NS1500 kap
-
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: NS1500 kap
Dat gaat de goeie kant op.
Ik heb in Blerick aardig wat foto's gemaakt van de 1500, helaas ben ik niet lang genoeg om het dak op de foto's te zetten.
Bij interesse hoor ik het wel.
Ik heb in Blerick aardig wat foto's gemaakt van de 1500, helaas ben ik niet lang genoeg om het dak op de foto's te zetten.
Bij interesse hoor ik het wel.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: NS1500 kap
Het ontwerp van de NS1500 behuizing is bijna klaar. Afgelopen week heb ik wat compromissen gezocht, omdat de originele maten van een 1500 heel moeilijk waren terug te schalen naar 1:160. Als ik hier te letterlijk aan vasthoud, dan past geen enkele normaal verkrijgbare donor. Hooguit een model van LifeLike o.i.d. want die zijn erg smal.
De 1500 wordt dit naar verhouding 1 mm breder, maar dat is alleen zichtbaar voor de puristen met een goede schuifmaat.
Plan is om eind van de maand een passend draaistel gereed te hebben, waarna ik een eerste proefprint bij ShapeWays laat maken.
De 1500 wordt dit naar verhouding 1 mm breder, maar dat is alleen zichtbaar voor de puristen met een goede schuifmaat.
Plan is om eind van de maand een passend draaistel gereed te hebben, waarna ik een eerste proefprint bij ShapeWays laat maken.
Re: NS1500 kap
De kap van de NS1500 is nagenoeg gereed. Om het optisch verder te verbeteren ben ik begonnen met het modelleren van de draaistellen in de vorm van opzetstukjes.
Wanneer een BR103 als donor wordt gebruikt, kan de buitenzijde van het oorspronkelijke draaistel wordt weggesneden. Daarna kunnen deze opzetstukjes er voor in de plaats komen.
Wanneer een BR103 als donor wordt gebruikt, kan de buitenzijde van het oorspronkelijke draaistel wordt weggesneden. Daarna kunnen deze opzetstukjes er voor in de plaats komen.
- Bijlagen
-
- Draaistel 1500 SW.jpg (73.49 KiB) 9836 keer bekeken
-
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: NS1500 kap
Dat ziet er best goed uit.
Alleen op de detail foto's die ik heb gemaakt dit jaar in Blerick, zie ik toch wat kleine verschillen.
Alleen op de detail foto's die ik heb gemaakt dit jaar in Blerick, zie ik toch wat kleine verschillen.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: NS1500 kap
Ronald,
Geef anders even kort aan waar je de significante verschillen ziet, want ik ben nog niet echt klaar met dit ontwerp.
Zeker met het ontwerpen van draaistellen blijft het namelijk een kwestie van compromissen zoeken.
De mogelijkheden van het materiaal gaan namelijk maar tot een detaillering van 0,15 mm. Daaronder wordt het niet meer zichtbaar en komt de kunst van het improviseren en weglaten om de hoek kijken.
Plaatwerk is overigens zeer lastig na te bootsen, omdat de wanden bij ShapeWays niet dunner mogen zijn dan 0,3 mm
Groeten,
Pieter
Geef anders even kort aan waar je de significante verschillen ziet, want ik ben nog niet echt klaar met dit ontwerp.
Zeker met het ontwerpen van draaistellen blijft het namelijk een kwestie van compromissen zoeken.
De mogelijkheden van het materiaal gaan namelijk maar tot een detaillering van 0,15 mm. Daaronder wordt het niet meer zichtbaar en komt de kunst van het improviseren en weglaten om de hoek kijken.
Plaatwerk is overigens zeer lastig na te bootsen, omdat de wanden bij ShapeWays niet dunner mogen zijn dan 0,3 mm
Groeten,
Pieter
-
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: NS1500 kap
Pieter,
Ik snap dat je compromissen zoekt, ik wist niet van die diktes af.
Het zijn de details bij de bladveren die er op de foto anders uit zien. Op de foto zit de ondersteuning verder naar binnen en steken ze naar mijn idee niet zover uit.
Ook is de behuizing van de 2 veren dicht en 1 geheel.
De treden naar de cabine zien er anders uit, maar daar snap ik de compromis misschien inderdaad.
Ik weet niet of op de donor ook de 2 cilinders zitten links en rechts bij de zandbakken?
Ook steken de 2 zandbakken veel verder uit.
De staven zijn waarschijnlijk op te lossen door messing draad.
Hieronder een deel van de detail foto's die ik heb gemaakt van de 1501 te Blerick tijdens het multievent 2018.
Ben benieuwd.
Ik snap dat je compromissen zoekt, ik wist niet van die diktes af.
Het zijn de details bij de bladveren die er op de foto anders uit zien. Op de foto zit de ondersteuning verder naar binnen en steken ze naar mijn idee niet zover uit.
Ook is de behuizing van de 2 veren dicht en 1 geheel.
De treden naar de cabine zien er anders uit, maar daar snap ik de compromis misschien inderdaad.
Ik weet niet of op de donor ook de 2 cilinders zitten links en rechts bij de zandbakken?
Ook steken de 2 zandbakken veel verder uit.
De staven zijn waarschijnlijk op te lossen door messing draad.
Hieronder een deel van de detail foto's die ik heb gemaakt van de 1501 te Blerick tijdens het multievent 2018.
Ben benieuwd.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: NS1500 kap
Hoi Ronald,
Mooie detailfoto's, daar kan ik zeker wat mee. Zo te zien is er wel sprake van twee bladveren. Er zit alleen een eindkap overheen.
De cilinders moet ik nog modelleren. Misschien met een 0,3 mm gaatje, zodat je zelf achteraf nog wat leidingwerk kunt aanbrengen.
De opstaptredes zijn helaas niet filigraan te krijgen. Het lijkt wat lomp, maar realiseer je dat de dikte van mijn tredes slechts 0,3 mm bedraagt. Dus in het echt is het uiteindelijk een fijn gedetailleerd geheel.
Ik ben nog op zoek hoe ik de remblokken zichtbaar kan maken. Dat wordt nog een kleine uitdaging, want ze lijken vrij te hangen.
Constructietechnisch gaat dat niet werken, dus moet ik een soort achterwandje zien te maken dat niet al te veel opvalt.
Anders krijg je een massief draaistel zoals de Minitrix NS1200.
Groeten,
Pieter
Mooie detailfoto's, daar kan ik zeker wat mee. Zo te zien is er wel sprake van twee bladveren. Er zit alleen een eindkap overheen.
De cilinders moet ik nog modelleren. Misschien met een 0,3 mm gaatje, zodat je zelf achteraf nog wat leidingwerk kunt aanbrengen.
De opstaptredes zijn helaas niet filigraan te krijgen. Het lijkt wat lomp, maar realiseer je dat de dikte van mijn tredes slechts 0,3 mm bedraagt. Dus in het echt is het uiteindelijk een fijn gedetailleerd geheel.
Ik ben nog op zoek hoe ik de remblokken zichtbaar kan maken. Dat wordt nog een kleine uitdaging, want ze lijken vrij te hangen.
Constructietechnisch gaat dat niet werken, dus moet ik een soort achterwandje zien te maken dat niet al te veel opvalt.
Anders krijg je een massief draaistel zoals de Minitrix NS1200.
Groeten,
Pieter
-
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: NS1500 kap
Hoi Pieter,
Ja als er de gelegenheid is om foto's te maken dan maar meteen goed. Heb de mooie eruit gehaald uit de collectie foto's.
Over de bladveren, misschien heb ik het niet omschreven.
Wat ik nu zie is dat je aan de onderkant een randje hebt gemaakt vanaf de 2 losse veren. en de bovenkant op de balk hebt zitten.
Terwijl dat niet zo is, op de foto's zie je dat het meer naar het midden vast zit.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met remblokken?
Als het 1 geheel wordt hopelijk kunnen dan er nog wel de aandrijving in?
Ben zeer benieuwd naar een nieuwe update tekening.
Succes.
Ja als er de gelegenheid is om foto's te maken dan maar meteen goed. Heb de mooie eruit gehaald uit de collectie foto's.
Over de bladveren, misschien heb ik het niet omschreven.
Wat ik nu zie is dat je aan de onderkant een randje hebt gemaakt vanaf de 2 losse veren. en de bovenkant op de balk hebt zitten.
Terwijl dat niet zo is, op de foto's zie je dat het meer naar het midden vast zit.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met remblokken?
Als het 1 geheel wordt hopelijk kunnen dan er nog wel de aandrijving in?
Ben zeer benieuwd naar een nieuwe update tekening.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: NS1500 kap
Vandaag een eerste proefprint bij ShapeWays in gang gezet. Ik verwacht het resultaat over een week of twee.
ShapeWays heeft recentelijk de prijzen sterk verhoogd. Ben benieuwd of dit ook een evenredige verhoging van de printkwaliteit met zich meebrengt. Dat zou wel logisch zijn.
ShapeWays heeft recentelijk de prijzen sterk verhoogd. Ben benieuwd of dit ook een evenredige verhoging van de printkwaliteit met zich meebrengt. Dat zou wel logisch zijn.
-
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: NS1500 kap
Ik ben zeer benieuwd.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: NS1500 kap
De NS1500 kap laat nog even op zich wachten. Bij de proefprint zijn door ShapeWays achteraf nog wat complexiteiten gesignaleerd, die tot problemen bij het printen en reinigen zouden kunnen leiden.
Dat is deels door mijzelf veroorzaakt, doordat je met N-Spoor vanwege de mate van detaillering, ook echt de grenzen van het printmateriaal op zoekt.
Ik verwacht met een week of drie wat meer te kunnen melden over de voortgang van dit project.
Dat is deels door mijzelf veroorzaakt, doordat je met N-Spoor vanwege de mate van detaillering, ook echt de grenzen van het printmateriaal op zoekt.
Ik verwacht met een week of drie wat meer te kunnen melden over de voortgang van dit project.
-
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: NS1500 kap
Dank voor de update, ben zeer benieuwd.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: NS1500 kap
Een tijdje geleden heb ik de proefprint van ShapeWays ontvangen in 'Smooth Detail'
Eigenlijk is deze printuitvoering iets te grof naar mijn zin. De volgende keer zal ik 'm meteen in 'Smoothest Detail' laten printen.
Met een klein laagje grondverf zijn de details goed zichtbaar.
Met dit exemplaar ga ik de komende tijd bekijken welke donor het beste gebruikt kan worden.
Hiervoor heb ik een Fleischmann BR103 en een Startrain NS1300 voorhanden.
Eigenlijk is deze printuitvoering iets te grof naar mijn zin. De volgende keer zal ik 'm meteen in 'Smoothest Detail' laten printen.
Met een klein laagje grondverf zijn de details goed zichtbaar.
Met dit exemplaar ga ik de komende tijd bekijken welke donor het beste gebruikt kan worden.
Hiervoor heb ik een Fleischmann BR103 en een Startrain NS1300 voorhanden.
-
- Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: NS1500 kap
Voor wat betreft chassis zou je kunnen kijken of de Graham Farish class 31 geschikt is. Deze zijn in het verleden gebruikt voor een kit van de Em2 (aka 1500) hier in Engeland (MSL Hobbies). Misschien geschikt, misschien te groot. Maar het overwegen waard.
MvG
Robert
MvG
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: NS1500 kap
Pieter,
mee eens, als je weet dat FXD bestaat is het moeilijk om daarna nog genoegen te nemen met FUD. Overigens ontwerp ik net andersom, ik kies eerst de donor en ontwerp dan een passende kap, daarmee voorkom ik verrassingen i.v.m. afmetingen, verhoudingen etc.
Benieuwd naar je vergelijk!
Fred
mee eens, als je weet dat FXD bestaat is het moeilijk om daarna nog genoegen te nemen met FUD. Overigens ontwerp ik net andersom, ik kies eerst de donor en ontwerp dan een passende kap, daarmee voorkom ik verrassingen i.v.m. afmetingen, verhoudingen etc.
Benieuwd naar je vergelijk!
Fred
Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Re: NS1500 kap
Robert,
Bedankt voor de tip. Ik zal eens kijken of ik een Class 31 op de kop kan tikken voor een redelijke prijs.
Heb je enig idee of de rij-eigenschappen een beetje vergelijkbaar met een Fleischmann zijn ?
Fred,
Ik was er inmiddels ook al achter dat je beter eerst een donor kunt selecteren. Is alleen soms wat lastig als je tijdens het ontwerpen wat voortschrijdende inzichten opdoet.
Groeten,
Pieter
Bedankt voor de tip. Ik zal eens kijken of ik een Class 31 op de kop kan tikken voor een redelijke prijs.
Heb je enig idee of de rij-eigenschappen een beetje vergelijkbaar met een Fleischmann zijn ?
Fred,
Ik was er inmiddels ook al achter dat je beter eerst een donor kunt selecteren. Is alleen soms wat lastig als je tijdens het ontwerpen wat voortschrijdende inzichten opdoet.
Groeten,
Pieter
-
- Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: NS1500 kap
Nee, geen ervaring mee. Maar ze zijn vrij recent en feitelijk Bachmann (dus Liliput als het een Europees vasteland model zou zijn geweest) en die rijden naar mijn weten redelijk tot goed.
MvG
Robert
MvG
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: NS1500 kap
Met mijn persoonlijke ervaringen zou ik de Class 31 van Graham Farish afraden.
Ik heb ooit 3 donoren aangeschaft voor mijn messing kitjes, maar geen van de 3 liepen goed (nieuwe modellen).
Na nadere inspectie blijken de assen gewoonweg scheef in de draaistellen te zitten. Dit is fabriefsaf scheef en slecht gegoten.
Hierdoor liepen sommige tandwielen stroef en andere ratelden juist weer over elkaar heen. Ook zaten niet van alle modellen de 2 chassis helften goed tegen elkaar. 1 maakte zelfs contact met de andere helft.
Uiteindelijk heb ik van de 3 donoren 1 redelijk rijdende weten te maken
Wellicht hebben andere mensen hier betere ervaring mee, maar dat ik het bij 3 modellen had, vind ik geen toeval meer.
Graham Farish is low-budget, maar dat merk je helaas aan de kwaliteit.
Ik heb ooit 3 donoren aangeschaft voor mijn messing kitjes, maar geen van de 3 liepen goed (nieuwe modellen).
Na nadere inspectie blijken de assen gewoonweg scheef in de draaistellen te zitten. Dit is fabriefsaf scheef en slecht gegoten.
Hierdoor liepen sommige tandwielen stroef en andere ratelden juist weer over elkaar heen. Ook zaten niet van alle modellen de 2 chassis helften goed tegen elkaar. 1 maakte zelfs contact met de andere helft.
Uiteindelijk heb ik van de 3 donoren 1 redelijk rijdende weten te maken
Wellicht hebben andere mensen hier betere ervaring mee, maar dat ik het bij 3 modellen had, vind ik geen toeval meer.
Graham Farish is low-budget, maar dat merk je helaas aan de kwaliteit.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: NS1500 kap
Hoi Mike,
Bedankt voor deze info. Dat Graham Farish low budget is, valt helaas niet uit het huidige prijsniveau op te maken.
Wellicht dat de Brexit binnenkort nog wat effect sorteert ..... Soms kijk ik tussentijds eens uit naar een Class 08 nieuwe versie, om te kijken of hier een Hippel van te maken is met een eigen 3D kapje (schaal 1:160) Maar ze zijn me nog iets te duur om als donor te gebruiken voor dit nieuwe project.
Ik ga vooralsnog even verder met de Fleischmann en de Startrain donor voor de NS1500.
Hiervoor open ik binnenkort wel even een nieuw 'Doe het Zelf' draadje.
Bedankt voor deze info. Dat Graham Farish low budget is, valt helaas niet uit het huidige prijsniveau op te maken.
Wellicht dat de Brexit binnenkort nog wat effect sorteert ..... Soms kijk ik tussentijds eens uit naar een Class 08 nieuwe versie, om te kijken of hier een Hippel van te maken is met een eigen 3D kapje (schaal 1:160) Maar ze zijn me nog iets te duur om als donor te gebruiken voor dit nieuwe project.
Ik ga vooralsnog even verder met de Fleischmann en de Startrain donor voor de NS1500.
Hiervoor open ik binnenkort wel even een nieuw 'Doe het Zelf' draadje.
Re: NS1500 kap
Vreemd, ik heb hier een Class 08 en die rijft prima, ook goed gedetailleerd.
Dan heb je een 1:160 kap op een 1:148 onderstel, klinkt we interessant want de GF is sowieso te groot.
Ik ben benieuwd hoe het met de 1500 afloopt.
Re: NS1500 kap
De nieuwe Graham Farish modellen zijn sinds de overname door Bachmann ronduit goed te noemen, Heb zelf een class 08 en inderdaad een perfect modelletje met perfecte rijeigenschappen. Ken diverse andere modellen bij collega hobbyisten en die zijn ronduit goed te noemen, zeker de nieuwere modellen.
Dan de schaal. Dit is echt millimeter werk en dat kan bij donorstellen zeker uitmaken. Als je het al wil zal je denk ik inderdaad een kap op maat voor een onderstel moeten maken.
Voorts ik blijf de 1500 volgen, mijn twijfel blijft de detaillering van de draaistellen. Maar dat is persoonlijk en denk ik ook wel weer met 3D prints op te lossen.
Dan de schaal. Dit is echt millimeter werk en dat kan bij donorstellen zeker uitmaken. Als je het al wil zal je denk ik inderdaad een kap op maat voor een onderstel moeten maken.
Voorts ik blijf de 1500 volgen, mijn twijfel blijft de detaillering van de draaistellen. Maar dat is persoonlijk en denk ik ook wel weer met 3D prints op te lossen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: NS1500 kap
De GF Class08 is idd een heel fraai locje, ik heb me al eens gewaagd aan een ombouw naar NS, zie bv https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=5792 voor die van mij in het groen en deze https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 50#p200533 van Len in het geel/grijs en er zijn ongetwijfeld ook al veel anderen die zo'n ombouw hebben gedaan...
Om de 1:148 GF als donor te gebruiken voor een 1:160 Bakkie zal idd niet meevallen, qua breedte van de huif en lengte hang je voor je model al snel vast aan de 1:148 schaal, denk maar aan de LOB. Het enige waar je mss nog wat mee in 3D kunt spelen is de hoogte.
P.s. blijf enorm benieuwd naar de vorderingen met de 1500!!
Fred
Om de 1:148 GF als donor te gebruiken voor een 1:160 Bakkie zal idd niet meevallen, qua breedte van de huif en lengte hang je voor je model al snel vast aan de 1:148 schaal, denk maar aan de LOB. Het enige waar je mss nog wat mee in 3D kunt spelen is de hoogte.
P.s. blijf enorm benieuwd naar de vorderingen met de 1500!!
Fred
Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Re: NS1500 kap
Hierbij een detailopname van de binnenzijde van de NS1500 kap.
Aan de binnenzijde zijn twee LED-schermen meegeprint, die losgesneden dienen te worden. Je kunt dan hierop vrij gemakkelijk bedrade SMD Leds (type 0603) lijmen. Eventueel kun je er nog een stekkertje met een steek van 1,27 mm tussen zetten. Vervolgens kun je ze tussen de railtjes in de neus schuiven, zodat ze precies voor de frontlicht-openingen vallen. Met deze constructie is de kap later eenvoudiger te verwijderen.
De lampen kun je natuurlijk nog voorzien van lichtgeleiders van 0,75 mm en 1 mm.
Ook zie je op de foto enkele dak- en bodemdetails alsmede de buffers. Door het achteraf aanbrengen van dit soort onderdelen, is het model strakker af te werken en springen dit soort details er uiteindelijk beter uit.
Aan de binnenzijde zijn twee LED-schermen meegeprint, die losgesneden dienen te worden. Je kunt dan hierop vrij gemakkelijk bedrade SMD Leds (type 0603) lijmen. Eventueel kun je er nog een stekkertje met een steek van 1,27 mm tussen zetten. Vervolgens kun je ze tussen de railtjes in de neus schuiven, zodat ze precies voor de frontlicht-openingen vallen. Met deze constructie is de kap later eenvoudiger te verwijderen.
De lampen kun je natuurlijk nog voorzien van lichtgeleiders van 0,75 mm en 1 mm.
Ook zie je op de foto enkele dak- en bodemdetails alsmede de buffers. Door het achteraf aanbrengen van dit soort onderdelen, is het model strakker af te werken en springen dit soort details er uiteindelijk beter uit.
-
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: NS1500 kap
Nice, eerst wat andere projecten afmaken en dan zou ik deze 1500 ook graag in mijn collectie willen hebben
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging