1100 botsneus

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: 1100 botsneus

Bericht door robert »

Hoi Robby,

Wellicht wat off topic, maar zou jij de kapjes kunnen aanpassen? Met aanpassen bedoel ik ook de schroefgaten dichtmaken en dan aan de binnenzijde aan de onderkant een stripje te maken zodat de kap gehaakt wordt aan het onderstel.


met vr gr rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Hoi Rob,

Dat moet mogelijk zijn. Als ik het geheel zo bekijk, gaat het dan het beste zijn om aan weerszijden van het printplaatje aan de onderkant, sleufjes uit te vijlen.
In de kap zou ik dan aan beide kanten twee haakjes kunnen tekenen, die de kap dan ook in de lengterichting fixeren.
Ik hou je op de hoogte. Nog een voorkeur voor welke ik eerst aanpak?

Groetjes: Robby



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: 1100 botsneus

Bericht door robert »

Hoi Robby,

Zelf al aan het experimenteren geweest met een oude kap. Ik zal morgen kijken of ik een foto kan maken. De kap steekt bij mij 1,5 a 2 mm over het frame. Ter hoogte van de draaistellen heb ik twee stripjes gelijmd. Het ziet er m.i. een stuk beter uit als het dak geheel dicht is. Niet alleen aanpassen voor mij, ik hoop dat er meer zijn die het wel willen. Eventueel als eerste de kap zonder botsneus.


met vr gr rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Op zich ben ik het hier wel mee eens, al vond ik de schroefjes nog niet zo storend.

Deze week ben ik eerst maar eens begonnen met de kap in de Action primer te spuiten.
Vervolgens het binnenwerk van een donor onder handen genomen. Ik ga LED verlichting aanbrengen, die dan met een DH-decoder onafhankelijk over vier stroomvoerende uitgangen geschakeld kan worden.

Aan de voorzijde wat ruimte weggefreesd om plaats te maken voor een viertal condensatoren. De minitrix donor staat namelijk bekend om z'n contactproblemen. Het is weliswaar symptoom bestrijding, maar ik denk dat dit wel eens prima kon werken.
Bijlagen
Minitrix 1135 Blauw Botsneus 02.jpg
Minitrix 1135 Blauw Botsneus 02.jpg (101.47 KiB) 7877 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

@Rob,
Het idee op zich spreekt me gewoon aan, en de kap zonder neus wil ik toch nog aanpassen naar de details van de kappen met neus.
Dus losse handrelingen en isolatoren. En dan kan ik jouw idee gelijk meenemen.
Mijn kapjes komen 0,8 tot 1mm onder het chassis uit, net als het originele kapje dat ik als uitgangspunt heb genomen.
De kapjes met neus hebben in de lengte een paar millimeter speling, waardoor ze kunnen verschuiven als de schroefjes er niet inzitten. Vandaar dat ik aan sleufjes zat te denken.
Maar het lijkt mij dat dit probleem ook is op te lossen, door op de plaats van de schroefjes twee pennetjes te tekenen, die in de gaten van de schroefjes in het chassis vallen.
Verder wil ik kijken of het mogelijk is, om met een paar kleine aanpassingen, deze kapjes geschikt te maken voor een BB8100 van Hobby66 als donor.
@Pjotr,
Leuk te zien dat er nog iemand bezig is met een ombouw.
Het zou leuk zijn, als je ons op de hoogte wilt houden van je voortgang.

Groetjes: Robby



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: 1100 botsneus

Bericht door robert »

Hoi Robby,

Goed idee van de pennen in het schroefgat. Wacht af en dan zal het een kap bestellen worden.(kan de dummy weg)


met vr gr rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Heeft er iemand misschien nog een suggestie met betrekking tot afplakband.
Ik heb nu het afplakband van Tamiya gebruikt, maar als er iets een beetje uitsteekt (zoals de patrijspoorten), blijft de rand van het plakband niet goed zitten.
Het resultaat raad zich wel raden.

Afbeelding

De andere kant is iets beter gelukt, maar ook niet naar tevredenheid.

Afbeelding

Het is mijn eerste probeersel met de airbrush.
De kap had ik nog iets beter moeten schuren, want er zijn nog wat printbanen te zien, maar het spuiten op zich gaat nu aardig.

Komend weekeinde ga ik aan de slag met het aanpassen van de kap met A-sein zonder neus.

Groetjes: Robby



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: 1100 botsneus

Bericht door robert »

Hoi robby,

keepje/ sneetje in het plakband geven zodat het zich beter vormt rond de patrijspoort. gebruik je breed of smal tape, smal werkt wat makkelijker

groet rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Hallo Robby,


Je verflaag ziet er mooi dun uit. Dat heb je goed gedaan. Welke verf gebruik je ?

Ik gebruik het eenvoudige 25mm afplakband van Phildie. Is dun en strak af te plakken.
Heb ik smallere strookjes nodig, dan snij ik 'm door op de snijmat. Dan is meteen de ergste kleefkracht er van af.
Dit tape laat zich met een houten tandenstoker ook goed in de hoekjes drukken. De verf van Phildie vind ik ook erg goed. Eigenlijk nooit problemen mee gehad, behalve dan op Minitrix kapjes. Die kunststof is eigenlijk te zacht. Op FUD kun je met Phildie verf helemaal los gaan.

Voor striping heb ik wat afplaktape bij Airbrush Services in Almere gekocht.

Aan afplakwerkzaamheden kun je aardig wat tijd kwijt zijn, wil je het goed doen.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 1100 botsneus

Bericht door Peter »

Misschien eerst volledig grijs spuiten, dan afplakken en het gele spuiten?

Volgens mij heb je nu eerst geel gedaan en vervolgens het grijze, toch? Ik kan het verkeerd hebben natuurlijk.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: 1100 botsneus

Bericht door sjoef »

Peter, ik spuit altijd van licht naar donker. Dus ik zou ook eerst geel gedaan hebben en daarna pas grijs.

Jos


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 1100 botsneus

Bericht door Ad_M »

sjoef schreef:Peter, ik spuit altijd van licht naar donker. Dus ik zou ook eerst geel gedaan hebben en daarna pas grijs.
Jos
Het zelfde is mij geleerd

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 1100 botsneus

Bericht door Peter »

Ok, weer wat geleerd :D

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 1100 botsneus

Bericht door FidOo »

Volgens mij heb ik Revell tape van een cm gebruikt. Als ik je foto's bekijk krijg ik het gevoel dat je de tape niet goed genoeg aangedrukt hebt zodat het goed afsluit langs de randen.

Overigens maakt het natuurlijk niet uit welke kleur je eerst spuit als je afplaktape niet goed is. Inderdaad normaal gesproken spuit je van licht naar donker.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Heren, bedankt voor alle reacties.

Ik heb inderdaad eerst het geel gespoten. Vroegere ervaringen met plasticbouwdoosjes hebben me geleerd, dat geel een rot kleur is om goed dekkend te krijgen. Zeker op een donkere ondergrond.
En mij hebben ze ook altijd geleerd om met de lichtste kleur te beginnen.

Ik heb het afplakband van Tamiya van één centimeter gebruikt, welk volgens mij lijkt op/hetzelfde is als dat van Revell.
Het plakband had ik met de punt van een vingernagel, langs de randjes aangedrukt, maar omdat de randjes zo kort op de patrijspoortjes zitten, zijn deze waarschijnlijk terug iets omhoog gekomen.
Volgende keer ga ik proberen om de plakband op de patrijspoorten in te snijden en er een tweede tape-je over te plakken.

De verf die ik gebruik is van vallejo. Dit is acrylverf op waterbasis en gewoon met water 1:1 te verdunnen.
Om de goede kleuren te vinden, heb ik mijn THS sikje meegenomen naar de modelbouwwinkel.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: 1100 botsneus

Bericht door bisschop »

Hoi,

Dan ben ik zeker eigenwijs ik spuit op de gemakelijkste manier en dan is dat soms wit over zwart.
Bij deze lok zou dat inderdaad zijn eerst grijs en dan pas geel.
De standaard regel van licht naar donker spuiten geldt niet voor alle verf soorten bij tinner gedragen verven maakt het namelijk niet uit.

Als tape gebruik ik bijna altijd tamiya hier heb ik betere ervaringen mee als met revell de 1e keer dat ik een rolletje kocht was deze nog scheef ook.
met als resultaat een golfslagbad.

@robby als je de 1100 toch opnieuw gaat doen kijk dan nog eens naar de neus.
Het geel loopt door tot aan de deuren.

Groetjes,
Rob


Bouwt modeltreinen van de NS

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: 1100 botsneus

Bericht door robert »

hoi,

Volgens mij heeft het weinig tot niets te maken met verfsoorten. Er zijn nu eenmaal bepaalde kleuren die slecht dekken. Heeft volgens mij te maken met het pigment. Geel en rood zijn voor mij de lastigste. Als het kan spuit ik van licht naar donker, komt het beter uit dan doe ik het andersom. Als voorbeeld, dit fietsenrijtuig is eerst blauw gespoten, daarna is het geel er opgezet, simpelweg omdat het afplakken dan makkelijker was. V.w.b. het etsen op de minitrix kap van de phildie verf, als je de kunststof primer gebruikt kan er weinig misgaan.
Linkje fietsenrijtuig(sorry HO) http://roalmodels.webnode.nl/gespoten-m ... n-opbouw-/

groet rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Hoi Rob,

Dat zou het afplakken inderdaad een stuk gemakkelijker maken.
Zolang de ondergrond egaal van kleur is, zou het voor het geel niets uit mogen maken, het zal hooguit een tint donkerder ogen.
Het kapje dat ik nu gespoten heb is dat wat in het begin van dit draadje te zien is, dus die met de te grote lampen. En deze komt niet op de baan, maar is een probeersel.

Vanmiddag ben ik bezig geweest met het aanpassen van de kap met A-sein.
Deze is nu ook de opgelegde handrelingen en isolatoren kwijt. Hiervoor in de plaats zijn er nu ook gaatjes voor messingdraad van 0,35mm voorzien.
Ook zijn er nu gaatjes voor de remleidingen en openingen voor de isolatoren.

Afbeelding

Verder zijn de schroefgaten verwijderd.
Hiervoor in de plaats zijn er nu twee pennetjes voor in de schroefgaten van het chassis en vier nokjes om de kap op het onderstel geklemd te houden.

Afbeelding

Er is nu ook in een paar extra isolatoren voorzien.
Mochten er nog opmerkingen of suggesties zijn, laat het me weten.
Het kapje op shapways is nog niet aangepast,

Groetjes: Robby



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: 1100 botsneus

Bericht door robert »

Hoi Robby,

Mooi! Ga vanavond even de onderstellen nalopen die ik nog heb. Als hij op shapeways staat wordt er zeker een besteld. Variant die ik nog niet heb.
V.w.b. het spuiten, ben nu zelf bezig met tamiya spuitbusjes, grijs ts 48 gunschip grey en ts 47 chrome yellow. Ts 55 voor het blauw, en de bijbehorende primer. Niet goedkoop, erg goed spul. Ik ga zelf toch eerst het geel spuiten en afplakken. Minder werk en makkelijker. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ieder moet doen wat hij/zij het makkelijkste vind.


groet rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Robby,

Erg mooi. Zelf heb ik nog een gesuperde 1100 van THS van 25 jaar geleden, waardoor ik eigenlijk minder interesse in dit exemplaar had. Nu ik dit zie krijg ik weer inspiratie. Bij een StarTrain 1300 zitten losse remleidingen e.d.
Als deze nu eens over te zetten zijn in de gaatjes op jouw 1100-kap, dan heb je helemaal een supermodel anno 2016.

Ik twijfel overigens nog aan de maat van je lampen. Volgens mij zijn ze nog iets te groot. Maar misschien dat een kenner daar meer over kan zeggen.

Qua verf zou ik overigens altijd beginnen met een goede primer. Recentelijk goede ervaringen met de primer van de Action opgedaan.
Met Vallejo heb ik nog geen ervaringen. Welke kleurnummers heb je voor het geel en grijs gebruikt ?


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Aan de hand van een paar foto's, heb ik de lampen nog eens nagemeten.
De koplampen zijn 2x zo groot als de sluitverlichting, dus: 2x0,75=1,5mm.
Ook zijn ze een derde van de hoogte van de cabineramen, dit geeft ons: 4,5:3=1,5mm.
Bij de kap van Minitrix zijn de lampen ook 1,5mm, dit is hoe ik aan deze maat kom.
En ook Hobby66 heeft op zijn bb8100 lampen van 1,5mm zitten.
Ik mag dus aannemen dat ik aardig in de buurt zit.
Dat de buitendiameter van de lampen iets te groot is, heeft te maken met de minimale dikte die shapeways goed kan printen.

Voor het spuiten heb ik primer van Vallejo gebruikt, deze is recht uit het flesje te verspuiten.
De Kleuren die ik gebruikt heb zijn: 70994 dark grey en 71135 chrome yellow.
Voor de blauwe heb ik ook nog: 70965 Pruisisch blauw gekocht.
En verder heb ik nog zwart (70950) voor de draaistellen en blanke vernis (70522) om, na het aanbrengen van de decals, het geheel een zijde matte afwerking te geven.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

De vernieuwde kap met A-sein staat nu ook hier op shapeways.
De gaatjes voor de handrelingen kunnen eventueel doorgeboord worden.

Groetjes: Robby



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: 1100 botsneus

Bericht door robert »

Hoi Robby,

Een besteld, vind je het goed wat plaatjes van de voortgang in dit draadje, of wil je dit liever apart? Ben benieuwd wanneer het kapje binnenkomt

groet rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 1100 botsneus

Bericht door nspoorkees »

mini rijder schreef:De vernieuwde kap met A-sein staat nu ook hier op shapeways.
Passen de originele ruitjes van de minitrix, al dan niet losgesneden, ook in deze kap?
Zo niet, hoe zou je die moeten maken? Je wilt ze immers niet verdiept hebben, dus folie in de behuizing plakken is geen optie.


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Volgens mij passen die gewoon, want de maatvoering wijkt nauwelijks af van het origineel.
Ik zal het deze week even testen bij mijn Shapeways kapje.

Het alternatief is zelf een voorruit maken van 2mm plexiglas. Stukje op maat zagen met een figuurzaag en vervolgens de middenspijl half uitfrezen met een miniboortje.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Plaats reactie