Verpakking voor modeltreinen

in2n
Plaats reactie

Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Verpakking voor modeltreinen

Bericht door caspervt »

Ha allemaal,

Het is alweer veel te lang geleden dat ik hier een update gepost heb. Nu er een aantal modellen gereed komen begon de zoektocht naar een geschikte verpakking. Wat ik zocht was een mooi bedrukt doosje met een schuim inlay. Een beetje zoals LS models bepaalde modellen heeft ingepakt.

Laten maken in China staat me niet heel erg aan, dus ik ben gestart met informeren in Nederland. En dan schrik je wel weer even wakker. Voor alleen het doosje in een oplage van 50 stuks kom je al gauw aan 18 euro per stuk. En dan ook nog exclusief BTW!! Oplages van 100 kunnen voor rond de 11 euro per stuk. Altijd nog een investering van ruim 900 euro en dan nog zonder de inlay. Dat moest anders.

Voor de schuiminlay had ik mijn oog al laten vallen op een LED lasersnijder. Toen die eenmaal in huis was ben ik ook maar aan het ontwerpen gegaan voor een verpakking. Het was redelijk afstemmen met materialen (niet alle schuim snijdt even makkelijk, hout stinkt veel meer dan karton bij snijden), maar er is een concept verpakking die ik hier durf te tonen.

Afbeelding
Het overzicht van de verschillende concepten. Schuiminlay van PE schuim. Doosje van 2mm karton omplakt met Kraft papier.

Afbeelding
De lasersnijder (Sculpfun S9) en een concept van triplex. Nadeel: het wordt niet strak, stinkt vreselijk en de snijtijd is ruim 20 minuten.

Afbeelding
Een concept in papier. Ontwerp van internet aangepast naar de juiste maat. Deze was moeilijk netjes te plakken en het eindresultaat blijft wat slap.

Afbeelding
Dit wordt het! 2mm ESKA board omplakt met kraft papier. Logo met de airbrush, stencil hiervoor ook weer op de lasersnijder gemaakt. De deksel is nog niet heel strak omplakt. Papier zet heel erg uit als je het nat maakt. Kortom, Kraft papier moet eerst een beetje vochtig gemaakt worden voordat je met omplakken begint. Dit lukt inmiddels veel beter, ik heb alleen nog geen voorbeeld met logo.

Afbeelding

Afbeelding
Logo nog op het doekje geprobeerd te maken met de lasersnijder. Voegt niet heel veel toe...

Tot zover deze update. Als iemand dit ook wil maken, verdere tips kunnen via PB. Wie de bestanden wenst te ontvangen: geef maar een gil!

Met groet,
Casper


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Verpakking voor modeltreinen

Bericht door maarten »

Netjes Casper. Wat is nu ongeveer je kostprijs voor een doosje?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: Verpakking voor modeltreinen

Bericht door caspervt »

Aan papier en karton rond één euro, schuim 50 cent. Keerzijde is wel dat je schuim per vierkante meter koopt. En ben je een half uurtje bezig met een doosje.



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Verpakking voor modeltreinen

Bericht door tv_man »

Het zijn wel heel erg mooie doosjes geworden, geeft wel gelijk een professionele look voor de modellen. Misschien dat als je ze in serie gaat maken je ze in minder dan een half uur per doosje in elkaar kan zetten. Want zo kom je al gauw aan die prijzen van die Nederlandse fabrikanten uit als je je eigen tijd ook wat waard vindt.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Verpakking voor modeltreinen

Bericht door robvanwijngaarden »

Bijzonder stijlvol!


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Plaats reactie