1100 botsneus

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Ik liep al een tijdje met het idee rond om mijn 1100 van een botsneus te voorzien, maar ik zie het niet zo zitten om daar zomaar de zaag in te zetten, voor zo'n metalen neusje.
Na het zien van al dat moois dat hier op het forum met 3D gemaakt wordt, is het idee ontstaan om dit op deze manier te verwezenlijken.
Een paar weken geleden heb ik dan de muis bij de staart gevat en ben met de schuifmaat in de hand, het minitrix kapje gaan natekenen.
Aan de hand van tekeningen en foto's, die ik op het internet gevonden heb, is de botsneus gemodelleerd.
Ook heb ik aan de hand van het basismodel, een kapje met A-sein maar zonder sierstrippen getekend.
Inmiddels zijn de getekende kapjes bij shapways besteld, en heb ik ze vandaag mogen ontvangen.

Afbeelding

De kapjes passen gelukkig over het donor onderstel en worden op dezelfde manier als het originele kapje bevestigd. Ook de pantografen zijn met dezelfde schroefjes over te zetten.
Alleen heb ik voor het rode schuifje geen opening gemaakt, want ik rij toch niet via de bovenleiding en ik vind dat rode schuifje geen gezicht.
De isolatoren zijn vast op het dak geprint met een gleufje bovenop, om een draadje van 0,35mm in te lijmen.
Dus nu kan de verdere ombouw beginnen.
Een dezer dagen komen de kapjes ook beschikbaar via shapeways, maar dan moet ik eerst nog een eigen shop aanmaken.

Groetjes: Robby



Bas Pos
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jan 2012 10:01

Re: 1100 botsneus

Bericht door Bas Pos »

Ho Robby,

Ziet er prima uit!
Misschien is een variant met sierstrips op de zijkant tussen de deurtjes ook nog een optie, speciaal voor de fans van de blauwe botsneuzen ;)

Grtz Bas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Hoi Bas,

Dat moet mogelijk zijn. Ik ga me hier binnenkort eens in verdiepen.
En voor de liefhebbers zonder de sierstrips zijn ze nu beschikbaar in mijn winkel bij shapeways.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

nhuijgens
Berichten: 138
Lid geworden op: 19 sep 2010 16:41

Re: 1100 botsneus

Bericht door nhuijgens »

Hallo Bas,

heel erg leuk getekend, maar nu moeten de onderstellen natuurlijk ook nog worden aangepast.Die zijn nu te kort geworden.
je kan natuurlijk alla taco models een opzet stukje maken met mee geprinte buffers.
je zou nog de luchtslangen en het randje aan de onderkant kunnen tekenen die op de neus zitten en nog wat details op het dak. wordt het model net even levendiger.

maar des al niet te min een mooie tekening, complimenten.
leuk om een frisse tekenaar erbij te hebben.

groet
Niels Spoorbiels


Als het er niet is, dan maken we het....
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Heel mooi initiatief. Ga ik er zeker eentje op korte termijn van afnemen. Ga je ook nog exemplaren met sierstrepen aan je assortiment toevoegen ? (De blauwe met gele neus)
Mijn advies zou wel zijn om de railing bij de cabinedeuren e.d. juist achterwege te laten. En hiervoor in de plaats gaatjes aan te brengen Met verenstaal van 0,5 of beter 0,3 mm is het detailniveau dan naar een hoger plan te tillen.

En de isolatoren op het dak los printen met een gaatje, zodat dat ook met verenstaal of messingdraad zelf later aan te brengen is.
Details op het model zitten namelijk best in de weg als je het model wilt afwerken.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Leuk te lezen dat de kapjes zo ontvangen worden.

Voor de details ben ik uitgegaan van degene die op het minitrix model aanwezig zijn, dus als ik er vergeten ben, laat het me dan gerust weten.
Het randje aan de onderkant van de neus is misschien iets te klein uitgevallen, maar het is aanwezig. Door de hoek van de foto is hij slecht te zien.
Voor de bufferbalken zat ik voor mezelf te denken, om deze met een stukje styreen te verlengen. Maar het valt te proberen om deze te tekenen en los bij de botsneuskap toe te voegen.
Het idee voor losse reling (zowel naast cabinedeuren als op de neus) staat me wel aan en ook voor losse isolatoren is iets te zeggen.
Ik ga met deze ideeën aan de slag, om ze bij de blauwe botsneus met sierstrippen uit te voeren.
Als er nog suggesties of vragen zijn, laat ze maar komen.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Hoi Robby,


Ik heb afgelopen jaar een Minitrix 1100 van een botsneus voorzien. Daarbij nogal wat zitten stoeien met de verlichting. Uiteindelijk heb ik een LED-printje van de LED-Baron gemaakt. Het zou mooi zijn als je boven bij de sluitlichten nog voldoende ruimte over hebt om lichtgeleiders van 0,75 mm aan te brengen. Een klein horizontaal schotje aan de binnenkant boven de frontlichten is ook mooi. Dat scheelt lichtlekkage naar boven.



Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Vandaag ben ik met een aantal van de door jullie aangedragen suggesties aan de slag gegaan.
Dit heeft geleid tot een nieuwe versie van de 1100 met botsneus, want er bleken een paar foutjes in de neus te zitten.
Zo bleek dat ik de bovenste lamp van het A-sein te klein had getekend.
Ook de rand onder de neus is nu iets groter gemaakt en loopt door op de zijkanten.

Afbeelding

Voor de diverse handrelingen zijn er gaatjes van 0,4mm aangebracht. Ook voor de luchtslangen zijn er per kant 4 gaatjes gemaakt.
De luchtslangen en de handrelingen dienen dan met messingdraad van 0,35mm gemaakt te worden. Dit gaat mooier zijn dan opgeprinte streepjes.
Ook zijn de isolatoren van het dak gehaald en naar een steunbalkje in de kap verhuisd. In het dak zijn op de plaats van de isolatoren gaatjes voorzien, waar deze inpassen.

Afbeelding

Verder zijn er in de kap nu ook twee bufferbalken met rechthoekige buffers te vinden. Deze kunnen geplaatst worden, door de oude buffers uit het draaistel te trekken en de bufferbalk weg te nemen.
Als laatste heb ik ook nog de sierstrepen voor een blauwe versie aangebracht.

Afbeelding

De sierstrepen lopen in het midden nog door, omdat ik niet weet hoe groot de nummerschildjes zijn.
Als iemand mij dit kan vertellen, dan kan ik dit in het model nog aanpassen. Anders zal er ter plaatse een stukje van de strips weggehaald moeten worden.
Een lichtgeleider van 0,75mm past, met een beetje beleid, in de gaten voor de sluitverlichting.

Beide versies zijn in mijn winkeltje bij shapeways te vinden.

Groetjes: Robby



Peter
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 1100 botsneus

Bericht door Peter »

Goed bezig Robbie! Ziet er erg goed uit.

Grtz. Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Hoi Robbie,

Goed werk zeg ! Eerst was ik van plan om messing isolatoren bij Eichorn aan te schaffen, maar ik zie dat je dit bij jouw model fantastisch hebt opgelost.
Ik denk dat jouw kapjes overigens nog beter te superen zijn dan het origineel van Minitrix, omdat deze van een vrij zacht materiaal gemaakt zijn. Met verf van Phildie moet je dan goed oppassen en ook het schuren van dit soort materiaal is niet altijd eenvoudig. Met de nieuwe materialen van Shapeways (zeker de Frosted Extreme Detail) heb ik heel goede ervaringen.

Ik heb hier een Phildie lokschildje voor een 1100. Deze is 3mm lang. Destijds heb ik 3,5 mm uit de bies verwijderd om dit schildje te kunnen aanbrengen.

Vraagje: Wat wordt de diameter voor de lichtgeleiders van je frontverlichting ?


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Hoi Pieter,

Bedankt voor de afmetingen van de lokschildjes, deze ga ik meteen in de tekening verwerken.
De diameter van de frontverlichting is: 2mm, die van de sluitverlichting: 0,75mm.
Die 2mm is overgenomen van de minitrix 1100. Bij de versie met A-sein past de lichtgeleider van minitrix dan ook precies.
Ik ga nu de sierlijsten aanpassen en dan vanavond de nieuwe versie uploaden, zodat deze nog op tijd is voor de Frosted Detail actie van morgen.
Morgen krijg je bij shapeways $10,- korting op FUD en FXD bij een besteding van minimaal $30,-

Groetjes: Robby



Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: 1100 botsneus

Bericht door Rick »

De frontseinen lijken mij juist iets te groot?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Hoi Rick,

Nu je het zegt, ik heb het nog eens nagemeten en die van de minitrix zijn maar 1,5mm.
In de kap met A-sein zijn ze goed, maar voor de botsneus had ik ze 2mm gemaakt.
Ik heb het gelijk aangepast en nu zijn de frontseinen 1,5mm en de sluitseinen 0,75mm.
Bedankt voor het opmerken.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Hoi Robbie,

Goed geregeld. Ze leken mij inderdaad wat groot op je foto's. Vandaar m'n vraag.
Ik wacht de aanbieding op Shapeways wel even af.

Kun je eventueel nog een extra isolator er bij zetten? Die dingetjes zijn best wel klein en dan is het handig om er eentje extra te hebben mochten ze tijdens het klussen een keer onverhoopt wegspringen. Scheelt wat frustratie bij het klussen en het kan ook geen kwaad om er eentje (of twee) achter de hand te houden voor latere ongelukjes.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

De isolatoren staan met z'n vijven op één verstevigings-balkje, zodat ze tijdens het schilderen iets gemakkelijker te hanteren zijn.
Ik zou ze pas loshalen op het moment van monteren.
Maar uiteraard kunnen bij een mogelijke toekomstige update er wel een paar toegevoegd worden.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 1100 botsneus

Bericht door Pjotr »

Robbie, Dat is prima.

Ik heb er voor gekozen om deze toekomstige update niet af te wachten. Gisteren heb ik een blauwe botsneuskap bij ShapeWays bestelt.
Meteen de eenmalige dagkorting van $10,- ook meegepakt.

De foto's van de voortgang van dit projectje hou je van mij tegoed.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Op de valreep van 2015 zijn de printjes van de laatste versies van de botsneuskapjes geleverd.

Afbeelding

Links de grijs/gele en rechts de blauwe met sierstrip. Daarnaast liggen de isolatoren en de bufferbalken, die ik voor de foto uit de kap heb gehaald.
Ik was eerst niet van plan om een blauwe te bouwen, maar dit wordt nu de trekkracht voor een paar blauwe plan W-tjes met een plan E voor de eerste klas.
Dus nu naar de spuiter en een tweede donor scoren.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Ik kon het niet laten, ik moest weten of de nieuwe bufferbalken passen en hoe deze er onder de nieuwe kap uitzien.
Bij het opmeten had ik bij een onderstel, de buffers er met een tang uitgetrokken, wat resulteerde in een uitgescheurd gat.
Bij het doorlezen van een andere 1100 ombouw hierop het forum, las ik dat de buffers er uit gedraaid kunnen worden, dus dat heb ik dan nu bij de tweede gedaan.
Na het verwijderen van de oude bufferbalken, heb ik de gaten van de oude buffers opgeboord naar 1,5mm, zodat de pennetjes van de nieuwe balken passen.
Bij het proefpassen sloot de nieuwe balk niet helemaal aan op het onderstel. Het metalen deel, waar de koppeling zit, steekt iets buiten het plastic.
Na het verwijderen van de koppeling heb ik dit gelijk gevijld, zodat nu alles netjes aansluit.

Afbeelding

De koppelingen zijn vervangen door die van een oud roco wagonnetje, maar deze zijn me toch iets te lang. dus dat wordt zoeken naar iets kortere exemplaren.
Alles past nu mooi klemmend zonder te lijmen.
De onderstellen moeten nog eens uit elkaar gehaald worden om, net als de rest van de donor, schoongemaakt te worden.

Afbeelding

De bufferbalken draaien nu netjes vrij van de kap, iets wat bij de oude balken niet het geval was. Deze liepen zelfs tegen de oude kap van minitrix aan, waardoor de loc in een bocht gewoon ontspoorde, maar dit is nu dus verholpen.
De kap mag nu naar de spuiter en het chassis naar de werkplaats.

Groetjes: Robby



sjoef
Berichten: 937
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: 1100 botsneus

Bericht door sjoef »

Bijzonder netjes........

Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Bedankt Jos.

Nu maar hopen dat ik het niet verpruts met de luchtkwast.
Ik heb daar nog niet zoveel ervaring mee, maar oefening baart kunst is me wel eens gezegd.

Groetjes: Robby



Peter
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 1100 botsneus

Bericht door Peter »

Robby, is de kap nu geprint in Frosted Ultra Detail of Frosted Extreme Detail?

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

nhuijgens
Berichten: 138
Lid geworden op: 19 sep 2010 16:41

Re: 1100 botsneus

Bericht door nhuijgens »

als je het niet aan durft om het te spuiten wil ik hem wel spuiten.
zou zonde zijn om dit leuke projectje te laten mislukken.


Als het er niet is, dan maken we het....
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

@Peter,
Ik heb ze zelf in FUD laten printen, maar de kapjes worden ook in FXD aangeboden.
@nhuijgens,
Bedankt voor het aanbod, maar ik ga eerst wat oefenen met spuiten op de oude kapjes van de donor locs en de print van de eerste versie.
Mocht het me echt niet lukken, dan kom ik nog wel op je aanbod terug.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

nhuijgens
Berichten: 138
Lid geworden op: 19 sep 2010 16:41

Re: 1100 botsneus

Bericht door nhuijgens »

als je even zoekt op het forum hier, dan staat daar een stuk tussen van onder andere mijzelf over airbrush.
wellicht kan je wat mee


Als het er niet is, dan maken we het....
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: 1100 botsneus

Bericht door mini rijder »

Na me ingelezen te hebben over airbrushen, ben ik aan het oefenen geslagen.
De beschrijving op Nproject is duidelijk en goed te volgen. Hieruit blijkt dat na het spuiten goed schoonmaken, net zo belangrijk is als gelijkmatig spuiten.
Het gaat steeds beter maar nog niet helemaal perfect, maar we komen er wel.
Ik moet me vooral nog leren inhouden, als de verf niet van de eerste spuitgang dekt. een kwestie van geduld.
Ondertussen zijn de goede koppelingen (minitrix 40-0623-00) binnen en geplaatst. Ook heb ik de buffers en de binnenkant van de neuzen zwart geschilderd.
Ook de decals en de schildjes van Phildie zijn binnen, dus ik heb nu alles voor de ombouw van drie locomotieven.
Verder is er nog een BB8100 van Hobby66 onderweg, om te zien of de kapjes daar ook passend op te maken zijn.

Groetjes: Robby


Plaats reactie