platform IO

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

platform IO

Bericht door fenix »

Hallo coders,

Even een vraagje .. welke ontwikkel omgeving gebruiken jullie?

Zelf ben ik begonnen met de IDE van Arduino zelf.
Na wat geneuzel met arduino nanootjes, kwam een ATTiny in beeld en inmiddels heb ik ook enkele esp8266 boardjes in mijn arsenaal.
Voor het basiswerk voldoet de arduino IDE prima, Versie beheer is wat omslachtig en ik heb het idee dat ik wat tegen de grenzen van de arduino IDE aanloop.

Inmiddels heb ik Platform IO ontdekt. In deze IDE ben ik nog erg nieuw en heb daarin nog veel te leren. Mijn eerste indruk is dat het complexer is om je weg in te vinden, maar dat het wel meer mogelijkheden heeft dan de arduino IDE.

tip: begin je met arduino, start met de arduino IDE .. je doet jezelf er hoogst waarschijnlijk een plezier mee ;)

Mijn ervaringen met platform IO zal ik in dit draadje delen en feedback en ervaringen van jullie zijn uiteraard ook van harte welkom

Fenna



Onmogelijkhier
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: platform IO

Bericht door Onmogelijkhier »

Wist niet eens dat er ook andere voor waren :D


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: platform IO

Bericht door Momfer »

Leuk, ik ben heel benieuwd!

Ik ken in elk geval de volgende alternatieven:
  • Eclipse
  • Visual Studio Code
  • Notetab++
Ik heb zelf nog geen van de bovenstaande editors voor Arduino toepassingen gebruikt.

VSC heb ik wel geïnstalleerd staan voor andere doeleinden. Eclipse en Notetab++ heb ik in een vaag verleden als webdesigner wel gebruikt voor HTML/CSS/PHP/VB toepassingen.

Alle genoemde opties maken vermoedelijk gebruik van van de Arduino-CLI en van plugins om het gebruik voor Arduino mogelijk te maken. Dus naast de installatie van het programma moeten er extra componenten worden geïnstalleerd en/of gedownload.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: platform IO

Bericht door fenix »

Momenteel ben ik bezig om de code te schrijven voor het kabelbaan project van @janiegein (het afremmen, stoppen, wachten en weer op snelheid komen bij een tussen station) en ik begin inmiddels een beetje thuis te raken in platform io (voor zover het eenvoudige programeer projectjes betreft.)

prettig: platformio kijkt tamelijk intelligent mee tijdens het typen en doet suggesties voor bijvoorbeeld namen van definities (#define), variabelen en functies.
De voorgestelde suggesties kunnen ook direct worden gekozen met de cursor- en tab toets(en) of de muis. Er wordt daarbij ook gekeken in gebruikte libraries (als je ze hebt gekoppeld aan je project)

Ook kijkt platform io al mee als een compiler en wijst op mogelijke problemen waar de compiler op gaat stuk lopen (variabele naam verkeer gespeld bijvoorbeeld of een syntax fout in de code.)

opletter: de bestand structuur van een platform io project is wat anders dan van een arduino sketch. Een arduino sketch kan worden geimporteerd in platform io, maar er wordt dan wel de platform io bestandstructuur omheen gehangen. libraries kunnen daarbij worden gebruikt uit de arduino installatie.

Persoonlijk heb ik bij het omzetten van een arduino sketch naar platform io liever de arduino sketch in arduino geopend en in platform io een nieuw platform io project dat ik vul met de kale code uit de arduino sketch met een copy-paste handeling. Libraries koppel ik dan handmatig via de platform io infrastructuur

Tot zover deze update
Fenna


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: platform IO

Bericht door janiegein »

Hoi Fenna,

je begrijpt zeker wel dat wat jij hierboven allemaal omschrijft bij binnenkomt als HÉ waar heeft het over. :?: :?: :?:

ik begrijp dat dit allemaal specifieke taal is die bij specifieke programma's horen maar als je het niet erg vind snappen doe ik er geen snars van.

begrijp alleen dat je voor mij druk bent om dat te realiseren wat ik aan je gevraagd heb en wacht vol spanning af of dit je ook daadwerkelijk gaat lukken.

dus succes met dat wat je moet uitdenken, leren en uitvoeren. _o_

ik wacht rustig af en zie wel wanneer jij dat voor mij hebt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: platform IO

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Laat ik zomaar al het idee heben dat je mijn berichtje hier zou lezen ;)
Wat voor jou nu van belang is, is dat de eerste opzet van het programma voor ca 80% klaar is en ik morgen kan gaan testen op hardware.
Voor vandaag stop ik er even mee :Z , want mijn brein gaat suffe dingen doen 7(8)7 |:(

Op het werk is het even kalm. letterlijk wachten tot het ijs is weggedooid (dat gaat ook erg 'snel' op een winterse april dag :D) en er materialen binnenkomen om de zomerklussen te beginnen. Van 'ellende' mezelf maar 2 keer een middag vrij gegeven om wat software te schrijven :D

Fenna



Peter64
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 mar 2022 20:38

Re: platform IO

Bericht door Peter64 »

Goedenavond allen,

Ook ik maak gebruik van Platform IO, een extensie voor VS Code. De reden voor mij is dat ik VS Code ook voor veel andere zaken gebruik, en het daarmee voor mij een redelijk vertrouwde omgeving is. Naast VS code maak ik ook al 15 jaar gebruik veel gebruik van Visual Studio (2022 inmiddels), dus ik ben goed bekend met het hele ecosysteem van Microsoft. Maar ik onderschrijf zeker wel wat hierboven al gezegd is, het is wat complexer dan de Arduio IDE. Als beginner, en niet bekend met VS Code zou ik ook beginnen met de Arduino IDE.

Een klein en onbelangrijke "ergernis", op zich is het erg handig dat de IDE wat met je meedenkt, maar als je probeert exrail scriptjes te schrijven, wat ik vandaag voor het eerst geprobeerd heb (met succes), dan denkt ie vanwege de extensie .h van het bestand dat je met een C of C++ header file bezig bent. De exrail commando's lijken daar niet op, dus je krijgt waarschuwingen en van de mooie kringeltjes onder stukken van je script. Compileren en uploaden naar je Arduino werkt verder wel gewoon, en de trein doet netjes wat je in het script gezet hebt. Misschien is hier nog wel wat aan te tweaken, er kan heel veel.

Wat DCC++EX betreft, dat was geen enkel probleem. Niet de automatische installer gebruiken, maar de zip of tar.gz file of downloaden en uitpakken. De resulterende directory heb ik geopend in VS Code, het werd automatisch als Arduino project herkend, en ik kon het direct compileren en uploaden naar de Arduino Mega. Ik heb nog wel de opties voor andere Arduinos dan de Mega uit het project verwijderd, om wat compileertijd te besparen.

Peter


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: platform IO

Bericht door Momfer »

Hallo Peter,

Jij zegt goed thuis te zijn in de VSCode, PlatformIO en microsoft omgeving. Zou jij een berichtje/draadje kunnen starten met hoe deze omgeving in te richten voor gebruik met Arduino?

(ja ik weet het, onbescheiden vraag ;) )


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

Peter64
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 mar 2022 20:38

Re: platform IO

Bericht door Peter64 »

Hallo Rico,

Onbescheiden vragen mogen ook, ik kan hooguit "nee, geen zin in" zeggen ;)

Maar ik wil dat best doen, ik ga wel eerst even nadenken over de opzet. Mijn eigen omgeving is een beetje organisch gegroeid in de loop van de tijd. En sinds ik erg veel thuis werk lopen m'n werk omgeving en prive-omgeving ook wel een beetje door elkaar heen op de PC. Maar dat geeft niet, het is een goed moment om weer eens even alles op een rijtje te zetten. Ik ga beloven dat ik niet vandaag, maar wel ergens de komende week hierover een draadje start. Uitleggen wat VS Code is, wat IO Platform is, hoe installeer je het en ander, hoe begin je, het eerste "hello world" programmaatje oftwel 'blinky", en hoe ga je om met DCC++EX en EXRAIL, zoiets lijkt me wel mooi.


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: platform IO

Bericht door Momfer »

Peter64 schreef: 02 apr 2022 13:36 Hallo Rico,

Onbescheiden vragen mogen ook, ik kan hooguit "nee, geen zin in" zeggen ;)
Precies :)
Maar ik wil dat best doen, ik ga wel eerst even nadenken over de opzet. Mijn eigen omgeving is een beetje organisch gegroeid in de loop van de tijd. En sinds ik erg veel thuis werk lopen m'n werk omgeving en prive-omgeving ook wel een beetje door elkaar heen op de PC. Maar dat geeft niet, het is een goed moment om weer eens even alles op een rijtje te zetten.
Je maakt me nog nieuwsgieriger ;)
Ik ga beloven dat ik niet vandaag, maar wel ergens de komende week hierover een draadje start. Uitleggen wat VS Code is, wat IO Platform is, hoe installeer je het en ander, hoe begin je, het eerste "hello world" programmaatje oftwel 'blinky", en hoe ga je om met DCC++EX en EXRAIL, zoiets lijkt me wel mooi.
Helemaal prima, toch? Fijn dat je erover gaat nadenken. Zo kunnen we met vereende krachten van elkaar leren :)

Groet,
Rico


Plaats reactie