Samenstelling D trein Parijs - internationale rijtuigen NMBS en SNCF

in2n
Plaats reactie

Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Samenstelling D trein Parijs - internationale rijtuigen NMBS en SNCF

Bericht door caspervt »

Hallo allemaal,

Als een soort hobby binnen de hobby verzamel ik al een tijdje rijtuigen voor de D trein Amsterdam-Parijs uit de periode 1950-1986. Vanuit mijn IN2N activiteiten ben ik bezig met drie soorten rijtuigen: NMBS I1, I2 en SNCF Rapide Nord rijtuigen. Hierbij tref je wat overzichtsfoto's. Vanwege gebrek aan een modelspoorbaan helaas op mijn werktafel.

Afbeelding
Overzicht van achter naar voren:
- D trein jaren 50, uit Boek NS 1200 van Uquilair
- D trein jaren 60, met enige fantasie. Ik heb niet veel foto's kunnen vinden. De samenstelling lijkt op die in de jaren 50 maar na de declassering (dus zonder 3e klasse).
- D trein begin jaren 80, foto ook uit het 1200 boek. Het Franse buffet rijtuig heb ik alleen in dit boek terug kunnen vinden in NL, model van een Franse kleinseriefabrikant.
- vrije interpretatie van D trein mid jaren 80
- D trein jaren 80 met DB pop-rijtuigen naar foto van Nico Split (1100 zou geel-grijs moeten zijn...)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De C1 rijtuigen zijn omgespoten Piko's. Ook het Fleischmann VSU rijtuig is meegespoten om kleurverschil te voorkomen. Twee rijtuigen op de foto zijn niet bij piko te krijgen: de Vu A4B6 en Vu B6Dd2. Beide zijn met 3D print van nieuwe wanddelen voorzien. Ramen komen wel uit de originele Piko's.

Afbeelding
Misschien wel mijn favoriet: trein PD144, foto onder andere in het 1300 boek. De samenstelling klopt niet helemaal. Het INOX rijtuig van Arnold is eigenlijk een te moderne variant. De LS models CIWL rijtuigen kloppen gedeeltelijk voor deze samenstelling. Maar hoe dan ook, de indruk van het geheel ligt erg dicht tegen de werkelijkheid.

Al met al toch best leuk wat er in N mogelijk is. En waar ik ook wel van kan genieten is dat de I1 en Rapide Nord bagagewagen in H0 tot nog toe niet verkrijgbaar zijn. LS models werkt er aan maar deze rijtuigen komen alleen in sets van Models World. Met andere woorden: deze samenstellingen zijn in H0 vrijwel niet te maken. Dat maakt voor N spoor niets uit, maar het idee is toch wel leuk!

Tot zover. Ik ben helaas nog niet zo ver dat ik echt kits kan leveren. Komende tijd gaat met werk ook weer erg druk zijn. Maar als je interesse hebt: meld je per mail (te vinden op mijn website), dan zet ik je in ieder geval op de lijst.

Met groet,
Casper



Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Samenstelling D trein Parijs - internationale rijtuigen NMBS en SNCF

Bericht door Driesel »

Ha Casper, dit draadje heb ik dus volledig gemist!
Dankzij je antwoord hier viewtopic.php?f=49&t=13635 heb je me er attent op gemaakt.

Je hebt al mooie samenstellingen verzameld! En je zelfbouw-rijtuigen zien er zeer goed uit! Het is inderdaad leuk om iets te hebben waar de H0-rijders al lang op wachten. Als je iets wil, moet je maar zelf de handen uit de mouwen steken :)

Hier mijn bijdrage. Gezien ik naar Belgisch voorbeeld rij geen NS-locs.

D-trein Parijs-Brussel-Amsterdam uit de eindperiode met NMBS-loc 2556 en diverse SNCF Corail-rijtuigen. Het eerste rijtuig na de loc is een ligrijtuig.
De loc is een giethars-model van MTE van weleer; rijtuigen van Piko en Arnold/Lima.

Afbeelding

Euro-City Parijs-Brussel-Amsterdam met NMBS-loc 1806 en Inox-rijtuigen, ook uit de eindperiode. In Brussel werd de loc omgewisseld ofwel voor een NMBS reeks 15 die doorreed tot Amsterdam, of met een andere NMBS-loc die tot Roosendaal reed, waar dan terug gewisseld werd met een NS-loc.
De loc is een eigen creatie, rijtuigen komen van LS Models. Enkele rijtuigen werden aangepast en voorzien van een groene band (2e klas) ipv een rode.

Afbeelding

Parijs-Brussel-Amsterdam met CC 40110 met SNCF-rijtuigen in C1-kleurstelling:

Afbeelding

Ook deze loc is zelfbouw, de eerste, derde en vierde rijtuigen zijn omgebouwd en omgespoten.

Een reeks 15 zou inderdaad ook niet misstaan voor deze treinen, en van het model van de 25.5 mag er ook een update komen.


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Samenstelling D trein Parijs - internationale rijtuigen NMBS en SNCF

Bericht door Paul_DMV »

Heel gaaf Casper.

Ik ben erg fan van internationale treinen, heb zelf zo'n 3 CNL stammen van totaal ca 36 LS models rijtuigen, en ook nog wat meer NS internationaal zoals ski trein, donauwalzer, Lorey express. Daarnaast nog wat TEE samenstellingen, roodbeige maar ook SBB versie, IC berlijn in 3 periodes en dubbele ICE3.

Aan het hoofdstuk treinen naar Parijs ben ik nog niet echt aan begonnen, dan wordt het allemaal wel heel veel, en veel is ook niet te koop, maar jij maakt veel in messing en dat ziet er zeer gaaf uit. Wel heb ik de thalys PBA en PKBA en benelux 25.5 stam, 11.8 stam en 3 verschillende ICdirect stammen.

Wel ben ik al begonnen aan de reeks 15 loc. Die kap heb ik gekocht op een franse site. Is hier iemand die iets meer weet over de blauwe kleur en welke inox rijtuigen van Kato hier achter moeten?




Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: Samenstelling D trein Parijs - internationale rijtuigen NMBS en SNCF

Bericht door caspervt »

Hoi Paul,

Wat betreft de INOX rijtuigen die achter de reeks 15 kunnen: oorspronkelijk reden de CIWL rijtuigen op de Etoile du Nord. Na de oorlog werden deze geleidelijk vervangen door de INOX PBA rijtuigen (alleen in H0 leverbaar van MA/TRIX). Pas later kwamen de Mistral rijtuigen op deze lijn in dienst. Die laatste zijn verkrijgbaar van LS models. Er zijn globaal twee uitvoeringen: met zwarte en met witte raamranden. Verder waren er mistral rijtuigen in dienst bij de SNCF, NMBS en SBB. Alleen de eerste twee kwamen vanuit FR naar NL. Het zal wel even zoeken zijn omdat ze al een aantal jaar geleden zijn uitgebracht. De TEE Paris Ruhr set van Hobbytrain (gemaakt door LS geloof ik, zelfde mallen in ieder geval) kan ook nog een uitkomt zijn.

Gaaf om die 15 te zien. Ben wel benieuwd hoe die er uitziet na een laagje primer. Ik was ooit al aan een etsontwerp voor deze loc begonnen, maar net zoals zoveel projecten: het staat ergens op een harde schijf maar komt nog niet echt verder...

Wat betreft NMBS kleuren: er zwerft op internet ergens een bestandje rond met NMBS RAL Verven. Ik vond deze link (maar die werkt geloof ik niet meer): http://www.meb.gerolf.be/msm/NMBS-RAL-Verven.doc Ik heb het ergens opgeslagen, dus mocht je er niet uit komen dan weet je me te vinden!

Gr, Casper



Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Samenstelling D trein Parijs - internationale rijtuigen NMBS en SNCF

Bericht door Driesel »

Hey Paul,

Die kap komt van Old modeles? https://old-modeles.mozello.com/store/i ... cb---1160/
Ik heb die kap eens bij een mede N-spoorder gezien en ik had de indruk dat die toch wat te groot was. Ook zijn kap van de reeks 18 is te groot; die van de reeks 16 leek mij ok.
Het valt vooral op als je ze in combinatie wilt gebruiken met de schaalgetrouwe INOX-rijtuigen van LS Models.
Welk onderstel heb je voorzien om er onder te zetten?

Wat de kleuren betreft: in het boek 'NMBS Tractiematerieel 1999-2000' staat een tabel met de gebruikte kleuren. Volgens dit boek is het blauw 'Staalblauw NMBS, 0197274, Dothee'. Een andere bron die ik ooit gevonden heb spreekt van RAL 5011.
Het geel is RAL 1021.
Het dak is grijs en heeft code 0197280, Dothee.
Bij aflevering waren de locs reeks 15 volledig blauw: ooit vond ik ergens de vermelding dat dit turkoois RAL 5018 zou zijn.

Maar zoals in het ander draadje gezegd kunnen die juiste kleuren in model toch anders overkomen. Ik kies zelf steeds voor een kleur die ik zelf passend vind.


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Samenstelling D trein Parijs - internationale rijtuigen NMBS en SNCF

Bericht door Paul_DMV »

Klopt de reeks 15 komt inderdaad van old models.

ik kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat deze nog kleiner moet, want dan ga je nauwelijks een onderstel vinden dat hier nog in past, breed is hij wel en komt daardoor wat fors over, maar dat heb ik ook met mijn 25.5 kap. Het dak is erg dik geprint en dat heb ik moeten uitschrapen om er een Roco BR143 onder te krijgen. Deze versie met vliegwielen lopen super goed en heb ik ook onder mijn 25.5 en mijn ACTS 6700. De printplaat krijg ik in dit geval niet terug er op onder de kap. Bij de 25.5 heb ik ook wat van de hoeken van het frame af moeten vijlen om de kap nog wat te kunnen laten zakken.

Qua kleur weet ik zeker dat het geen RAL 5011 is. Deze stahl blau heb ik in huis en dit is het zeer donkerblauw van de couchetterijtuigen.

De RAL 5018 lijkt mij overeen te komen. De eerste versie was geheel blauw met zilveren bies, later is er inderdaad geel bij gekomen.

qua dak kleur kan ik geen referentie vinden nav de code die je doorgaf. heb je iets vergelijkbaars van een verf merk? misschien MIG 209 light grey


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Plaats reactie