Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Hoontje Creative World
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

De nieuwste telg binnen de voertuigenfamilie van Hoontje's Creative World is, na een zinvolle tip van dit forum, de afgelopen tijd ontwikkeld.

In de jaren '70 nam het stukgoed vervoer per weg een vlucht. Veel merken zoals bijvoorbeeld DAF, Renault, Mercedes, Magirus, bouwden degelijke, robuuste vrachtwagens. Het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie, kortweg D'n PTT reed in opvallende, knalrode vrachtwagens met simpele belettering (PTT Post in grote witte letters) op de bak.
De firma van Gend en Loos reed met dezelfde voertuigen rond, maar dan in opvallende grijs/witte kleurschema's met grote logo's op de bak.

Het model

Is gebaseerd op een van de nieuwere vrachtwagens van eind jaren '70 in typische bakopbouw uitvoering.
De vaak spartaans ogende ontwerpen, lenen zich prima om naar 1:160 te vertalen, zonder verlies van allerlei kenmerkende details. Dat is dus bij dit model ook gelukt.
Doordat het model voor heel veel doeleinden werd ingezet, is het een van die modellen die op een modelbaan niet zal misstaan. Pas simpelweg het kleurschema aan en je hebt plots een totaal andere inzetbaarheid van het model!

Vervaardigd met de nieuwste 3D technieken op het gebied van ontwerp en print, is deze vrachtwagen een aanwinst voor uw modelbaan.

Afmetingen (in mm)

Lengte: 51,3 (met laadklep)

Breedte: 15 (bak) 12,3 (cabine)

Hoogte: 20 (bak) 12,7 (cabine)

Foto's

(let op, dit zijn handmonsters! beschadigingen en oneffenheden die je ziet, zie ik ook, daarom maak ik ze, zodat het werkelijke product er beter uit gaat komen zien!)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast is het leuk om een x de evolutie van zo'n model te laten zien:

Afbeelding

Afbeelding

De middelste is het laatste model. Je ziet dat dat al veel scherper en strakker is dan de andere twee. Zo ga ik steeds door met 'tweaken', totdat het helemaal goed is.

Wat vinden jullie ervan?

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door maarten »

Ziet er goed uit volgens mij hoor. Alleen, heb je achter nu geen dubbel-lucht gemaakt? Anders moet je andere naven tekenen. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

Wat bedoel je met 'naven' Maarten?


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door maarten »

Ik bedoel de wielen, het middelpunt van de velg (de naaf) is substantieel anders.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

Ah ok. Ze zijn ook anders, althans het voorwiel en de achterwielen... Zij het in kleine details...

Afbeelding

Gewoon 2 bandjes achter... Net als op de technische tekening. De details zijn ook net anders, dus denk dat het dan klopt? OF ik snap je nog steeds niet. Sorry.


Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door RieX »

Mooi om te zien, ga hem zeker bestellen. Maar je hebt toch dubbel lucht achter? Ik snap het ook niet zo goed.


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door mini rijder »

Bij dubbellucht zit de naaf van de velg van het buitenste wiel, tegen de naaf van het binnenste wiel.
De velgen zijn dus verdiept tov de band. Dat is alles.
Je zou ook kunnen zeggen, dat de buitenste velg andersom erop ligt.
Verder is het een leuk model, waar je nog vele varianten mee kunt maken.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

Ah zo! dankjewel Robby, en Maarten. Je koopt er niets voor, maar dat is inderdaad wel zo getekend. Verschil is alleen amper te zien, want bij deze DAF zitten er allerlei versielen in dat achterwiel.
Bij mijn Volvo's is het wel beter te zien, die staan 'naar binnen' bij de achterbanden.

Weer wat geleerd, dank allen!

Groetjes,

Hoontje



TonN
Berichten: 407
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door TonN »

Mooi gedaan.
Is het voor het verven niet handiger als je de bak los houdt van de cabine?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

Wellicht. Alleen is dan het printen weer meer werk én moet ik meer tijd gaan steken in duurtesten om resin onderdelen te verlijmen met elkaar... Want dat doe je niet zomaar heb ik ontdekt. Sommige lijmen reageren met de resin, andere zijn totaal ongeschikt of beschadigen details....

Dus voor nu zijn de modellen uit een stuk. :) zeker bij dit model kan dat, zonde al teveel gedoe, de bak staat "hoog" op het chassis waardoor je gemakkelijk details afplakt enzo.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Panzer-Shop »

Bij resin onderdelen altijd secondelijm, niks werkt beter.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

Vanaf nu verkrijgbaar; de PTT Bakwagen zonder laadklep!

Uiteraard is ook dit model zeer gedetailleerd uitgevoerd. Veel bakwagens hadden een laadklep, maar evenzoveel ook niet. De laadruimte kon men bereiken door 2 openslaande deuren. Zoals ook op dit model te zien is.

Afbeelding

Afbeelding

Het model zonder de laadklep. Dit model is vanaf nu leverbaar, kijk snel op Hoontje.nl

Afbeelding

Afbeelding

Dit model is onderweg. Deze week hoop ik de testversies helemaal te perfectioneren. De bedoeling is om 1 model uit te brengen met deze configuratie én een model met losse laadklep en achterdeuren, zodat de knutselaars onder ons alle vrijheid hebben om een scene te maken.
Prijzen van dit model zijn nog niet bekend.

Wat vinden jullie ervan?

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door RieX »

Heel leuk Alwin, wat je al zegt daar kan je leuke scènes mee maken, heftruck erop aan een laaddok bijvoorbeeld.


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

Afbeelding

Afbeelding

De DAF met open laadklep en openslaande deuren. In de printer zitten nu nog een versie zonder laadklep en open deuren en een versie met open deuren en laadklep voor een dok
Wat is het verschil? Bij bovenstaand model slaan de deuren open en zijn los, terwijl bij de andere versie de deuren vastzitten aan de zijkanten. Ik hoop dit met minimaal verlies van details te bewerken. Bij dit model is dat in elk geval gelukt!

Ook is er een model zonder laadklep en gesloten deuren, dat zie je hieronder. Deze versie is verbeterd ten aanzien van de voorgaande versie. De achterzijde is nu nog strakker.

Afbeelding

Afbeelding

Beiden modellen vind je vanaf nu in de webshop.

(Daarnaast lukt het ook steeds beter om foto's te maken, met dank aan nieuwe verf, technieken en camerastandpunten... :oops: )

Wat vinden jullie van deze versies?

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

RieX schreef: 22 mar 2020 09:46 Heel leuk Alwin, wat je al zegt daar kan je leuke scènes mee maken, heftruck erop aan een laaddok bijvoorbeeld.
Dat was precies mijn gedachte. Op mijn eigen baan wil ik ze bij de van Gend en Loos loods plaatsen. Dan is dit extra 'levendig'.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door geertvt »

Gaaf zeg met die open klep! Foto's worden steeds beter en je schildertechniek ook.


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

Dank je Geert.

Afbeelding

Afbeelding

Even een teaser van de tot nog toe geproduceerde handmonsters...

Wat vinden jullie ervan?

Groetjes,

Hoontje



Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Pleun »

Hoontje schreef: 22 mar 2020 23:13
RieX schreef: 22 mar 2020 09:46 Heel leuk Alwin, wat je al zegt daar kan je leuke scènes mee maken, heftruck erop aan een laaddok bijvoorbeeld.
Dat was precies mijn gedachte. Op mijn eigen baan wil ik ze bij de van Gend en Loos loods plaatsen. Dan is dit extra 'levendig'.

Groetjes,

Hoontje
En laat er nu net een Van Gend en Loos heftruckje van Artitec zijn:
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... vg&l-grijs


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

@Pleun en laat die zich nou ook nog prima samen gaan met deze DAFjes! :D

@all na alle teasers is ook vandaag de laatste groep testprints goed gelukt. Vanaf nu dus verkrijgbaar:

Afbeelding

PTT - Kleine bakwagen met laadklep (gesloten)


Afbeelding

PTT - Kleine bakwagen zonder laadklep (gesloten)

Afbeelding

PTT - Kleine bakwagen met open achterdeuren en hoge laadklep 'Dokversie'

Afbeelding

PTT - Kleine bakwagen met open achterdeuren zonder laadklep 'Dokversie'

Afbeelding

Van Gend & Loos - Kleine bakwagen met openslaande achterdeuren en open, hoge laadklep

Afbeelding
Van Gend & Loos - Kleine bakwagen met open deuren 'Dokversie' en met 2 losse laadkleppen

Hopelijk vinden jullie het iets?!

Tot zover voor nu deze serie. Ik heb ondertussen inspiratie opgedaan voor 3 andere voertuigen, ook op DAF's gebaseerd. Ik zal daar ter zijner tijd weer een draadje over openen.
Mochten er verzoeken of ideeën zijn voor andere voertuigen, laat het weten in mijn ideeën draadje!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Thalys »

Alwin,

Allereerst gaaf dat je dit soort vrachtwagens maakt voor de N-spoorder. Dit soort vrachtwagens zijn bij de ''grote'' fabrikanten niet interessant genoeg om te maken.

Echter heb ik wel 1 vraag, hoe reinig jij de modellen voordat je ze onder UV lamp legt?? Want ik heb het idee bij meerdere modellen die ik tot nu toegezien heb nog residu van het resin zie zitten die er niet horen. Dit zie ik bijvoorbeeld niet bij de prints van Ad met de kirow kraan. Zelf heb ik op advies van een kennis de Anycubic wash and cure besteld. Deze reinigt machinaal je 3D print en is gelijk een UV uithardingskamer.

https://www.anycubic.com/products/anycu ... ng-machine
Ik denk als je een dergelijk apparaat gaat gebruiken je prints na reinigen en uitharden er beter uit zullen komen.

Groetjes,

Wesley


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door WilcoV »

Dat is iets waar ik ook aan dacht. Ik heb op zich heel veel interesse in de diverse wagens, maar ik vind persoonlijk de scherpte van het eindresultaat tegen vallen ten opzichte van bijvoorbeeld de Kirow van Ad, maar ook modellen van Panzer-Shop en RailNScale. Ben er van overtuigd dat die wellicht een andere procedure gebruiken, maar dat zou je modellen nog veel aantrekkelijker maken dan ze al zijn.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

Het enige verschil met de modellen van panzer-shop wat je op het oog ziet is dat die van mij geler uitslaan door de UV lamp die ik gebruik. Althans met de modellen die ik hier naast elkaar kan zetten en zo kan bekijken.
Mijn modelletjes slaan wel gelig uit door de UV behandeling die ik ze geef. Van de week zijn er andere lampen binnengekomen en ga ik, als ik er de juiste stekkers aangemaakt heb, daarmee experimenteren. Hopelijk laten ze zich dan beter fotograferen.
Probleem is vooral dat de gelige modelletjes zich maar lastig laten fotograferen . Heb nu verschillende standen, verfjes, fotobooth s, belichting , hoeken etc geprobeerd. Het baat nog niet echt. Het blijven op de foto's een soort "gesmolten blobjes'.

De laatste serie die ik met een donker grijze verf heb gespoten zijn wel beter te fotograferen, als in, die ogen scherper.
Dus ik blijf proberen foto's te maken die wel recht doen aan de producten, maar dat lijkt vooralsnog niet mijn sterkste kant.

Het project van Ad is scherper, die print in een hogere resolutie en een andere printer, andere resin en andere technieken... Dus dat die scherper is dat klopt.

Vooralsnog heb ik van de mensen die daadwerkelijk een model kochten alleen gehoord dat ze liever losse cabines willen zodat ze details kunnen schilderen waar ze nu niet bij kunnen. Details die ze op de foto's niet zagen. Ergo, de modellen zijn scherp, ik moet leren fotograferen.

Wat ik ook ga doen is in het nieuwe seizoen, na alle Corona maatregelen naar Houten met de modellen.
Dan kunnen jullie komen kijken en voelen.

Mocht je niet willen wachten en toch nieuwsgierig zijn, bestel er gewoon eens eentje. Dat oordeelt veel beter. Niet tevreden, stuur je hem terug. :)

Groetjes Hoontje


Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Panzer-Shop »

Hi,

Kleine reactie, aangezien er hier volgens mij iets fout gaat waarbij mijn naam ook word gebruikt.

Ik denk dat ze bedoelen dat er op sommige foto’s de achterwielen en alles wat erachter zit op een gesmolten blok/kauwgombalachtig iets lijkt. Dit is absoluut niet het geval met mijn modellen, ik wil dat toch graag even benoemen. Mijn modellen zijn exact zoals ze op mijn foto’s worden weergegeven, met scherpte op de plekken waar scherpte te zien is.

Daarnaast gebruikt Ad volgens mij een Elegoo Mars, jij een Photon S en ik gebruik 5 Photon printers, met het oude moederbord waar je tenminste nog eigen .gcode bestanden op kan gebruiken. In ieder geval de Mars en de Photon gebruiken veel dezelfde onderdelen, waaronder de LCD en het moederbord. De techniek is volledig hetzelfde. Ik heb zelfs allemaal schermen van Elegoo in mijn printers gedaan omdat ze hetzelfde zijn maar maar de helft kosten. Elegoo resin en andere A merk resin maakt in deze niet uit. De apparatuur en het verbruiksmateriaal dat zowel jij, ik als Ad gebruikt zijn vrijwel identiek.

Wat ik daarmee wil zeggen, mijn kwaliteit prints is niet slechter dan Ad zijn kwaliteit door apparatuur of gebruikte methodes. Ik denk niet dat dit recht doet aan de modellen die ik maak, naar mijn mening doen die zeker niet onder aan de projecten van Ad (die prachtig zijn!). Ik refereer graag naar foto’s van mijn Tropco, SLT-2, SLT-50 en vele meer.
Daarnaast heb ik erg veel tijd gestoken in het vergaren van kennis over deze printers en alles wat erbij hoort en erbij komt kijken. Op basis hiervan waardeer ik wat hierboven gezegd word als feitelijk incorrect.

Nogmaals, als we het over het kauwgombalachtige hebben in en rondom de wielen/onderkant van het voertuig dan is dat niet iets wat op mijn voertuigen voorkomt. Ik zie ook niet hoe dat wel zo gezien kan worden, aangezien dit op geen enkele van mijn foto’s voorkomt. Ik wou dit graag even benoemen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

Ha Kevin,

Nergens zeg ik dat jou modellen er anders uit zien of dat ze slecht zijn?
Ad zijn print waar ik aan refereer is volgens hem in een laagdikte van 0,01 geprint, iets wat ik niet gedaan heb. Dat levert een hogere resolutie. Wat ik bedoel met scherper...
Dat kan mijn printer niet eens volgens mij. Althans ik heb nog geen succes met zaken met een kleinere laagdikte dan 0,02.

De 'gesmolten achterzijde' modellen zijn vervangen. Vandaar laatst de aanbieding met die DAFjes...

Het was desalniettemin geen intentie van deze zijde om het te laten lijken dat jou modellen niet kloppen/niet goed zijn? Mocht dat wel zo gelezen kunnen worden, mijn excuus.

Dus laten we dat misverstand gelijk ff uit de wereld halen!

De feedback wordt meegenomen in elk geval.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door geertvt »

Ik denk dat de foto's gewoon veel te veel zijn opgeblazen. Maak maar eens een close up van een Preiser, het gezicht is dan één vlek.
Gewoon wat kleinere plaatjes dan smoelt het een stuk beter.
@ Kevin, ik vind jouw modellen prachtig, ben er erg blij mee en ook de tutorial heeft me geweldig geholpen om beter te schilderen.
@ Hoontje, ik ben super benieuwd naar je modellen en kom graag kijken op de beurs in Houten... Helaas nog ff wachten. ;)


Afbeelding
Laatst gewijzigd door geertvt op 05 apr 2020 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Plaats reactie