1100 botsneus

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 1100 botsneus

Bericht door nspoorkees »

Nou dat zie ik mezelf eerlijk gezegd niet zo snel doen... kan me ook niet voorstellen dat het er fraai uit gaat zien als je dat niet helemaal super precies doet.



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: 1100 botsneus

Bericht door robert »

Hoi,

Of een raampje maken van kristel klear(neen, niet de frisdrank)
https://www.google.nl/search?q=kristal+ ... IEL4dMM%3A

rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 1100 botsneus

Bericht door nspoorkees »

Nee dat gaat het niet worden. Je wilt een strak, ingelegd raam, aan de buitenzijde strak en gelijk met de behuizing, geen concaaf krom stukje opgedroogde lijm wat aan de randen dikker is dan in het midden. Zo'n mooi kapje moet ook mooie ramen hebben.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

@Rob,

Plaats gerust een paar foto's hier, dat vind ik zelfs leuk.

De ramen uit de minitrix kap passen gewoon hierin.
Bij de kap met A-sein passen zelfs de lichtgeleiders. Je hoeft dan alleen een geleider voor het toplicht en de sluitverlichting aan te brengen.

Groetjes: Robby



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: 1100 botsneus

Bericht door robert »

Hoi Robby,

Zou er behoefte zijn aan nieuwe raampjes? Weet een gieter die super werk levert en niet duur is

groet rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 1100 botsneus

Bericht door nspoorkees »

Raampjes met opgelegde ruitenwissers :)



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: 1100 botsneus

Bericht door robert »

die maak je maar van kristal klear :mrgreen: (kijken wat er mogelijk is)

rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 1100 botsneus

Bericht door Peter »

Robbie,

Ga je het kapje van de botsneus ook nog aanpassen?

Grtz. Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Dat is wel de bedoeling, maar ik wil eerst weten of dit past.

Groetjes: Robby



Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 1100 botsneus

Bericht door Peter »

Nice!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: 1100 botsneus

Bericht door robert »

Hoi Robby,

Vandaag kapje van shapeways ontvangen. Laten printen in fud. Ben wel overtuigd dat kap glad maken best wel een werkje is. De passing is goed. Heb de punten aan de binnenzijde wel weggehaald, printplaat toch maar met de schroefjes vastgezet. Kap blijft wel op zijn plaats door de "haken". Bij het onderste printplaatje een gleufje gevijld, kapje er op en "klik" , vast. Morgen een poging wagen om een paar foto's te maken, doet het altijd beter dan een hoop tekst.

met vr gr rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Hoi Rob,

Ik blij te lezen, dat de aangepaste kap past.
Die van mij wordt maandag geleverd, dus ik kan dan pas zien of ik de aanpassingen één op één overzet op de botsneuskappen, of dat er nog iets veranderd wordt.
Het FUD materiaal is inderdaad niet helemaal strak, zodat er altijd wel wat aan geschuurd moet worden om dit glad te krijgen.
De mate waarin dit moet gebeuren kan van print tot print verschillen. Dit hangt volgens mij af van de oriëntatie in de printer en daar heb ik geen invloed op.
Zelf heb ik na het schoonmaken en ontvetten, eerst de hele kap geschuurd met korrel 320, waarna ik een eerste laag primer heb gespoten.
Na deze laag heb ik de kap opnieuw geschuurd, maar dan met korrel 600, om de laatste printlagen weg te schuren. Hierna heb ik een tweede (dunne) laag primer gespoten.
Tussen de lagen in heb ik een dag gewacht, zodat de primer goed gedroogd is voor de volgende bewerking. Ook voor het afplakken voor het grijs heb ik een dag gewacht.

Groetjes: Robby



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 1100 botsneus

Bericht door nspoorkees »

Dat schuren, dat werkt dan alleen voor de grotere oppervlakken. Maar de onregellmatigheden vh printen zitten ook op alle details, randjes, uitsteeksels etc. Hoe maak je die dan netjes?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Ik heb een rolletje gemaakt van een strookje schuurpapier en dit plat gedrukt. Met de smalle zijkant kon ik tussen de verschillende uitsteeksels schuren.
Waar ik er met schuurpapier of een nagelvijltje niet meer bij kon, heb ik met de punt van een mesje de oneffenheden weg geschraapt.
En op de kleine details vallen, na het spuiten, de oneffenheden van het printen nauwelijks op.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Mijn laatste aanschaf bij ShapeWays heb ik in extreme detail laten printen. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast wast door het kwaliteitsverschil t.o.v. FUD. Prijsverschil t.o.v. FUD is substantieel, maar achteraf vond ik het wel waard.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

De botsneuskappen zijn nu ook aangepast voor schroefloze montage.
De uitvoering is nog iets aangepast, na de bevindingen van Robert en het bekijken van de kap met A-sein.
De pennetjes zijn vervangen door uitsparingen die over de schroefkoppen vallen. De schroefjes van de originele kap, worden nu gebruikt om de printplaat mee vast te zetten.
Zie hier voor de blauwe, en hier voor de grijs/gele uitvoering.
De oude kappen met schroefbevestiging blijven ook verkrijgbaar.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Inmiddels ben ik wat verder met het afwerken van de 3D geprinte kap.

Dit gaat een NS1100 worden met alleen een geel vlak op de botsneus. Ik gebruik verf van Phildie. De biezen zijn met Vallejo (blank alluminium) aangebracht door middel van stempelen.
Deze methode is elders op dit forum in een draadje van Mickey beschreven.

De railingen zijn van 0.3 mm messing en afgewerkt met KleiNSpoor verf.
Binnenkort verder met de transfers, een vernislaagje en LED-verlichting.
Bijlagen
NS1100BotsneusBlauw.jpg
NS1100BotsneusBlauw.jpg (119.51 KiB) 9136 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: 1100 botsneus

Bericht door robert »

hoi,

welk blauw is dit van phildie, ziet er zo licht uit. verder netjes, laagje blanke lak (Vallejo air satin bevalt mij erg goed) en weer een mooie lok. Mijne ligt triest in een hoekje te wachten op betere tijden. Wel een paar panto's bestelt van piko van de 1200, kijken of die passend te maken zijn


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

@Pjotr, die ziet er al goed uit.
Die van mij is zo ver nog niet. Ik heb wat problemen met het spuiten gehad, maar die zijn nu opgelost.
Nu zit ik hier nog een beetje te hannessen met die sierstrips.
Dat stempelen ziet er veelbelovend uit, ga ik hier ook proberen.

@Robert, laten we hopen dat die betere tijden snel zullen komen.
Goed idee van die Piko panto's, die zullen het weer net iets meer "af" maken.

Het is leuk te zien, dat er toch nog een aantal gebouwd worden.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Robert,

Het is Pruisisch Blauw van Phildie. Bij daglicht is hij donkerder. Ik heb de loc onder een LED loeplamp geplaatst. Dit is vrij koud licht.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 1100 botsneus

Bericht door nspoorkees »

Iets waar ik zelf ook erg veel moeite mee heb zie ik bij jou ook... de verf is veel te dik gespoten. Ik vind het zo ontzettend moeilijk om dat goed te doen...


Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: 1100 botsneus

Bericht door CC72000 »

Airbrush, geduld, dunne laagjes.


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 1100 botsneus

Bericht door nspoorkees »

Ja ik weet het, maar toch lukt dat nooit. Ik "zie" niet goed hoeveel ik spuit, ik kijk dan een beetje schuin tegen het licht in of het model nat wordt maar dan ga ik volgens mij al veel te dik... of ik werk van te dicht bij, maar als ik de afstand vergroot krijg ik vaak schuurpapier/textuur effect, dan is de verf al droog als het op het model komt...


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Kees,


Met Phildie krijg ik het inderdaad altijd wat dikker. Hier is dat bij het geel ook zo, omdat geel vrij slecht dekt.
Bij het blauw valt het mee, de klinknageltjes op het dak zijn nog goed zichtbaar.
Maar de door jou geschetste dilemma's herken ik maar al te goed.

Misschien zit de oplossing inderdaad in het opbrengen van heel dunne laagjes en je daarbij niet in de verleiding laten brengen om de zaak meteen dekkend te krijgen.
Goed licht is daarbij heel belangrijk. Zelf spuit ik Phildie altijd vlak bij de open garagedeur, omdat de lucht niet heel erg gezond is.

Volgend project wil ik daarom met Vallejo gaan proberen. Die verf zal ongetwijfeld z'n eigen bijzonderheden hebben, maar ik heb de indruk dat daar ook veel meer pigment in zit.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: 1100 botsneus

Bericht door robert »

Hoi,

Led lamp verklaard de kleur. Mooie van Phildie is : laagje opzetten, even laten drogen, weer een laagje opzetten. (laagje is dus dun!) Kijk maar op het blikje voor de droogtijd c.q. wanneer je de volgende laag op kan zetten. Ik ben een fan van Phildie lak. (in tegenstelling tot Johan)Bij geel altijd een witte ondergrond toepassen.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Plaats reactie