NS stroomlijnmaterieel

in2n

Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

NS stroomlijnmaterieel

Bericht door caspervt »

Hallo allemaal,

Tijd voor een nieuw onderwerp. Het kwam in het raadplaatje al even langs: de stroomlijnstellen met 40 en mat 46 van de NS. Ik ben hier al een paar jaar mee bezig met wisselende pauzes als ik weer eens vastloop. Inmiddels zit er redelijk schot in de zaak.

Het streven is om binnen de volgende voorwaarden een model te ontwikkelen:
- aandrijving onder de raampartij, dus niet zichtbaar van buiten;
- kortgekoppeld, waar mogelijk nog door R1 rijdend;
- samengesteld van goed verkrijgbare onderdelen, liefst niet op basis van een bestaand model zodat je niet van de grote leveranciers of de tweedehands markt afhankelijk bent
- als haalbaar als kit samen te stellen voor de (ambitieuze) zelfbouwer.

Hieronder zie je dat wat er nu is. Links het eerste concept van de DE5 van een jaar of 5 geleden: dak en wanden uit een geheel in messing. Probleem was dat je het dak niet makkelijk gebogen kreeg zonder de wanden mee uit vorm te buigen. Ook was het ondoenlijk om de kop goed passend op het dak aan te laten sluiten.

Afbeelding

Hieronder de DE 5 in concept, alleen één kop en het dak van de motorwagen is nog gereed. De rest moet nog gemaakt in 3D.

Afbeelding

De stoere motorwagen

Afbeelding

Het koprijtuig. Goed te zien dat de 3D kop nog niet helemaal op de goede maat is voor de
de rest van het rijtuig.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door caspervt op 07 mei 2022 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door caspervt »

De aandrijving is gemaakt op basis van tandwielen van Linea models uit Italië. Met kogellagers uit China en 3D onderdelen kom ik tot het volgende resultaat:

Afbeelding

De cardan is 3D ontworpen en bij shapeway geprint in speciaal nylon. Dit functioneert wel maar draait wat te stroef. In bochten ontstaat in de cardan teveel weerstand waardoor de snelheid zichtbaar afneemt. Dit moet nog beter. Ik denk aan bestellen in messing bij Shapeways of cardans maken op de freestafel (die moet ik dan nog wel even aanschaffen...). Hier heb ik nog geen oplossing voor. Maar ik wil wel verder in deze richting.

Hieronder de draaistellen met kogellagers. Nu nog thuis geprint, uiteindelijk waarschijnlijk in 3D geprint messing van shapeways. De kogellagers lijken misshien wat overbodig, maar mijn eerste ontwerp zonder lagers had teveel speling waardoor de aandrijving niet direct reageert. De motor draait bij wisselen van rijrichting dan een kwart slag voordat het wormwiel weer grip krijgt. Het geheel komt dan met een schok in beweging. Niet helemaal wat je wilt zien. De kogellagers lossen dit mooi op.

Afbeelding

En hierbij het bewijs dat de aandrijving onder de raamhoogte valt. Bij de bakken zonder aandrijving ligt de vloer nog lager zodat meer van het interieur nagemaakt kan gaan worden.

Afbeelding

De problemen die nog opgelost moeten worden:
- soepelheid en degelijkheid van de cardan. Ik denk aan laten printen in messing of maken uit POM op een freestafel.
- de 3D delen krijg je niet precies recht op de as. De print is niet nauwkeurig genoeg hiervoor. De aandrijving kent nu nog heel veel trillingen, vooral bij hoge toerentallen. Dit geeft veel geluid bij rijden wat jammer is. Ik denk dat maken op een freestafel of kleine draaibank veel voordeel gaat geven.
Laatst gewijzigd door caspervt op 07 mei 2022 19:44, 5 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door Frank_N »

""De cardan is 3D ontworpen en bij shapeway geprint in speciaal nylon. Dit functioneert wel maar draait te stroef""
Arnold gebruikte daar wel eens spiraalveren voor, Is dat misschien een idee waar je wat mee kunt?


Groet van Frank

Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door caspervt »

Hoi Frank,

Dank voor de suggestie, ik ken die constructie ook nog van Roco uit mijn H0 tijd. Die spiraalveren werken volgens mij voor situaties waar de cardan alleen een knik opvangt op plekken ter hoogte van het draaipunt van het draaistel. Voor mijn ontwerp moet de cardan ook de hele aandrijfstang meenemen. Doe je dat met een spiraalveer dan krijg je enorme trillingen en 99% zeker desastreuze gevolgen op hoge snelheid. Maar misschien snap ik de suggestie niet helemaal of was de Arnold constructie anders dan die van Roco van destijds?

Gr, Casper
Laatst gewijzigd door caspervt op 07 mei 2022 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door caspervt »

De koppelingen werken redelijk maar nog niet probleemloos.

De Jacobsdraaistellen werken 99% naar tevredenheid.

Afbeelding

En in de bocht:

Afbeelding

Afbeelding

Hier moet nog een klein probleem opgelost worden. Ik heb in het ontwerp rekening gehouden met de bochten (uiteraard!!) En hoogteverschillen op de baan (dus dat één bak al een klimspiraal inrijdt en de andere nog op vlak spoor rijdt) maar niet met torsies in de lengterichting van de trein. Die ontstaan bij slecht gelegd spoor of ook weer in de klimspiraal. Het resultaat is dat hierdoor soms een wiel uit het spoor loopt omdat het met de torderende bak mee opgetild wordt. Ik heb al een oplossing bedacht maar dat betekent helaas wel weer aanpassingen aan de etstekening. De bak gaat aan één kant dan steunen op twee punten op het jabobsdraaistel en aan een kant maar op één punt in het midden.

De koppeling tussen de normale bakken werkt nog niet. Dit is wat ik had bedacht, achter het vlakke plaatje van de koppeling zit een 4mm magneetje:

Afbeelding

Afbeelding

Zowel het draaipunt klopt net niet (denkfout bij het tekenen) als het probleem van torsies geeft hier issues. Ook kan dit systeem onvoldoende de hoogteverschillen opvangen. Dit moet echt nog grondig herzien.



Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door caspervt »

Tot slot nog een overweging. Ik krijg soms de vraag waarom ik in messing ontwerp met 3D onderdelen. Waarom niet geheel in 3D print? Ik vind zelf dat de dunne wanden en fijne raamstijlen die mogelijk zijn in messing nog niet haalbaar zijn in resin. Als voorbeeld hierbij twee foto's van mijn I2 rijtuigen die dezelfde constructie hebben:

Afbeelding

Afbeelding

Samen met lasercut acrylglas is iets haalbaar waar ik zelf wel blij van wordt. Als het goed gaat staat er ooit een dergelijk model van NS stroomlijn materieel in mijn vitrinekast...

Tot slot voor de volledigheid nog de foto van de Mat 46 kop. Meer dan dit is er helaas nog niet. Als de DE5 werkt, dan kunnen vrij eenvoudig de overige stellen gemaakt worden. De DE5 kent namelijk alle problemen samen: twee jacobsdraaistellen achter elkaar, een hele lange motorwagen (moeilijk in bochten, draaistellen helemaal aan het einde van de bak, moeilijk voor de koppeling). Dus als de dieselvijf goed rijdt straks, dan lukt alles!!!

Afbeelding

Tot zover deze update. Dit project heeft al meerdere jaren gekost, dus de volgende update zal wel even duren, sorry!!



tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door tv_man »

Erg gaaf! Petje af!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door maarten »

Respect hoor!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door Frank_N »

caspervt schreef: 07 mei 2022 19:04 Hoi Frank,

Dank voor de suggestie, ik ken die constructie ook nog van Roco uit mijn H0 tijd. Die spiraalveren werken volgens mij voor situaties waar de cardan alleen een knik opvangt op plekken ter hoogte van het draaipunt van het draaistel. Voor mijn ontwerp moet de cardan ook de hele aandrijfstang meenemen. Doe je dat met een spiraalveer dan krijg je enorme trillingen en 99% zeker desastreuze gevolgen op hoge snelheid. Maar misschien snap ik de suggestie niet helemaal of was de Arnold constructie anders dan die van Roco van destijds?

Gr, Casper
Ik ken de constructie van Roco niet Casper, maar wel van een Arnold BR96.
De motoras word aan twee kanten verbonden middels 2 spiraalveertjes aan de daaistellen.
Hoop dat ik het zo goed uitleg..
Die loc heeft prima loopeigenschappen ;)

Volgens wat ik las op 1zu160 zou Arnold die "verentruuk" vaker toegepast hebben.

Verder weet ik nog van een kardanas dat de beide kniekoppeling https://serviceright-autos.nl/blog/cardanas/ tov elkaar verdraaid dienen te worden, anders krijg je snelheidsverschil per omwenteling.
De as zou tussen de beide koppelingen een zg "splain" verbinding ( :idea: as kan in de lengte verschuiven tijdens het draaien) MOETEN hebben omdat als je draaistellen gaan draaien de as langer word.
Met een veer omzeil je beide voorwaarden. My 2 cents.

https://www.morskateaandrijvingen.nl/pr ... eling.html
Halverwege de pagina staat het exact uitgetekend.

Petje af voor je werk, mooi man!!


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door Hoontje »

Wat ontzettend gaaf Casper. Met welke resin en resolutie print je? Ik bemerk bij mij veel verschil tussen resins en resolutie waarmee ik print. Zeker qua precisiewerk komt ook de nabehandeling best nauw. Niet te kort of te lang onder de UVlamp l, goed naspoelen etc etc.
Mocht je resolutie lager dan 4-6K zijn, dan wellicht eens een test draaien op een van mijn machines?

Daarnaast, als de Mat '46 er is, heb je een klant! En messing blijft vooralsnog echt de mooiste optie. :Mrgreen:

Laatste vraag, verkocht jij niet ook messing I2 en I4 rijtuigen etc?

Groetjes

Hoontje



Peter
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door Peter »

Geweldig!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door caspervt »

Dank voor alle reacties!!

Wat betreft de opmerkingen van Frank:

Dank voor je toelichting. Dit is waarom ik dit soort projecten post: voor feedback en ideeën. Zo zitten de kappen met magneetjes op de onderstellen in plaats van met schroeven, een idee van het forum hier, van Fred.

Ik heb de Arnold aandrijving gevonden online. Ik zie dat Arnold de schroefveer als wormwiel gebruikt. Dat deed roco niet. Ik denk niet dat ik dat kan namaken...

Wat betreft de eigenschappen van de cardan koppeling: dat snelheidsverschil is me bekend. De lengte-speling komt bij mij uit een dogbone koppeling aan de kant van de motor. Ik weet niet of deze dogbone ook het snelheidsverschil van de cardan opheft. De praktijk gaat wel laten zien of er straks iets soepel door een bocht rijdt. Zo niet, dan zal.ik inderdaad met dubbele cardan en een uitschuifbare as moeten gaan werken.

Alwin:

Leuk dat ik een afnemer heb voor de Mat 46. Helaas nog lange termijn... Ik print inmiddels zelf op de Elegoo Mars 3 met 4K naar volle tevredenheid. Resin is op advies van Ad de Elegoo standard resin.

Ik heb eerder de I1 en I2 gemaakt (LS models heeft de I4). Deze zijn nog niet als bouwkit verschenen door gebrekkige belangstelling. Maar als je er een wilt hebben dan kun je je melden, ik kan wel dingen samenstellen.

Volgens mij heb ik alle vragen dan gehad!

Gr, Casper



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door FidOo »

He Casper. Tof zo'n zelfbouw project. Wat betreft de aandrijving zou je nog eens bij kato of Hobbytrain kunnen spieken. Die gebruiken ook cardanassen maar in plaats van zo'n dogbone zit er een zeskant bolkop op de as en dan een zeskant negatief op de motor en draaistel. Ik denk dat toleranties hier de bepalende factor zullen zijn. Succes met je project in ieder geval. Tis nog al ambitieus en zullen nog wel de nodige uurtjes in gaan zitten.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door Frank_N »

caspervt schreef: 09 mei 2022 13:43
Ik heb de Arnold aandrijving gevonden online. Ik zie dat Arnold de schroefveer als wormwiel gebruikt. Dat deed roco niet. Ik denk niet dat ik dat kan namaken...

Wat betreft de eigenschappen van de cardan koppeling: dat snelheidsverschil is me bekend. De lengte-speling komt bij mij uit een dogbone koppeling aan de kant van de motor. Ik weet niet of deze dogbone ook het snelheidsverschil van de cardan opheft. De praktijk gaat wel laten zien of er straks iets soepel door een bocht rijdt. Zo niet, dan zal.ik inderdaad met dubbele cardan en een uitschuifbare as moeten gaan werken.

Als tussenstap zou je ook nog kunnen proberen in plaats van een cardan plus koppelingen een trekveer te gebruiken, werkt dat goed hoef je verder geen academische toestanden uit te vinden ;)


Groet van Frank

Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door caspervt »

Hier de volgende update. Mijn enorme dank gaat naar Joost van Dijk!!! Ik had één model van Kato in mijn verzameling met de aandrijving die Joost beschreef. Dit nagetekend en geprint en het werkt als een zonnetje!! Ongekend soepel en zonder trillingen, heel erg blij hiermee. En ik had dit zelf nooit gevonden. Blijft mooi zo'n forum!!

Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap is afbouwen van aandrijving en testen op duurzaamheid.

Met groet, Casper
Laatst gewijzigd door caspervt op 26 mei 2022 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door FidOo »

Wat tof dat dit werkt. Ben ook erg benieuwd naar de duurzaamheid want resin is nou niet echt slijtvast. Mocht je nu problemen daar mee ondervinden zou je misschien abs-like resin kunnen proberen. Dat zou wat beter kunnen zijn. Ik heb zelf zo'n fles staan dus mocht je daarmee een proef willen doen kan ik het wel printen voor je. Dan moet je maar even contact opnemen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door Driesel »

Mooi werk Casper!

Wat die I2en betreft: ik heb wel interesse in eentje hoor.


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door Ronald2016 »

Hoi Casper,

Ik hoop dat je voor mij een I1 en I2 als bouw kit kan aanbieden.

De HLE25.5 ligt even stil, Had daar nog wat vraagjes over gesteld. Binnenkort weer eens mee verder.

En waar je nu mee bezig bent ziet er ook interessant uit om te bouwen.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door Haes2006 »

Als dit model als kit uitkomt dan wil ik graag een bestellen. Ziet er al goed uit. Worden de raamkozijnen ook geëtst?

Groet,
Hans


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)

Jonasko
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 apr 2021 17:09

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door Jonasko »

Ik houd mij aanbevolen als er de Mat 46 tevoorschijn komt.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door Hoontje »

FidOo schreef: 26 mei 2022 11:00 Wat tof dat dit werkt. Ben ook erg benieuwd naar de duurzaamheid want resin is nou niet echt slijtvast. Mocht je nu problemen daar mee ondervinden zou je misschien abs-like resin kunnen proberen. Dat zou wat beter kunnen zijn. Ik heb zelf zo'n fles staan dus mocht je daarmee een proef willen doen kan ik het wel printen voor je. Dan moet je maar even contact opnemen.
Alleen een ABS like resin is te broos. Althans ik merk dat in de Asjes van mijn MCC testprojecten. Misschien een mix van ABS resin met Siraya Tech Tenecious resin (9:1) proberen.

Op Jijbuis staat er een filmpje over. Moet dit zelf nog uitproberen.

Heel gaaf hoe dit allemaal vordert!

Groetjes

Hoontje



ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door ns1200 »

Ha Casper
Zeker heel interessant. Maar eerst nog de 25.5 krijgen.
Ben ik ook nog benieuwd naar.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door Paul_DMV »

Heel mooi Casper,

heb het nu eens van dichtbij mogen zien, ik begrijp helemaal waarom je messing gebruikt voor de zijwanden. Er is veel te koop in 3d maar niemand houdt echt rekening met het maken van mooie ramen en dat is jammer, want een beetje kristal klear er in proppen is niet de kwaliteit die ik in de vitrine kast wil hebben. De ramen maakt of kraakt het model, in dit geval van jou rijtuigen misschien nog wel mooier dan fabrieksmodellen!

ben benieuwd naar de voortgang.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door caspervt »

Hallo allemaal,

Dank voor de complimenten!! Eindelijk weer tijd voor een update. Ik ben recent aspirant-lid geworden van de Delftse modelbouwvereniging. Een hele positieve ervaring die ook weer een goede boost heeft gegeven aan dit project. Ik heb thuis geen modelbaan, dus de mogelijkheid om in clubverband met materieel te kunnen rijden motiveert enorm. Verder helpt het om live met elkaar te kunnen overleggen op punten waar je vastloopt.

De aandrijving blijft tot op heden het grootste struikelblok. Ik ben inmiddels afgestapt van het idee van een cardan-as. Dit bleef teveel trillingen en daarmee ongewenst geluid te geven. Ik heb online een 12V motortje van 6mm kunnen vinden (bij de bekende leveranciers) en dat samen met de kleinst momgelijke wormwielen (3mm doorsnede) en een voerbrenging die een beetje lijkt op die van Fred (3D builder) in zijn sik heb ik nu een werkend aangedreven draaistel. Het lijkt voldoende trekkracht te hebben voor de vijf bakken. Mocht het later nodig blijken dan kunnen er altijd nog twee van dergelijke aandrijvingen in een stel ingebouwd worden.

Ik heb het eerste filmpje online gezet. De snelheid en mate van geluidsproductie zijn naar tevredenheid. Analoog heeft het model voldoende trekkracht om de helix van 1% op te komen. Of steilere hellingen ook mogelijk zijn weet ik nog niet. Hierbij de eerste video:



Ik zal later nog wat details van de laatste versie van de aandrijving plaatsen.

Met groet,
Casper



tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: NS stroomlijnmaterieel

Bericht door tijdperk3 »

Dat is wel een heel fraai gezicht. Hoop dat dit ooit nog eens bestelbaar wordt, Casper. Ga zo door.👍


Groeten, Peter
Plaats reactie