50er jaren elektrische havenkraan

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

50er jaren elektrische havenkraan

Bericht door maarten »

Een mooie havenkraan doet heel veel voor je kade, vandaar mijn wens om er ook een te hebben. Omdat er weinig kant en klaar te koop is kom je al snel op zelfbouw. Doordat ik met het tekenen van mijn sleepbootje toch een beetje lol heb gekregen in het tekenen voor 3d printen, wordt ook dit weer een 'virtueel' bouwproject. :mrgreen:

Op internet heb ik een aantal bruikbare foto's gevonden van een Engelse havenkraan. De kraan die mij heeft geïnspireerd is een elektrische kraan gebouwd in 1951 door Stothert & Pitt Ltd uit Bath. Hij staat in een soort openluchtmuseum in Bristol, bij M Shed. Ik heb er geen bouwtekening van (ook niet naar gezocht) dus alles gaat een beetje op de gok. Dat is niet erg, ik hoef geen exact schaalmodel, als de verhoudingen maar een beetje kloppen. Omdat het origineel er vol mee zit wil ik in het model de klinknagels ook zichtbaar hebben. Dat heeft echter het nadeel dat mijn computer erg veel moet rekenen en dus wat traag wordt (niet fijn.. :evil:)

Dit model zal ik niet uit één stuk maken maar uit meerdere delen, een soort bouwpakket. De reden daarvoor is tweeledig, ten eerste omdat hij anders erg kwetsbaar is en ten tweede omdat dat machine-ruimte bespaart bij het printen en dus geld. Sowieso verwacht ik dat dit best wel eens een kostbaar dingetje kan gaan worden. :oops: Voor mij is dit best wel een gecompliceerd dingetje om te tekenen, naast geld zal er ook aardig wat tijd in gaan zitten. Verwacht dus geen snel bestelbaar model. 8-) Het tekenen in delen heeft ook het voordeel dat de computer veel minder hoeft te rekenen.

Ondertussen al een eindje gevorderd met de 'poten'.
Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: 50er jaren elektrische havenkraan

Bericht door Maurits71 »

cool, ik denk dat je hier ook een hoop Engelse N spoorders blij mee maak


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: 50er jaren elektrische havenkraan

Bericht door maarten »

Omdat je vandaag 20% korting krijgt bij Shapeways (en ook nog eens gratis shipping) heb ik de poten zoals hierboven afgebeeld besteld. Ik ben namelijk erg benieuwd naar de aangebrachte 'klinknagels', misschien zie je er namelijk weinig van terug en dat zou zonde zijn van het werk. Tevens is het kruis redelijk fragiel, is de schaal-echtheid oké, of moet ik hem steviger maken? Geen idee dus dan maar een proefmodelletje laten printen. Deze 3D-printhobby loopt aardig in de papieren zo maar dat doe ik ook zelf natuurlijk. Als je al een aantal modellen gemaakt hebt weet je op een gegeven moment wat wel en niet lukt of hoe iets uit gaat vallen, maar voor mij is dat allemaal erg onzeker.

Helaas moet ik waarschijnlijk tot half december wachten voordat ik het binnenkrijg. Pfff... dat wordt geduld oefenen.. Mezelf kennende zal ik daar niet op wachten voordat ik verder ga maar we zullen wel zien. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 50er jaren elektrische havenkraan

Bericht door 3dbuildr »

Maarten,

mijn ervaring met FUD is dat cylindervormige "klinknagels" van 0,2mm diameter en 0,2mm hoogte goed uit de printer komen:
Afbeelding
Benieuwd naar je kraan!

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: 50er jaren elektrische havenkraan

Bericht door maarten »

@Fred: bedankt! Ik heb ze 0,3 groot gemaakt en 0,15 hoog en dat werkt goed. :-)

Vorige week de proefprint van Shpeways binnen gekregen en die was enigzins teleurstellend helaas. De klinknagels komen er wel mooi uit, dat is niet het probleem. Wat wel een probleem is, is dat de vlakken niet glad zijn, er zit een ruwe structuur op. Daarnaast zijn de poten niet vlak en is het geheel wel heel erg flexibel. Dermate flexibel dat ik twijfel of ik wel verder ga met dit project. :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 50er jaren elektrische havenkraan

Bericht door Ad_M »

maarten schreef:De klinknagels komen er wel mooi uit, dat is niet het probleem. Wat wel een probleem is, is dat de vlakken niet glad zijn, er zit een ruwe structuur op.
Klinkt erg bekend, dat houd mij tegen om verder te gaan met deze print boer
Ben dan ook naarstig op ziek naar een bedrijf dat glad print maar wel met dezelfde detail, mag in ABS
Mag zelfs iets meer kosten, maar loop elke keer op een dood spoor hiermee
Niemand wil zijn leverancier delen of bedrijf x doet iets omdat deze persoon y goed kent.... :cry: :?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie