1100 botsneus

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: 1100 botsneus

Bericht door sven-tramfabriek »

Recentelijk ben ik diep in het N spoor gebeuren gestapt. Niet dat ik dat van plan was, maar door de klokankermotor upgrades die ik maak met de Tramfabriek, kwam ik wat leuke modellen tegen die me overtuigden. Mijn eerste kennismaking met modelspoor was ook N spoor, rond 1978 bij een vriendje die een 1100 met blauwe rijtuigjes had. Nu is de 1100 altijd al mijn favoriete NS lok geweest en helemaal die met de botsneus. Afgelopen Houten Digitaal heb ik twee 1100 kunnen kopen met het oog erop met de 3D prints, hier in dit draadje besproken, er wat betere versies van te maken. Ook zal ik de motor aanpakken en vervangen door een klokankermotor, want de originele motor is niet geweldig.

De 3D prints zijn afgelopen week binnengekomen en zien er erg goed ontworpen uit. Ik heb voor standaard FUD gekozen, niet de hogere printkwaliteit. In mijn ervaring maakt het echt weinig uit. Je moet ze toch schuren. Ze hebben al een 3 minuten bad in terpentine gehad, vandaar dat ze zo wit zijn. Kijken of ik tussen al mijn andere werk door steeds weer een stukje aan deze modellen kan doen. Verf ligt al klaar en de transfers zijn ook al bij Kleinspoor gekocht. Wel jammer dat de opschriften aan de onderzijde niet verkrijgbaar zijn. In ieder geval niet bij Kleinspoor. Als iemand daar nog een alternatief voor heeft, hoor ik dat graag.

Sven

Afbeelding


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Sven,

Die opschriften heb ik eventueel wel voor je.
Omdat de Mashima motortjes zo langzamerhand opraken heb ik onlangs ook een motorhouder voor jouw klokankermotortjes ontwikkeld volgens hetzelfde principe.

https://www.shapeways.com/product/AUF9F ... =117767203

Past precies in het frame van de Minitrix 1100.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: 1100 botsneus

Bericht door sven-tramfabriek »

Ah, die adapter had ik eerder ook gezien. Je beschrijving op Shapeways zou dan natuurlijk wel een "0816D Tramfabriek motor" moeten zijn en niet "0816D Faulhaber motor".

Ik ben wel geïnteresseerd in die opschriften. Ik hoor graag hoe ik daarvan in het bezit kan komen. Meneer Kleinspoor zei dat ze te klein waren om te maken.


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Hoi Sven,


Ik zal de omschrijving bij Shapeways meteen aanpassen ;-)

Mijn NS1100transfers zijn met een vergrootglas of loep overigens prima te lezen. Momenteel ben ik ook nog een botsneus aan het afbouwen, zie hier het voorbeeld. (hoop dat de resolutie van de foto-upload een beetje meewerkt)

Afbeelding

Stuur me anders even een PB'tje voor de gewenste transfers.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: 1100 botsneus

Bericht door sven-tramfabriek »

Ik denk dat Edwin (Kleinspoor) er meer op doelde dat het met de techniek van zeefdruk, voor zijn afwrijftransfers, het er niet goed uit zou komen. De H0 transfers zijn schijnbaar daarom ook iets groter dan in het echt.

Ziet er zo al strak uit, die 1100.



Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: 1100 botsneus

Bericht door Rick »

Beetje laat maar de opschriften zijn ook verkrijgbaar bij Phildie al zit je dan met te kleine NS-logo's.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: 1100 botsneus

Bericht door WilcoV »

Kleinspoor heeft ook velletjes met NS logo's op de juiste formaten.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: 1100 botsneus

Bericht door sven-tramfabriek »

Vier lagen acryl primer, met even zoveel lagen schuren en je komt tot dit model. Op de foto zie ik dan toch nog hoekjes die nog wat geschuurd moeten worden, iets dat je totaal niet ziet in het echt. Ook niet met heel goed kijken. Maar goed, ook op de foto wil ik het strak hebben. Dus nog meer schuren.

De handgrepen zijn van 0.31 mm nieuwzilver. Dit is steviger dan messing, dus zal later niet zomaar buigen. Er zitten geen inkepingen in de bovenste lamp om de handgrepen in te laten vallen, dus ik ben benieuwd of dit zal houden. Het zit nu met secondenlijm vast. (Overigens zijn er voor en tegens voor die inkepingen, want nu ben je meer flexibel hoever de beugels moeten uitsteken).

Ondertussen al een etsprimer erover heen gespoten, da's nu aan het drogen. Zit er aan te denken om de handgrepen te laten etsen, zodat ze zoals bij het voorbeeld onder de lok kunnen uitsteken. Mis ook de remslangen aan de voorkant, die aan de kap zitten. Die ga ik 3D printen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Om Piko een beetje voor te blijven heb ik m'n NS1122 met botsneus het afgelopen weekend afgebouwd.

Het Mashima motortje ligt nu netjes uitgelijnd in het chassis. Tussentijds had ik het nog met een klokanker ombouwsetje geprobeerd, maar dat liep toch niet lekker. Het klokankermotortje lag scheef, waardoor de overbrenging veel meer geluid produceerde.

Een Train-O-Matic micro decoder paste precies op het chassis. Al met al zijn de rij-eigenschappen van dit oude lokje weer heel goed geworden. Het verschil met de nieuwe Piko is klein.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: 1100 botsneus

Bericht door sven-tramfabriek »

Prachtig gedaan, Pieter! Zijn dit de standaard stroomafnemers? Ik zit er aan te denken die van Piko te bestellen. Moet die van mij ook eens afmaken. Vind Kleinspoor wrijfletters er op doen maar eng.


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Hallo Sven,

Dit zijn inderdaad de standaard stroomafnemers. Die zijn wat lomper dan de Piko's, maar ingeklapt zie je het verschil niet zo goed.
De decals heb ik een tijdje geleden zelf ontwikkeld, omdat ik niet helemaal tevreden was over wat er in de handel verkrijgbaar was. De NS vishaken van KleiNSpoor zijn wat mij betreft prima, maar voor de overige opschriften moet je dan toch weer verder zoeken. Dit zijn nog oude versies en inmiddels is het lettertype weer iets verder aan de werkelijkheid aangepast.

M'n verf op de kap en de vernislaag zijn overigens van Phildie. Het draaistel heb ik van een laagje Tamiya Nato Black met een blackwash voorzien. Het originele zwarte Minitrix plastic vond ik namelijk niet mooi.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: 1100 botsneus

Bericht door sven-tramfabriek »

Ik heb jouw decals ook, die komen er op. Ondertussen heb ik ook een printer die wit kan printen, dus ik zou mijn eigen decals kunnen maken. Heb echter aan een kant de wrijfletters al gedaan. De andere kant had ik te laag gedaan, dus die moest er weer af. Zo leert men.

Heb je nog een foto van de kop?



Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: 1100 botsneus

Bericht door Rick »

Zoek de verschillen:
Afbeelding

Het ziet er inderdaad goed uit, ik wou dat mijn versie zo goed gelukt was. :)
sven-tramfabriek schreef: 30 sep 2020 16:09Vind Kleinspoor wrijfletters er op doen maar eng.
Dat valt wel mee toch? Op de goede plek vastzetten met een plakbandje en erop wrijven met een potlood.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Pjotr schreef: 30 sep 2020 13:38 Om Piko een beetje voor te blijven heb ik m'n NS1122 met botsneus het afgelopen weekend afgebouwd.
:o Die is mooi geworden. _o_
Van zo'n resultaat kan ik alleen maar dromen.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Sven,

Hierbij nog een plaatje van de kop.
Deze neus is nog een oud ontwerp van Robby. Ik heb een later model, waarbij de neus anders is en waarbij de kleine handgrepen op de zijkanten makkelijker zijn aan te brengen.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Gonard
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2020 14:09

Re: 1100 botsneus

Bericht door Gonard »

Hallo trein liefhebbers,

Ik rijd nog een maatje kleiner, namelijk z spoor. Ik zou graag met Robby in contact willen komen om te kijken of hij voor mij iets kan betekenen in het printen van NS modellen voor z-spoor. Ik sta altijd met een behoorlijke stand op de beurs in Houten en krijg met regelmaat vragen naar NS modellen.

Groet Gonard


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Hallo Gonard,

Robby is in dit topic ook actief met een reactie. Je zou hem een PB kunnen sturen.
Een NS1100 in Z-schaal is zeker mogelijk, maar ik denk dat het niet slechts een kwestie van schalen wordt. Sommige details zijn vrij filigraan. Wanneer je dat zomaar gaat verschalen naar 1:220 dan zal het algoritme van ShapeWays er wat meer moeite mee krijgen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Gonard
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2020 14:09

Re: 1100 botsneus

Bericht door Gonard »

Dank je! Ik heb inmiddels door hoe ik een PB kan sturen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Gonard schreef: 01 okt 2020 15:50 Hallo trein liefhebbers,

Ik rijd nog een maatje kleiner, namelijk z spoor. Ik zou graag met Robby in contact willen komen om te kijken of hij voor mij iets kan betekenen in het printen van NS modellen voor z-spoor. Ik sta altijd met een behoorlijke stand op de beurs in Houten en krijg met regelmaat vragen naar NS modellen.

Groet Gonard
Twee jaar geleden stelde iemand uit Frankrijk mij diezelfde vraag, maar toen ging het om een BB8100 in z-spoor.
Deze persoon heeft hierover toen ook een topic gestart op een frans z-spoorforum. https://le-z-forum.forumactif.com/t1687-bb8100
Als donor wordt een E44 van Märklin gebruikt. Hiervan worden ook de pantografen gebruikt.

Ik heb toen ook zo'n lokje gekocht, om deze op te kunnen meten, maar omdat ik niks met franse of duitse locomotieven heb, heb ik later ook een 1100 met botsneus laten printen.

Afbeelding

Er zijn een paar dingen aangepast, maar een 1100 botsneus in Z is dus mogelijk, en voor de liefhebbers kan ik deze ook in mijn winkeltje op Shapeways zetten.

Groetjes: Robby

ps: PB-tje is aangekomen en zal ik zo beantwoorden.


Gebruikersavatar

sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: 1100 botsneus

Bericht door sven-tramfabriek »

Geïnspireerd door de vooruitgang van Pieter, ben ik vanmiddag maar weer eens aan de slag gegaan met dit tussendoorproject. Ik heb Kleinspoor afwrijfopschriften (NS logo) en waterdecals (cabinenummers en technische gegevens) van een mede N-spoorder. Ik heb in mijn leven niet zoveel met dit soort dingen gewerkt, dus het was nog wel een beetje aanrommelen. Die afwrijfopschriften vind ik maar niks, want zoals Maikel Kastelijn mij al waarschuwde, die kun je niet meer verplaatsen. Het met een potlood afwrijven ging ook helemaal niet lekker. Daar kwam nog eens bij kijken dat de zwarte NS vignetten te klein waren. Ook had ik niet alle opschriften, ik had de tekst en icoontjes langs de onderzijden niet.

Sinds een paar maanden heb ik een HP printer die wit kan printen (Ghost White), die ik aangeschaft heb voor opschriften voor mijn komende model van de "Ooievaar" in 1:87, maar die nog nauwelijks aan het werk is geweest. Omdat ik aan één zijde het loknummer verprutst had, heb ik deze opnieuw ontworpen (cijfers precies nagetekend), geprint en op het model gelegd. Je ziet het verschil nauwelijks. De NS vignetten zijn met dezelfde printer in het zwart op decalpapier gedrukt. Het was een ongelooflijk priegelwerk, maar het is uiteindelijk wel goed gekomen.

Nu nog een isolator van de pantograaf natekenen in 3D en printen, want eentje is op onverklaarbare wijze afgebroken. De handgrepen ga ik etsen, zodat die, zoals het hoort, tot onder de kap lopen. Ik ben nog wel even zoet, want de koppelingen moet ik ook nog maken.

Afbeelding


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: 1100 botsneus

Bericht door spoor65 »

sven-tramfabriek schreef: 03 okt 2020 22:44
Sinds een paar maanden heb ik een HP printer die wit kan printen (Ghost white)
Sven, mag ik vragen welke printer je gekocht hebt?

Mvg. Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: 1100 botsneus

Bericht door sven-tramfabriek »

Tuurlijk! HP 254dw. Maar dat is volgens mij een model dat niet meer te krijgen is. Op http://ghost-white-toner.com kun je printers vinden die compatibel zijn met hun witte inkt. Ze verkopen ook printerbundel inc printer en toners.


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Hoewel Piko inmiddels de NS1136 met botsneus heeft uitgebracht, ben ik toch nog een Minitrix 1127 aan het ombouwen naar een botsneusversie. Met een klokankermotor, LED verlichting en messing haandgrepen, doen de 3D kappen van Robby namelijk niet heel veel onder voor het fabrieksmateriaal.

En het blijft leuk om te doen.

Tot op heden worstelde ik wat met de 3-punts verlichting in de botsneus. Daarom heb ik onlangs een transparant 3D exemplaar ontworpen dat de raampjes vervangt en de neus van lichtgeleiders voorziet. Met drie SMD-Leds in serie (en wat gepriegel) valt hier wellicht wat van te maken.
Er zal zeker wat lichtlekkage naar de ramen optreden, maar misschien geeft dat nog een heel mooi effect. De praktijk zal het uitwijzen.
Anders kan ik de ramen en lichtgeleiders altijd nog van elkaar scheiden.
Deze units passen heel precies in de 3D kap en hoeven eigenlijk niet vastgelijmd te worden.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: 1100 botsneus

Bericht door sven-tramfabriek »

Netjes. Dat is precies nog het deel dat ik nog moest maken om mijn model af te maken. Ik heb het er eigenlijk bij laten zitten, want het model staat toch alleen maar in de vitrine. Is dit een STL bestand dat je deelt of is het voor de verkoop?

Dit is mijn versie zover.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Hoi Sven,

Ik verkoop deze binnenkort los als setje in een eenmalige serie met een beperkte oplage.
Helaas heb ik een slechte ervaring achter de rug met het verstrekken van ontwerpbestanden. Is daardoor voor mij een 'no-go' geworden.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Plaats reactie