Welk materiaal te kiezen bij shapeways

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie

Onderwerp starter
stefan
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 feb 2013 19:30

Welk materiaal te kiezen bij shapeways

Bericht door stefan »

Zoals de titel zegt vraag ik me af voor welk materiaal kan ik het best kiezen als ik een treinstel in schaal N wil laten printen.
En hoe kan ik deze het best ontvetten etc voor je deze kan spuiten ?

Iemand hier enige ervaring mee ?

Groeten Stefan


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Welk materiaal te kiezen bij shapeways

Bericht door Ad_M »

Frosted Ultra Detail Stefan

O.a. Fred (3D Builder) en Rob Bisschop doen hier best wel veel mee hier op het forum, zoek hun draadjes / commentaren eens op...
Ontvetten van dit spul doe ik met een ultrasoon reiniger / wasbenzine en ammoniak (na elkaar :lol: )
Het is best wel pittig om die waslaag er af te krijgen

En ik gebruik een Acrylic-Polyuretaane primer van Vallejo als primer
Heeft voor mij voor goede resultaten gezorgd
Dit zijn mijn 2 cent, er zijn meerdere wegen naar Rome en die voor andere goed werken

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: Welk materiaal te kiezen bij shapeways

Bericht door Sven »

Ik heb onlangs een 2400 bij Shapeways besteld (een 3DBuilder ontwerp) en die heb ik met remmenreiniger ontglibberd. Een keertje drijfnat spuiten en droogblazen was voldoende. Remmenreiniger is bij automaterialenzaken te koop.


Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: Welk materiaal te kiezen bij shapeways

Bericht door 3dbuildr »

FUD is inderdaad het meest geschikte materiaal bij Shapeways. En om te ontvetten/de was te verwijderen gebruik ik wasbenzine + tandenborstel, CIF + tandenborstel en daarna primen met primer van de Action...
Suc6!
Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Onderwerp starter
stefan
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 feb 2013 19:30

Re: Welk materiaal te kiezen bij shapeways

Bericht door stefan »

Bedankt voor de reacties en de goede tips ;) Nu weet ik weeral meer en kan ik het stel op shapeways bestellen.

Groeten Stefan



Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Welk materiaal te kiezen bij shapeways

Bericht door Ngineer »

Ik ben sinds een maandje ook aan het experimenteren met shapeways. Ik doe vooral kleine elementjes als scenery en loads. Ik maak die kleine dingen schoon met warm water met zeep en daarna nagellakremover op een wattenstaafje. Dat werkt vrij goed op kleine oppervlakken.


Gebruikersavatar

Pjotr500
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 dec 2013 13:15
Locatie: Heemstede

Re: Welk materiaal te kiezen bij shapeways

Bericht door Pjotr500 »

Onlangs zag ik wat oudere berichten van Markenburg, waarbij zij destijds aangaven dat FUD alleen geschikt zou zijn voor prototyping. FUD schijnt volgens de berichten namelijk na verloop van tijd te desintegreren onder invloed van UV-licht. Op zich zou dat geen probleem moeten zijn, want onze modellen worden doorgaans goed in de verf gezet.

Zelf werk ik nog maar een jaar met FUD. Ik vraag me af of iemand al iets gemerkt heeft van desintegratieverschijnselen onder invloed van licht, temperatuur of gewoon ouderdom ?

groeten,
Pieter


Materieel: NS, tijdperk IV, Peco-55
Digitaal: OpenDCC, MarDec

Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Welk materiaal te kiezen bij shapeways

Bericht door Ngineer »

Ik vraag het me af, maar ik sluit niet uit dat het spul met de leeftijd slechter zou kunnen worden. Ze harden het met UV, dus waarom zou het dan onder UV weer zachter worden? Misschien een goede vraag aan de Shapeways klantenservice.



Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Welk materiaal te kiezen bij shapeways

Bericht door Jettuh »

In het kort: na 4jaar is het materiaal nog steeds even sterk (of slap, als je hem te dun maakt)

Moeilijk om te zeggen, we hebben het materiaal pas +-4 jaar , wat het materiaal over 10 jaar doet durf ik niet te zeggen.

Maar hierbij een foto van een model van paar maanden geleden en 4 jaar geleden.
Afbeelding

Het model is dus in die 4 jaar erg geel geworden, al is het wel zo dat in het begin de modellen in FUD zowizo een stuk geler waren dan zoals ze nu geleverd worden :) (beter schoonmaak techniek, nieuwere printer etc)

Het materiaal zelf is nog even sterk als het model van een paar maanden geleden.


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

Pjotr500
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 dec 2013 13:15
Locatie: Heemstede

Re: Welk materiaal te kiezen bij shapeways

Bericht door Pjotr500 »

Klinkt goed, al is vier jaar nog wel relatief kort te noemen. Misschien dat we hier regelmatig onze ervaringen kunnen uitwisselen.
Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd waar die geruchten over de beperkte houdbaarheid dan vandaan komen.

Mitchell: Zelf heb ik onlangs je SGM Sprinter besteld, maar deze had teveel reliëf op de buitenkant.
Dat heeft men bij Shapeways overigens erg netjes opgelost. Zowel qua communicatie als qua afwikkeling.

Groeten,
Pieter


Materieel: NS, tijdperk IV, Peco-55
Digitaal: OpenDCC, MarDec
Plaats reactie