Relais

Plaats reactie

Onderwerp starter
Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Relais

Bericht door Arjuna »

Heren

Zoals ik al eens vermeld heb wil ik graag de baan Arduino geschikt maken .
Nu heb ik 30 relais binnen gekregen voor de 14 wissels met de gedachte om deze met 5 volt aan te sturen en dan over de contacten 12 volt dus twee Relais per wissel
Nu wil ik deze wissels met een moment schakelaar aan sturen en een ledje op het controle paneel laten branden.
Maar ik kom er achter dat de relais 3 contacten heeft .
Weet iemand tussen welke contacten de moment geplaatst moet worden ik kom daar niet echt uit.
De contacten zijn VCC.gnd en 1N

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Relais

Bericht door BartenThomas »

Als je googled op naam en typenr van het relais vind je meestal een data sheet waarop oa een schemaatje.


Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Relais

Bericht door BramvanLeeuwen »

Het zou goed zijn als he vermeld wat voor relais je gebruikt. Ik neem aan dat je 6 Volts relais gebruikt *Er zijn ook 12 V relais te koop, en ook voor andere spanningen. Maar voor de Arduino heb je 6V relais nodig 9die je dan op 5V aansluit).
Ik neem aan dat je het over de ingang van het relais hebt. Bij aansluiting die je 1N noemt staat waarschijnlijk IN (Ingang). Op Vcc (= Voltage common collector) )sluit je de positieve pool van de voedingsspanning aan, op Gnd de Ground (-aarde of massa) de negatieve kant. Op IN de schakelspanning die het relais moet omschakelen.
De uitgang heeft waarschijnlijk ook 3 aansluitingen. De schakelaar in het relais schakelt de COM (=common=gemeenschappelijk, meestal de middenaansluiting) om tussen de tweede en de derde aansluiting (Normally on en normally off). Er is een verbinding tusen 'normally on' en COM als er geen schakelspanning op IN staat en een verbinding tussen COM en 'normally off' als er wel een schakelspanning op de ingang IN staat.
In de gegevens van het relais staat bij welke ingangsspanning het schakelt. Maar bij een 6V relais werkt het gewoon met de uitgangen van de Arduino op de IN, als je 6V relais gebruikt.
De uitgangscontacten kun je zo gebruiken om 12V of meer te schakelen.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Relais

Bericht door Arjuna »

7(8)7

Joc-3ff-s-z

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Relais

Bericht door Momfer »

Afbeelding

het typenummer verraad dat je de C=variant hebt:

2 en 5 zijn de aansluitingen voor de spoel van het relais

1 is het middencontact

4 maakt contact met 1 als de spoel niet wordt aangesproken (geen spanning op het relais) ook wel aangeduid met NC (Normally Closed)

3 maakt contact met 1 als de spoel wél wordt aangesproken (spanning op het relais) ook wel aangeduid met NO (Normally Open)

bron: datasheet JQC-3FF-S-Z

OP het relais staat de werkspanning aangegeven. Meer info in de datasheet



Onderwerp starter
Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Relais

Bericht door Arjuna »

Heren

Bedankt voor de informatie, ben weer een stappie verder

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Relais

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ja dat relais is prima geschikt. De IN kun je zo op een uitgang van de Arduino aansluiten.
Afbeelding


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Plaats reactie