OnShape, gratis 3d tekenen

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

OnShape, gratis 3d tekenen

Bericht door maarten »

Omdat in een Space Navigator 3d muis heb, zit ik in het maiingbestand van 3DConnexion (de fabrikant). Onlangs kreeg ik een mailtje waar in werd verwezen naar een nieuw (gratis) online 3d tekenprogramma, OnShape. Gratis is altijd een goede trigger dus ben ik het eens gaan bekijken. :mrgreen:

OnShape presenteert zich als een volwaardig 3d cadpakket voor parametrisch 3d ontwerpen. En daar raak ik het spoor al een beetje bijster. Gewoon omdat ik geen flauw idee heb wat dat precies betekent, 'parametrisch'. Ik kan een beetje prutsen met Sketchup, maar daar houd mijn 3d-tekenkennis echter op helaas. :oops:

Ik moet zeggen, het klinkt allemaal wel goed. Het werkt volledig online vanuit een willekeurige browser. Dus ook op je tablet of telefoon. :o Voor Android is er een speciale app. Alles staat in de cloud bij OnShape. Alle veranderingen zijn direct opgeslagen, je kunt dus nooit iets kwijtraken. Versiebeheer zit er ook in. Tegelijkertijd samenwerken aan hetzelfde project of tekening wordt standaard ondersteund. Im- en exporteren naar een hele rits cadformaten is ook standaard. De bestanden staan allemaal in de cloud, er staat in principe niets lokaal op je computer. Daar is waar de beperking voor gratis gebruik om de hoek komt kijken. Als gratis gebruiker kun je maximaal 5 projecten hebben op OnShape, dat is de limiet. Als betaalde gebruiker kun je een onbeperkt aantal projecten bewaren. Maar misschien kun je, indien een project klaar is deze exporteren naar een ander 3d formaat en opslaan op je computer. Je bent dan wel je versiebeheer kwijt, wat lastig kan zijn indien je later toch wat wilt veranderen, maar het is toch een soort work around.

Registreren en gebruik is dus zoals gezegd gratis, qua functionaliteit zijn er geen beperkingen voor gratis gebruikers. Echter, omdat ik alleen Sketchup ken, weet ik niet of dit ook echt bruikbaar is voor het tekenen voor 3d printen. Maar goed, wellicht dat iemand iets heeeft aan deze info. ;)

En wellicht dat ik ooit zelf de tijd vind om hier wat nutttigs mee te kunnen doen. 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: OnShape, gratis 3d tekenen

Bericht door evo »

Parametrisch betekent dat je ergens bemating bij zet en vervolgens door het wijzigen van de bemating het onderdeel wijzigt.
Bijvoorbeeld je tekent een vierkant van 10x10mm, je klikt op de 10, maakt er 20 van en het vierkant wordt automatisch 20x20mm.

Dit lijkt niet belangrijk, maar dit heeft verregaande consequenties voor de werkwijze en als je het goed doet kan het je erg veel werk besparen.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Plaats reactie