Ontwerpen van Ngineer

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Hallo,
Zo'n acht maanden geleden ben ik begonnen met experimenteren met 3D printen. Wat begon als een uitprobeerseltje is uitgegroeid tot een behoorlijke verzameling van vrij uiteenlopende objecten. Het is van een hulpmiddeltje bij een hobby uitgegroeid tot een hobby op zich. Ik stel de meeste van mijn ontwerpen beschikbaar via mijn shop bij Shapeways.
Via deze weg wil ik laten zien wat ik zoal maak.

Ik maak vooral scenery-items met een technisch/industriële achtergrond. Dat varieert van simpele betonnen putjes tot pompen, schaftketen, gebouwen en kranen. Ik richt me niet specifiek op een land. Ik bouw vooral wat mij aanspreekt, of waar mensen mij voor benaderen. Zo heb ik Australische huizen, Amerikaanse spoorwegovergangen (die overigens niet geheel toevallig sterk lijken op wat wij in Nederland hebben staan), Duitse "Ladegestellen" voor staalcoils en zo nog veel meer.
Ik sta dus open voor verzoeken, mits het iets toevoegt aan de markt en mits het in mijn straatje (en vrije tijd) past. Hierbij geldt vooral dat ik het voor de lol doe.
Heb je een wens of idee? Drop het hier of stuur me een bericht.
Overigens zijn afwijkende hoeveelheden vaak geen probleem, stuur me gerust een berichtje als je meer van iets wilt. Grotere hoeveelheden zijn goedkoper te printen, per stuk bekeken. Ik probeer vooral de kleinere modellen zo te maken dat de mensen van Shapeways ze ook nog makkelijk kunnen hanteren en terugvinden. Ik produceer verschillende dingen in rekjes om ze bij elkaar te houden en te beschermen tijdens productie en transport.
Laatst gewijzigd door Ngineer op 18 aug 2015 14:15, 3 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Onder het motto "hoe kleiner hoe fijner" heb ik een verzameling logistieke items gemaakt die op heel veel locaties te vinden zijn. Ik heb IBC's, pallets, palletboxen, 200 liter vaten en palletwagens gemaakt. Ik bied ze ook als set aan. Eventueel zijn afwijkende hoeveelheden van wat ik nu aanbied ook geen probleem.
De set bevat:
* 4 palletwagens
* 13 pallets (in een rekje geprint omdat ze zo klein zijn, ook verkrijgbaar per 52 stuks of naar wens meer)
* 4 palletboxen
* 6 IBC's
Afbeelding

Verder heb ik 200 liter vaten gemaakt verkrijgbaar in setjes van 6 tot 100 stuks. Die laatste, 100 stuks, heb ik op verzoek gemaakt en voorzien van een rekje om ze hangend te kunnen spuiten.
Afbeelding



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Mijn nieuwste project is de werkplaats van mijn infra-aannemertje, die ik hier al enigszins beschreven heb. In dat project wilde ik een portaalkraan, een rek met kabelhaspels, een aanhanger voor zwaar materieel en een paar bouwketen en zo hebben. De kraan lijkt wel wat op iets wat al (heel lang) op de markt is, maar ik wilde toch een eigen kraan bouwen.

De portaalkraan is hier te vinden
Afbeelding
Ik ben nog bezig met het uitwerken van een ander, moderner, type.

De kabelhaspels in de opslag:
Afbeelding

De aanhanger voor zwaar materieel (helaas heb ik nog geen zware graafmachine of asfaltset):
Afbeelding

Bouwkeet 1 (schilderwerk niet geheel gelukt):
Afbeelding

Bouwkeet 2 (nog niet geproduceerd):
Afbeelding


Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Doolemeister »

Beste Ngineer,

Wat een goed initiatief om zoveel dagelijkse dingen op de markt te brengen!
Ben nu al benieuwd naar je volgende product.
Ik ga eens kijken in je shop.

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Om vast een tipje op te lichten:
- Een gereedschapkar voor in de werkplaats (staat al in de shop, print is nog niet binnen bij mij, wel bij iemand anders)
Afbeelding
- Een draaibank (staat al in de shop, print is wel binnen bij de verzoeker maar nog niet bij mij)
Afbeelding
- Materiaal voor in een opslag, soort van warehouse-achtig, stellingen en een heftruckhelling en zo
- Dockshelters, ik heb ze op verzoek onder 45° gemaakt, er komen ook nog gewone (dus haaks op het gebouw). De eerste zijn bij de verzoeker geleverd, ik heb nog geen foto's, maar ze zijn gelukt.
Hieronder een voorbeeld met alles er op en er aan (trap, overkapping en overhead deur, kan zo tegen een gebouw geplakt worden):
Afbeelding
- Diverse machines op verzoek, voor in een fabriek
- Shop voor een tankstation
- Nog een paar australische huizen


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Maurits71 »

top spul man, ik heb al genoeg gezien wat straks op h and m gaat komen


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Nog twee dingetjes waar ik aan werk: een moderne Bahnübergang en Duitse verkeerslichten aan zo'n gebogen mast.



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Eindelijk weer wat tijd gehad om wat spulletjes te verven:

De draaibank
Afbeelding

Een generator in een zeecontainer
Afbeelding



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »



Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door maarten »

Leuke dingen heb je weer gemaakt!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Ik ben wat industriële dingen aan het maken. Dit wordt -waarschijnlijk- de aanloop naar een projectje voor de kerstvakantie.

Voorraadtrechter voor zand en grind:
Afbeelding

De basis voor een beton- of asfaltfabriek: 4 trechters met een lopende band
Afbeelding

Industriële stoffilter:
Afbeelding

Een cycloon stoffilter:
Afbeelding

Een industriële ventilator/blower:
Afbeelding


Gebruikersavatar

JohoMapi
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 850
Lid geworden op: 11 jun 2013 17:48
Contacteer:

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door JohoMapi »

Dat ziet er goed uit. Ik ben benieuwd naar de geschilderde resultaten!


RAILNSCALE Bekijk onze website met 3D-geprinte automodellen, accessoires en gereedschappen: www.railnscale.com
Happy Hobbying!
Facebook: https://www.facebook.com/railnscale/
Instagram: https://www.instagram.com/railnscale/
Youtube: https://www.youtube.com/user/JohoMapi

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door P Bender »

NICE :D


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

JohoMapi schreef:Dat ziet er goed uit. Ik ben benieuwd naar de geschilderde resultaten!
Een compliment van de meester!! Dank je wel! Het schilderen duurt helaas nog wel even ben ik bang.
P Bender schreef:NICE :D
Dank je wel!



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Ik heb de modulaore leidingbrugdelen nu zo ver dat ze vrij consistent geprint kunnen worden. Ik ben nog niet helemaal tevreden met de aansluitingen.
Ter illustratie mijn prototype met de grootste wagon die ik heb, een amerikaanse box car. Het Amerikaanse profiel van vrije ruimte is iets groter, als ik het daarmee red dan lukt het met Europees materieel ook vast wel. De ondersteuningen heb ik wat moeten verstevigen want ze sneuvelden soms tijdens de productie. De hoek en T-splitsing had ik in het prototype nog los van de ondersteuning, maar dan zie je de horizontale naad toch iets teveel.
Afbeelding
Link



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Mijn 3D geprinte gebouw met inhoud is bijna klaar. Ik zoek nog wat spul om het interieur wat "drukker" te maken, ik moet nog wat hoekjes verven en de luchtbehandeling op het dak is aan de binnenkant nog niet te zien met een rooster of zo. Het hele gebouw en alle spulletjes zijn 3D geprint, alleen de locomotief en de grondplaat niet. De meeste spullen zijn in mijn shop te vinden.

Ik heb dit project gedaan omdat ik het gewoon leuk vind. Ik ben dik tevreden met het resultaat. Ik heb vragen gekregen of ik dit gebouw ook beschikbaar wil stellen via Shapeways. Dat doe ik dan ook en ik laat het aan de gebruiker over of ze dit gebouw het geld waard vinden, want een heel gebouw 3D printen is simpelweg een stuk duurder dan een gebouw uit een doosje. Je hebt dan wel een uniek en modern gebouw.
Ik vind het zo leuk om te doen dat ik bereid ben om het gebouw naar wens aan te passen zonder kosten van mijn kanten. In ruil daarvoor vraag ik foto's van het geprinte gebouw en het afgewerkte gebouw.
Het gebouw staat hier op Shapeways

Afbeelding
Afbeelding



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Ik had nog nooit een vrachtwagen gemaakt, dus wordt dit mijn volgende uitdaging. Het eerste model is geprint en heeft de eerste laag verf nu gehad. Ik moet nog wel wat aanpassen, maar ik ben nu al redelijk tevreden. Bij dit model hoort een kiepbak die ik helaas vergeten ben om op de foto te zetten.
Afbeelding



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Ik kon het niet laten en heb ze toch maar vast een verfje gegeven:

De grote hopper:
Afbeelding

De kleine hopper:
Afbeelding

De luchtcycloon:
Afbeelding

De grote luchtfilterinstallatie:
Afbeelding



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Ik heb weer een aantal van mijn hersenspinsels in vaste vorm binnen gekregen. Ik heb een aantal verticale opslagtanks gemaakt die zowel gebruikt worden voor opslag van diepgekoelde gassen als voor zuivering van water (zandfilter) en verschillende andere toepassingen. Tevens heb ik een kleine horizontale tank gemaakt om mijn voertuigen van diesel te voorzien, er past zo'n 10m³ in als hij op ware grootte zou zijn.
Deze tanks zijn vaak wit, en in White Strong&Flexible komen ze zonder verf al heel goed tot hun recht.
Afbeelding



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Ik heb een moderne Duitse spoorwegovergang gemaakt omdat ik die nergens kon vinden:
Afbeelding
https://www.shapeways.com/product/ML378 ... ang-spur-n

Verder nog een voordeelpak met alle soorten dakdetails die ik tot nu toe gemaakt heb:
Afbeelding
https://www.shapeways.com/product/KZ4XE ... detail-set


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ad_M »

Zitten echt hele gave details bij
En allemaal heel herkenbaar vanuit een vorig leven
Lekker doorgaan zou ik zeggen :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Ad_M schreef:Zitten echt hele gave details bij
En allemaal heel herkenbaar vanuit een vorig leven
Lekker doorgaan zou ik zeggen :D

Mvg,
Ad
Dank je Ad!

Erik



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Ik heb weer wat nieuwe dingen gebouwd:

Laaddokken:
Afbeelding

Interieurdetails voor werkplaatsen en garages:
Afbeelding

Sprinklertank, je ziet ze bij steeds meer industriële gebouwen:
Afbeelding

Benzinepompenen een kleine dieselopslagtank:
Afbeelding


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ad_M »

Gaaaaf, die laaddokken staan bij mij ook nog op de lijst om te maken van karton 8-)
Op naar de volgende verrassing? :D

PS, ik schrik even van de prijs van de dokken
Is die prijs ook zo hoog als je ze aan elkaar verbind?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

quote verwijderd
Hoi Ad,
Er zit relatief veel materiaal in. In FUD maakt het aantal losse onderdelen niet uit, maar het materiaal is gewoon duur en de handlingkosten zijn de killer. Ik kan de deuren wel 0,3mm dunner maken, maar daar red je het niet mee.
Maar je hebt me wel aan het denken gezet. Ze zijn na een kleine aanpassing printbaar in WSF, en met een ringetje heb ik ze bij elkaar geknoopt en nu zijn ze tegen de ongeveer helft van de prijs van FUD ook in WSF te bestellen. De buitenkant van het frame en de vlakke kanten van de deuren kun je makkelijk schuren, dus het resultaat zal nagenoeg hetzelfde zijn. In het echt zijn die dingen ook niet altijd even strak en schoon. De zwarte flappen kunnen de relatieve ruwheid van WSF goed hebben.
Bedankt voor de feedback!

Erik


Plaats reactie