NS1500 kap

Hier het forum van PBN-Design
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

NS1500 kap

Bericht door Pjotr »

Aangezien Paul enige tijd geleden op dit forum heeft aangegeven te stoppen met zijn ontwikkeling van een NS1500 kap, wil ik dit binnenkort gaan oppakken. Op ShapeWays is er al weliswaar een exemplaar aanwezig, maar deze heeft meegeprinte buffers.
Qua afwerking krijg je dan een minder strak resultaat.
Zoals bij al mijn modellen denk ik er over om buffers, draaistellen en andere kleine delen separaat mee te printen, zodat deze na de afwerking gemonteerd kunnen worden. Bijkomend voordeel is dat je er met dezelfde kostprijs meteen reservebuffers bij kunt printen. Bij een onverhoopt ongelukje ligt je project dan niet meteen stil.

Recentelijk verschenen er al mooie plaatjes van de NS1500 op een ander forum. Voor de eerste opzet ben ik nog op zoek naar tekeningen met maatvoering.

Heeft iemand deze eventueel beschikbaar ?
Laatst gewijzigd door Pjotr op 29 aug 2018 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: NS1500 kap

Bericht door george »

Ik heb even gekeken in wat boeken, maar veel verder dan de tekening hier gaat het helaas niet.


Groeten,

George
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1500 kap

Bericht door Pjotr »

Deze tekening had ik al eens eerder gezien. Het is een mooi begin. Aan de hand hiervan zijn andere afmetingen ook wel redelijk te achterhalen. De breedte is uit deze tekening helaas niet af te leiden. De afmetingen van de (nog te selecteren) donor worden hier min of meer bepalend.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: NS1500 kap

Bericht door george »

Hier beweert iemand tekeningen te hebben van o.a. de BR/LNER EM2 / Class 77. Dat is de latere NS 1500 serie.
Wel een beetje verbazingwekkend hoe weinig er over deze locs te vinden is. Hoewel, het was maar een kleine serie die in Engeland maar een beperkte periode op één lijn heeft gereden.


Groeten,

George
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1500 kap

Bericht door Pjotr »

Hallo George,

Bedankt voor je hulp. Het zal inderdaad een zoektocht worden, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat er helemaal niets voorhanden is. Ik zal binnenkort eens wat meer kijken op Engelse fora.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: NS1500 kap

Bericht door mikey »

Wellicht kan je werkgroep 1501 eens aanschrijven. Ik kan mij haast niet voorstellen dat ze daar geen tekening hebben.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1500 kap

Bericht door Pjotr »

Mike,

Dat ga ik zeker doen. In de tussentijd krijg ik hier en daar wel wat aangeleverd van mede N-spoorders.
Heb jij eventueel een adres van die werkgroep/club ?

Voor een geschikte donor kijk ik ook nog naar andere alternatieven, zoals een BR103 of een BR151. Het zal er van afhangen hoe de wielen en de draaistellen zijn gepositioneerd, waarbij ik kleine compromissen niet uitsluit.

Groeten,
Pieter

https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1500 kap

Bericht door Pjotr »

Inmiddels heb ik wat materiaal van diverse forumleden ontvangen, waarvoor dank.
Het lastige is alleen dat er nagenoeg geen maten op tekeningen zijn vermeld. Afgelopen week heb ik dus aardig wat moeten stoeien met lineaal en rekenmachine.

Het begin is er en de eerste ruwe schetsen zijn gemaakt.
Bijlagen
NS1500 eerste schets.png
NS1500 eerste schets.png (106.83 KiB) 9870 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1500 kap

Bericht door Pjotr »

Vandaag weer een stukje verder gegaan met het modelleren van de kap. Er zitten wat lastige details in, maar uiteindelijk wordt het een mooi exemplaar. Dakdetails en buffers worden losse onderdeeltjes, die aan de binnenkant van de kap worden meegeprint. Dat heeft wat voordelen bij het afwerken.

Voor een donor kijk ik ook met een schuin naar een Fleischmann BR103. De draaistelafmetingen van deze loc vertonen op het eerste gezicht niet zo veel afwijkingen ten opzichte van een NS1500.
Bijlagen
NS1500 versie 22.jpg
NS1500 versie 22.jpg (106.23 KiB) 9848 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1500 kap

Bericht door Pjotr »

De eerste details zijn op de kap aangebracht. Grotere details laat ik aan de binnenzijde meeprinten. Voor de pantografen ga ik uit van standaard Fleischmann éénbeens modelletjes, zoals deze ook op de NS1600 en 1700 te vinden zijn.
Ook heb ik kleine verwijderbare schermpjes ontwikkeld, waarop de LEDs aangebracht kunnen worden. Deze schuiven straks binnen een uitsparing precies voor de lichtgeleider. Zo blijven de LEDs in de toekomst los van de kap, met voordelen voor het toekomstige service en onderhoud.

Er moeten nu nog wat verdere details toegevoegd worden, al realiseer ik me wel dat de kunst van het weglaten hier en daar het model best wel ten goede komt. Beeldmateriaal van dakdetails is overigens niet makkelijk te vinden.

Dit weekeinde ga ik me eens verder richten op een Fleischmann BR103 als mogelijke donor. Deze zijn onderhand op het internet per kilo te koop. Draaistellen van dit model komen qua maat redelijk overeen, maar het uiterlijk wijkt sterk af. Dat wordt dus een klein vervolg binnen de ontwikkeling van dit NS1500 project. Van de draaistellen is gelukkig voldoende materiaal voorhanden.
Bijlagen
NS1500 versie 29.jpg
NS1500 versie 29.jpg (119.7 KiB) 9782 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS1500 kap

Bericht door Ronald2016 »

Dat gaat de goeie kant op.

Ik heb in Blerick aardig wat foto's gemaakt van de 1500, helaas ben ik niet lang genoeg om het dak op de foto's te zetten.
Bij interesse hoor ik het wel.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1500 kap

Bericht door Pjotr »

Het ontwerp van de NS1500 behuizing is bijna klaar. Afgelopen week heb ik wat compromissen gezocht, omdat de originele maten van een 1500 heel moeilijk waren terug te schalen naar 1:160. Als ik hier te letterlijk aan vasthoud, dan past geen enkele normaal verkrijgbare donor. Hooguit een model van LifeLike o.i.d. want die zijn erg smal.

De 1500 wordt dit naar verhouding 1 mm breder, maar dat is alleen zichtbaar voor de puristen met een goede schuifmaat.
Plan is om eind van de maand een passend draaistel gereed te hebben, waarna ik een eerste proefprint bij ShapeWays laat maken.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1500 kap

Bericht door Pjotr »

De kap van de NS1500 is nagenoeg gereed. Om het optisch verder te verbeteren ben ik begonnen met het modelleren van de draaistellen in de vorm van opzetstukjes.

Wanneer een BR103 als donor wordt gebruikt, kan de buitenzijde van het oorspronkelijke draaistel wordt weggesneden. Daarna kunnen deze opzetstukjes er voor in de plaats komen.
Bijlagen
Draaistel 1500 SW.jpg
Draaistel 1500 SW.jpg (73.49 KiB) 9822 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS1500 kap

Bericht door Ronald2016 »

Dat ziet er best goed uit.
Alleen op de detail foto's die ik heb gemaakt dit jaar in Blerick, zie ik toch wat kleine verschillen.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1500 kap

Bericht door Pjotr »

Ronald,

Geef anders even kort aan waar je de significante verschillen ziet, want ik ben nog niet echt klaar met dit ontwerp.

Zeker met het ontwerpen van draaistellen blijft het namelijk een kwestie van compromissen zoeken.
De mogelijkheden van het materiaal gaan namelijk maar tot een detaillering van 0,15 mm. Daaronder wordt het niet meer zichtbaar en komt de kunst van het improviseren en weglaten om de hoek kijken.
Plaatwerk is overigens zeer lastig na te bootsen, omdat de wanden bij ShapeWays niet dunner mogen zijn dan 0,3 mm


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS1500 kap

Bericht door Ronald2016 »

Pieter,

Ik snap dat je compromissen zoekt, ik wist niet van die diktes af.
Het zijn de details bij de bladveren die er op de foto anders uit zien. Op de foto zit de ondersteuning verder naar binnen en steken ze naar mijn idee niet zover uit.
Ook is de behuizing van de 2 veren dicht en 1 geheel.
De treden naar de cabine zien er anders uit, maar daar snap ik de compromis misschien inderdaad.
Ik weet niet of op de donor ook de 2 cilinders zitten links en rechts bij de zandbakken?
Ook steken de 2 zandbakken veel verder uit.

De staven zijn waarschijnlijk op te lossen door messing draad.

Hieronder een deel van de detail foto's die ik heb gemaakt van de 1501 te Blerick tijdens het multievent 2018.

Ben benieuwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1500 kap

Bericht door Pjotr »

Hoi Ronald,

Mooie detailfoto's, daar kan ik zeker wat mee. Zo te zien is er wel sprake van twee bladveren. Er zit alleen een eindkap overheen.
De cilinders moet ik nog modelleren. Misschien met een 0,3 mm gaatje, zodat je zelf achteraf nog wat leidingwerk kunt aanbrengen.

De opstaptredes zijn helaas niet filigraan te krijgen. Het lijkt wat lomp, maar realiseer je dat de dikte van mijn tredes slechts 0,3 mm bedraagt. Dus in het echt is het uiteindelijk een fijn gedetailleerd geheel.

Ik ben nog op zoek hoe ik de remblokken zichtbaar kan maken. Dat wordt nog een kleine uitdaging, want ze lijken vrij te hangen.
Constructietechnisch gaat dat niet werken, dus moet ik een soort achterwandje zien te maken dat niet al te veel opvalt.
Anders krijg je een massief draaistel zoals de Minitrix NS1200.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS1500 kap

Bericht door Ronald2016 »

Hoi Pieter,

Ja als er de gelegenheid is om foto's te maken dan maar meteen goed. Heb de mooie eruit gehaald uit de collectie foto's.
Over de bladveren, misschien heb ik het niet omschreven.
Wat ik nu zie is dat je aan de onderkant een randje hebt gemaakt vanaf de 2 losse veren. en de bovenkant op de balk hebt zitten.
Terwijl dat niet zo is, op de foto's zie je dat het meer naar het midden vast zit.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met remblokken?

Als het 1 geheel wordt hopelijk kunnen dan er nog wel de aandrijving in?

Ben zeer benieuwd naar een nieuwe update tekening.

Succes.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1500 kap

Bericht door Pjotr »

Vandaag een eerste proefprint bij ShapeWays in gang gezet. Ik verwacht het resultaat over een week of twee.
ShapeWays heeft recentelijk de prijzen sterk verhoogd. Ben benieuwd of dit ook een evenredige verhoging van de printkwaliteit met zich meebrengt. Dat zou wel logisch zijn.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS1500 kap

Bericht door Ronald2016 »

Ik ben zeer benieuwd.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1500 kap

Bericht door Pjotr »

De NS1500 kap laat nog even op zich wachten. Bij de proefprint zijn door ShapeWays achteraf nog wat complexiteiten gesignaleerd, die tot problemen bij het printen en reinigen zouden kunnen leiden.
Dat is deels door mijzelf veroorzaakt, doordat je met N-Spoor vanwege de mate van detaillering, ook echt de grenzen van het printmateriaal op zoekt.

Ik verwacht met een week of drie wat meer te kunnen melden over de voortgang van dit project.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS1500 kap

Bericht door Ronald2016 »

Dank voor de update, ben zeer benieuwd.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1500 kap

Bericht door Pjotr »

Een tijdje geleden heb ik de proefprint van ShapeWays ontvangen in 'Smooth Detail'

Eigenlijk is deze printuitvoering iets te grof naar mijn zin. De volgende keer zal ik 'm meteen in 'Smoothest Detail' laten printen.
Met een klein laagje grondverf zijn de details goed zichtbaar.

Met dit exemplaar ga ik de komende tijd bekijken welke donor het beste gebruikt kan worden.
Hiervoor heb ik een Fleischmann BR103 en een Startrain NS1300 voorhanden.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: NS1500 kap

Bericht door Robert_N-Nm »

Voor wat betreft chassis zou je kunnen kijken of de Graham Farish class 31 geschikt is. Deze zijn in het verleden gebruikt voor een kit van de Em2 (aka 1500) hier in Engeland (MSL Hobbies). Misschien geschikt, misschien te groot. Maar het overwegen waard.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: NS1500 kap

Bericht door 3dbuildr »

Pieter,

mee eens, als je weet dat FXD bestaat is het moeilijk om daarna nog genoegen te nemen met FUD. Overigens ontwerp ik net andersom, ik kies eerst de donor en ontwerp dan een passende kap, daarmee voorkom ik verrassingen i.v.m. afmetingen, verhoudingen etc.

Benieuwd naar je vergelijk!

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Plaats reactie