NMBS 25.5

in2n
Plaats reactie

Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

NMBS 25.5

Bericht door caspervt »

Hallo allemaal,

Het project is al eerder langsgekomen, maar hierbij dan op zijn eigen pagina. Al ruime tijd werk ik aan mijn eigen versie van de NMBS 25.5. De opbouw is uit messing en nieuwzilver etswerk en 3D geprinte onderdelen.

Het was mijn intentie om van dit model een volledige kit uit te brengen. Dat blijkt in de praktijk teveel werk te zijn. Verder helpen een verhuizing en vader worden niet echt mee. De laatste tijd zag ik de 25.5 weer regelmatig langkomen als wensmodel. Daarom deel ik wel graag mijn ontwerp met iedereen. Het etswerk wil ik tegen kostprijs beschikbaar stellen, de 3D bestanden en opschriften heb ik in dropbox geplaatst voor de thuis-3D-printers: https://www.dropbox.com/sh/z11flwce09xk ... 2jc9a?dl=0

Als basis is de Arnold OBB 1046 gebruikt.

Hoe het er uit gaat zien? Zo ongeveer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Twee versies van de onderzijde, met magneetjes uitwisselbaar.

Afbeelding
De etsplaat.

Ik neem aan dat er onder N-spoorders enige koudwatervrees is om met messing te gaan werken. Ik zal proberen om wat instructievideo's te maken. Dan zie je mijn gestuntel... Hopelijk inspireert dat. Hierbij een eerste poging om een video te maken van het bouwen van de pantograaf:
https://m.youtube.com/watch?v=OoLrEBDODVM


Dat was het voor nu. Bij vragen: ik hoor het graag!!
Laatst gewijzigd door caspervt op 07 sep 2023 14:12, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NMBS 25.5

Bericht door Pjotr »

Hallo Casper,

Mooi initiatief van dit prachtige model. Zelf was ik al aan het tekenen van de kap begonnen. Ik zal eens naar je 3d bestanden kijken.
Je mag mij ook op de lijst zetten voor je ets-bestanden en eventueel een OBB1046 donor.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NMBS 25.5

Bericht door Ronald2016 »

Hallo Casper, met de twee etsplaten bedoel je dat wij zelf dienen te etsen, of de messing platen waar we meteen mee aan de slag kunnen.
En de 3D bestanden zijn die shapeways proef, of is er misschien iemand die ze dan wil printen voor me?
Alvast bedankt.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: NMBS 25.5

Bericht door caspervt »

Hoi Ronald,
Sorry als dit niet duidelijk was. Het gaat om de geëtste platen waar je direct mee aan de slag kan.
Ik denk niet dat de 3D items shapeways-proof zijn. Ze zijn ontworpen door trial and error voor de eigen resin printer. Ik gebruik de Anycubic Photon, maar er zijn inmiddels betere machines op de markt. Wel heeft shapeways de optie om print-it-anyway te doen voor je eigen ontwerpen. Omdat je de bestanden kan downloaden zou dat een optie kunnen zijn. Verder zijn er veel collega's met een 3D printer die misschien iets voor je kunnen betekenen?
Met groet, Casper



tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: NMBS 25.5

Bericht door tijdperk3 »

Hallo Casper,

Initiatief is mooi, hier liggen kansen voor de 3-D print forumleden.
Gezien de draadjes over 4K printers en resin,fep en wat nog meer, hoop ik dat hier iemand wat kan betekenen voor ons.
Voor mij zou dat in ieder geval fantastisch zijn, 3-D printen gaat niet mijn ding worden. Dat weet ik wel.
En dat zal voor meer leden gelden, denk ik.

PS:
Heb net persoonlijk gereageerd via een eerdere mail die ik had via jouw website.


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NMBS 25.5

Bericht door Pjotr »

Hallo Ronald,

Ik denk niet dat de ontwerpen van Casper geschikt zijn voor ShapeWays. Als ik de mooi gedetailleerde dakpartij bekijk, dan zie ik al snel wat delen die niet goedgekeurd gaan worden bij SW. Dit probleem speelt bij iedereen die wat gedetailleerder ontwerpt dan wat ShapeWays aankan.

Met de stl-bestanden van Casper valt zeker wel wat te doen. De supports zijn goed opgezet, dus een beetje recente resinprinter zou dit zonder meer foutloos moeten kunnen produceren.

Hoewel het een heel mooi stukje werk is, vraag ik me af of je in de toekomst misschien toch niet een kap uit één stuk zou kunnen maken.
Niet alle mede hobbyisten zijn namelijk handig met messing etswerk. Met het huidige formaat resin printers kun je wellicht een volledige kap maken, die niet onderdoet voor de detaillering van de fabrieksmodellen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: NMBS 25.5

Bericht door caspervt »

Ha allemaal,

Dank voor alle ideeën. Ik heb vanochtend voor de grap nog even mijn designs geüpload naar Shapeways. Het valt mij alles mee. Ik krijg maar een paar kleine meldingen voor te dunne wand bij fine detail plastic. En dan vooral voor de details die in het ontwerp nog als printsteun bedoeld zijn voor de resin printer (onder de opstaande leidingen op het dak staan een paar kleine steunen van 0,3mm dik, inderdaad onder de limiet voor shapeways, maar die helpen wel bij de resin print).

Wat betreft de keuze voor messing: die is inderdaad persoonlijk. Ik heb zelf twee redenen om deze keuze te maken: de stijfheid en haaks blijven van het model. Mijn ervaring in resin (zowel gegoten als geprint) is dat je nooit 100% garantie hebt dat het ook recht blijft. Een messing frame geeft die garantie veel meer. Mijn tweede reden is de dunne wand en mogelijkheid om kozijnen heel vlak te maken en van veel details te voorzien. Ook maakt dit het schilderen makkelijker. Je kozijn is een los onderdeel.

Ik ga zelf dus geen volledige kappen in resin ontwerpen. Maar voel je vrij om de 3D ontwerpen te gebruiken om weer op door te werken. Wat mij betreft is dat zeker het doel van het delen.

Met groet,
Casper


Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS 25.5

Bericht door Modelbouwerke »

Ik weet niet of het gaat lukken, maar ik ga je bestanden eens proberen te printen op een Prusa Mini.
En ik heb interesse in je etsdelen.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.

Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: NMBS 25.5

Bericht door caspervt »

Hallo allemaal,

Het heeft even stilgelegen maar inmiddels is het eerste model gereed. Vaak ben je zelf het meest kritisch, maar over dit model ben ik heel aardig tevreden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En gisteravond op de clubbaan in Delft:

Afbeelding

Afbeelding

Het afbouwen heeft nog wat nieuwe ideeën gegeven voor de bouwbeschrijving, deze zal ik eerdaags aanpassen. Ik heb op dit moment nog 1 kit liggen (edit: kit is verkocht, nieuwe voorraad over een paar maanden) kosten 80 euro. Verder ga ik nog een kleine serie afbouwen. Het oermodel zonder gele streep en het exemplaar met doorgetrokken streep ga ik nog maken. Een enkel afgebouwd exemplaar komt beschikbaar. Bij serieuze interesse zie ik je PB graag tegemoet.

Tot zover!!

Vriendelijke groet,
Casper
Laatst gewijzigd door caspervt op 15 sep 2023 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.



Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: NMBS 25.5

Bericht door Peter »

Zo, dat ziet er zeer professioneel uit! Super gedaan Casper!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: NMBS 25.5

Bericht door Ipio »

Ik sluit mij aan bij Peter, zeer mooi uitgevoerd, Casper

Groet,
Marco


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: NMBS 25.5

Bericht door RieX »

Dat is heel strak gedaan, ik hoop dat ik de mijne tzt. ook zo mooi krijg.


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: NMBS 25.5

Bericht door Sibbesuisje »

Ziet er erg mooi uit! Een mooie aanwinst voor n spoor!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: NMBS 25.5

Bericht door Raymond »

Prachtig model geworden Casper!👍🏻
Ooit een keer in het echt op de foto gezet in Houten..
Waarschijnlijk een omleiding?
Heel apart om die loc in het echt te zien rijden op het Nederlandse spoor!

Groet,
Raymond



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: NMBS 25.5

Bericht door Rick »

Pff, dat is een fraaie loc.


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 680
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: NMBS 25.5

Bericht door Paul_DMV »

erg mooi geworden, hoop snel eens tijd te hebben om mijn setje in elkaar te zetten!


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Plaats reactie