VAM Station Harlingen in N

Modelspoor Hobby Shop
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

VAM Station Harlingen in N

Bericht door edwin.dekker »

Ik heb op mijn webshop het VAM Station Harlingen staan. De basis is te bestellen, maar er wordt nog gewerkt aan trappen en een keerpunt voor de vuilniswagens.
Voor wie zich afvraagt hoe gedetailleerd een lasercutter werkt, hier een voorbeeld van gegraveerde voegen tussen de bakstenen van het VAM station Harlingen in schaal N in 1,5mm MDF. Ter informatie de voegen zijn 0,1 mm breed wat overeen komt met 16 mm in werkelijkheid. De bakstenen zijn 1,1 mm x 0,4 mm groot.
Voor wat betreft de afwerking, de onderdelen zijn eerst gespoten met een met IPA goed verdunde Tamiya XF-9. Je wil namelijk niet dat de voegen dichtlopen. Daarna zijn de onderdelen voorzien van een lichte wash, om de voegen te accentueren. Om de wash niet te laten reageren met de onderlaag, is deze wash gemaakt van olieverf. Ik gebruik hiervoor de Van Bleiswijk tubetjes o.a. te koop bij de Action. De gebruikte kleuren zijn #50-titanium white, #10-yellow ochre en #105 carbon black. Gebruik dus geen verf op Acryl-basis voor deze wash. Het is belangrijk dat de wash HEEL dun is zodat het goed tussen de kleine voegjes kruipt. Na het drogen heb ik nog met een zacht kleurpotlood 93 (Brick Red) van DecoTime crafts (Action) wat kleur variatie aangebracht. Tenslotte kunnen de muren nog voorzien worden van wat pastel- of weathering poeders.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door edwin.dekker »

Nog wat werk kunnen doen aan het compleet maken van het VAM station. In dit geval heb ik het lier huisje gemaakt. Hiermee was het mogelijk om de VAM wagons zelfstandig te beladen doordat de wagons door middel van een lier systeem onder het station door getrokken konden worden.

Afbeelding


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl

jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door jw82 »

Hallo @edwin.dekker, ondertussen lekker bezig met het VAM-station. Erg leuk model!!

Op foto's zie ik aan de zijwanden ook verlichtingsarmatuur hangen, is er optie dat deze ook bij de geprinte accessoires komt? Het mooist zou natuurlijk zijn als er dan een (0402?) ledje inpast. :roll: Met iets als Kristal Clear zou dan een kap erop gemaakt kunnen worden.


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door edwin.dekker »

jw82 schreef: 12 mar 2023 14:08 Hallo @edwin.dekker, ondertussen lekker bezig met het VAM-station. Erg leuk model!!

Op foto's zie ik aan de zijwanden ook verlichtingsarmatuur hangen, is er optie dat deze ook bij de geprinte accessoires komt? Het mooist zou natuurlijk zijn als er dan een (0402?) ledje inpast. :roll: Met iets als Kristal Clear zou dan een kap erop gemaakt kunnen worden.
Hallo Jan-Willem,

Leuk dat je er mee bezig bent!!! Ik ben zeer benieuwd wat je bevindingen zijn. Alle feedback is welkom. Loop je ergens tegenaan, schroom niet maar laat het weten. De trappen vorderen nu aardig, dus dat laat hopelijk niet lang meer op zich wachten.
Voor wat betreft de verlichting, heb ik gisteren toevallig op de beurs in Lisse met wat mogelijkheden in mijn handen gestaan, maar toch maar besloten iets zelf te tekenen, wat meer prototypisch correct is. Het enige waar ik nog mee zit is hoe werk je de draden weg. Misschien een klein U profiel als kabelgoot aan de binnenkant van het station aanbrengen. Maar daar komt sowieso wel een vervolg op. Alle extra's die ik voor mezelf maak, zal uiteindelijk ook op een of andere manier beschikbaar komen in de webshop.
Hou je toevallig iets van een bouw verslag bij? Nogmaals ik ben erg benieuwd. Ik kan het wel bedenken en zelf weten te bouwen, maar het is nog leuker als een ander dat ook kan. Daar is het uiteindelijk om begonnen; de Nederlandse N spoor wereld een klein beetje aanvullen voor de mede hobbyist!


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl

jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door jw82 »

Tijdens de bouw heb ik al wel wat kleine dingetjes genoteerd over de bouwinstructie, die zal ik nog met je delen als klaar is. En ook regelmatig foto's gemaakt, tzt wil ik in mijn draadje zeker nog wat delen van de bouw.

Leuk dat je zelf ook al over die verlichting aan nadenken bent, ik ben benieuwd!
Zelf ook wel nagedacht over die draden bij evt verlichting (voor als ik zelf zou aanbrengen). Inderdaad, in een profieltje moet kunnen en ik zou dan langs achterwand naar beneden laten lopen. Nu is in mijn geval misschien makkelijker en zou profiel niet eens nodig zijn omdat ik door plaatsing eigenlijk niet echt direct de binnenkant in kan kijken straks... ;)

Hoop niet dat je vervuiling van je draadje vindt, maar hierbij mijn voorlopig resultaat (alleen de palen moeten er nog onder geplaatst worden en iets met een regenpijp, maar dan wacht ik eerst op de trappen denk ik):

Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door edwin.dekker »

Dat ziet er al heel herkenbaar en veelbelovend uit!


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door edwin.dekker »

Even een update ten aanzien van de trappen voor het VAM Station. Er zit nu eindelijk schot in de zaak. De eerste trap is klaar v.w.b. betreft het 3D ontwerp. Nu nog even afwachten hoe het uit de printer komt, maar daar heb ik wel vertrouwen in. Misschien moet er nog wat geschaafd worden aan het ontwerp, maar het eind resultaat is in zicht.

Afbeelding

Afbeelding


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl

Jaagpad66
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jun 2020 18:00
Locatie: Hoevelaken

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door Jaagpad66 »

Lekker bezig :Thumb



Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door Peter »

Ziet er goed uit Edwin!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door Krab »

Het is en word een heel kunstwerk van je Edwin _o_ _o_

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door edwin.dekker »

Bedankt voor de complimenten Jos, Sjaak en Peter :Thumb
We proberen er in ieder geval wat moois van te maken!


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door edwin.dekker »

Gisteren de eerste test print gedaan van de trappen.
Ik ben niet ontevreden met het resultaat. Wel moeten er nog wat puntjes worden fijn geslepen voor dat deze productie rijp zijn.

Afbeelding


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl

jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door jw82 »

Ziet er veelbelovend uit Edwin! We wachten nog rustig even op de puntjes op al een mooie 'i'! :)


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Riem
Berichten: 158
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door Riem »

Beste Edwin,
Hoe staat het inmiddels met de ontwikkeling van de trappen?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door edwin.dekker »

Riem schreef: 16 jul 2023 14:02 Beste Edwin,
Hoe staat het inmiddels met de ontwikkeling van de trappen?
De trappen hebben door diverse redenen even in de koelkast gestaan. Ik heb nu zojuist de AHOB's afgerond en ga me nu weer focussen op het afronden van de trappen, en vooral de leuningen....


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door edwin.dekker »

Zoals gezegd ben ik weer verder gegaan met de trappen van het VAM station. Door problemen met een van de 3D printers heeft het allemaal wel vertraging opgelopen, maar nu nog even de puntjes op de i en dan kunnen ze de webshop in.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door Ronald2016 »

Wow, dat ziet er gaaf uit.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door Peter »

Weer mooie ontwikkelingen Edwin, wordt tijd dat ik hier eindelijk weer eens verder kan bouwen aan mijn baan.....

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door WilcoV »

Zit er al vooruitgang in het beschikbaar stellen in de webshop?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door edwin.dekker »

Hallo Wilco,

zoals het nu ontworpen is, zou ik het beschikbaar kunnen/willen stellen. Het enige probleem waar ik nu mee worstel is het zgn. " monkey-proof" maken. Niet iedere hobbyist beschikt over hetzelfde niveau van modelbouw-vaardigheden. Wat ik probeer is om het product zo te maken zodat iedereen het uiteindelijk netjes kan afbouwen. Dat maakt het lastig... Dan moet alles helemaal 100% kloppen en passen. Met wat ik nu heb, moet je nog enigszins creatief zijn om het kloppend te maken. Daar gaat veel tijd in zitten. Ik overweeg zelfs om de tekening van het VAM station iets aan te passen zodat het makkelijker wordt om de trappen te plaatsen. Kortom nog Work in Progress.... maar zodra het beschikbaar is, zal ik dat groots aankondigen!


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Gebruikersavatar

kootje007
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door kootje007 »

In ieder geval vanavond het gebouw bij je besteld omdat ik 3 vam wagons heb weten te kopen, in totaal heb ik er dan nu 4 en nog een vamora wagon. Erg mooi. Ik wacht je trappen ook af, dan bestel ik dat ook. Dank dat je dit maakt!


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

Riem
Berichten: 158
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door Riem »

Bedankt voor uw update Edwin, als het grote moment er is horen we het hier natuurlijk en zal er een bestelling uw kant op komen.



jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: VAM Station Harlingen in N

Bericht door jw82 »

Goed nieuws, ik zie er naar uit.

Hoop wel dat (ook) in te passen is met bestaande gebouw, aangezien die al staat. Maar als anders wordt, ga ik wel bekijken wat ik ga doen.


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Plaats reactie