Minitrix Plan-E 1e klas

Hier het forum van PBN-Design
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door mikey »

Ik had gezien dat Ad een resin printer gebruikt. Ik heb geen idee of daar transparante materialen voor zijn?
Wellicht weet hij dat.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Hoontje »

Je hebt transparante resins. Ik vraag me alleen af hoe transparant die blijven na verloop van tijd onder invloed van UV licht?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

De meeste Resins vergelen na verloop van tijd. Ik heb er inmiddels één gevonden, die dat niet doet.
Dit product is in principe voor industrieel gebruik, wat betekent dat je nogal wat voorzorgsmaatregelen moet nemen als je het gaat gebruiken.

D.w.z. Afzuiging, dampmasker, handschoenen en veiligheidsbril.
Klinkt serieus, maar ik zie tegenwoordig dat je met een resin-printer ook niet zonder handschoenen en liters Isopropanol aan de slag kunt.

Om hierbij maar eens de 20-eeuwse filosoof J. Cruyff te citeren: "Elk voordeel heb z'n nadeel"


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Ad_M »

mikey schreef: 26 dec 2019 23:19 Ik had gezien dat Ad een resin printer gebruikt. Ik heb geen idee of daar transparante materialen voor zijn?
Wellicht weet hij dat.
Jawel ik heb een 1 liter fles van die "zooi"
Het is wat troebel maar zeker te gebruiken voor ramen, je moet het echter nog niet vergelijken met de fabrieksramen, zo ver zijn ze nog niet bij mijn gebruikte productlijn
Hoe het op langer termijn is..., de tijd zal het leren...

Afbeelding

Ik ga het wel gebruiken voor de ramen / cabine van de Kirow kraan en schijnwerper

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door mikey »

Dat spul ziet er best wel veelbelovend uit Ad. Heb je dat nog veel moeten schuren / nabewerken? Wanneer je raamstijlen als ophoging er in verwerkt, kan ik mij voorstellen dat het raampje er tussen moeilijk te schuren is.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Heb nog een kap Plan E 1e klas besteld en kwam nadat ik na ontvangst de kap meteen in de wasbenzine had gezet om te ontvetten er na een dag achter dat er aan één zijde een set ramen aan de binnenkant zat. Is deze ene strook met ramen als test bedoelt want de strook ramen is bij mij nu compleet wit uitgeslagen en niet meer te gebruiken. Of had ik hem er eerder uit moeten halen om hem proberen te polijsten, om hem dan als raamstrook te kunnen plaatsen.

Ga nu ook de versie maken met de later geplaatste gele 1e klas streep, met oude nummering.

Als je de ramen van de 1e klas helemaal correct wil doen dan moet aan de zijde van de ventilatoren, dus de toiletten een raam met stijl komen, aan de andere kan van het balkon, aan de kant waar geen ventilatoren zitten, hebben de ruiten geen stijl maar was een geheel. Om het helemaal correct te doen zou je dus twee versies van deze stroken moeten maken. Heb hem er even in gepast en als dit mooi helder plastic was geweest had het er fantastisch uitgezien.

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door WilcoV »

Volgens de beschrijving op Shapeways:
"In deze versie is aan de binnenzijde een raampartij gemodelleerd. Deze kan als gietstuk dienen voor een Resin raampje. Of dit kan d.m.v. polijsten tot een doorzichtig raam leiden."


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Ipharra »

Hoi Wilco,

Had hem weer opnieuw besteld vanuit oude bestelling, beschrijving dus niet gelezen. Wist wel dat er plannen waren om zoiets te doen met de ramen maar niet dat dit als een gietstuk zou meekomen in de kap. Komt nu de hamvraag wie of waar kan ik ramen laten gieten m.b.v. van dit gietstuk?


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Ipharra »

Net nog even gekeken op SW en zag dat de 3d animatie nu voorzien is van twee raamstroken, terwijl er bij mij maar aan één kant een strook in zat, al had ik hem kunnen polijsten dan had ik nog maar één kant gehad. Jammer dat de printen af en toe te snel op de site worden geplaatst, eerst één met incorrecte onderkant van de deuren en nu blijk ik een kap met maar één raamstrook te hebben besteld, terwijl er nu weer een aangepaste kap op de site staat met beide raamstroken. Wordt een dure hobby zo als je tweemaal een kap besteld en dan achteraf tot de ontdekking komt dat hij niet helemaal correct is.
BTW bij het plaatsen van de raamstroken is geen rekening gehouden met de sluitlichten aan de binnenkant en moet hierop iets aangepast worden om goed te passen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

Guus,


De bedoeling van de raamstrook is dat er een malletje van gemaakt kan worden om te gieten. Dat staat ook in de omschrijving.
Het geprinte materiaal valt weliswaar te schuren en te polijsten, maar het zal door de structuur van het materiaal nooit een helder raampje worden.

Momenteel ben ik in gesprek met iemand die aan de hand van deze raamstrook een mal kan laten vervaardigen. Hiermee zijn dan ramen in helder acryl te gieten. Dat zal vanzelfsprekend geen ShapeWays verhaal zijn. Ik verwacht daar in de loop van dit jaar verdere ontwikkelingen mee te kunnen maken.

Het is niet mijn bedoeling om je onnodig op kosten te jagen. Als het project slaagt, hou je een setje gegoten ramen van mij tegoed.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Hoontje »

Pieter, op Youtube zag ik een Amerikaanse test met clear resins uit een 3D printer die met UV werende transparante lak is behandeld, dat werd niet geel/troebel. Uiteraard heb ik de link weer eens niet opgeslagen en kon ik hem nu niet vinden. Zodra ik hem weer zie, laat ik het weten!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door BenQ »

Alwin,
Was het deze ?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

Hallo Alwin,


Gezien de laatste prijsontwikkelingen bij Shapeways oriënteer ik mij intussen ook wat meer op het zelfstandig printen van m'n eigen creaties.
Interessant om te zien dat er zo langzamerhand ook oplossingen komen voor het printen van clear resin.

Ik verwacht overigens wel dat je daarna nog wel wat zou moeten polijsten. Acrylaat of plexiglas is doorgaans hard genoeg om een paar polijstgangen toe te passen. Ben benieuwd of dit met clear-resin ook het geval is.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Plaats reactie