Arduino Railway Control

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
caveman2
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jan 2022 17:01

Arduino Railway Control

Bericht door caveman2 »

Ik weet niet of dit de juiste plek is, het is Arduino, echter zijn de loc's niet digitaal maar analoog.
https://arduinorailwaycontrol.com/

Het idee van dit systeem is Arduino's aan te sturen met een Android app via bluetooth. Dit kan via een telefoon of tablet. Helaas is de ontwikkelaar een rus en is de app op dit moment niet in de app store te vinden (of ik kan niet goed zoeken). De app kost wel geld.

Met dit systeem deel je de baan in in blokken (ala dinamo) en stuur je de blokken aan via motor shields en relais. Wissel zijn aan te sturen met relais, mosfet of ULN2003A.

Eigenlijk is het dus al bijna DCC.

Via de app kan je handmatig of automatisch rijden. Er is ook een aparte app om b.v. alleen wissels aan te sturen. (voor automatisch rijden heb je wel terugmelding nodig met b.v. hall sensoren.

Zijn er mensen hier die met dit systeem werken?
En zou het makkelijk zijn om dit b.v. aan rocrail/koploper/itrain te koppelen?

Zelf ben ik nog niet zo thuis in Arduino en het schrijven van een sketch, gaat dus een mooie ontdekkingsreis worden.

Kees


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Arduino Railway Control

Bericht door Momfer »

Hallo Kees,

Met het door jou beschreven systeem heb ik geen ervaring, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Wat ik wel weet is, dat DCC-EX binnen afzienbare tijd met een geïntegreerde oplossing komt voor DC aansturing (naast DCC) en dan 8 districten met zowel DCC als DC kan aansturen (per arduino). DCC-EX wordt ondersteund door RocRail, JMRI en Traintastic. (De laatste verkeert in een vroeg ontwikkelstadium, maar ziet er veelbelovend uit en heeft een NL ontwikkelaar.)

Als DCC-EX eenmaal zover is met de districten (HET dcc-ex TEAM spreekt van een Trackmanager), dan biedt het een oplossing die dicht in de buurt komt van Dinamo, maar tegen een fractie van de kosten.


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Arduino Railway Control

Bericht door fenix »

Hallo Kees,

Het gebruik van arduino's (of om het even welke andere microcontroller) staat in principe los van wel of geen digitale locs, dus zit je wat mij betreft wel op het goede forum deel. Ben benieuwd wat er afkomt op je vraag :)

Het systeem dat jij aanhaalt, ken ik niet (ben bezig met mijn eigen systeem rondom een raspberry pi met wat arduino's voor specifieke taken zoals bv rijsnelheid en een sector draaischijf)

Als je nog in het begin staat met arduino sketches schrijven: de eerste stap is de belangrijkste! Al is het maar om een ledje te laten knipperen ;)

Zo ben ik ook begonnen en nu knippert er bij mij een programmeerbaar rgb ledje in verschillende kleurtjes om het verloop in mijn sketch aan te duiden. per fase van de sketch een aparte kleur en de helderheid afhankelijk van hoever de betreffende fase van de sketch gevorderd is ;)

succes,
Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
caveman2
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jan 2022 17:01

Re: Arduino Railway Control

Bericht door caveman2 »

Momfer schreef: 03 apr 2022 19:12 Als DCC-EX eenmaal zover is met de districten (HET dcc-ex TEAM spreekt van een Trackmanager), dan biedt het een oplossing die dicht in de buurt komt van Dinamo, maar tegen een fractie van de kosten.
Hallo Rico,

Dit klinkt erg interessant. Met Arduino Railway Control moet je een hoop zelf programmeren. Ik neem aan met DCC-EX dat dit wat minder is.

Met 8 districten bedoel je denk ik blokken?
Waar is er meer te vinden over deze ontwikkeling?

Groetjes,

Kees


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
caveman2
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jan 2022 17:01

Re: Arduino Railway Control

Bericht door caveman2 »

Hallo Fenna,

Dank je wel voor de tips. Ga ik me daar eerst maar in verdiepen.
Leuk idee om met de rgb led de fase waarin je sketch zit aan te geven.

Groetjes,

Kees


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Arduino Railway Control

Bericht door Momfer »

caveman2 schreef: 04 apr 2022 07:58 Dit klinkt erg interessant. Met Arduino Railway Control moet je een hoop zelf programmeren. Ik neem aan met DCC-EX dat dit wat minder is.
Klopt, in de huidige vorm is dat een volledige DCC centrale met een MAIN en PROG track waarbij de PROG track ook met de MAIN gecombineerd kan worden als extra disctrict
Met 8 districten bedoel je denk ik blokken?
Nee, het gaat echt om districten, waarbinnen je weer blokken kunt maken. E.e.a. hangt uiteraard af van hoe je de automatisering regelt.
Waar is er meer te vinden over deze ontwikkeling?
Op de website van DCC-EX. Trackmanager uitvoering is nog in ontwikkeling, dus daar zul je op de website nog weinig tot geen informatie over vinden. Dat kan in het DC-DISTRICT draadje op hun DISCORD kanaal


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
caveman2
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jan 2022 17:01

Re: Arduino Railway Control

Bericht door caveman2 »

Momfer schreef: 04 apr 2022 09:55 Op de website van DCC-EX. Trackmanager uitvoering is nog in ontwikkeling, dus daar zul je op de website nog weinig tot geen informatie over vinden. Dat kan in het DC-DISTRICT draadje op hun DISCORD kanaal
Nu moet ik echt modern gaan doen, DISCORD ;)
Dank je wel voor de andere antwoorden. Dat is best wel een uitbreiding om van 2 naar 8 districten te gaan op 1 Arduino.


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Arduino Railway Control

Bericht door Momfer »

caveman2 schreef: 04 apr 2022 11:28
Momfer schreef: 04 apr 2022 09:55 Op de website van DCC-EX. Trackmanager uitvoering is nog in ontwikkeling, dus daar zul je op de website nog weinig tot geen informatie over vinden. Dat kan in het DC-DISTRICT draadje op hun DISCORD kanaal
Nu moet ik echt modern gaan doen, DISCORD ;)
het MAG, hè ;)
Dank je wel voor de andere antwoorden. Dat is best wel een uitbreiding om van 2 naar 8 districten te gaan op 1 Arduino.
Klopt, forse uitbreiding. Ook DC naast DCC is een flinke uitbreiding. Maar zoals gezegd, nog volop in ontwikkeling.

De vraag is of (en hoe) het straks wordt opgenomen in bijvoorbeeld RocRail.

Groet,
Rico


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
caveman2
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jan 2022 17:01

Re: Arduino Railway Control

Bericht door caveman2 »

Momfer schreef: 04 apr 2022 12:55 het MAG, hè ;)
Ik denk dat mijn zoon nog het hardste gaat lachen. Maar weer een chat app erbij.. Dat is nu al nummer 6...
Momfer schreef: 04 apr 2022 12:55 Klopt, forse uitbreiding. Ook DC naast DCC is een flinke uitbreiding. Maar zoals gezegd, nog volop in ontwikkeling.

De vraag is of (en hoe) het straks wordt opgenomen in bijvoorbeeld RocRail.
Ja dat is natuurlijk ook nog wel een dingetje. Leuk dat het kan maar hoe gaat de software er mee om. Maar RocRail kan ook overweg met Dinamo toch? Dan zou dit een niet al te grote aanpassing moeten zijn.

Ondertussen maar weinig discussie over Arduino Railway Control :D ;)


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Arduino Railway Control

Bericht door Momfer »

caveman2 schreef: 04 apr 2022 13:43
Momfer schreef: 04 apr 2022 12:55 het MAG, hè ;)
Ik denk dat mijn zoon nog het hardste gaat lachen. Maar weer een chat app erbij.. Dat is nu al nummer 6...
Het kan ook gewoon via de website.
Momfer schreef: 04 apr 2022 12:55 Klopt, forse uitbreiding. Ook DC naast DCC is een flinke uitbreiding. Maar zoals gezegd, nog volop in ontwikkeling.

De vraag is of (en hoe) het straks wordt opgenomen in bijvoorbeeld RocRail.
Ja dat is natuurlijk ook nog wel een dingetje. Leuk dat het kan maar hoe gaat de software er mee om. Maar RocRail kan ook overweg met Dinamo toch? Dan zou dit een niet al te grote aanpassing moeten zijn.
Dat valt te betwijfelen. DCC-EX en Dinamo worden op een heel andere wijze aangestuurd.
Ondertussen maar weinig discussie over Arduino Railway Control :D ;)
Kom maar doorrrrrr ;) Ik zal het draadje verder niet meer kapen.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Arduino Railway Control

Bericht door maarten »

caveman2 schreef: 04 apr 2022 13:43 Maar RocRail kan ook overweg met Dinamo toch? Dan zou dit een niet al te grote aanpassing moeten zijn.
Het schijnt van wel maar op onze vereniging was dat geen gelukkig huwelijk. Koploper en Dinamo ging prima, iTrain en Dinamo ook maar icm RocRail niet.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
caveman2
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jan 2022 17:01

Re: Arduino Railway Control

Bericht door caveman2 »

Ik heb nog niet veel verstand van Arduino programmeren. Maar als iemand die er wel iets van snapt op de site kijkt naar de sketches en dan hoe b.v. koploper daarmee zou moeten communiceren.
Is dat dan werkbaar of moet er nog te veel aangepast worden?

De sketches zijn natuurlijk geschreven om met een app via bluetooth de treinen te besturen. Maar ik kan me voorstellen dat het aansturen van "pinnen" redelijk hetzelfde is.
Dan zou dus de logica voor het aansturen van de baan niet in de sketch maar in de software (app/koploper/traintastic) moeten zitten.


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Arduino Railway Control

Bericht door Momfer »

Ik heb de URB Arduino Railway Control site even doorgekeken en daarover het volgende:
  • De ontwikkelaar is Russisch en de transacties (de apps zijn betaald) vallen daarmee onder de sancties tegen Rusland. Dit staat hier vermeld.
  • URB maakt gebruik van een eigen protocol en wordt NIET ondersteund door Koploper of RocRail.
  • De oplossingen kunnen met kleine stapjes worden opgepakt, maar dan heb je dus wel een app nodig.
En verder
  • Ik vind de geboden mogelijkheden best veelzijdig en creatief.
  • Er zijn veel voorbeelden te vinden qua opbouw en gebruik
  • Veel voorbeelden voorzien van code.
Als de sancties er niet waren, zou het een mooie manier van instappen zijn, waarbij je dan wel afhankelijk bent van 1 ontwikkelaar voor de apps en de code, zeker zolang je zelf niet in staat bent om eraan bij te dragen of zelf te ontwikkelen.

Zonder programmeerkennis zou ikzelf er op dit moment niet voor kiezen. Ook niet als ik zonder RocRail, Koploper, iTrain, etc zou willen en kunnen werken.

Denk je erover om later wel gebruik te willen maken van RocRail, Koploper of welk ander programma dan ook, verdiep je dan in welke centrales worden ondersteund en werk van daaruit verder.


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
caveman2
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jan 2022 17:01

Re: Arduino Railway Control

Bericht door caveman2 »

Dank je wel.

Op dit moment kan je er inderdaad weinig mee omdat de app's niet beschikbaar zijn.

Het wordt dus echt wachten op dcc-ex om op een "goedkope" manier analoog te gaan rijden.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
caveman2
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jan 2022 17:01

Re: Arduino Railway Control

Bericht door caveman2 »

Momfer schreef: 04 apr 2022 09:55 Op de website van DCC-EX. Trackmanager uitvoering is nog in ontwikkeling, dus daar zul je op de website nog weinig tot geen informatie over vinden. Dat kan in het DC-DISTRICT draadje op hun DISCORD kanaal
Is dit wel het juiste Discord channel? Ik krijg de melding: No Text Channels


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Arduino Railway Control

Bericht door Momfer »

Heb je wel een account (aangemaakt) op Discord? De link klopt in elk geval wel.

Hier nog een link die in de wekelijkse update word gebruikt:

https://discord.com/channels/7131896170 ... 0256856124

Groet,
Rico


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
caveman2
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jan 2022 17:01

Re: Arduino Railway Control

Bericht door caveman2 »

Momfer schreef: 10 mei 2022 16:30 Heb je wel een account (aangemaakt) op Discord? De link klopt in elk geval wel.

Hier nog een link die in de wekelijkse update word gebruikt:

https://discord.com/channels/7131896170 ... 0256856124

Groet,
Rico
Hoi Rico,

Ja ik heb een account, zowel in de browser als in de app krijg ik dezelfde melding:

Afbeelding

Groet,
Kees


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Arduino Railway Control

Bericht door Momfer »

Ik heb nu zelf in discord een uitnodiginglink gemaakt: https://discord.gg/xjv4AWdf

Een zoektocht geeft nog een mogelijke oplossing: Als iemand gebruik maakt van Discord audiokanalen, dan kan de functie an de spatiebalk als PUSH-TO-TALK omschakeling het probleem mogelijk veroorzaken. Ik kan het probleem zelf niet reproduceren, maar er schijnt een klein pijltje links naast "text channels" te staan. Als je daarop kunt klikken schijnt dat het probleem te verhelpen en worden de channels weer zcihtbaar.

Groet,
Rico


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
caveman2
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jan 2022 17:01

Re: Arduino Railway Control

Bericht door caveman2 »

Momfer schreef: 11 mei 2022 08:58 Ik heb nu zelf in discord een uitnodiginglink gemaakt: https://discord.gg/xjv4AWdf

Een zoektocht geeft nog een mogelijke oplossing: Als iemand gebruik maakt van Discord audiokanalen, dan kan de functie an de spatiebalk als PUSH-TO-TALK omschakeling het probleem mogelijk veroorzaken. Ik kan het probleem zelf niet reproduceren, maar er schijnt een klein pijltje links naast "text channels" te staan. Als je daarop kunt klikken schijnt dat het probleem te verhelpen en worden de channels weer zcihtbaar.

Groet,
Rico
Dank je wel Rico, het is gelukt.



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Arduino Railway Control

Bericht door robvanwijngaarden »

Wat een heerlijk forum is dit toch.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Arduino Railway Control

Bericht door Momfer »

caveman2 schreef: 11 mei 2022 09:41 Dank je wel Rico, het is gelukt.
Kijk, dat hoor ik nou graag :)

Veel plezier ook daar op discord!


Plaats reactie