Minitrix Plan-E 1e klas

Hier het forum van PBN-Design

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door robert »

Hallo Robby,

Dat kan ik eens proberen, ramen plan E en hondekop mat'54 zijn afwijkend, maar eens kijken hoe dat "smoelt". maar voor de puristen? Zou jij indien nodig de ramen willen/kunnen tekenen als dit project van de grond komt?


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door WilcoV »

De Plan E ramen zijn een stuk 'rechthoekiger' dan Mat'54. De rondingsradius van de hoeken is voor Plan E beduidend groter waardoor de veel rechthoekiger ogen. Ik heb wel modellen gezien die beter lijken qua vorm, alleen geen idee of de maten overeen komen. Dat zal echt gezamenlijk zoekwerk worden. Veel Duitse modellen lijken qua vorm, maar daar is het bovenste raamdeel vaak weer te hoog.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door mikey »

Ik heb ook even een Mat 54 er naast gehouden. Dat was ook mijn eerste ingeving. De ramen kun je namelijk los bstellen, maar dit wijkt wel sterk af.
Een donor zoeken zal erg moeilijk worden. Als ik naar een Plan-E restauratie kijk, heeft deze al 6 verschillende maten ramen :shock:
Dan val ik denk ik toch terug op hoe het nu is of gegoten ramen.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door mikey »

Ik zat ook nog te denken.... Is het een idee om het dak los te printen? Deze dan op bijvoorbeeld 6 of 8 pinnetjes geven zodat je deze dan weer vast kan zetten met een buisje aan de binnenzijde van het frame. FUD heeft namelijk wel snel de neiging om krom te trekken als je alleen een recht paneel hebt.

Op deze manier kan je dan eenvoudiger de bovenste bies afplakken en spuiten. Deze is namelijk erg dun. Het dak is dan ook erg makkelijk in 1 kleur te spuiten. Het dak kan je dan na het spuiten gewoonweg vast lijmen.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door robert »

@Allen,

Hondekop piko en plan E minitrix vergeleken, zit behoorlijk verschil in. Of de mintrix ramen qua maat correct zijn? Zal komende week eens kijken of ik een proefstukje kan maken.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

Hoi Mike,

Het dak los maken van de wanden is bij dit ontwerp vrij lastig, omdat het vanaf de eerste stappen als één geheel is opgebouwd.
Ik zal dan een geheel nieuw ontwerp vanaf scratch moeten maken met geheel andere uitgangspunten. Vooralsnog pak ik dat nog even niet op.

Ik begrijp de problematiek bij het spuiten overigens wel. Ik zal eens nadenken over het maken van een groef of een klein randje om het één en ander te markeren.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door mikey »

Persoonlijk heb ik dan liever geen groef of randje. De bies is namelijk verschillend bij de 1e klas met banen en zonder banen.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door WilcoV »

mikey schreef:Persoonlijk heb ik dan liever geen groef of randje. De bies is namelijk verschillend bij de 1e klas met banen en zonder banen.
En dan nog de variant waarbij de 1e klas nog een 2e klas was, daar was het weer anders en wel de hele smalle lijn boven en onderaan de bak.
Alle varianten zijn hier mooi te zien.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Heb al een tijdje het plan om een boottrein naar Harlingen uit de zestiger jaren samen te stellen. Hier heb ik dus ook een Plan E 1e klas voor nodig. Heb een tijdje geleden al eens een kap besteld maar was er tot op heden nog niet aan toe gekomen. Zag dat je ondertussen een verbeterde kap had in de Shapeways shop en heb die ook besteld en net binnen gekregen.

De nieuwe kap ziet er op het eerste oog veel beter uit, maar heb nog wel een paar aandachtspuntjes. Dakindeling is nu bijna correct, alleen missen de twee ventilatoren bij de dakluiken boven de toiletten, bij plan E 1e klas beide aan dezelfde zijde.

Verder mist de raamverdeling in de kleine ramen. Met beide valt nog te leven, maar de onderkanten van de deuren zijn te lang en dat wordt voorzichtig vijlen om deze goed te krijgen, wat niet meevalt met het materiaal waarvan ze gemaakt zijn. Die waren in de oude kap wel correct. Bijgaand een foto van beide kappen in de primer ter vergelijking

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

Hallo Guus,

Dat deurinspringing en de raamindelingen in de kleine ramen zijn weggevallen is vreemd. Blijkbaar is er iets niet goed gegaan in het ontwerp bij het uploaden van de laatste versie. ik zou overigens bij de deuren eerder kiezen voor afslijpen van materiaal en dan de laatste 0,2 mm vlak vijlen.

Ik zal er op korte termijn naar kijken. Dakdetails namaken is het lastigste bij een model, omdat er doorgaans geen goede foto's van het dak te vinden zijn. Iedereen fotografeert een trein namelijk zoveel mogelijk schuin van voren vanaf perronhoogte.
Mocht je goed beeldmateriaal voorhanden hebben, dan houdt ik me aanbevolen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Ipharra »

Hallo Pieter,

Ik heb alleen een tekening uit een van mijn boeken met het zijaanzicht waarop de beide toilet ventilatoren zichtbaar zijn, bij de 1e klas zitten ze beide aan dezelfde zijde boven de toiletten, bij een 2e klas elk aan één kant boven de toiletten.

Afbeelding

verder heb ik allen nog een url naar een website waar een foto van een plan E 1e klas opstaat waarop de ventilatoren redelijk zichtbaar zijn en een vergelijkbare tekening.

http://www.martijnhaman.nl/plane.htm

Jammer dat ik dus eigenlijk een misprint heb besteld, als je de correcte file upload naar shapeways laat het me even weten want dan bestel ik die alsnog, kost wel een paar centen maar dan ben ik in ieder geval tevreden, dan naar een model kijken waarvan je weet dat er dingen niet kloppen. Ik ben redelijk handig met vijl en frees, maar denk dat het heel moeilijk wordt de deuren naar tevredenheid te krijgen.

Ben je ook nog van plan om het interieur van de 1e klas aan te pakken, de nieuwe kap heeft de Minitrix bevestiging in het midden maar deze past echt niet in de uitsparing van het interieur. Ik had ook ergens gelezen dat je nog bezig was met het ontwerpen van een nieuwe binnenverlichting, en zo ja gaat deze dan samen met het bestaande interieur.

Ik heb nog wel even de tijd om de plane E 1e klas te bouwen, de trein bestaat uit een stalen coupe rijtuig C12c, een plan E 1e klas en een stalen 4-deurs D met als trekkracht een bruine 2400. Voor de 2400 wordt druk gespaard, en de beide andere wagens zijn besteld, maar voordat ik die heb zijn we wel een tijdje verder. Mocht je dus toch nog wijzigingen en verbeteringen doorvoeren dan wacht ik nog graag even totdat deze eventueel beschikbaar worden.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Ipharra »

Hallo Pieter,

Nog een kleine aanvulling, heb net op je Shapeways site gekeken, het 3d model wat daar op staat is verder helemaal correct op één ventilator na, er zit op het dak maar aan een kant een toiletventilator, zou aan dezelfde kant bij het andere dakluik ook nog één moeten zitten. Heb dus duidelijk niet gekregen wat er beloofd wordt middels de 3d animatie. Maakt het eventueel nog uit in wat voor materiaal het besteld is dat het misgegaan is, heb hem in smoothest fine detail plastic besteld. Kan ik dit eventueel nog ergens claimen als misprint.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

Guus,

Je bent wat te snel met je conclusies. Ik ben er momenteel mee bezig, dus het ontwerp is vanavond nog even in ontwikkeling. Ik heb overigens afbeeldingen van Plan-E rijtuigen gevonden, waarbij de raamindeling van de toiletramen ontbreekt. Ik heb dit nu weer toegevoegd, zodat je zelf kunt bepalen om het te verwijderen.

De dakventilatoren bij de toiletten staan er over een half uur bij. Ik heb mij hierbij vooralsnog even gebaseerd op de dakpartij van de Minitrix 2e klas exemplaren.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Ipharra »

Pieter,

Bij de 1e klas zitten de ventilatoren echt alleen maar aan dezelfde kant net als de toiletten, de 2e klas heeft ze schuin tegenover elkaar aan elk uiteinde een. De 2e klas wijkt dus af van de 1e klas. Zie ook de tekeningen waar de toiletten in de 1e en 2e klasse zijn, geeft meteen ook de locaties aan.

Er zijn inderdaad plan E rijtuigen waar de raamstijl mist, maar dat is een latere versie waarbij het een en ander aangepast is, bij die rijtuigen zitten de buitenste ventilatoren ook op een andere plaats op het dak, namelijk vlak bij het dakluik.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

Ok, het is mij weer wat duidelijker, denk ik. Er moeten dus (in totaal 4) ventilatoren aan beide zijden geplaatst worden ? Of is er sprake van 2 toiletventilatoren, die aan één zijde zitten ? M'n huidige voorbeeld is dus zeker niet correct, dat is dan de 2e klas.

Voor wat betreft het interieur zou dit eigenlijk gewoon moeten passen. Er is rekening gehouden met de middensteun. Qua verlichting had ik een oplossing met lichtgeleiders, die zijwaarts licht uitstralen. Dan heb je in feite een mini TL. Met de huidige materialen heeft dit nog niet het effect wat ik wilde. Dat zit daarom nog in de onderzoeksfase.

Zou je me de tekening eventueel met een PB kunnen sturen ? Ik krijg 'm namelijk niet geopend. Blijkbaar moet ik eerst ergens een account aanmaken.
Daar heb ik me nog niet zo in verdiept.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Nee er zitten maar 2 ventilatoren, één naast elk dakluik en allebei aan dezelfde kant. Als het goed is kun je deze tekeningen ook vinden op de site van martijnhaman die ik vermeld heb. Zal de tekeningen in het boek even scannen en dan stuur ik ze wel met een PB.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

OK, bedankt.

De tekeningetjes van Martijn Haman heb ik gezien op internet. Ze zijn echter een beetje te klein om de details goed te onderscheiden.
Inmiddels begreep ik uit je eerdere berichten dat er een boek in de handel is met deze afbeeldingen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Rick »

Klopt, onder andere deze: https://www.bibliotheek.nl/catalogus/ti ... nederland/
of de voorganger uit '82. De eerste behandelt NS reizigersmaterieel en goederenwagens, de tweede reizigerstreinen en trams.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door WilcoV »

Als iemand of jijzelf een keer de tijd heeft, bij het Utrechts Archief hebben ze de tekeningen. Ze staan niet online vanwege auteursrechten, maar je kan ze veelal bij het Utrechts Archief wel verkrijgen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door WilcoV »



Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Ipharra »

Net een nieuwe door Pieter aangepaste kap van SW ontvangen, ventilatoren boven de toiletten zitten nu op de correcte plaats en ook de inham onder de deuren is nu correct, alsmede de raamindeling van de kleine toiletramen. De ramen tegenover de toiletten hadden geen raamindeling en deze kan eventueel naar believen worden verwijderd. Bij de eerste klas dus beide kleine ramen aan één kant waar geen ventilator bij de waterbak zit en de tweede klas dus aan iedere kant van de bak één klein raam. Kap ziet er nu dus perfect uit. Binnenkort een nieuw draadje over de bouw van deze plan E voor het samenstellen van een boottrein naar Harlingen eind jaren 50.

tot draads en


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

Op basis van de bevindingen van Guus heeft de nieuwste versie van deze Plan-E 1e klas heeft iets (0,1 mm) dikkere raamstijlen dan de voorgangers.

Op dit moment wordt ook gewerkt aan een goed alternatief voor de raampartij. Omdat ShapeWays sinds een paar jaar geen helder geprint materiaal meer in het assortiment heeft, zullen deze ramen in de loop van 2020 op een andere manier verkrijgbaar zijn.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door mikey »

Ik ben wel heel erg benieuwd naar waar dat vandaan gaat komen en hoe het kwa prijs / kwaliteit is.
Je bent wel echt goed op weg!


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Ronald2016 »

Lekker bezig, ik ben ook wel benieuwd naar de ramen. Dat zit me altijd tegen om aan een rijtuig te beginnen.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

Hoi Mike,

Ik ga voor de Plan-E eerst zelf wat experimenteren met verschillende materialen. Als eerste een 3D printje maken om dit vervolgens met het nodige handwerk te polijsten tot een superglad oppervlak. Daarna een mal maken en (laten) gieten in crystal clear Resin.
In het verre verleden heb ik zo wel eens een onderdeel gemaakt voor een klassieke Fiat 500 uit 1961. Dat was niet helemaal een succes, maar inmiddels zijn de 2K materialen sterk verbeterd.

Rob Bisschop had hier ook wat goede suggesties voor, dus wordt zeker vervolgd.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Plaats reactie