Plan-D

Hier het forum van PBN-Design
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Plan-D

Bericht door Pjotr »

Hallo Wilco,

Dat is me zeker bekend. Er is sprake van een 'pneumatiek zijde' en een 'dynamo-zijde'
Qua detaillering wordt het hier en daar nog wel een kwestie van weglaten, maar het gaat helemaal goed komen.

Ben nu nog aan het puzzelen met welke assen ik de boel optimaal passend kan krijgen en hoe ik maximale stevigheid kan realiseren.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Plan-D

Bericht door WilcoV »

Succes, voor een goede werking is een combinatie van stevigheid en flexibiliteit (in en uithalen van wielsets) nodig en dat is vaak het grootste probleem bij complete draaistellen. Wellicht is hierbij Resin een goed alternatief.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Plan-D

Bericht door Pjotr »

Ik zal binnenkort eens kijken naar Resin. Zelf printen vind ik vooralsnog geen optie voor de korte termijn. Het geklooi met chemicaliën houdt me nog even tegen. Ik zag bij Rob Bisschop vorige week ook nog een mooi alternatief op het gebied van Resin.

Weet iemand overigens welke kleur grijs je het beste kunt gebruiken vooor het dak van een berlijns blauwe Plan-D ?
De originele Arnold exemplaren hebben een zilver dak, maar op diverse live foto's komt dit niet op mij over als zilverkleurig.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Plan-D

Bericht door WilcoV »

Pjotr schreef: 14 dec 2019 09:06 Weet iemand overigens welke kleur grijs je het beste kunt gebruiken vooor het dak van een berlijns blauwe Plan-D ?
De originele Arnold exemplaren hebben een zilver dak, maar op diverse live foto's komt dit niet op mij over als zilverkleurig.
Phildie heeft de juiste kleur, maar welk kleurnummer van een ander merk daarbij hoort, geen idee. Hier geven ze RAL7011 aan voor daken uit die periode. Somda/Railwiki houd het op Antraciet Grijs oftewel RAL 7016. MK Modelbouwstudio geeft weer RAL 7011


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Plan-D

Bericht door Pjotr »

Voortbordurend op de eerder ontwikkelde Plan-D restauratiewagen ben ik onlangs begonnen aan een Benelux stuurstand rijtuig.
Voor dit model is de onderbak op details aangepast, zodat er geen schaars Arnold model opgeofferd hoeft te worden. Door het monteren van standaard Peho kortkoppelingen is deze nieuwe onderbak een verbetering te noemen. De buisbalg en het dak zijn losse onderdelen, zodat het allemaal veel netter af te werken is. Raampjes kunnen aan de binnenzijde in de daarvoor bestemde uitsparingen gelijmd worden. Voor de sluitverlichting ben ik aan het experimenteren met wat langere lichtgeleiders, zodat je geen last meer hebt van verstrooid licht. De smd-led komt dan in een soort donkere kamer in het midden van de bak. Dit model leent zich daar goed voor.

Momenteel ontwikkel ik dit model op basis van de specificaties van een eigen Resin printer. Indien er interesse is, zal ik 'm in de toekomst aanpassen naar de vereisten van ShapeWays en 'm in de shop plaatsten. Omdat ShapeWays helaas sommige details kleiner dan 0,3 mm afkeurt, zal dat iets ten koste gaan van de oorspronkelijke detaillering

De neus en de cabine zijn nog in ontwikkeling en eigenlijk zoek ik hiervoor nog een gedetailleerde tekening. Mocht iemand die voorhanden hebben, dan hoor ik het graag.

Afbeelding

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Plan-D

Bericht door Pjotr »

Afgelopen weekend heb ik de eerste prints met m'n nieuwe Elegoo Saturn gemaakt. Er valt met de technologie nog wel veel te leren en te verbeteren, maar het resultaat van dit eerste product valt me helemaal niet tegen. Wat kleine foutjes gemaakt, waardoor sommige delen niet of niet goed worden meegenomen. Dat noemen we vooralsnog maar even de leercurve waar we doorheen moeten als thuisprinter. De detaillering van dit prototype Plan-D draaistel is fantastisch. De ophanging naast de spiraalveren is slechts 0,3 mm dik.
Wat me ook bijzonder meevalt is de elasticiteit van het materiaal. Een asje is er relatief makkelijk in te zetten en er ook weer uit te halen, zonder dat de boel meteen breekt. Met de Peho aslagers is hiervan uiteindelijk een draaistel te maken dat qua rolweerstand en detaillering zeker niet onderdoet voor de fabrieksexemplaren van Arnold.

Voor nu ga ik hiermee eerst de resin draaistellen van m'n THS Plan-D rijtuig vervangen. Die zijn namelijk veel te broos, waardoor ik constant wielen verlies.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Plan-D

Bericht door Ad_M »

Pjotr schreef: 13 dec 2019 11:40 Qua detaillering wordt het hier en daar nog wel een kwestie van weglaten, maar het gaat helemaal goed komen.
Waarom Pieter, je hebt nu je eigen 3D printer en je gaat echt de grenzen opzoeken?
Details van 0.1mm zijn zeker mogelijk met jou printer dus leef je uit op je draaistellen 🤪😄

Heb je al plannen om het rijtuig met je eigen printer te printen?
Ben heel benieuwd hoe het er dan uitzie qua details

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Plan-D

Bericht door Pjotr »

Hoi Ad,


Die grenzen ben ik momenteel al wel aan het opzoeken, maar er valt nog veel te leren over de do's and don'ts op het gebied van supports.
Ik kan inderdaad tot een theoretisch detailniveau van 0,05 mm printen. Dat zijn echter details, die je dan alleen nog maar ziet met een loep. Daarnaast denk ik dat je die met laagje verf ook snel gaat verliezen. Maar, we zullen zien wat er allemaal mogelijk is met deze technologie.

Het rijtuig ga ik ook printen als ik wat ervaring met de kleinere delen heb. Tot nu toe zie ik wat uitdagingen in het voorkomen van vervorming in de lange delen. Naar een optimale kantelhoek en de hoeveelheid supports ben ik nog op zoek.

Ben wel benieuwd hoe jij dat hebt opgelost met de Kirow. (Als het te detaillistisch is, mag het ook in een PB wat mij betreft)


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Plan-D

Bericht door Ad_M »

Hoi Pieter,

Ik ben verre van een expert, maar deel graag wat ik tot nu toe geleerd heb, ga dan even je draadje "vervuilen" :lol:
Je kan met de Saturn zelfs verder tot 0.01mm, daar print ik ook op met de Mars met de Kirow (zie instellingen in Chitubox )
Qua tijd adviseer ik echter niet verder te gaan dan 0.02mm, verschil qua detail is er wel, maar alleen te zien met een loop en de details zijn dan net iets scherper op 0.01 ipv 0.02mm, tenzij je net zo knetter bent als mij 8)7
(Dingen zoals 0.015mm werkt niet en dan gaat je Z-as stappenmotor over de scheef)
Je print tijd echter is....L A N G.... (Saturn heeft sowieso het voordeel dat het een Mono 4K scherm is, dus kortere belichtingstijden = tijd winst)
Maar ragfijn printen wordt steeds meer mogelijk

De print hoek: van Kevin heb ik deze hint gekregen:

Afbeelding

Ik heb de hoek van 13 of in sommige gevallen 77 graden aangehouden voor 0.01 en 0.02 prints, werkt goed voor mij ondanks de extra tijd bij 77 graden (zie ook plaatje onder)

Supports via Chitubox
Dit is een verhaal apart, dit is echt vallen en opstaan (zie ook de jijbuis filmpjes die goed te vinden zijn hoe met Chitubox te werken)
Je moet een 3D plaatje in je hoofd vormen hoe de printer je werkstuk opbouw
Vandaar kijken wat de beste hoek is en dan handmatig de supports opbouwen en de juiste dikte hiervan inschatten (ik gebruik geen zwaar)
Medium supports 0,3 tot 0.5 mm, light 0.05 tot 0.3 mm
Afbeelding
Supports plaatsen doe ik zo veel mogelijk op de delen uit het zicht / onderkant, in het zicht zo dun mogelijk (op onze schaal zie je echt alles)
Hierna kan je niets anders dan met een moderne nagelvijl (ik heb die van het kruitvat met o.a 4 polijst zijden voor kustnagels) of met schuurpapier de boel corrigeren wat je supports hebben achterlaten aan schade / bende

De sport is zoeken naar minimaal support en zo tekenen dat je model zichzelf zo veel mogelijk kan dragen

Krom trekken:

Jup, dat kan en gebeurt
Hoe los ik dat op (ben nog erg groen hiermee), het model in zijn supports laten zitten en dan lang laten uitharden onder een UV lamp
Hierna is krom trekken tot een minimaal beperkt, en natuurlijk hiermee rekening houden met tekenen en constructie opbouw

Ik hoop dat je hier wat aan hebt?

Ik kijk uit naar jou werk en bevindingen hier op het forum Pieter :D
Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Plan-D

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Zit momenteel in hetzelfde schuitje, sinds een week een 3D printer. Herken ondertussen veel van wat Ad schrijft. Doordat de print van twee schoorstenen voor mijn station er goed uitzagen ontdekt dat ik bij een laagdikte van 0,03 mm rond de 35 graden moest zitten, zie in de tabel dat ik voor mijn gevoel dus redelijk goed zit.

Ook de supports is een verhaal met een leercurve, heb al behoorlijk wat printen hiermee verknald. Inderdaad krom trekken door supports op de verkeerde plaats of te enthousiast de supports te verwijderen voordat de print goed uitgehard is. Begin het nu een beetje door te krijgen, en ik zou zeggen, gaan voor de hoogste detaillering, want die 4k printers kunnen meer dan je denkt.

Afbeelding
Een van mijn eerste printen, de voegen tussen de bakstenen zijn 0,1 mm breed en 0,2 mm diep, schoorsteen zelf staat onder een hoek van 36 graden. Je kunt dus behoorlijk gedetailleerd printen. Geprint op een Phrozen Sonic Mini 4k.

Het is inderdaad even omschakelen van het laten printen naar zelf printen, je moet inderdaad vanuit het te printen materiaal gaan denken.

Die draaistellen kunnen echt juweeltjes worden, met scherpe detaillering, maar voor je zover bent en hebt ontdekt hoe je ze dan moet printen heb je al wel een aantal draaistellen verknald, maar geloof me dat is het echt waard.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Plan-D

Bericht door Pjotr »

De Benelux stuurstand bovenkap is intussen gereed om als eerste versie door de printer gehaald te worden.

De behuizing en draaistellen heb ik inmiddels succesvol kunnen printen. Voor de onderbak zoek ik steviger resin-materiaal, dat ook de details laat zien.
Voor de ramen ga ik op zoek naar een heldere resin, dat met wat polijstwerk optisch voldoet.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Plan-D

Bericht door Ad_M »

Ik kijk uit naar de foto's, ben super benieuwd naar de resultaten Pieter :D
Succes met het vinden van je benodigdheden

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Plan-D

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Ben ook heel benieuwd naar de eerste resultaten en foto's hiervan. Heb voor mijn ramen heldere transparante resin via Ali besteld, probleem is toch het licht vergelen door het uv licht, polijsten is wel te doen. Heb nog niet het gewenste resultaat bereikt helaas. Maar ook hier gaan we dapper verder met proberen.
Kap ziet er weer goed uit, dit wordt weer een fraaie aanvulling voor het Nederlands materieel. Keep up the good work.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Plaats reactie