Aansturing frees met Arduino Uno

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Aansturing frees met Arduino Uno

Bericht door Bjor »

Voor de vervaardiging van koppelstukjes voor moduleovergangen, klinknagels, trapjes en trappen e.d. maak ik gebruik van een CNC frees, bestaande uit een Proxxon MF70 en een Kofex controller. Die stuurt de stappenmotoren op de frees aan d.m.v. een Raspi IIIB, een Arduino Uno met op een shield gemonteerde motordrivers. Op de Rasp draait met freeware programma bCNC en op de Arduino de G-code sender Grbl.

Een handige jongen of meisje bouwt zo'n ding zelf op, maar ik ben niet zo handig op dit vlak en heb hem van een hobbyïst gekocht. Zie: http://kofex.net/en/
Als je hem zelf bouwt, ben je (buiten de MF70) voor een paar honderd Euro klaar.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Aansturing frees met Arduino Uno

Bericht door maarten »

Interessant.. Ik heb reeds een MF70 en had er al eens aan gedacht een en ander om te bouwen naar CNC gestuurd. Echter, ik heb geen zin om zelf te programmeren of zelf het wiel uit te vinden. Daarnaast heb ik nog nooit met CNC sturing of whatever gewerkt. Dat zou mij veel tijd kosten en de hobby is al veelzijdig genoeg. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Aansturing frees met Arduino Uno

Bericht door Bjor »

Maarten,

Als je, zoals ik, een kant en klare besturing koopt, hoeft je niet te programmeren. Maar ook als je zelf een besturing bouwt met Raspi, Arduino Uno en 3 drivers voor 3 stappenmotors (die je aan je kruistafels vastzet) komt er weinig programmeren bij kijken. Wel moet je dan een aantal parameters instellen. Dat is iets ingewikkelder. Je kunt een CNC frees zoals deze op twee manieren gebruiken:
a. besturing van de beweging van de X, Y en Z as met cursortoetsen of met de muis. bCNC geeft dan het aantal gefreeste millimeter weer op het scherm. Handig om een simpel objectje met haakse hoeken en/of diagonale lijnen te frezen. Feitelijk is het zwengelen aan de wieltjes dan vervangen door klikken met de muis of indrukken van de cursortoetsen. (z.g. "Jogging") Dat is heel simpel en daar kun je direct na installatie al mee aan de slag.
b. ontwerpen van 2D of 3D objecten in een grafisch programma (Inkscape, LibreCAD o.i.d.) en dat door bCNC laten omzetten in stuurcodes voor je frees. Dan kun je dat object herhaalde maken maken.

Maar soms is het rechtstreeks intypen van G-codes om de frees te besturen een goed alternatief. Wat je dan feitelijk doet is het voor x, y en z, per stap de juiste coördinaten van de frees invoeren.

In you tube video's zie je de meest dure en professionele apparaten voorbij komen.Bij een Proxxon MF70 CNC frees is het allemaal een stuk beperkter en simpeler. Om simpelen dingen te frezen vind ik mijn machine ideaal. De leercurve is wel redelijk steil, maar niet zo lang. Ik heb mijn controller nu ca 1,5 jaar en begin het nu steeds leuker en makkelijk te vinden.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: Aansturing frees met Arduino Uno

Bericht door caspervt »

Leuk om te lezen Ben, ik vind dit zeker interessant om eens naar te kijken. Zou je misschien eens iets willen laten zien wat je op deze manier gemaakt hebt? Ik heb zelf een resin 3D printer staan en vraag me dan af wat een CNC nog kan toevoegen aan de ervaring van het zelf fabriceren.

Met groet, Casper



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Aansturing frees met Arduino Uno

Bericht door Wim Ros »

Je bent niet gebonden aan het materiaal resin, je kunt je werkstuk ook maken van hout, metaal, aluminium e.d. En het is eerder klaar in de meeste gevallen. En beter op maat, en het oppervlak is gladder, dus minder nabewerking.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Aansturing frees met Arduino Uno

Bericht door Bjor »

Casper,

Hierbij twee filmpjes van een stripje klinknagels en een trap. Hiervoor kun je rechtstreeks in bCNC een tekening maken of de coördinaten in de vorm van G-code in een bestand opslaan en herhaald uitvoeren.
Klinknagels:

Resultaat: Afbeelding

Trap:

Resultaat: Afbeelding

Voor mijn andere hobby, de bouw van een 1:12 jaren twintig huis, heb ik een aantal objecten gemaakt waarmee ik de frees met de cursortoetsen bestuurde. Eenvoudige objecten zijn daarmee snel en met weinig moeite te maken. Bijvoorbeeld:
Kozijnen met sponningen:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 0#p1051965

Paneeldeuren:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 0#p1039056

Op mijn Proxxon zaagmachientje kan ik ook in verstek zagen, maar op de frees gaat dat net een beetje zuiverder, zodat bijv kozijnen mooi in elkaar passen.

@ Wim: Aluminium frezen gaat op een MF70 wel, maar dan vooral folie, of dunne plaat (bijv uit een frisdrank blikje). Met dikker aluminium heeft hij duidelijk veel meer moeite en de Proxxon heeft standaard geen voorziening om de frees te koelen.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie