Minitrix Plan-E 1e klas

Hier het forum van PBN-Design
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

Enige tijd geleden was ik begonnen met een 1e klas Plan-E rijtuigkap op basis van een Minitrix. Daarbij wilde ik ook een interieur ontwikkelen en dit van hedendaagse LED-en sluitverlichting voorzien. De sluitverlichting zal met 1 mm lichtgeleiders worden ingevuld. Door de geruchten rondom Piko verdween het projectje weer in de ijskast.

Ik verwacht dat Piko er niet voor 2020/20121 mee komt, dus hierbij de eerste resultaten van de kap. De raampartijen zijn overigens aan de binnenzijde van een uitsparing voorzien, zodat de wand daar een minimale dikte heeft.
Ramen kunnen dan eenvoudig uit stroken van 7,5 mm gesneden worden.

Het passende interieur volgt op korte termijn.
Bijlagen
PlanE 1eklas.jpg
PlanE 1eklas.jpg (99.54 KiB) 8871 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door mikey »

Oeh! dat ziet er goed uit :D
Wat is de wanddikte bij de raamuitsparingen als ik vragen mag?


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

Mike,

Ik zit op een wanddikte van 0,4 mm. Theoretisch kun je wel tot 0,3 mm gaan. Mijn ervaring is echter dat je dunner niet moet willen, want dan wordt ShapeWays zenuwachtig. Dan worden je modellen soms achteraf weer afgekeurd of wanden gaan toch nog achteraf vervormen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door mikey »

0.4 is wel een hele mooie dikte. Dan straks nog een restauratie en dan kunnen we de complete set maken ;)


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door robert »

Nou, piko kan wel stoppen :D , verbetertrajecten , wandjes ramen, decals. Mijn euro, waarom houden jullie zo vast aan ramen 3 d printen? Maak/teken een set ramen, print in het gladste wat er is en maak er ( laat er) een mal van maken en giet de ramen. Beneluxspoor, ramen van het DE 3 project en zelf ramen voor een mp laten maken (HO) , erg mooi en prijstechnisch zeker interessant.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door mikey »

robert schreef:Beneluxspoor, ramen van het DE 3 project en zelf ramen voor een mp laten maken (HO) , erg mooi en prijstechnisch zeker interessant.
Klinkt interessant. Heb je daar toevallig een directe link van?


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

Rob,

Klinkt zeker interessant, alleen wil ik er geen productie van maken.
Mijn uitgangspunt is dat ik het vanuit m'n hobby aanvlieg, waarbij anderen van de resultaten gebruik kunnen maken.
Via een 3d ontwerp naar een ShapeWays winkeltje sturen is dan een mooie oplossing. Afgezien van m'n proefprintjes en vrije tijd is er eigenlijk geen sprake van voorinvesteringen.

Een mal laten maken staat daar dus een beetje haaks op, want dan wordt het investeren geblazen.

Maar misschien ga ik nog wel eens die kant op, want de prijzen van ShapeWays gaan vanaf 2019 de verkeerde kant op. Een investering in een kwalitatieve 3d printer komt dan ineens dichtbij.

Ik zie overigens wel hier en daar wat acrylaat printmateriaal verschijnen, maar dat is nog wel enigszins aan de prijs. Wellicht dat we door de 3d ontwikkelingen op termijn wel weer een oplossing gaan vinden voor ons ramen probleempje.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door WilcoV »

Ik kan me vergissen, maar volgens mij kloppen de raampartijen niet. De Plan E had toch draairamen zonder verdeling in het bovenste gedeelte?
http://www.martijnhaman.nl/plane.htm

Verder top werk, mooi initiatief.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door robert »

Pieter,

Nou, in die mal wil ik wel investeren hoor. Dat gaat mijn knip niet echt merken. Mijn energie rekening is per maand hoger geworden :D Serieus, Wat ik toen moest betalen voor de mal , weinig. Afgietsels, ook lekker geprijsd. De ramen van de mP zaten toen rond de 2,- euro. Maar voordat we te hard van stapel lopen, misschien eerst e.e.a. afstemmen?

Mikey, alleen even een plaatje van groterdam. Morgen bij daglicht zal ik een foto van het "ruwe"product maken.
Bijlagen
raam de3.jpg
raam de3.jpg (54.04 KiB) 8840 keer bekeken
Laatst gewijzigd door robert op 29 dec 2018 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door mikey »

Zijn dat gegoten ramen? :shock:
Dat is echt strak.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door robert »

Mikey,

De cabineramen zijn i.d.d gegoten, is echt vakwerk van de mallenmaker/gieter.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door mikey »

Als ik uiteindelijk aan plan-e rijtuigen voor mijzelf ga beginnen. Dan denk ik zo aan 1e klas, 2e klas, 3e klas, restauratie allemaal zonder banen. dan nog de versie met banen. Dan heb je ook nog rijtuigen met reclame. Dan denk ik al over een rijtuig of 15-20 voor mijzelf. Dan is raampjes gieten best wel interesant.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door robert »

Mikey,

Zeker, mal maken/gieten is voor dit kleine werk niet extreem. Deuren voor mat 36(HO), de smalle uitvoering kostte per deur 1,- Zal eens informeren wat een strip ramen zou moeten gaan kosten.(woedt volgend jaar :D


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Ronald2016 »

Pieter, wat gaat het verschil zijn met de kap die nu al op shapeways staat?
https://www.shapeways.com/product/DQXX9 ... arketplace


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door WilcoV »

Ronald2016 schreef:Pieter, wat gaat het verschil zijn met de kap die nu al op shapeways staat?
https://www.shapeways.com/product/DQXX9 ... arketplace
Zo te zien vooral de dunner raampartij waardoor de ramen er meer in lijken te liggen dan er achter zoals bij de Minitrix. Zou wel even naar de ramen zelf nog kijken want ik heb geen afbeelding kunnen vinden met dit soort ramen in de 1e Klas Plan E


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Ronald2016 »

Ah, die van Pieter wordt dus mooier :P
Nee heb ook al gezocht, maar zie alleen maar foto's waar de boven raam 1 geheel is en niet 2 losse.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door mikey »

Nog even de voordelen van gegoten raampjes met het spuitwerk:

De raamlijsten kunnen dan op het glaswerk gezet worden en deze zelf tamponeren in de juiste kleur.
Dan kan je de kap glad houden en is dan weer makkelijker spuiten m.b.t. de blauwe banen. Anders moet je deze over het reliëf afplakken en is dan lastiger strak te krijgen.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door WilcoV »

Ronald2016 schreef:Ah, die van Pieter wordt dus mooier :P
Nee heb ook al gezocht, maar zie alleen maar foto's waar de boven raam 1 geheel is en niet 2 losse.
Ik ook, volgens mij hadden alle plan E's draairamen waarbij je het bovenste deel naar beneden kon draaien.
Hier staat een mooie van de 1e klas https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71520.0

En ik denk dat het inderdaad het mooiste is als je de gehele raampartij open kan laten en dan gegoten raampjes of raamlijsten er in kan passen. Als het gegoten wordt kan je de raamlijsten er zelfs bij meegieten, lijkt me nog mooier dan er op 'tekenen' of 'tamponeren'.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door mikey »

WilcoV schreef:
En ik denk dat het inderdaad het mooiste is als je de gehele raampartij open kan laten en dan gegoten raampjes of raamlijsten er in kan passen. Als het gegoten wordt kan je de raamlijsten er zelfs bij meegieten, lijkt me nog mooier dan er op 'tekenen' of 'tamponeren'.
Dat bedoel ik ook met tamponeren. Ik tamponeer dan op het reliëf van de raamlijsten. Op een vlakke achtergrond is dat eigenlijk niet te doen zonder professioneel apparatuur.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door WilcoV »

mikey schreef:
Dat bedoel ik ook met tamponeren. Ik tamponeer dan op het reliëf van de raamlijsten. Op een vlakke achtergrond is dat eigenlijk niet te doen zonder professioneel apparatuur.
Top Mike dan weten we wat we bedoelen. Werkelijk top werk zo, ik ben heel erg benieuwd en zeker geïnteresseerd. Denk dat veel info voor de nummeringen enzovoorts vooral hier te vinden is.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 29 dec 2018 23:37, 2 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Ronald2016 »

Wilco, daar staan mooie foto's inderdaad.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

Mooie ontwikkelingen allemaal. Goed om te horen hoe we met z'n allen richting een oplossing kunnen gaan.

Ik had altijd vanuit de industrie het idee dat mallen maken een duur verhaal was, maar dat valt hobbymatig dus mee.

De verticale spijlen in de bovenramen van mijn 1e klas Plan-E rijtuig zijn overigens verstevigingen t.b.v. het printproces.
Met name bij het reinigen na afloop kan er schade aan dunne deeltjes ontstaan. Mijn idee was om deze verticale spijl er na het spuiten uit te snijden.

Maar als we op de één of andere manier de ramen kunnen gieten in een goed doorzichtig materiaal, dan kan de horizontale spijl er ook uit.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door WilcoV »

Pjotr schreef:Mooie ontwikkelingen allemaal. Goed om te horen hoe we met z'n allen richting een oplossing kunnen gaan.

Ik had altijd vanuit de industrie het idee dat mallen maken een duur verhaal was, maar dat valt hobbymatig dus mee.

De verticale spijlen in de bovenramen van mijn 1e klas Plan-E rijtuig zijn overigens verstevigingen t.b.v. het printproces.
Met name bij het reinigen na afloop kan er schade aan dunne deeltjes ontstaan. Mijn idee was om deze verticale spijl er na het spuiten uit te snijden.

Maar als we op de één of andere manier de ramen kunnen gieten in een goed doorzichtig materiaal, dan kan de horizontale spijl er ook uit.
Een mal maken voor industrieel productiewerk is inderdaad het duurste in het productieproces. Wat hier gebeurd is iets anders dan een mal voor een industriële productie, maar tel alle hobby uren alleen al eens commercieel mee en dan weet je waar de kosten zitten. Die worden in dit hobbymatige proces nagenoeg niet meegerekend.

Als het produceren van ramen niet lukt, kunnen we altijd nog gaan passen en meten en zoeken of we een bestaand model van een grote firma kunnen vinden waarvan de ramen redelijk overeen komen en welke nog te verkrijgen zijn. Gewoon raampartijen als los onderdeel bestellen en openingen op maat maken. Er zal best wel een model te vinden zijn dat redelijk overeen komt.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door Pjotr »

Vanmorgen gewerkt aan de interne techniek van de kap.

Aan de binnenzijde van het dak komen onderdelen om een 1mm ronde lichtgeleider te gebruiken voor de sluitlichten. Ter hoogte van de deuren komt een soort van optocoupler voor SMD 1206 Led. (afmeting 3,2 x 1,6 mm)

Deze delen worden uiteindelijk los meegeprint aan de binnenzijde van de kap. Ze dienen dan nog zelf vastgelijmd te worden.
Hiermee kun je kiezen om dit eventueel niet te gebruiken en alsnog met losse bedrade SMD LEDs aan de slag te gaan.
(Deze optie wordt binnenkort ook in het Df fietsenrijtuig ingebouwd)

De binnenverlichting zal straks met de wanden van het interieur geïntegreerd worden.
Bijlagen
PlanE 1eklas LED.jpg
PlanE 1eklas LED.jpg (115.69 KiB) 8865 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Minitrix Plan-E 1e klas

Bericht door mini rijder »

WilcoV schreef: Als het produceren van ramen niet lukt, kunnen we altijd nog gaan passen en meten en zoeken of we een bestaand model van een grote firma kunnen vinden waarvan de ramen redelijk overeen komen en welke nog te verkrijgen zijn. Gewoon raampartijen als los onderdeel bestellen en openingen op maat maken. Er zal best wel een model te vinden zijn dat redelijk overeen komt.
Volgens mij komen die van een mat'54 van Piko heel aardig in de buurt. Alleen moeten de ramen dan van elkaar gescheiden worden, maar de afmetingen zijn zo goed als hetzelfde.
Het zou me niets verbazen, dat dit in werkelijkheid ook het geval was. Zeker gezien het feit, dat ze vrijwel gelijktijdig in dienst kwamen.

@Pjotr, mooi doordacht ontwerp. Ik blijf het volgen.

Groetjes: Robby


Plaats reactie