Tramfabriek introductie

Tramfabriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Tramfabriek introductie

Bericht door sven-tramfabriek »

Zoals enkele onder jullie weten, maakt de Tramfabriek kleine trammodellen in 1:87 smalspoor. Voor deze modellen gebruik ik kleine klokankermotoren, omdat die een superieure aansturing geven. Langzaam, zonder stotteren rijden, zoals een 3 of 5 polige motor niet kan (hoewel die ook steeds beter worden). Omdat N spoorders in hetzelfde schuitje zitten als 1:87 smalspoorders en ook vaak dezelfde aandrijvingen gebruiken, kwamen er veel N spoorder bij mij aankloppen voor oplossingen voor hun krakkemikkig lopende of oud model. In de afgelopen twee jaar heb ik daarom mijn aanbod aan klokankermotor ombouwsetjes voor N spoor langzaam uitgebreid. Deze zijn altijd compleet met passende behuizing en messing adapterbuisjes or siliconen slangetjes (waar van toepassing). Nieuwe oplossingen zal ik in dit draadje voorstellen en ik sta altijd open voor suggesties.

Als je het verschil in rijeigenschappen wil zien voor en na een upgrade, kijk dan deze video die het duidelijk laat zien en horen: https://youtube.com/watch?v=Rq53Tiy2RWE

Heb je specifieke vragen voor een oplossing voor de aandrijving van jouw model, neem dan via de mail contact met mij op: sven (at) tramfabriek.nl

Sven

Het overzicht van de beschikbare motoren vind je hier:

http://tramfabriek.nl/drives-n.html

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sven-tramfabriek op 06 mar 2020 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 884
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Tramfabriek introductie

Bericht door Frank_N »

Hoi Sven/Tramfabriek, Ik heb van Minitrix de BR18.4 cat.nr: 12304, de S3/6 cat.nr:12226 en de teeRam cat.nr: 12224
alle 3 voorzien van motortjes die ik zou willen (laten?) vervangen, vanwege slechte kwaliteit.
Heb je misschien een voorstel?


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: Tramfabriek introductie

Bericht door sven-tramfabriek »

Frank, op mijn website https://tramfabriek.nl/motors.html kun je de onderdelen die je nodig hebt zelf samenstellen. In de eerste sectie kun je kiezen voor de juiste motor (voor N spoor meestal de 8x16mm, met één of twee assen, afhankelijk wat je nodig hebt), de juiste adapters om worm, rad of vliegwiel op de as te drukken en een behuizing. De behuizing, die je op de maat van de oude motor besteld, kun je zonder meerkosten in je gewenste afmetingen bestellen. Voor of na de bestelling stuur je een mailtje naar mij met de gewenste maten. Het kan zijn dat je nog wel een klein beetje moet schuren, want het is natuurlijk lastig om op afstand op de maten op de 0.1 mm perfect af te leveren. Schuren gaat makkelijk. Het een en ander kan allemaal in overleg, maar doe dat dan met mij via de mail (sven -at- tramfabriek.nl).


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 715
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Enschede

Re: Tramfabriek introductie

Bericht door Hube »

Sven,
Ik heb even rondgeneusd op de website van de Tramfabriek.
Je hebt veel praktische spullen voor de n-spoor hobbyist vooral voor ombouw, aanpassen en upgrades van allerlei rollend materieel. Het ombouwen van een oud lokje met de micromotor ga ik zeker proberen en ook de decoders en verlichtingsets zijn interessant.

Een 0816D motortje heb ik al liggen en het motorhuis heb ik bij shapeways besteld. Dat wordt een poging om mijn botsneus van beter rij-eigenschappen te voorzien. Je geeft daar aan dat dit goed werkt met een worm van 5,5 mm. Als ik de minitrix worm meet dan is die 5 mm. Gaat dit goed?,

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, Mac
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: Tramfabriek introductie

Bericht door sven-tramfabriek »

Gerard, de behuizing voor de 1100 motor is niet van mijn hand. Dat zou je de maker moeten vragen. Volgens mij wordt daar ook iets over verteld in het 1100 3D print draadje, hier op dit forum.



michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: Tramfabriek introductie

Bericht door michael45 »

Hallo Sven

Erg interessant jouw website.
Ik zit te denken om van een van mijn lokjes eens een poging te wagen om het om te bouwen met zo een klokanker motor.
echter weer ik niet helemaal zeker waar ik nu op moet letten.
Het is het volgende motortje wat ik dan wil vervangen.
Afbeelding

afmeting zover ik kan meten is 13 x 15 mm

Moet ik de motor as ook opmeten i.v.m. het wormwiel?
of kan je me tips geven waar ik allemaal op moet letten voordat ik wat bestel?

ik hoor het graag....


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: Tramfabriek introductie

Bericht door sven-tramfabriek »

Kunnen we dat via de email afhandelen? Anders wordt dit een draadje vol met vragen voor individuele oplossingen.

sven (at) tramfabriek.nl


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 1687
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Tramfabriek introductie

Bericht door traiNiac »

Hallo Sven,

Ik heb een algemene vraag: werken de motortjes ook met een pulsbreedtemodulatie regelaar? Alvast dank voor je reactie.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: Tramfabriek introductie

Bericht door sven-tramfabriek »

Met PWM werken ze zelfs nóg beter. Daar stond ik zelf van te kijken toen ik van mijn trouwe Minitrix trafiek overstapte naar mijn Gaugemaster trafo. Duidelijk merkbaar bij het langzaam rijden. Maar geen “feedback” gebruiken, als je dat hebt.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 1687
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Tramfabriek introductie

Bericht door traiNiac »

Dank Sven,

Ik gebruik een zelfbouw voeding met PWM. Wat is een "feedback", iets wat bij digitaal rijden hoort?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: Tramfabriek introductie

Bericht door sven-tramfabriek »

Dan is dat geen probleem. Feedback is, meen ik, iets met hoge frequenties van zeer specialistische controllers. Maar als je het echt wilt weten, moet je even googelen, ik heb me er nooit zo in verdiept. Meer iets voor de échte nerds. ;-)


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 1687
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Tramfabriek introductie

Bericht door traiNiac »

Dank Sven


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2924
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Tramfabriek introductie

Bericht door Maurits71 »

Wie Hills and meadows volgt weet dat ik inmiddels een stuk of 6 locomotieven hebt omgebouwd met spullen van Sven, niets dan lof

gr.

Maurits


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Ed ten Dam
Elektronica/Commercieel
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38

Re: Tramfabriek introductie

Bericht door Ed ten Dam »

traiNiac schreef: 06 mar 2020 16:02 Hallo Sven,

Ik heb een algemene vraag: werken de motortjes ook met een pulsbreedtemodulatie regelaar? Alvast dank voor je reactie.
De levensduur van dit soort motoren wordt door fabrikanten aangegeven in uren (10000 uur) of het aantal start en stop momenten. Fabrikanten testen enkele motoren uit een batch door ze 100000 x in en uit te schakelen waarmee de levensduur gesimuleerd wordt. Bij een laag frequente PWM regeling (stel voor 50 Hz = 50 keer aan en uit per seconde * 60 *60 = 180000 in- en uit-schakelingen in één uur) Dan zit je dus binnen het uur op een klokankermotor die op het eind van zijn levensduur zit!

Een normale DC voeding heeft een gelijkgerichte gelijkspanning en dan schakelt de motor zich niet steeds in en uit.
Waarom werken de motoren dan wel op de DCC decoders en hoogfrequente PWM regelaars? Dat is omdat de pulsen zo kort op elkaar zitten dat de motor dus niet uitschakelt. Hij krijgt de kans niet omdat de pulsen te kort op elkaar volgen. Dit is waarom dat moderne decoders een "faulhaberstand" hebben. De frequentie wordt dan omgeschakelt naar 32 kHz.

Omdat er op het Modelspoormagazine forum, het N gauge forum (https://www.ngaugeforum.co.uk/SMFN/ind ... ic=45926.0 en https://www.ngaugeforum.co.uk/SMFN/inde ... ic=48475.0 gelijksoortige discussies zijn rond de coreless motors na problemen met diverse Bachmann en Farish lokomotieven zijn een aantal schrijvers inmiddels tot de conclusie gekomen dat PWM regelaars die op 512 Hz of 1024 Hz werken NIET goed samengaan met een coreless motor.

Na aanleiding van deze discussies heb ik navraag gedaan bij een Faulhaber specialist en zij bevestigen het bovenstaande. Faulhaber geeft GEEN garantie op het moment dat er gebruik wordt gemaakt van een laagfrequente PWM spanning. Faulhaber heeft daarom in hun manual het volgende opgenomen:

It is also important to note that the method of driving
and controlling the motor will have a large effect on the
operational lifetime of the motor. For example, for control
using a PWM signal, FAULHABER recommends a minimum
frequency of 20 kHz.


Je kunt dus zeker veilig een DCC decoder gebruiken mits die op 32 kHz stand staat EN daarnaast is een hoogfrequente PWM regelaar toepasbaar/bruikbaar om te zorgen dat de motor niet snel op het eind van zijn levensduur is.

Ed


Plaats reactie