Minitrix Plan-E interieur

Hier het forum van PBN-Design
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Minitrix Plan-E interieur

Bericht door Pjotr »

De laatste tijd zijn er wat signalen dat er volgend jaar een nieuwe Plan-E op de markt gaat komen.
Om nu al m'n bestaande Minitrix rijtuigen na jarenlange trouwe reizigersdienst op marktplaats te dumpen, is ook een dingetje.

Qua uiterlijk zijn ze niet echt slecht. Het ontbreekt alleen aan een interieur, waardoor je er niet fatsoenlijk verlichting in kunt bouwen.

Dit interieur past in een Minitrix 2e klas rijtuig. Met het nodige schilderwerk en LED-verlichting voer je een revisie uit, waardoor je Minitrix weer een paar jaartjes mee kan.
Inmiddels te vinden op ShapeWays in 'Versatile Plastic'. Ontwikkeling in 'Smooth Plastic' heb ik nog niet opgepakt, omdat je ook weer niet zo heel veel van het interieur gaat zien.

https://www.shapeways.com/product/UCPEC ... d=65648899
Bijlagen
Plan-E interieur.jpg
Plan-E interieur.jpg (123.79 KiB) 9645 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E interieur

Bericht door Pjotr »

Het interieur maar eens in de verf gezet. Oogt weer een stukje beter.
Volgende stap is verlichting inbouwen, zodat je er straks ook echt wat van ziet.

Misschien ook nog wat Preisers inplakken.
Bijlagen
PlanE interieur SW verf.jpg
PlanE interieur SW verf.jpg (101.66 KiB) 9333 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Minitrix Plan-E interieur

Bericht door Hoontje »

Kijk dat oogt goed Pieter. Heb je rekening gehouden met je ontwerp voor de inbouw van verlichting?

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E interieur

Bericht door Pjotr »

Hoi Alwin,

Met verlichting is inderdaad al rekening gehouden. Er komen 0,5 mm messing staafjes tussen de wanden. Daartussen soldeer ik SMD leds, die naar boven schijnen. De leds worden door middel van een LM334 (buffer)schakeling van stroom voorzien. Zie hiervoor het volgende filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=1KfQi15j1Gc&t=327s

De binnenzijde van het dak is reflecterend, zodat het licht straks gelijkmatiger door de compartimenten schijnt.


Groeten,
Pieter
Bijlagen
PlanE interieur SW verlichting.jpg
PlanE interieur SW verlichting.jpg (98.09 KiB) 9233 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Minitrix Plan-E interieur

Bericht door mikey »

Dat ziet er goed uit Pieter!

Ben je ook nog van plan interieur voor het restauratierijtuig te tekenen?
Op termijn ben ik van plan heel wat plan-e rijtuigen om te spuiten en te superen.

Dan zullen er ook 1e, 2e en 3e klas rijtuigen gaan komen. Ik weet niet of daar ook verschil zit in indeling.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Minitrix Plan-E interieur

Bericht door Hoontje »

@Mikey Wil je voor mij ook zo'n 1e klasse maken ? (Durf te vragen ;) ) Heb wel een donor liggen.

@Pieter dank voor het YT filmpje. Ga zelf ook eens knutselen. Mijn onhandigheid maakt nog altijd dat het licht in rijtuigen niet doet wat ik wil. Dit is mogelijk een oplossing.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E interieur

Bericht door Pjotr »

Hoi Mike,

Een 1e klas interieur komt er ook nog aan, naast het interieur van een buffetrijtuig. Van dit 2e klas interieur maak ik overigens nog een versie 2.0 met de nodige verbeteringen. Nog even geduld, want ShapeWays is niet zo snel met m'n laatste set proefprintjes.

Qua verlichting is dit een mooie oplossing. Ondanks dat je de led's parallel schakelt trekt het geheel maar 1,5 mA.
Onlangs heb ik dit ingebouwd in een setje Arnold Rheingold rijtuigen en dat beviel erg goed.

Momenteel ben ik nog aan het experimenteren met een geheel andere vorm van verlichting in combinatie met een 3d print-ontwerp. Inbouwen wordt dan nog simpeler. Wel vreemd dat de fabrikanten nog niet met een dergelijk bezig geweest zijn.
Dit verhaal is alleen nog in een pril stadium en ik ben er nog niet helemaal tevreden over.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Minitrix Plan-E interieur

Bericht door mikey »

@ Pieter,

Dat is goed nieuws. Ik ga deze projecten ook op mijn hele lange lijst toe voegen :?
Ik wil uiteindelijk voor mijzelf uit alle tijdperken verschillende varianten maken. En dat zijn er nogal wat...

@ Hoontje,

Helaas doe ik momenteel geen projecten voor andere mensen.
Ik heb namelijk al te weinig tijd om al mijn projecten af te maken en heb dan zeker geen tijd om extra dingen tussendoor te doen.
Ik krijg ook minimaal 1x per maand wel een verzoek om voor iemand iets de maken / mee te spuiten en moet dan iedere keer iemand teleur stellen.

Ik heb wel eens gedacht aan massaproductie en dan met kortkoppelingen en al. Bij dit model zou dat prima te doen zijn gezien de vele donoren welke goedkoop aangeschaft kunnen worden. Echter ben ik best wel pietje precies en steek er dan veel tijd en materiaal in. Dan ben je al zeker 50 euro per rijtuig aan materiaalkosten kwijt en dan spreek ik nog niet eens over de tijd welke ik er in steek.

Ik heb wel eens omgespoten modellen verkocht zien worden tegen max 50,- per rijtuig. Dan ben ik veel te bang dat ik ze straks niet kwijt ga raken.

Dus eerste instantie gaan ze alleen voor mijzelf worden. Uiteraard komt er dan wel een bouwverslag van.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix Plan-E interieur

Bericht door WilcoV »

Mikey, alles is altijd afhankelijk van de kwaliteit. Als je ziet wat door Phildie, THS enzovoorts gesuperde modellen in het verleden gekost hebben en wat ze heden ter dage nog steeds opbrengen, hoef je daar denk ik niet bang voor te zijn mits het gesuperde een beduidende verbetering van het origineel is. Bij de Minitrixen heb ik daar wel mijn twijfels bij mits je echt iets aan de raampartijen kan doen en uiteraard bijvoorbeeld Piko niet binnen één der komende jaren met een hele reeks uitkomen.
Als ik zie wat kleinserie modellen van bijvoorbeeld N-Specials e.d. opbrengen en hoe snel die weg zijn op beurzen, zelfs pure fantasiemodellen zoals ik vorig jaar nog een set Turquoize Plan E's zag (waren binnen 10 minuten weg na opening beurs in Houten).
Wil je op safe spelen, laat dan zien wat je voor ogen hebt (handmonster maken en hier tonen) en laat mensen er op intekenen als ze er één willen hebben (zoals op dit forum al enkele keren met de Sik is gebeurd) en eventueel een aanbetaling doen. Dan blijf je nooit met grote hoeveelheden zitten.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Minitrix Plan-E interieur

Bericht door mikey »

Ramen blijven tot op heden nog wel een dingetje.

Ik heb er wel eens over na zitten denken om kappen aan de binnenzijde af te plakken en dan te gieten met een soort transparante hars of iets dergelijks. Dan is de kans op luchtbellen wel weer groot en ik heb dan weer geen vacuümkamer. Ook dit is dan weer erg arbeidsintensief.

Ik hoop eigenlijk dat de 3d printtechniek in transparant snel verbeterd. Dan zou dat wel een mooie optie kunnen zijn.

@Pieter:

Jij hebt toch ook een keer 1200 raampjes getekend. Hoe is jouw ervaring daar mee? Of was dat alleen maar in FUD?


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix Plan-E interieur

Bericht door WilcoV »

Klopt Mikey, persoonlijk vind ik de raamrand zelf echter ook wat te dik op schaal, was vroeger ook al met de H0 Lima Plan E's die ik toen allemaal ombouwde met Mastica wanden en raampjes. Zou mooi zijn als een dergelijke firma op zou staan voor Minitrix want de eventuele Piko Plan E's die al jaren in het geruchtencircuit rondgaan zullen nog wel lang op zich laten wachten. We zullen het dus nog wel enkele jaren met de Minitrixen moeten doen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix Plan-E interieur

Bericht door robert »

@ wilco,

"jaren in het geruchtencircuit rondgaan zullen nog wel lang op zich laten wachten"

Waar baseer je dit op?


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix Plan-E interieur

Bericht door WilcoV »

robert schreef:@ wilco,

"jaren in het geruchtencircuit rondgaan zullen nog wel lang op zich laten wachten"

Waar baseer je dit op?
Zowel op dit forum, het Beneluxspoorforum als andere fora wordt al enige jaren links en rechts geroepen dat Piko de plan E zou voorbereiden. Daar blijft het echter stil hierover dus schat ik in dat dit nog wel enige jaren zo zal blijven.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix Plan-E interieur

Bericht door robert »

Wilco,

Duidelijk, glazen bol kijken gaat niet. Fabrikanten blijven je verrassen, stille hoop voor een 1100 in n spoor. Theoretisch zou een 2400 in HO kunnen en dan een 1100 in N. Wie weet?


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E interieur

Bericht door Pjotr »

Mike,

Ik had de raampjes in FUD laten printen. Je bent wel uur uurtje zoet met schuren en polijsten, maar het resultaat viel niet tegen.
Uiteindelijk schuurde ik met korrel 5000 om de zaak vervolgens af te lakken.
Het wordt geen glas, maar de doorzichtigheid was enigszins vergelijkbaar met de Minitrix 'glaasjes' van de NS1200.

Bij grotere oppervlakken zoals de ramen van een Plan-E zal het wellicht wat minder strak ogen. Zelf opteer ik voor een dunner wandje te plaatse van de ramen.

Ik zal binnenkort een fotootje plaatsen van de NS1200 ramen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Minitrix Plan-E interieur

Bericht door mikey »

Wellicht is het een optie (mocht je er toevallig ooit aan wagen) bij het opnieuw tekenen van een kap bij de raamsteilen de wand dunner te maken. De raamstijlen dan wel een klein beetje uit laten steken zodat dit met de afwerking makkelijker is (dan kan je deze na het spuiten zilvergrijs of zwart tamponeren. Dan zou je aan de binnenkant van de kap stukjes geplotte sheet in kunnen leggen of zoiets.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Minitrix Plan-E interieur

Bericht door mikey »

Ik vraag, jij geeft :lol:
viewtopic.php?f=64&t=12511


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E interieur

Bericht door Pjotr »

Ja, mooi toch ? Stond al een tijdje op stapel.

M'n NS1500 zit even vast bij ShapeWays wegens complexiteiten en een klein foutje in m'n proefprint, dus was ik hier even mee verder gegaan.
Ik denk overigens dat ik het interieur van de Plan-E in FUD ga doorontwikkelen. Geeft wat meer detailmogelijkheden.

Qua verlichting zit ik nog wat te experimenteren met een geheel nieuw concept. Als dat lukt, wordt het pas echt leuk.
Onderdeeltjes zijn bij Ali besteld ...... even wachten.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Plaats reactie