Problemen servo & verlichting op één board

Plaats reactie

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Problemen servo & verlichting op één board

Bericht door jw82 »

Goedemiddag,

Ik ben bezig met het maken van een sketch voor mijn goederenloods. Enerzijds het aansturen van een servo en anderzijds diverse verlichting die los wordt geschakeld (binnen, buiten, met effecten). Dit met een Arduino Nano.

In een eerder stadium al de servo succesvol werkend gekregen en naar wens ingesteld. Los daarvan ook de verlichting, waarbij ik gebruik maak van de PWM-pins om bv. te 'faden' en 'niet op volle sterkte te branden'.

Nu wil ik deze beide zaken echter combineren in één sketch. En dan gaat het 'stuk', zodra ik in de code opneem om de servo te initiëren (attach) werkt de verlichting niet meer. Na wat zoeken blijkt een servo beter met een eigen voeding aangestuurd te kunnen worden (dat deed ik nog via het board en werkte dus zolang het het enige is :?), maar bij een eerste test met een 5V-adapter die ik nog had liggen gaat het nog steeds niet vlekkeloos. Helaas heb ik daarna per ongeluk via een los draadje die de Arduino op een verkeerde plaats raakte het geheel rokend gekregen en doet de Nano niets meer... 7(8)7

Ik heb ondertussen wel een nieuwe Nano besteld en ook een iets krachtigere 5V-voeding. Maar dus nog niet kunnen testen.

In de tussentijd toch even een vraag aan de kenners hier...zou het echt alleen aan de voeding liggen en dus op te lossen met aparte voeding van de servo; of is er een andere combinatie bekend (bv. van de Servo-library vs. gebruik van andere functies in de code) waardoor niet gaat werken wat ik wil? Dus zowel servo als verlichting met één Arduino aansturen? Gaat er bij iemand een lichtje branden of zijn er aandachtspunten waar ik nog meer op moet letten?


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Problemen servo & verlichting op één board

Bericht door fenix »

Hallo Jan Willem,

Als het een kleine servo is, kun je die wel vanaf de 5v uitgang van de nano voeden. Wel zorgen dat er aan de ingang van de nano (de Vin pin) ergens tussen 7v en 9v en 1 ampere beschikbaar is (of een 1 ampere usb lader op de usb poort zetten.) Voor de ledjes wel een voorschakelweerstand gebruiken.

Als je met PWM de leds wilt faden, zou ik die leds niet op pin 9 en 10 aansluiten. De 'timer' die gebruikt wordt voor het pwm signaal op die pins wordt door de servo library gebuikt. Als je leds wilt faden, zou ik die dan aansluiten op pins 3, 11, 5 of 6.

Fenna



Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Problemen servo & verlichting op één board

Bericht door jw82 »

Bedankt voor de duidelijke uitleg Fenna.

Laat ik nu net de servo op pin 3 en verlichting op oa. pin 9 en 10 hebben staan. Ik ga dat in ieder geval aanpassen als de nieuwe Arduino binnen is.


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Problemen servo & verlichting op één board

Bericht door fenix »

Hallo Jan-Willem,

gisteravond had ik even vlot vanaf mijn werk gereageerd, nu even de documentatie er op nageslagen
https://www.arduino.cc/reference/en/libraries/servo/
The Servo library supports up to 12 motors on most Arduino boards and 48 on the Arduino Mega. On boards other than the Mega, use of the library disables analogWrite() (PWM) functionality on pins 9 and 10, whether or not there is a Servo on those pins. On the Mega, up to 12 servos can be used without interfering with PWM functionality; use of 12 to 23 motors will disable PWM on pins 11 and 12.
Overigens maakt het voor de servo library niet uit op welke pin je de servo aansluit. Het hoeft geen PWM pin te zijn.

groetjes, Fenna



Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Problemen servo & verlichting op één board

Bericht door jw82 »

Nogmaals bedankt Fenna! Met de informatie die je aangaf over pin 9 en 10 had ik ook al even verder kunnen (onder)zoeken en iets dergelijks gevonden.

Gewoon onwetendheid en beginners'foutje'. In alle losse voorbeelden lukt het wel en sturen ze je wel goede kant op. En vertellen ze er niet direct bij wat er op de achtergrond gebeurd. Gelukkig kunnen we hier terecht! ;)


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Plaats reactie