Ontwerpen van Ngineer

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Zo, de eerste stappen op weg naar mijn volgende project zijn gezet. Het wordt een fabriek, en ik denk dat ze daar iets met voedsel of plastic produceren, of allebei en zet ik er een McDonalds logo op ;)
Ik heb trouwens maar eens een Facebookpagina gemaakt want er is toch wel veel interesse: https://www.facebook.com/Ngineer3D

Voor de nieuwe hoek heb ik als eerste mijn toegangspoort met portiershuisje en hekwerk met schuifpoorten bedacht.
Afbeelding

Daarnaast een behuizing voor het ventilatiesysteem voor een van de nieuwe gebouwen, ik vind hem nog ietsje te klein maar de details werken wel wat mij betreft. Ik heb hem gemodelleerd met de trespa-beplating naar een voorbeeld van een kantoorgebouw waar ik regelmatig kom. Het gebouwtje is ook bruikbaar als noodstroomgeneratorhok of trafogebouwtje dus heb ik hem ook maar op de Sjeepwees gezet. Op het plaatje op ander gebouw dan waar hij op komt.
Afbeelding

Een (nood)uitgang met wenteltrap, geïnspireerd door een voormalige werkplek. Als brandweerman moet ik er bij zeggen dat ik het trapje even neergezet heb voor de foto en dat ik zeker begrijp dat een daadwerkelijke nooduitgang ontbreekt.
Afbeelding

En, gewoon omdat het kan, een roltrap. Die past niet in mijn industriegebouw, maar ik vond het wel grappig om te zien of ik zo iets ook kon maken. Op verzoek heb ik inmiddels al verschillende maten gemaakt. En zelfs in dat gruwelijk grote formaat dat we hier maar niet noemen.
Afbeelding



Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Oscar »

Tof wat je allemaal maakt!
Zijn allemaal zeer bruikbare delen voor bijna elke soort industrie.

Ik ga je in de gaten houden, al maak ik het meest van styreen. :roll:

Groet,
Oscar



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

quote verwijderd

Tja, dat styreen heb ik nooit onder de knie gekregen. Of ik ben te perfectionistisch... Ik snijd altijd mis, lijm op de verkeerde plaatsen, te veel gaten of te kleine gaten etc etc. Daarom maak ik het eerst maar op de computer en laat de elektronica het moeilijke werk doen.



Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Oscar »

En ik heb 0,0% verstand tekenprogramma's en te weinig tijd om me daarin in te lezen.
Dus vandaar dat ik graag mijn mes en lijm tevoorschijn tover als ik iets wil bouwen.
Voordeel van jouw techniek is dat je amper afwijkingen hebt als je iets bouwt, bij mij is die kans groter omdat ik ook wel es mis snij.

Groet,
Oscar


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door maarten »

Goed bezig geweest weer. Bij de roltrap mis ik de horizontale treden (die daar weer in de grond verdwijnen ;)). Verder leuke en bruikbare objecten!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Ieder heeft zo zijn eigen talent, dat vind ik juist zo gaaf om te zien op een forum als dit.

@Maarten: je hebt helemaal gelijk. De onderste trede heb ik bewust weg gelaten omdat hij gelijk ligt met de vloer. Ik wist eigenlijk niet goed wat ik er mee aan moest. Aan de ene kant wil ik hem er bij hebben, maar dan moet je een platform onderaan maken, wat de inbouw in een model weer in de weg staat. Aan de andere kant kun je ook een trede verven op de ondergrond van de locatie waar de roltrap komt.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door maarten »

Hmm.. Daar heb je eigenlijk helemaal gelijk in, die onderste horizontale treden liggen altijd net wat lager dan de (winkel)vloer.. Dat zou je nog kunnen nabootsen, alleen bij het plaatsen van de roltrap moet je dan een gat maken in de (winkel)vloer. :D


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Oscar »

Al es gedacht om een glazenwassersbakkie te maken, want die heb ik nog nooit gezien in N.
Je weet wel zo'n ding op railsjes op het dak en dan een hangbak eraan.
Voor mij te modern, maar kan me voorstellen dat anderen het wel wat zouden vinden.

Groet,
Oscar



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Ik heb er nog nooit aan gedacht, terwijl nu je het zegt ik er aan denk dat ik elke dag tegen zo'n ding aan zit te staren vanaf mijn werkplek. Het probleem is dat weinig mensen een kantoorgebouw modelleren. Ik ben nu bezig met een kantoorgedeelte van 2 verdiepingen,maar daar heb je zo'n ding niet bij nodig.
Mocht iemand een glazenwassersbakje zoeken dan lijkt het mij wel een leuke uitdaging.



Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Oscar »

Net effe in je winkel gekeken op Sjeepwees, geweldig wat je allemaal maakt!

Nog een idee van wat ik indertijd bv zocht (en uiteindelijk heb zitten styrenen), modulaire aircokanalen die op een industrieel dak liggen.

Groet,
Oscar



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Zo iets bedoel je?



Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Oscar »

Ja, had je al aan gedacht dus!

Groet,
Oscar



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

quote verwijderd
Ja, maar dat soort ideeën zijn altijd welkom!



Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Oscar »

Nou bij deze dan nog een paar dingetjes die misscien leuk zijn.
-Ouderwetse glasbakken, van die vierkante groene bakken
-Ouderwetse papierbakken, zelfde als de glasbakken maar dan met sleuf
-Ouderwetse grijze telefooncel
-Electriciteitshuisjes
-Kasten waar de aansluiting van de kabel tv in geregeld wordt
-Antennes en satelliet schotels voor op woningen
-Parkeerautomaat
-Brommers

Geen idee of je van bovengenoemde albiets hebt gemaakt, ik heb niet alles in je shop bekeken.

Groet,
Oscar



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Allemaal leuke ideeën, bedankt!
Apparatuurkasten voor kabel TV, telecom etc had ik al op mijn lijstje staan. Satellietschotels heb ik al geprint (link), best wel breekbaar maar een grappig detail op een gebouw.
Afbeelding
Afbeelding



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Ik heb een kantoortjedat ik als portiersloge wil gebruiken, of als kantoortje bij een weegbrug (of ik leg de weegbrug bij de portier wat geen gekke plek zou zijn).
De vrachtwagen is mijn MAN kiepwagen met Microscale Kristal Klear ramen. Ik wil voor deze truck nog een of meer andere versies maken. Als het lukt in ieder geval nog eentje met een haakarm, ik wil er dan een brandweerwagen van maken.
Afbeelding


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Hoontje »

Leuk weer.
Kans dat je een DAF CF65 haakarmchassis ervan maakt is klein? :mrgreen:



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Hoontje schreef:Leuk weer.
Kans dat je een DAF CF65 haakarmchassis ervan maakt is klein? :mrgreen:
Een Daf en een Scania staan op mijn verlanglijstje, maar een vrachtwagen maken is -voor mij- een hele hoop werk. Je hebt allerlei fijne details, rondingen etc. Het lastigste is het vinden van een bruikbare tekening van zo'n vrachtwagen. Dat is dus iets voor de hele lange termijn. Ik wil eerst deze maar eens ombouwen met verschillende opties.

Erik


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Hoontje »

Erik, de bouw en chassistekeningen van dergelijke wagens staan vaak bij de dealers gewoon op de site. Zal weleens een keer zoeken. Of bij ons op de kazerne kijken of we toevallig iets hebben liggen. Onze DAF is dit jaar met pensioen gegaan :|

Groet,

Hoontje



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Ik heb al uitgebreid gezocht. De fabrikanten hebben sites voor opbouwers, maar daar moet je een inlogcode voor zien te krijgen. Er zijn wel tekeningen, maar dan heb je alleen een zij-aanzicht of zo iets, en zonder maatvoering. Dus als jij iets bruikbaars hebt dan is dat zeer welkom. Zeker als dat een modern brandweervoertuig is. Onze TS is eind volgend jaar aan vervanging toe, dus ik hoop in de aanloop daarvan nog iets te kunnen scoren.



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Voor de liefhebbers de Kwik-E-Mart uit The Simpsons. De ramen heb ik gemaakt van plastic van een anti-statisch zakje voor computeronderdelen.
Afbeelding



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Schaal N is behoorlijk klein, deze quads passen zeker in het thema klein:
Afbeelding



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Detlev »

:shock:


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door maarten »

Vet!!! :D


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ad_M »

Gaaf 8-)

Staat op de verlanglijst :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie