en er moet een (eigen) printplaat komen. Misschien dat wij hem met dat laatste wat op weg kunnen helpen, binnen onze kleine vereniging is iemand die daar erg bekwaam in is.

Niels gaf aan dat hij nog maar zelden (of niet) op dit forum vertoeft, verwacht dan ook niet (snel) antwoord op vragen. Dit project leeft echter nog wel degelijk, het zal alleen niet vandaag of morgen klaar zijn.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: HLE 11 benelux loc van 3d naar echt model

Bericht door FidOo »

Ik zag op 1zu160 iemand die een Russische lok had gemaakt. Deze persoon heeft ruiten gefreesd uit cd hoesjes. Zo'n hoesje was ergens tussen de 1.1 en 1.2mm dik.

Hier de link: https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... id=1306506


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie